• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is een sloopregeling in Nederland wel zo’n goed idee?

Auteur: hayte, gepost 12 juni 2020 om 17:02 – 29 Reacties

Volkswagen Golf op de sloop

Rai Vereniging en BOVAG pleiten voor een ‘slimme sloopregeling’ om de economie én het milieu te helpen. Maar is een sloopregeling wel zo’n goed idee, of redden we daar alleen autodealers mee?

Hoe moet die automarkt er toch weer bovenop komen? In april en in mei is de autoverkoop meer dan gehalveerd, iets dat alle dealers en autoverkopers in Nederland zeker zullen voelen. Verenigingen als de RAI Vereniging en BOVAG peinzen daarom hard over de toekomst van de branche. Een mogelijke oplossing? De sloopregeling, zo zeiden de twee partijen al eerder. Je vergroent je autopark én stimuleert de economie, met één maatregel. Daarnaast zou dit kunnen zorgen voor een vliegwiel-effect. Het geld gaat immers naar de autofabrikanten, die met die euro’s weer onderdelen van Nederlandse toeleveranciers kunnen kopen. Op die manier krijg je de economie wel weer draaiend, toch!?

Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, is dat niet helemaal hoe het werkt. Bij de BNR Nationale Autoshow zegt Van Wee namelijk dat de gevolgen van zo’n sloopregeling op zowel economisch als milieutechnisch beperkt zijn. Om te beginnen met het grootste economisch probleem: wij zijn niet echt een autoproductieland. Natuurlijk hebben we VDL Nedcar, maar het gros van het geld gaat gewoon naar het buitenland. Je stimuleert dus eerder een buitenlandse economie, dan de onze.

Het tweede economische probleem is dat een sloopregeling alleen op de korte termijn helpt. Mensen gaan dan inderdaad nieuwere auto’s kopen. Maar dit zijn dan mensen die eigenlijk al van plan waren om een nieuwe auto te kopen, maar deze plannen simpelweg naar voren hebben geschoven. Iemand die van plan was om in 2021 een auto te kopen, maar het toch dit jaar doet, gaat niet alsnog volgend jaar weer iets kopen.

Dan is er nog het milieuprobleem. Nieuwe auto’s zijn weliswaar schoner dan oudere auto’s, maar dat verschil is niet altijd groot genoeg. Zo hadden we tien jaar geleden al een sloopregeling, volgens Van Wee was het milieuvoordeel ’twijfelachtig’. Het produceren van een auto kost immers ook energie. En het verschil tussen een nieuwe en een oude auto was toen niet groot genoeg, om de productie van de nieuwe auto te compenseren. Met andere woorden, een sloopregeling heeft alleen zin als je nieuwe auto veel zuiniger is dan de oude auto die je inlevert.

De wetenschappelijke conclusie is dan ook dat er ‘bijna geen’ sloopregeling is die kostenefficiënt het milieu helpt en dat het dus niet per se een goed idee is. Wat kan je beter doen? Stimuleren dat mensen nieuwe schone, elektrische auto’s kopen. Wat onze overheid vanaf volgende maand al gaat doen. Maar eigenlijk kan je beter een nieuwe wasmachine kopen, als je apparaat nog uit de vorige eeuw stamt. Bij dergelijke apparaten is de energiewinst een stuk groter, zo zegt Van Wee. Slecht nieuws voor de autoliefhebber, RAI en BOVAG, maar soms is de waarheid ook een bittere pil.

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Veilingmeester Maarten ten Holder spreekt over de online autosportveiling die RM Sotheby’s volgende week gaat starten. En Meindert rijdt in de BMW M8 Gran Coupé Competition.

Foto: Flippo Golf op de Sloop van @Xiran, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Code Geel
    Code geel door heel Nederland! Let dus goed op!
  • Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR
  • Goedkoopste benzine van Nederland
  • De status van elektrische bestelwagens volgens RAI Vereniging

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bnr-autoshow, bovag, rai-vereniging, sloopregeling

Vorig bericht: « Aankoopadvies: compacte powersedan voor 35.000 euro
Volgend bericht: Dankzij corona hoeft Kia geen gigantische boete te betalen »

Lees Interacties

Reacties

  1. faalhaas zegt

    12 juni 2020 om 17:08

    Zolang auto’s groter/zwaarder/complexer worden zie ik niet direct de link met schoner wezen. Behalve dan wat je uit de uitlaatpiep snuift voor 200.000km

    Login om te reageren
  2. knapzuur zegt

    12 juni 2020 om 17:14

    Stel ik zou hier gebruik van maken dan zou mijn nieuwe auto op papier inderdaad zuiniger zijn dan mijn huidige auto echter weet ik zeker dat hij in de praktijk meer verbruikt.

