• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is deze elektrische AMG SUV bij voorbaat een flop?

Auteur: machielvdd, gepost 12 september 2025 om 08:04 – 9 Reacties

Een peperdure elektrische SUV? Mercedes gaat het gewoon nog een keer proberen.

Gisteren schreven we dat Audi naar verluidt de elektrische RS6 gecanceld heeft. De reden: te weinig vraag. Andere merken in het topsegment zijn ook zeer terughoudend met het uitbrengen van dure EV’s. Zo niet Mercedes.

Mercedes komt namelijk niet alleen met een elektrische AMG GT 4-Door, ze komen op hetzelfde platform ook nog met een elektrische AMG SUV. Dit is dus geen variant van een bestaand model, maar een auto die speciaal door AMG wordt ontwikkeld. @spotcrewda heeft deze auto gesnapt bij de Nürburgring.

Ja, het is een SUV, maar of dit garantie is voor succes valt nog te bezien. Als de verkopen van de elektrische G-Klasse al tegenvallen, waarom zou deze AMG het dan wel goed doen? En over dure elektrische SUV’s gesproken: geen hond koopt de Maybach EQS SUV.

Op de spyshots valt wel op dat de auto behoorlijk laag is voor een SUV. Het wordt dus niet zo’n lomp hok als de EQE SUV en EQS SUV. Dat is in ieder geval positief. Verder is het design nog aardig goed gecamoufleerd. Het lijkt er wel op dat deze auto dezelfde ‘monobrow’ krijgt als de nieuwe CLA.

Het wordt een elektrische super-SUV, dus dat betekent dat Mercedes niet zuinig gaat zijn met het vermogen. De AMG GT XX Concept had 1.360 pk en de productieauto krijgt waarschijnlijk ook 1.000+ pk. Maar of dat genoeg is om klanten bij een Lamborghini Urus weg te lokken is nog maar zeer de vraag.

Foto’s: @spotcrewda, via Autoblog Spots

Ook interessant!

  • AMG slaat Mercedes over en bouwt een eigen elektrische SUV
  • Mercedes-AMG sloopt concurrentie met 1.000 pk super-SUV
    Mercedes-AMG sloopt concurrentie met 1.000 pk super-SUV
  • Elektrische AMG krijgt nep V8-geluid (en zo klinkt dat)
  • AMG-baas: "V8-kopers gaan ook elektrische AMG omarmen"

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn
Vorig bericht: « Is dit de meest foute of beste Mercedes aller tijden?
Volgend bericht: Koop deze unieke combideal op Marktplaats! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Motomoto zegt

    12 september 2025 om 08:54

    Lastige tijden voor fabrikanten. Laat je je weerhouden door de korte termijn in ogenschouw te nemen of durf je het aan om vol in te zetten op elektrificatie in de verwachting dat dat de toekomst is?
    De baas van VW gaf aan dat het huidige anti-EV-sentiment over gaat waaien. Wel gek dus dat Audi dan nu besluit geen EV’s in het topsegment te ontwikkelen. Het geeft maar aan dat het allemaal onzeker is.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      12 september 2025 om 10:54

      Ja, ze lopen steeds achter de feiten aan in Europa. Bijvoorbeeld BMW, was er eerst met i3 en i8 te vroeg bij, daarna weer beetje de boot gemist, lijken nu eindelijk de juiste weg te hebben gevonden.
      Audi hetzelfde verhaal, hebben ze met het PPE platform eindelijk de juiste weg ingeslagen, gaan ze weer terugkrabbelen.
      Bij elke EV die slecht verkocht is het vaak helemaal niet zo dat de vraag er niet, maar dat het gewoon een slechte EV was.

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    12 september 2025 om 09:07

    Het is echt super simpel: 3 en 4 cilinder auto’s vervangen voor een EV. Die verkopen. Dure auto’s (of het nu terreinwagens, luxe auto’s, of sportauto’s zijn): er is geen markt voor.

    Maar: de marge of volumemodellen is klein. En je moet er veel van maken. Is veel moeilijker dan een paar duizend luxe modellen maken. Dus fabrikanten blijven met hoog segment EV’s komen, want die techniek komt later in de goedkopere auto’s terecht. De nieuwe A klasse had niet kunnen bestaan zonder de EQE e.d.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      12 september 2025 om 09:44

      Waar je aan voorbij gaat is marketing. Je hebt een halo car nodig. Tesla heeft dat gedaan. Kwam heel bewust met de Model S, daar absurd snelle versies van. Daardoor leek het merk toen cool. De betaalbare Model 3 werd daar aan gelinkt en werd dus een succes. Als jij als fabrikant je richt op een splitsing qua line-up, ga je ook een splitsing maken qua merkidentiteit. Dat gaat niet werken.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        12 september 2025 om 10:25

        Een halo car kan heel belangrijk zijn ja. Denk dat de model S dat niet is overigens. Bij Tesla zie ik meer: eerst een sportwagen bouwen, oplage is beperkt, sommige zaken hoeven niet perfect, testmodel eigenlijk. Daarna de S, hoog segment auto, wat grotere oplage, leer van de techniek van de roadster. En dan de 3, echt massaproductie, leer van de hogere productie van de S ten opzichte van de roadster.

        Halo cars vind ik wel een mooi onderwerp. Gaat ook vaak mis, omdat de halo car zelf matig is, of omdat de rest van de line-up matig is. Zie de BMW XM, of de lexus LFA. Audi had het perfect. R8 was een heel toffe auto, en de rest van de line-up was compleet en pas vernieuwd. Probably de beste halo car ooit.

        Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      12 september 2025 om 11:00

      Dus het is helemaal niet super simpel. Synthetisch brandstof zou perfect zijn, direct gigantisch positieve impact op het milieu, kan ook zo in alle bestaande auto’s, ook de klanten hebben zekerheid van een lange levensduur van hun nieuwe aankoop en je kan ook passievolle auto’s zonder problemen blijven produceren en nog het belangrijkste, je bent niet meer afhankelijk van China (batterijen) en Rusland (brandstof).

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        12 september 2025 om 11:17

        Nou wat let je, produceer even miljoenen liters synthetische brandstof. Moet wel voor max 2 euro per liter verkocht kunnen worden, en mag niet concurreren met ons voedsel qua grondstoffen. Succes!

        Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    12 september 2025 om 11:07

    Nee, zelfs bij matige verkoop zal het geen flop zijn. Je bouwt kennis op met dit soort auto’s, en image building. De techniek druppelt later ook weer door naar goedkopere massa producten.

    En dat de EV RS6 wordt gecanceld is naar verluidt niet alleen een probleem van vraag, maar ook een probleem dat hij op het huidige PPE platform niet goed genoeg zou zijn. Ze kunnen namelijk heel eenvoudig de aandrijflijn van de Macan Turbo in de RS6 lepelen, met ruim 700pk, maar daarmee slaat hij een modderfiguur tegenover de Model S Plaid of Xiamo SU7 Ultra. En ook tegenover de nieuwe iM3 die naar verluidt meer dan 1000pk krijgt. Dus Audi kiest eieren voor hun geld.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      12 september 2025 om 11:38

      Mooi eh, dat het publiek schijnbaar zo nummertjes geil is geworden. Alsof je 1000pk nodig hebt, alsof 700pk en een belachelijke hoeveelheid koppel niet voldoende is. Oei 2.8 seconde naar de 100? Concurrent doet 2.65, veel beter.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North