• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar heeft gelogen over de XE SV Project 8

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 27 april 2018 om 08:57 – 11 Reacties

Jaguar heeft gelogen over de XE SV Project 8


Ditmaal kunnen we het hebben.

Niet iedereen wordt even warm van een pittige Jaguar, maar dat wil niet zeggen dat we de inzet van de Britten moeten negeren. Sterker nog, omdat ze vorig jaar plots een record zetten en zichzelf de snelste vierdeurs productie-sedan van de ‘Ring mochten noemen, is het wel degelijk een auto om rekening mee te houden. Zij die naar aanleiding van de overtuigende prestaties in de rij stonden voor een XE SV Project 8, krijgen echter niet exact dezelfde auto.

Desondanks hoeven de desbetreffende klanten zich geen moment zorgen te maken. Omdat de XE SV Project 8 pas deze zomer aan de man wordt gebracht, heeft Jaguar de luxe gehad de auto in de tussentijd nog verder te verbeteren. Het is dus zo dat sommige aspecten van de auto anders zullen zijn dan in eerste instantie geadverteerd werd.

Zoals gezegd is er geen reden voor paniek, want al deze tweaks komen de prestaties van de auto enkel ten goede. De 600 pk sterke pornosedan houdt hetzelfde aantal paarden in bedwang, maar weet deze dankzij verschillende minimale software aanpassingen beter te verdelen. Het resultaat is dat de wagen vlotter reageert op input van de bestuurder en een vertrouwder, verfijnder gevoel creëert.

Daarnaast heeft Jaguar de auto onderhuids nog verder aangepakt. Naast stijvere vering krijgt de XE SV Project 8 eveneens stijvere motorsteunen. Tenslotte zijn de draagarmen en de carbon keramische remmen van een hoger niveau. Dit alles zorgt er volgens projectmanager David Pook voor dat de auto, in theorie, nog sneller is dan eerst.

UPDATE: De Jaguar Project 8 gaat in juni in productie. De topsnelheid bedraagt 322 km/uur en de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur kost slechts 3,5 seconden. Er komen twee versies van Project 8. Die met vier zitplaatsen is voorzien van alle denkbare autosporttechniek. De tweezits Track Pack-versie is nog puurder op circuitgebruik gericht. Deze versie is voorzien van koolstofvezel racestoelen en vierpuntsgordels. Hij is 12,2 kg lichter. Op de plaats van de achterbank is een metalen plaat gemonteerd – met bevestigingspunten voor de vierpuntsgordels – die zorgt voor 27 procent extra torsiestijfheid.

De Jaguar Project 8 is, na de F-TYPE Project 7 uit 2014, de tweede Collector’s Edition Jaguar van Special Vehicle Operations.

Ook interessant!

  • Jaguar XE R-Dynamic Black
    Jaguar XE R-Dynamic Black is helemaal premium en hip
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguar XE-S
    Koop de enige rode Jaguar XE S met 340 pk in Nederland!
  • In beeld: de enige twee Jaguar Project 7's van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, nurburgring, project-8, xe, xe-sv

Vorig bericht: « Duits bedrijf gaat Range Rover 6×6 pickup maken
Volgend bericht: Zo had de Vision Mercedes-Maybach eruit moeten zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik zegt

    27 april 2018 om 09:26

    Mooi, dat verder ontwikkelen.

    Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    27 april 2018 om 09:40

    Hmmm special editions? Volgend jaar een nieuwe?

    Login om te reageren
  3. sr20det zegt

    27 april 2018 om 10:01

    Clickbait

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      28 april 2018 om 07:48

      @sr20det: nogal ja, beetje jammer weer. Is niet eens grappig als dat misschien de bedoeling was.

      Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    27 april 2018 om 10:03

    Laat maar komen! Een schitterende auto!

    Login om te reageren
  5. circlestorm69 zegt

    27 april 2018 om 10:03

    “Dit alles zorgt er volgens projectmanager David Pook voor dat de auto, in theorie, nog sneller is dan eerst.”…dmv. een automaat zeker? ;-)

    Bruut apparaat maar die spoiler maakt hem er niet mooier op.

    Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      27 april 2018 om 10:06

      @circlestorm69: niet mooier, wel sneller!

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        27 april 2018 om 13:13

        @banaan7: ook niet sneller hoor;)

        Login om te reageren
  6. rhellema zegt

    27 april 2018 om 10:05

    Dat kunnen ze bij Jaguar natuurlijk makkelijk zeggen dat de auto beter is geworden, maar wie geeft mij die zekerheid? Misschien hebben ze wel kleine dingen weg gelaten ten opzichte van het prototype dat het ringrecord neer heeft gezet. We zullen het nooit weten.

    Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    27 april 2018 om 10:06

    Stuggere vering, precies wat de kopers willen natuurlijk…

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      27 april 2018 om 12:01

      @lekbak: En carbon motorsteunen, ook minstens 10pk !

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North