Jazeker, deze gele doos op wielen is een Alfa Romeo

Auteur: , 48 Reacties

Misschien een ideetje voor nu?

Alfa Romeo lijkt weer een beetje de weg naar boven gevonden te hebben. Als een van de weinige merken bieden ze een auto die zowel het netvlies als de innerlijke liefhebber blij maken. De Giulia is meer dan een geduchte tegenstander van de BMW 3 Serie en de Alfa Romeo Stelvio zorgt voor wat solide aantallen. Van de crossovers is het toch een van de mooiste en fijnst rijdende.

Daarnaast heeft Alfa Romeo een heus Formule 1-team met record-coureur Kimi Raikkonen. Natuurlijk, het is een B-team van Ferrari en eigendom van FCA, maar er rijden wel Formule 1 auto’s met Alfa Romeo rond. Aan de onderkant van het gamma is wel ruimte voor verbetering bij Alfa Romeo: de Mito is net uit productie en de Giulietta gaat alweer 9 jaar mee. Alfa Romeo kan wel een goede stroom aan revenuen gebruiken. Wellicht moeten ze het idee van Giorgetto Giugiaro gaan toepassen.

Italdesign Alfa Romeo New York Taxi Concept '76

In 1976 werd namelijk de ‘Alfa Romeo New York Taxi’ onthuld. De auto werd ontworpen door Italdesign, onder leiding van grootmester Giugiaro op uitnodiging van het New York Museum of Modern Art. Het idee was om te gaan denken aan de toekomst en daar hoorde een nieuw taxiconcept bij. Wie weleens in een oude Crown Victoria of Caprice Classic heeft gezeten zal het opvallen zijn dat de binnenruimte niet in verhouding staat met de buitenmaten. Met andere woorden: je zit behoorlijk krap in een lel van een auto.

Italdesign Alfa Romeo New York Taxi Concept '76

De Alfa Romeo New York Taxi Concept was precies het tegenovergestelde. Deze auto was voornamelijk heel erg ruim. Vergeet niet dat het hoekige ontwerp uit 1976 stamt, de Renault Espace en Chrysler Voyager moesten nog bedacht worden. De Alfa Romeo New York Taxi was echter geen traditioneel busje, maar een voorloper op de MPV. De entree was eenvoudig dankzij schuifdeuren. Dankzij de hoekige vormgen was de ruimte enorm. Er konden vijf personen mee. Ook mensen in een rolstoel konden mee, dankzij de lage bodem.

Italdesign Alfa Romeo New York Taxi Concept '76

In technisch opzicht was de auto gedeeltelijk gebaseerd op de Alfa Romeo F12. Tegenwoordig denken we bij de naam F12 aan een supercar van Ferrari of een Cabriolet-versie van de 6 Serie, maar de eerste F12 was een bedrijfswagen van Alfa Romeo. De aandrijving was zeer bescheiden te noemen. De New York Taxi was voorzien van een 1.3 viercilinder lijnmotor met 52 pk. Eigenlijk heb je niets meer nodig in New York.

New York NV200 New York Taxi '13

Uiteraard zou het bij een concept blijven. Wel ging Giugiaro verder met uitwerken van het idee, want resulteerde in de Lancia Megagamma. Tegenwoordig is de Nissan NV200 de standaard taxi in New York. Nissan heet een contract waarbij ze de komende jaren het straatbeeld bepalen van The City That Never Sleeps. De Nissan NV200 is niet Amerikaans, heeft een bescheiden viercilinder aan boord en is enorm ruim. Een succesvol concept en goed idee, echter dacht ItalDesign er in 1976 al aan.



48 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Italiaans, dus mooi en temperamentvol. Beter dan VAG.
@911targa: alfa een nep ferrari komen ook in F1 niet van hun plaats, wordt onderdeel met fiat en chrysler van de schroothoop liga. Ze zijn zo mooi dat zie je aan de fantastische verkoop cijfers
@justsomebody: Hier spreekt een kenner met historisch besef, zo veel is duidelijk. Wellicht een mooie dag om eens wat te lezen over het ontstaan van Ferrari.
@vaakbenjetebang: historie is voor oude mensen die niets anders meer hebben om zich aan vast te houden, vroeger was alles beter kijk waar ze nu staan tussen fiat en chrysler, topprestatie!!!
@justsomebody: Ook trollen is kennelijk een kunst die je nog niet helemaal beheerst.

Waar maak je uit op dat ik me ‘vast zou willen houden’ aan historie? Historie geeft kaders die je begrip en kennis over een onderwerp kunnen vergroten.

Begrip en kennis op hun beurt kunnen je dan weer helpen om geen ongefundeerde, aperte nonsens te roeptoeteren vanuit de onderbuik.

Daarmee wordt de reactie-afdeling van autoblog weer een stukje prettiger leesbaar. Da’s alles.
@justsomebody: hahahahahahahaa. *ademt in* hahahahahahaaaa. Lees je eerst eens in voordat je deze onzin plaatst. Om er vast een in te koppen: zonder Alfa was Ferrari er misschien wel nooit geweest. De rest mag je zelf opzoeken. OT: dit concept is wel ‘cab forward’ avant la lettre.
@forza: nog zo’n oude mn die vasthoud aan vroeger, kun je binnenkort in het verzorgimgs tehuis mee doorgaan daar wil ook niemand je meer horen
@justsomebody: mijn hemel ik hoop zo dat je een 12-jarige brugklasser bent die nog veel moet leren.

Waar zouden we zijn zonder kennis van de geschiedenis? Hoe zou je het huidige tijdsgewricht duiden zonder te weten waar we vandaan komen? Kennis van het verleden heeft ons zoveel opgeleverd. We staan waar we nu zijn doordat we met kennis van het verleden dingen anders en vaak beter kunnen doen om de toekomst beter te maken.

