Jazeker: dit is een Ford Focus

Auteur: , 20 Reacties

Ford Focus De motor komt alleen niet uit een Focus.

Onlangs werd de Ruf CTR 2 nog behandeld. Een bijzonder product dat uiteindelijk furore zou maken op Pikes Peak. Zeker als je kijkt naar wat voor auto’s er normaliter aan de start verschijnen van deze enorm veeleisende en gevaarlijke heuvelklim. Denk aan de Suzuki Escudo, HPD ARX-04b, Norma M20 of de Peugeot 208 T16 (die nog altijd het record in handen heeft). Of deze Ford Focus. Of tenminste, daar moet het op lijken.

Laten we beginnen met de overeenkomsten. De koplampen, A-stijlen en de vooruit. Verder is er enigszins iets van een Focus in te ontdekken, maar het is niet overduidelijk. Dat maakt verder ook niet uit, want deze auto is gebouwd om vooral heel erg hard te gaan. Ondanks dat de auto in opdracht van Ford is gebouwd, is het een product van Pace Innovations, onder leiding van directeur/eigenaar Tony Quinn. De beste man is een specialist als het aankomt om waanzinnig snelle heuvelklim specials alsmede V8 Supercars (de Australische raceserie).

En waanzinnig snel is deze Focus. De motor is een 3.8 liter grote V6 met twee turbo’s, goed voor 850 pk en 976 Nm. Gek genoeg is het geen EcoBoost V6, maar de VR38DETT uit de Nissan GT-R. De motor is in het midden geplaatst van het buizen-chassis om zo gemakkelijker de bocht om te gaan. Ook de enorme voor- en achtervleugel doen daarbij een duit in het zakje. Er is al succesvol getest met de auto, zodat deze van Australië naar Colorado verscheept kan worden.

De 2017 editie van de Pikes Peak International Hill Climb vindt plaats op 23 juni.

 



20 reacties

En dan zijn er nog die een Lamborghini van Ad Personam kopen (die vroegâh Adje Kadettje werd genoemd bij de Opal)
Watjes die Lambo mannen!
Nissan gtr ..
Was dat ding al bijna vergeten ..
De absoluut perfecte auto voor zijn doel .. Absurd lage verkoop cijfers ..
@lincoln: Het is dan ook GT-R, niet gtr ..
Zelfbouw frame met gtr blok en Ford Focus plastic…
Flinke taartschep! Heeft ook wel wat weg van een kaasschaaf of strijkijzer op steroïden.
Het is wachten tot de elektrische auto’s Pikes Peak gaan domineren. Torque vectoring heeft enorm veel voordelen op een dergelijk parcours.
Op de Nurburgring is het al zo ver.
@JanJansen: daar is 1 elektro onder het huidige benzine record. Domineren is dan een groot woord…
Dit is dus geen Ford Focus maar een racewagen waar ze een body geïnspireerd door een focus op hebben gezet…
@lekbak: ja, soort van aftermarket branding.
Aardige wielbasis voor een Hill Climb Racer
Heel vreemd… als je van Ford’s houd, of door ze gesponsord wordt gebruik je een Ford motor…. als je van Nissans houd of door hen wordt betaald gebruik je een op Nissan geïnspireerd uiterlijk.

Dit is dus van beiden niks..
@dracae: Beetje als dat Missan/Alfa fiasco van vroehâh
@Willeme: Zeker weten dat ‘ie in opdracht van Ford gebouwd is? Ik vind het namelijk nogal opmerkelijk. Een in opdracht van Ford gebouwde racewagen waar vervolgens geen Ford-logo op te bekennen is en de motor van een Nissan GT-R in ligt. En van Googlen word ik ook niet heel veel wijzer. Ik kom enkel tegen dat het een project is van Tony Quinn samen met het Pace Innovations van Paul Ceprnich. Er wordt geen woord gerept over de betrokkenheid van Ford zelf.
Hallo.. Alleen maar omdat er Focus koplampen op zitten is het nog geen Focus…
Zijn er eigenlijk regels waar de auto’s aan moeten voldoen voor Pike’s peak of mag gewoon alles?
@pomoek: In de unlimited-class geldt dat vrijwel alles mag, zolang het maar goedgekeurd wordt door de organisatie. Er zijn wel een aantal veiligheidseisen, maar qua aandrijflijn en aerodynamica staat het je verder vrij om te doen waar je zin in hebt. Wil je met een FWD auto met 1.0 Ecoboost aan de start verschijnen, dan zou dat in theorie net zo makkelijk moeten kunnen als dat je met een V24 met 5000pk en 8 wielen komt opdagen.
@willeme : wat ik me al lang afvraag, waarom hebben veel Pikes Peak racers die typerende scherp oplopende neus? Want in andere raceklasses zie je dit gewoon niet…
Volgens mij zie ik daar Hollandse reiger-Suspension zitten achterop.
Kan niet wachten tot dit plastic pakket beschikbaar is voor het opleuken van onze 1.6 tdci gebakkies! Dit gaat zeker in de smaak vallen bij onze huis-tuin-en-keuken customizers
Mooi is anders..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).