    Je moet voor de grap eens kijken naar diesel-hybrides, serieus goeie opties mits met beleid gereden maar door de wegenbelasting inmiddels helemaal weggepest, 15k voor een Volvo met nog geen 120k op de teller en 280+ pk..

    Login om te reageren
    • stefanvts16v zegt

      12 juni 2020 om 19:14

      @knapzuur: die diesel hybrides zoals een V60 D6 rijdt je de komende paar jaar nog tegen halftarief MRB… ;)

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      12 juni 2020 om 21:53

      Een auto ontstaat niet als bij de mens door een zaadcel en een eitje. Voor een nieuwe auto is ijzererts nodig, chemicaliën voor de lak, aluminium en kunststof daarbij nog de grondstoffen voor de accu en accuzuur(zoutzuur) Als de gemiddelde leeftijd van een auto 10 jaar is, dan zijn de berijders van een oldtimer van 25 jaar meer milieu bewust bezig dan de Tesla rijdende, uit de subsidie-ruif rovende middenstanders en managers.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        13 juni 2020 om 09:37

        @audicoupe84: heel je verhaal valt en staat bij de betekenis van het woord milieu. Leg nu eens uit wat “het milieu” is.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 juni 2020 om 09:41

      @knapzuur: hoe kan die in de praktijk nou meer verbruiken? Heb een mondeo 1.8 uit 2003. Het verbruik daarvan ligt echt wel stuk hoger dan de focus 1.0 3 cil van mn pa.
      Als je met een 1.0 een hoger verbruik weet te krijgen kun je gewoon niet anticiperen op de situatie of het overige verkeer.

      Login om te reageren
  3. vacano zegt

    12 juni 2020 om 17:22

    Als de Roverheid bv dit jaar de BPM op nieuwe auto’s tot X kw en/of X€ met 50% verlaagd zal er wel beweging zijn en dus goed voor de economie, milieutechnisch gezien is dat als alle ICE’s vervangen worden door EV’s de uitstoot van CO2 omhoog gaat door gas-,kolen- en biomassa-centrales om de nodige stroom op te wekken.
    Zelfs heel Nederland volbouwen met zonnepanelen en windturbines is niet genoeg.
    Enkele kerncentrales is de enige oplossing. Stop met te lullen over gevaarlijk want CO2 veroorzaakt in 1 maand meer doden dan kerncentrales in heel hun geschiedenis.

    Login om te reageren
    • appeltaartislekker zegt

      12 juni 2020 om 18:49

      @vacano: waarvan akte.

      Login om te reageren
    • sinanberk27 zegt

      12 juni 2020 om 20:22

      @vacano: precies dit!! Zonder kernenergie gaan we het inderdaad niet redden.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juni 2020 om 21:07

      @vacano: je kletst onzin. Als we alle verbrandingsauto’s door electrische vervangen dan gaat de CO2 uitstoot omlaag. De efficiëntie van een elektrische auto is zoveel hoger dan van een verbrander en de centrale energie opwekking is zoveel schoner dan al die individuele verbrandingsmotoren bij elkaar. En ook qua kernenergie zit je er helemaal naast. Het is niet schoon met dat hoog radioactieve afval, het is niet rendabel (een kern centrale is onverzekerbaar daarvoor moet de overheid garant staan) en van Fukushima hebben we geleerd dat je zo’n ding niet te dicht bij zee moet zetten. Dat maakt Nederland ongeschikt omdat er grote delen onder de zeespiegel liggen. Het is ook niet nodig, met zon, wind en (import) aardgas zitten we goed en schoon genoeg.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        12 juni 2020 om 22:05

        @mashell: Alle auto’s door elektrische auto’s vervangen……. Dat word lachen als ze opgeladen moeten worden.

        Login om te reageren
    • ronaldotour zegt

      12 juni 2020 om 21:12

      @vacano: Kerncentrales zijn blijkbaar al jaren niet doorontwikkeld, Bill Gates was ermee bezig maar dat ging door het handelsconflict met China niet door. Wanneer dat goed wordt aangepakt dan is kernenergie inderdaad de enige oplossing nu.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 juni 2020 om 09:59

      @vacano: co2 veroorzaakt doden? Hoe kom je daar bij? Co2 gaan we niet dood aan. Ja als je je auto in een afgesloten ruimte laat draaien. Maar co2 die we de buitenlucht in duwen gaan we niet dood aan. Heeft enkel gevolgen voor de versnelde opwarming van de planeet, dat is t enige gevaar van co2.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    12 juni 2020 om 17:43

    Het is inderdaad gewoon onzin. Lang met een auto doen is duurzaam en dus goed voor het milieu.

