In beeld: Toyota’s enige echte hypercar

Auteur: , 26 Reacties

Hier is 'ie dan.

In beeld: Toyota's eerste échte hypercar

Nadat Aston Martin afgelopen vrijdag onthulde dat het met de Valkyrie zal deelnemen aan de nieuwe “hyper sport” klasse van het World Endurance Championship (WEC), volgde niet veel later ook Toyota met de mededeling dat het een hypercar zal klaarmaken voor deze nieuwe klasse. Onlangs heeft Gazoo Racing beelden van zijn supersportauto gedeeld, waarop hij voor het eerst in actie is te zien op het circuit.

Het is geen verrassing dat Toyota Gazoo Racing de hypercar uitgerekend zondag in beeld heeft gebracht. Toyota verscheen zaterdag met twee LMP1-auto’s aan de start van de 24 uur van Le Mans en won de afsluiter van het zogenaamde ‘Super Season’ voor de tweede maal op rij. Toyota’s hypercar, de GR Super Sport Concept, is gebaseerd op de TS050 Hybrid en heeft zodoende ook zijn hybride THS-R aandrijflijn.

In de TS050 Hybrid is deze aandrijflijn, bestaande uit een 2,4-liter V6 en twee elektromotoren, goed voor pakweg 1.000 pk. Wanneer de aandrijflijn zal debuteren in de nieuwe hypercarklasse, als onderdeel van de vooralsnog naamloze raceauto, zal het vermogen worden teruggedraaid naar maximaal 750 pk. Het richtgewicht van de wagen bedraagt 1.100 kg. De combinatie zal op Le Mans goed zijn voor rondetijden van 3:30 minuten, wat ongeveer 15 seconden trager is dan de snelste tijden die werden gereden met de machtige LMP1-auto’s van nu.

In de video is de hypercar van Toyota kort te zien in enkele fragmenten. De CEO van het merk, Akio Toyoda, petrolhead in hart en nieren, was de aangewezen persoon om de auto aan de tand te voelen.



26 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Hoeveel van die 1000pk zou er geleverd worden door die 2.4 v6, en hoeveel dan door die 2 electro motoren.?
Toyota is de laatste tijd echt goed bezig!

De nieuwe Corrola, de Camry (die helaas hier niet op de markt verschijnt), de CH-R en de RAV-4. Stuk voor stuk echt fraaie bolides. Om van de huidige generatie Lexus nog maar te zwijgen. En nu weer deze hypercar.

Dat ik op mijn ouwe dag nog Toyota een mooi en begeerlijk merk begin te vinden.
@moveyourmind: De nieuwe Camry komt hier wel degelijk, vanaf 40k en is de vervanger van de Avensis.
@sanderp: Dat is goed nieuws. Is echt weer eens totaal iets anders dan anders in deze klasse.
@moveyourmind: dat doen alle ouderen. 😉 Maar idd ik begin toyota ook zeer te waarderen. Ik wordt ook al oud.
@moveyourmind: en de nieuwe Supra natuurlijk.
Le Mans 2021 wordt zó gaaf…
@forza: en daarom wil ik er dat jaar ook aanwezig zijn.
Toyota had ooit al een GT-one streetcar. Kon je niet echt kopen en was eigenlijk gewoon een racer met een kentekenplaat, maar toch… Was Toyota’s eerste hypercar.
Ziet er goed uit! LMP1 racer voor de straat.
Geef de Valkyrie toch een grotere kans. Die is lichter dan het streefgewicht heeft een dikke motor die fors terug getimed moet worden. Dat is een goede basis voor goede drivability en betrouwbaarheid. En dan komt daar nog de revolutionaire aerodynamica bij… Als het heel blijft wint de Aston.
@w0o0dy: Voorbarig…

De Aston moet ook rond de 1100 kg wegen. Daarbij staat er nergens dat de Aston dichter bij het streefgewicht zit dan de Toyota.

Er wordt gebruik gemaakt van een Balance of Performance systeem. Dus ben je veel sneller dan krijg je gewicht mee, waardoor je aanpassingen moet doen aan je afstelling, wat je niet wilt.

De motor van de Toyota gaat van 1000 naar 750pk. Lijkt me dat dat de betrouwbaar ook ten goede komt.

De motor van de Toyota is een hybride, dus zal zuiniger zijn.

De aandrijflijn heeft zich al bewezen betrouwbaar te zijn met meer pk’s.

Het lijkt er zelfs op dat de Toyota in het voordeel is, maar ik laat mij graag verrassen.



Nu nog de race versies van de Brabham BT62 en de McLaren Senna zodat de Mercedes-AMG One wel mee moet doen in de nieuwe hypercar-klasse. Bugatti zou een zeer afgeslankte versie van hun Divo moeten overwegen.
Jammer dat ze richten op 750pk en een 3:30 rondetijd. Probeer de rondetijd gelijk of sneller te maken dan de huidige lmp1 wagens… Want dan moet de lmp2 ook weer trager worden en dat lijkt mij niet de bedoeling… Ga voor 850 of 900 pk ofzo. En nu hopen dat mclaren, ferrari of porsche ook mee doen
@arnoldh: Het hele punt van deze regels is dat je je bestaande straatlegale hypercar kunt gebruiken als basis voor een LMP hypercar, waardoor het voor fabrikanten goedkoper en interessanter moet worden om weer aan de hoogste WEC categorie mee te doen. Hoe wil je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen als je mikt op dezelfde of snellere rondetijden? Dan verandert er in de praktijk niet zo veel en moeten fabrikanten alsnog honderden miljoenen per jaar uitgeven, iets wat de ACO en de FIA nou net proberen te voorkomen.
Kan er niet zo’n radical meedoen? Lijkt op lmp2, motor van 1200pk erin, weet niet of ie het uithoud maar kunnen gewoon op straat.
Geloof niet dat dit er daadwerkelijk zal komen. Gister tijdens het kijken naar Le Mans 24h dacht ik nog, zulke mooie techniek maar ze hebben alleen maar van die saaie priussen en een Z4 coupe. Een HyperCar zou het imago dus zeker kunnen oppoetsen!
@ghost: gt86, LFA, lc-f…
@ghost: Toyota GR (Finland) en Toyota Motorsport (Duitsland) zijn dochterondernemingen van Toyota die zelfstandig functioneren. Dat hier een hypercar uit voortkomt met een Toyota badge is niet zo heel erg onwaarschijnlijk omdat de LMP1 klasse zal verdwijnen en de hypercar klasse de nieuwe GT1 klasse zal gaan worden. Toyota Motorsport bouwde destijds ook de GT-One roadcar voor Toyota (Toyota’s eerste hypercar) om mee te mogen doen in de GT1. Zo onwaarschijnlijk is het niet.
Zo cool! Leuker dan die amg project one.
Toch fantastisch dat Akio Toyoda dit ding zelf (publiek) uitprobeert. Ik zie het Herbert Diess nog niet doen.
Komen er ook straatversies zoals AM? Zou verplicht moeten zijn zoals in de jaren ’90 met de WTC’s en rally-wagens van Peugeot en Lancia in de jaren ’80.
Ik denk dat deze op de markt komt als Toyota Corolla GR Clubsport
Blij om te zien dat good old Kamui Kobayashi nog een baan heeft

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).