In beeld: de magnifieke sfeer van Spa Classic 2019

Auteur: , 24 Reacties

Soms krijgen we echte pareltjes binnen.

In beeld: de beste auto's van Spa Classic 2019

Na de veelbewogen 6 uur van Spa-Francorchamps en het enerverende World Rallycross evenement was het circuit in de Belgische Ardennen het toneel van ander spektakelstuk: Spa Classic. Drie dagen lang waren er klassieke racewagens van alle leeftijden te vinden op de 7 kilometer lange baan.

Niet lang nadat het circus weer was vertrokken, vonden wij op zusterwebsite Autojunk ineens een viertal smakelijke foto’s van een nieuwe gebruiker, bij de naam van @paso144. De fotograaf was dat weekend ogenschijnlijk aanwezig geweest op Spa-Francorchamps en hij/zij had daar een aantal fijne platen kunnen schieten. Tijd om die eens uit te lichten in een artikel.

Porsche 935 K vol in de remmen bij Les Combes
Met de aankondiging van de 935 heeft Porsche nieuwe leven geblazen in een legende. Het origineel is vele malen spectaculairder. De 935 werd gebouwd op basis van de 930-generatie van de Porsche 911. In zijn tijd was hij belachelijk sterk. Mede dankzij een zescilinder die soms tot wel 850 pk kon produceren, was hij in staat bijna een derde van alle wedstrijden waaraan hij meedeed te winnen. Hier is de auto te zien bij het aanremmen van Les Combes, aan het einde van het lange rechte stuk.

In beeld: de sfeer van Spa Classic 2019

De uitlaatspaghetti van de Ford GT40
De Ford GT40 is de auto waarmee de Amerikaanse autofabrikant eindelijk een einde kon maken aan de dominantie van Ferrari. Viermaal op rij won de constructeur de illustere lange-afstandswedstrijd in Frankrijk. Over het verhaal komt dit jaar overigens een film uit, genaamd Ford v Ferrari. Op de foto krijgen we een kijk op de techniek van de Ford.

In beeld: de sfeer van Spa Classic 2019

Lola T70 snelt door Raidillon en Eau Rouge
Halverwege de jaren ’60 kwam Lola Cars met de T70. In zijn tijd was het absoluut geen slechte machine. Dat gezegd hebbende kwam hij eigenlijk op een verkeerd moment. De T70 wist zo nu en dan een race te winnen, maar op de bepalende momente werd hij overtroffen door auto’s als de Porsche 917, de Ferrari 512 en de M6 McLaren. Toch blijft het een machine om van te smullen, zeker als hij zo door de beroemdste bocht op aarde scheurt.

In beeld: de sfeer van Spa Classic 2019

Ferrari 512 BB Le Mans en een Porsche 911 met Gulf livery
Aan het eind van de jaren ’70 kwam Ferrari met een Le Mans-versie van zijn Berlinetta Boxer. Succesvol was hij niet zozeer, want al gauw ontdekte Ferrai dat de auto gruwelijk onbetrouwbaar was. Technisch gezien was de auto sneller dan zijn voorganger, maar daar had de fabrikant uiteindelijk dus niets aan. Ach ja, hij ziet er in ieder geval beeldschoon uit.

In beeld: de sfeer van Spa Classic 2019



24 reacties

Uit de tijd dat de achterbanden bijna breder waren dan de auto :) aan grip geen gebrek :)
@Soulmaster: het rubber had toen de bijnaam “gladiaalbanden” en moest noodgedwongen wel breed zijn.
Dat is zo’n gaaf evenement! Ik had hem ook op de planning maar vanwege de slechte weersverwachting niet gegaan. Volgende keer zeker weer. Dit jaar diezelfde sfeer weer proeven op Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix!
@densk: Zeker gaan, leuker dan Zandvoort Historic Grand Prix zelfs. Grootser opgezet en meer toegankelijk. Één en al oude glorie overal om je heen.
@densk: eind Juni krijg je een herkansing met de Spa Summer Classic!

