• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In beeld: Toyota’s enige echte hypercar

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 17 juni 2019 om 21:57 – 26 Reacties

In beeld: Toyota


Hier is ‘ie dan.

Nadat Aston Martin afgelopen vrijdag onthulde dat het met de Valkyrie zal deelnemen aan de nieuwe “hyper sport” klasse van het World Endurance Championship (WEC), volgde niet veel later ook Toyota met de mededeling dat het een hypercar zal klaarmaken voor deze nieuwe klasse. Onlangs heeft Gazoo Racing beelden van zijn supersportauto gedeeld, waarop hij voor het eerst in actie is te zien op het circuit.

Het is geen verrassing dat Toyota Gazoo Racing de hypercar uitgerekend zondag in beeld heeft gebracht. Toyota verscheen zaterdag met twee LMP1-auto’s aan de start van de 24 uur van Le Mans en won de afsluiter van het zogenaamde ‘Super Season’ voor de tweede maal op rij. Toyota’s hypercar, de GR Super Sport Concept, is gebaseerd op de TS050 Hybrid en heeft zodoende ook zijn hybride THS-R aandrijflijn.

In de TS050 Hybrid is deze aandrijflijn, bestaande uit een 2,4-liter V6 en twee elektromotoren, goed voor pakweg 1.000 pk. Wanneer de aandrijflijn zal debuteren in de nieuwe hypercarklasse, als onderdeel van de vooralsnog naamloze raceauto, zal het vermogen worden teruggedraaid naar maximaal 750 pk. Het richtgewicht van de wagen bedraagt 1.100 kg. De combinatie zal op Le Mans goed zijn voor rondetijden van 3:30 minuten, wat ongeveer 15 seconden trager is dan de snelste tijden die werden gereden met de machtige LMP1-auto’s van nu.

In de video is de hypercar van Toyota kort te zien in enkele fragmenten. De CEO van het merk, Akio Toyoda, petrolhead in hart en nieren, was de aangewezen persoon om de auto aan de tand te voelen.

Ook interessant!

  • Schrapt Toyota hun straatlegale hypercar vanwege crash?
  • Ferrari gaat meedoen aan de Le Mans Hypercar klasse
  • Zo klinkt de Le Mans Hypercar van Glickenhaus [video]
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Akio-Toyoda, Hybrid, Hypercar, le-mans, Supercars, Toyota, wec

Vorig bericht: « Dit zijn 15 extra praktische Alpina 3 Series
Volgend bericht: Officieel: atmosferische zespitter in nieuwe 718 Cayman GT4 en Spyder »

Lees Interacties

Reacties

  1. michelF zegt

    17 juni 2019 om 22:02

    Hoeveel van die 1000pk zou er geleverd worden door die 2.4 v6, en hoeveel dan door die 2 electro motoren.?

    Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    17 juni 2019 om 22:05

    Toyota is de laatste tijd echt goed bezig!

    De nieuwe Corrola, de Camry (die helaas hier niet op de markt verschijnt), de CH-R en de RAV-4. Stuk voor stuk echt fraaie bolides. Om van de huidige generatie Lexus nog maar te zwijgen. En nu weer deze hypercar.

    Dat ik op mijn ouwe dag nog Toyota een mooi en begeerlijk merk begin te vinden.

    Login om te reageren
    • sanderp zegt

      17 juni 2019 om 22:17

      @moveyourmind: De nieuwe Camry komt hier wel degelijk, vanaf 40k en is de vervanger van de Avensis.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        17 juni 2019 om 22:32

        @sanderp: Dat is goed nieuws. Is echt weer eens totaal iets anders dan anders in deze klasse.

        Login om te reageren
    • rolov zegt

      17 juni 2019 om 22:21

      @moveyourmind: dat doen alle ouderen. ? Maar idd ik begin toyota ook zeer te waarderen. Ik wordt ook al oud.

      Login om te reageren
    • simppa zegt

      17 juni 2019 om 22:42

      @moveyourmind: en de nieuwe Supra natuurlijk.

      Login om te reageren
  3. Forza zegt

    17 juni 2019 om 22:10

    Le Mans 2021 wordt zó gaaf…

    Login om te reageren
    • ArnoldH zegt

      17 juni 2019 om 22:43

      @forza: en daarom wil ik er dat jaar ook aanwezig zijn.

      Login om te reageren
  4. dper4mance zegt

    17 juni 2019 om 22:14

    Toyota had ooit al een GT-one streetcar. Kon je niet echt kopen en was eigenlijk gewoon een racer met een kentekenplaat, maar toch… Was Toyota’s eerste hypercar.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      17 juni 2019 om 22:18

      @dper4mance: https://jalopnik.com/all-the-best-racer-derived-road-cars-to-come-out-of-gt1-1790484131

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        17 juni 2019 om 22:43

        @maarten020: poah, die Panoz! Wat een pareltje is dat zeg

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    17 juni 2019 om 22:15

    Ziet er goed uit! LMP1 racer voor de straat.