    Login om te reageren
    • europeancar1997 zegt

      12 juni 2020 om 22:30

      Volledig mee eens, als auto’s een langere gemiddelde levensduur hebben. Worden dus minder middelen gebruikt voor de productie, wat men dus bespaart voor het milieu. Helaas daalt de gemiddelde levensduur van auto’s al enige tijd…

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 juni 2020 om 10:21

      @dutchdriftking: levensduur heeft niks met duurzaam te maken. Duurzaam heeft te maken met milieu. Daar heeft de levensduur van een auto niks mee te maken.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        13 juni 2020 om 12:59

        @maotje: ehm jawel. Als een product langer mee gaat spreid je de productie en demontage over een langere periode. Dus duurzamer.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          13 juni 2020 om 13:28

          @dutchdriftking: wat is “het milieu”? Leg dat eens uit. Want daar valt en staat heel
          Je bewering bij.

          Login om te reageren
  5. tge2 zegt

    12 juni 2020 om 18:00

    Als je er maar slim/intelligent voor zet vindt de meute het meteen fantastisch. De nieuwste marketingterm in optima forma.

    Login om te reageren
  6. erwine60 zegt

    12 juni 2020 om 18:02

    En nadat iemand hem inruilt dan word het voertuig zeker naar Afrika geëxporteerd?
    Als dit het geval zou zijn dan red wederom een voorstel de wereld er niet mee.

    Login om te reageren
  7. e38ossie zegt

    12 juni 2020 om 18:12

    Zijn de mensen die in een “bijna” sloper rondrijden kapitaalkrachtig genoeg om zomaar een nieuwe auto aan te schaffen? Als dat zo was hadden ze toch allang een andere gekocht…. sloopregeling heeft dus absoluut geen enkele zin.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      12 juni 2020 om 19:15

      Ik heb een flinke habdvol auto’s in de vaart die zich vast zouden kwalificeren als ‘sloper’ in de ogen van velen, inclusief de overheid. En die rijd ik vrijwillig, omdat ze veel leuker zijn dan nieuwe auto’s.

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        13 juni 2020 om 15:20

        @vaakbenjetebang: gelijk heb je.

        Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      13 juni 2020 om 08:30

      @e38ossie: hier zit dus het punt inderdaad. Ik rijd een perenkist met een dagwaarde van €500 uit 2000. (Overigens heb ik er nog steeds veel schik mee) Als alleenstaand, modaal verdienend, met eigen appartement zijn de maandelijkse lasten al best drukkend. Als ik een andere auto zou kopen, zou het hooguit een van 2010 zijn.

      De subsidie zou enorm moeten zijn wil ik een nieuwe zuinige auto kunnen bekostigen.

      Login om te reageren
  8. lekkerlinksrijden zegt

    12 juni 2020 om 18:56

    Ook een sloopregeling voor standbeelden

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      12 juni 2020 om 20:47

      Alleen als je er een nieuwe van Femke Halsema voor terug zet.

      Login om te reageren
  9. Baroen zegt

    12 juni 2020 om 19:49

    Een sloopregeling gaat alleen om het geld. Milieu speelt bij dit kabinet geen enkele rol. Krijg nu een dieselboete van de staat, mag daar bovenop sommige linkse bolwerken niet meer in. Heb een tijd op 100% blauwe diesel gereden. HVO heet dat tegenwoordig. Rijdt die ouwediesel uitstekend op. Weg de dieselwalm, niets meer. Maar toen al minimaal 0,25 duurder dan gewone diesel. En nu dus ook nog maandelijks een dieselboete, ja, daaaag. Derhalve, het gaat om de poen.

    Login om te reageren
  10. mgmgb zegt

    12 juni 2020 om 21:06

    Ik was het al niet van plan, en dat is niet alleen omdat ik buitengewoon blij ben met mijn oude bakkies. We zitten nu in een tussenfase, elektrische auto’s zijn nog geen volwaardig alternatief voor iedereen. Deels door de auto’s zelf, maar vooral ook door de infrastructuur. Dat betekent dat we dan goedkope en niet-duurzaam geproduceerde benzinebakjes gaan kopen. Daar worden we zelf waarschijnlijk al niet heel gelukkig van. Daarnaast is het automotive witgoed. Auto’s die goedkoop gemaakt zijn en geen bijster lang leven voor zich hebben. Misschien wel zuiniger, maar vermoedelijk niet degelijk genoeg om het omslagpunt te bereiken. Nee, laat het proces maar gewoon organisch lopen. Desnoods met wat stimulans voor EV infrastructuur en wat BMP voordelen. Maar niet met een regeling die simpelweg impliciete milieubelasting van productie nooit de kans geeft om zijn terugverdientijd te halen.

    Login om te reageren
  11. remco zegt

    12 juni 2020 om 23:04

    Waarom is het niet mogelijk om een korting te geven op een tweedehands hybride of plug-in hybride? Blijven die subsidie auto’s nog in Nederland en worden ze niet allemaal geëxporteerd. En particulieren zullen eerder stekkeren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North