Ook een schitterend event!
@ronnys: had ik ook gezien inderdaad maar daar lijkt, hoe zal ik het zeggen, het materiaal van een ander niveau. Maar wie weet ga ik wel een kijkje nemen.
@densk: mooie van Spa Classic is de toegankelijkheid en dat het een echt liefhebbersevenement is. Bij de Historic GP wordt de sfeer ook grotendeels bepaald door de Postcodeloterij dagjesmensen wat er voor gezorgd heeft dat veel zaken nu afgeschermd worden. Her eerste jaar van de HGP was dit nog niet het geval en had het dezelfde sfeer als de Spa Classic.
@paso144: klopt, heb je zeker een punt. Spa vind ik over het algemeen bijzonder toegankelijk. Je kunt er bij bijna elke evenement overal komen (pits e.d.) geen probleem. Zandvoort is het wel erg strikt allemaal. Tot dit lijntje en niet verder. Maar dan nog geniet ik prima van al het moois.
Hij heeft in het foto van de maand artikel al een link naar de rest van de fotoset gedeeld.
Voor de liefhebbers: https://www.dyxum.com/dforum/topic134451_post1581361.html
@torsen: al die foto’s zijn erg vet, maar de peephole foto vind ik pas echt top!
@2wheeler: Thanks, vond dat zelf wel een grappige plaat als compositie geintje, maar uiteindelijk enigszins statisch. Ben zelf het meest tevreden over de 512BB en de GT40 foto. Ben het wel eens met de foto van de maand comment dat een actie element de plaat nog beter had gemaakt. In de ‘Octane’ van deze maand staan ook een aantal fantastische foto’s van dit evenement.
Die laatste foto is super gaaf! Sowieso is een “classic” wel aan te raden voor liefhebbers. De Le Mans Classic is er ook zo één.
De uitlaat spaghetti vind ik prachtig om te zien zulk vakmanschap
Die Lola T70 is overigens in Nederlandse handen, is van David Hart (DHG Racing). Zij hebben nog wel meer leuk spul en zeker zijn zoon Olivier kan goed met die dingen overweg. Zoek zijn kwalificatieronde op Goodwood 2018 maar eens op in de AC Cobra.
Naast deze prachtige plaatjes reed er oa een Ferrari 333SP, Porsche 904/8, E-type Lowdrag en nog veel meer zeldzaam spul. Prachtig om dit alles in actie te zien en horen. Tip voor de liefhebbers, in september is een vergelijkbaar event “Spa Six Hours”. Zie op website roadbook.be.
@xj6brg: De 333SP had helaas een probleem dus niet rijden. Half juli is er nog een tof evenement namelijk de ADAC Eifel Rally in Daun. Paar uurtjes rijden en alle groep B kanonnen aan de start.
@paso144: was inderdaad bij de race van de baan getikt, maar wel op vrijdag in actie gezien ;)
Fantastisch dit!
Het was inderdaad een prachtig evenement. Was er voor het eerst dit jaar, maar was zeker niet de laatste keer.
Wordt hier echt geracet of is het meer een demonstratie op bijna race-snelheid?
@sabrerator: Er wordt redelijk stevig doorgereden. Maar de auto’s zijn aardig aan de prijs (de 917 die rond reed schijnt 15 miljoen waard te zijn) en de coureurs zijn ook vaak de eigenaars dus kan me voorstellen dat ze niet op de limiet gaan. Maar soms gaat het mis, in 2017 reed iemand de zijkant van z’n 365GTB eraf wat er toch pijnlijk uitzag.
Tof dat er een apart artikel aan mijn foto’s wordt gewijdt. Mooi om te zien dat je als amateur fotograaf / petrolhead zoveel waardering kunt krijgen van echte petrol heads. Autoblog bedankt.
Tering Jantje wat lekker dit!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).