Maar het stuitende gebrek aan geschiedskennis laat zich al zien. Antisemitisme viert hoogtij omdat veel jongeren niet meer weten wat de holocaust was. Populisme doet het lekker omdat niemand meer weet hoe het in de jaren 30 begon.

Doe me een plezier en duik de boeken in, vergroot je kennis en wordt een mooier mens.
@tenaci: je kan de wereld van de jaren 30 niet vergelijken met nu. Dat is alsof je de middeleeuwen vergelijkt met de jaren 30. Ontwikkelingen gaan zó verschrikkelijk hard dat we onze planeet niet eens bewoonbaar kunnen houden.

Niet dat ik voor populisme ben (sterk nog zwaar tegen) en ik ken de geschiedenis, maar het resultaat uit het verleden bied geen garanties.
@justsomebody: Audi-boy gaat los. Weet hij veel.
@justsomebody: Inmiddels 5 punten minder dan Sainz. Die staat op plek 7 achter Gasly. Zoek een andere hobby zou ik zeggen.
@fmgarcia: daar blijft hij ook met die troep van alfa
@justsomebody: Jij bent het levende bewijs dat Alfa’s emotie oproepen.
@karaya: Nah dat valt wel mee. Dom gelul over motorsport wel.
@fmgarcia: Jij hebt er blijkbaar veel verstand van.
@karaya: Dat kan ik gerust zeggen ja.
@911targa: Zegt de man met een VAG auto als nickname…. Alfa’s zijn leuker, mooier, en rijden vaak fijner. Maar helaas zijn ze meestal niet beter.
Dit busje heeft veel emotie
Het hele idee van een taxi is toch dat hij je brengt naar een gewenste bestemming en niet ergens halverwege ?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
Kap toch eens met dat Alfa geknuffel. In deze kringen levert je dat soort status op zie. Ze hebben 2 modellen….. Gaaf heur!!
@amersfoorter: We hebben niet allemaal dezelfde smaak als een gemiddelde grillroom uitbater. Überdog.
@karaya: En wie is hier nou het levende bewijs dat Alfa emoties oproepen;) hahaha.
@fmgarcia: Ik kan best begrijpen dat het bij de kleine burgerman weerstand oproept.
@karaya: Ben benieuwd naar jouw tjokvolle supercar garage! Ik vind het ook niks speciaals verder. Ze zijn te zwaar en plastic, maar je kunt haast niet ontkennen dat het gewoon mooi gestylde auto’s zijn. Smaken verschillen absoluut.
@fmgarcia: De Giulia en de Stelvio zijn te zwaar?! Wat ik al zei, jij hebt er veel verstand van.
@amersfoorter: volgens mij heb jij een knuffel, nodig. 🐥🐥🐥🐥🐥🐥🐥🐥🐥🦆
@amersfoorter: Het is onder de oud gediende min of meer een grap geworden om Alfa zo de hemel in te prijzen. Abzwitsals gaan er met boter en suiker in steeds.
Dan is het een Giugiaro, geen Alfa. Want zijn ontwerpen hebben nooit ook maar iets te maken met het merk waarvan ie het logo heeft gep(l)akt. De meest overschatte designer ooit.
@galverink: Mijn idee. Geef mij Gandini maar.
@karaya: voor wat betreft deze auto, geef mij Houdini maar
@galverink: tja, laten we vooral voorbij gaan aan het feit dat de door hem ontworpen Golf dusdanig succesvol was dat deze daarmee VW van een wisse dood redde, en dat hij die truuk later nog eens dunnetjes overdeed met de Fiat Panda…
@rrrobert: Dat hij VW redde spreekt niet in zijn voordeel.
@karaya: Geen VW, geen Lambo en Porsche
@galverink: Er zit nog altijd wel een Nord-motortje in. Dus in die zin al meer Alfa dan pak hem beet, een 159.
@galverink: Brera, facelift 156…
Wel lekker dat er nog iemand artikelen met inhoud en diepgang schrijft.
Een verademing ten opzichte van andere tiksels de afgelopen dagen.
Het busje doet me ergens wel aan een oud Mitsubishi busje denken.
Het was misschien zelfs de eerste Fake Taxi. Met geblindeerde ramen…
Frontoverhang 3.0. Zou zo een Audi kunnen zijn (-:
Ik blijf het raar vinden, mensen die hier komen om hun haat voor bepaalde merken te laten blijken ipv hun liefde voor auto’s.
OT: Weer een mooi stukje van Willeme, hij geeft blijk van een ruime automobiele kennis, laat zien dat er veel meer is dan supercars, premium-auto’s of verjohnnyfieerde hatchbacks en is vaak een stem van redelijkheid is de zee van roeptoeters dat dit autoblog maar al te vaak lijkt te zijn.
@alfapeter: Ik sta daar ook van te kijken.
Gelukkig zijn het er maar een paar. Je voelt vaak bijna de frustratie van deze mensen door je beeldscherm heen;)
In sommige gevallen doet het me denken aan bepaalde extreme ‘voetbalsupporters’. Een kleine groep die het imago van de gehele groep verziekt. Het ergste is vaak dat er gewoon wordt geroepen zonder enige vorm van kennis en/of nuance. Stakkers:)
Nissan Vannette is that you?

Was de Arna dan toch niet het enige kind van het ongelukkige huwelijk tussen Alfa en Nissan?
@tenaci: nu je het zegt… ik zie het wel. Overigens ook wel tijden geleden dat ik een Vanette heb gezien.
Lijkt op een Espace.
Dat busje lijkt op de taxibusjes uit Total recall. De echte met arnold er nog in.
Leuk artikel. Vind het ook een mooi, modern design. Geen lijn teveel. Bedankt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).