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    17 juni 2019 om 22:29

    Geef de Valkyrie toch een grotere kans. Die is lichter dan het streefgewicht heeft een dikke motor die fors terug getimed moet worden. Dat is een goede basis voor goede drivability en betrouwbaarheid. En dan komt daar nog de revolutionaire aerodynamica bij… Als het heel blijft wint de Aston.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      18 juni 2019 om 02:50

      @w0o0dy: Voorbarig…

      De Aston moet ook rond de 1100 kg wegen. Daarbij staat er nergens dat de Aston dichter bij het streefgewicht zit dan de Toyota.

      Er wordt gebruik gemaakt van een Balance of Performance systeem. Dus ben je veel sneller dan krijg je gewicht mee, waardoor je aanpassingen moet doen aan je afstelling, wat je niet wilt.

      De motor van de Toyota gaat van 1000 naar 750pk. Lijkt me dat dat de betrouwbaar ook ten goede komt.

      De motor van de Toyota is een hybride, dus zal zuiniger zijn.

      De aandrijflijn heeft zich al bewezen betrouwbaar te zijn met meer pk’s.

      Het lijkt er zelfs op dat de Toyota in het voordeel is, maar ik laat mij graag verrassen.

      Login om te reageren
  7. iphonistvongates zegt

    17 juni 2019 om 22:41

    Nu nog de race versies van de Brabham BT62 en de McLaren Senna zodat de Mercedes-AMG One wel mee moet doen in de nieuwe hypercar-klasse. Bugatti zou een zeer afgeslankte versie van hun Divo moeten overwegen.

    Login om te reageren
  8. ArnoldH zegt

    17 juni 2019 om 22:48

    Jammer dat ze richten op 750pk en een 3:30 rondetijd. Probeer de rondetijd gelijk of sneller te maken dan de huidige lmp1 wagens… Want dan moet de lmp2 ook weer trager worden en dat lijkt mij niet de bedoeling… Ga voor 850 of 900 pk ofzo. En nu hopen dat mclaren, ferrari of porsche ook mee doen

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      18 juni 2019 om 10:00

      @arnoldh: Het hele punt van deze regels is dat je je bestaande straatlegale hypercar kunt gebruiken als basis voor een LMP hypercar, waardoor het voor fabrikanten goedkoper en interessanter moet worden om weer aan de hoogste WEC categorie mee te doen. Hoe wil je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen als je mikt op dezelfde of snellere rondetijden? Dan verandert er in de praktijk niet zo veel en moeten fabrikanten alsnog honderden miljoenen per jaar uitgeven, iets wat de ACO en de FIA nou net proberen te voorkomen.

      Login om te reageren
  9. maferick74 zegt

    17 juni 2019 om 22:55

    Kan er niet zo’n radical meedoen? Lijkt op lmp2, motor van 1200pk erin, weet niet of ie het uithoud maar kunnen gewoon op straat.

    Login om te reageren
  10. ghost zegt

    17 juni 2019 om 23:26

    Geloof niet dat dit er daadwerkelijk zal komen. Gister tijdens het kijken naar Le Mans 24h dacht ik nog, zulke mooie techniek maar ze hebben alleen maar van die saaie priussen en een Z4 coupe. Een HyperCar zou het imago dus zeker kunnen oppoetsen!

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      18 juni 2019 om 06:54

      @ghost: gt86, LFA, lc-f…

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      18 juni 2019 om 17:05

      @ghost: Toyota GR (Finland) en Toyota Motorsport (Duitsland) zijn dochterondernemingen van Toyota die zelfstandig functioneren. Dat hier een hypercar uit voortkomt met een Toyota badge is niet zo heel erg onwaarschijnlijk omdat de LMP1 klasse zal verdwijnen en de hypercar klasse de nieuwe GT1 klasse zal gaan worden. Toyota Motorsport bouwde destijds ook de GT-One roadcar voor Toyota (Toyota’s eerste hypercar) om mee te mogen doen in de GT1. Zo onwaarschijnlijk is het niet.

      Login om te reageren
  11. boomhauwer zegt

    18 juni 2019 om 08:31

    Zo cool! Leuker dan die amg project one.

    Login om te reageren
  12. BaRa zegt

    18 juni 2019 om 09:30

    Toch fantastisch dat Akio Toyoda dit ding zelf (publiek) uitprobeert. Ik zie het Herbert Diess nog niet doen.

    Login om te reageren
  13. ericc zegt

    18 juni 2019 om 09:50

    Komen er ook straatversies zoals AM? Zou verplicht moeten zijn zoals in de jaren ’90 met de WTC’s en rally-wagens van Peugeot en Lancia in de jaren ’80.

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    18 juni 2019 om 10:08

    Ik denk dat deze op de markt komt als Toyota Corolla GR Clubsport

    Login om te reageren
  15. burninrubber zegt

    22 juni 2019 om 15:10

    Blij om te zien dat good old Kamui Kobayashi nog een baan heeft

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North