Het wachten is voorbij, hier is hij.
BMW heeft flinke golven gemaakt met de nieuwe 8 Serie. De stijlvolle en luxe sportauto is bij de meesten goed in de smaak gevallen. Sinds het debuut van de 8 Serie heeft BMW allerlei versies van de auto onthuld. De auto is momenteel beschikbaar als Coupé en Cabrio in een aantal verschillende configuraties. Vannacht breidt BMW de familie verder uit met de langverwachte Gran Coupé.
Ondanks dat de 8 Serie Gran Coupé is afgeleid van de bestaande tweedeursversies, genieten inzittenden wel degelijk van meer ruimte. Dit is vooral te danken aan de aanzienlijk langere wielbasis. In vergelijking met de Coupé heeft de vierdeurs 8 Serie precies 20,1 cm meer ruimte tussen de voor- en achterwielen. Volgens BMW is het achterin het ruimste coupémodel dat het ooit heeft gebouwd. Niet alleen is er achterin voldoende beenruimte, ook qua hoofd- en schouderruimte is het voor de inzittenden goed vertoeven. Zij die achterin plaatsnemen, zullen overigens blij verrast zijn om te zien dat het model geen achterbank heeft, maar juist twee individuele stoelen. Instappen is uiteraard een stuk eenvoudiger bij de Gran Coupé. Hierdoor zal hij mogelijk snel uitgroeien tot de meest gewilde versie van de 8 Serie.
Een ander kenmerk dat exclusief op de 8 Serie Gran Coupé is te vinden, is het glazen panoramadak. Inzitten kunnen zo naar buiten kijken door een gedeelte van het plafond, dat een oppervlak heeft van 1,5 vierkante meter. De kofferruimte berekent BMW in golftassen; volgens de Beierse autofabrikant passen er drie stuks in, wat overeenkomt met 440 liter.
Techniek
Voor de rest is de BMW 8 Serie Gran Coupé nagenoeg identiek aan zijn kleinere broers. BMW zegt dat de vierdeurs even comfortabel als sportief aanvoelt. Zo heeft de wagen standaard de adaptieve wielophanging van de M-divisie. Als we kijken naar de motoren, dan zien we geen onderscheid.
De 8 Serie Gran Coupé kan worden geleverd als 840i, 840i xDrive, 840d xDrive en M850i xDrive. Voorlopig heeft alleen het M-model een achtcilinder, de overige krachtbronnen zijn zespitters op benzine en diesel. De krachtigste versie, de M850i (rijtest) dus, heeft een 530 pk sterke V8. Alle uitvoeringen worden standaard geleverd met achttrapsautomaten. Het vlaggenschip moet BMW nog presenteren. Op termijn komt het merk met de M8, de machtigste in de catalogus. In een later stadium onthult het merk de prijzen van de Gran Coupé.
Bekijk hieronder onze video met de BMW 8 Serie Gran Coupé.
Doe mij maar de 840i met RWD in een niet- M pakket. Is mij vooral op de achterbumper veel te heftig met al die enge gaten.
@rynnus: Eensch! Ben echt wel bmw-fan en vind m overall prachtig. Maar voor mij liever zonder al die frutsels aan de buitenkant. Komt het design op lange termijn ten goede.
Vwb het interieur hoop ik dat bmw snel stappen gaat zetten. Vraag me sterk af of deze opzet wel zo clean, houdbaar en lange termijn gewaardeerd gaat zijn als de bmw interieurs uit het verleden van bijv een E39.
@ukbob: Denk dat dat met een 2019-interieur erg moeilijk gaat worden. ‘We’ willen immers schermen zo ver het oog reikt en allerlei infotainment. Helaas zijn design en met name graphics daarvan erg snel verouderd en oogt het allemaal snel gedateerd. Laten we wel wezen: al ooit iemand weemoedig een vroege smartphone zien gebruiken…? Of een vintage laptop?
@vaakbenjetebang: Ik denk wel met weemoed terug aan die Blackberries..
@olivier420: Zelf heb ik die nooit gebruikt (heb alles tussen het stadium 3310 en een of andere Samsungdinges overgeslagen) maar ik hoor dat wel vaker. Zal dus wel iets goed aan zijn geweest.
@rynnus: tijdloze ontwerpen zijn al even geleden bij BMW
@el-loco: vandaar dat er over de BMW’s van 10 jaar terug gezegd wordt dat ze zo mooi oud beginnen te worden. Dat kan ook alleen maar als je als merk een meer dan vooruitstrevend design neer zet.
@rhellema: dit heb ik oprecht nog nooit iemand horen zeggen. Zie vooral het typerende volk in dit soort auto’s rijden
@gilettelubbers: kijk alleen maar hoe hier over de Bangle 7 gesproken wordt.
@gilettelubbers: Kijk alle reacties op elke nieuwe BMW maar na.
De nieuwe is altijd lelijk, de weg kwijt, verschrikkelijk, en pijn aan de ogen. Het vorige model is altijd de mooiste BMW van die serie, nog met echte merkwaarde, clean design, en iedereen heeft véél liever die.
Elke. Keer. Weer.
@verplicht: Ook dit kan ik niet plaatsen. Ik lees grotendeels dat zelfs BMW-fans terugverlangen naar de “cleane designs” als die van de E39 en E46. De E60 is in mijn ogen nog altijd een zwaar overdesigned model, en ik weet dat veel menig autoliefhebber deze mening met mij deelt.
@rynnus: komt deze er überhaupt wel als normale BMW, dus zonder M pakketje, met een chique chroomrandje langs de vensters (de kleine vensters schreeuwen daar om)?
@rynnus: Of bestel hem met de normale achterbumper
Gewoon een heerlijke wagen. Heeft BMW weer goed gedaan.
@Rick-dos: deze krijgt straks ook voorwiel aandrijving en een 1.5l drie cilinder.
@mikje90: Alleen VAG is zo gierig om een 1.8 in een A7 te leggen. Deze gaat niet met minder dan een 3 liter komen.
@tuutertuuter: De 7 heeft een 2L motor (compleet belachelijk). Dat zal bij deze wrs dus ook gebeuren
@unknown32: inmiddels heeft BMW bij de facelift daar, zoals het hoort, een 3.0 ingelegd. De 745e.
Nee, deze Bangle Butt 2.0 doet het niet voor mij…
@autodidact: dacht ik ook meteen aan. De GC is wel beter in proportie dan de coupé imo. Net zoals bij de vorige 6-reeks.
Geweldig mooi.
Prachtig
Wat een ontzettend fraaie wagen is dit zeg! pohhhhhh!!
Toffe video, duidelijk gepresenteerd door Cappa
Echt jammer van die druipkaars achterkant.
De driedeurs en de cabrio vind ik erg mooi. Deze vind ik niet zo geslaagd.
Dat panoramadak kon je ook op je 2008 punt krijgen…
@alassad: 2008 Fiat Punto dus…
@alassad: de Peugeot 2008 heeft ook zo’n knullig panoramadak dat niet open kan.
@alassad: 4 wielen ook op een Citroën saxo
@alassad: een stuur ook op een peuz 108
Beter dan de 2 deurs maar nog steeds geen beauty telt tegenwoordig een beetje voor het volledige BMW gamma. Beetje paupere designtaal mist klasse. Velen vinden het wauw vanwege de prijs. Maar is het het waard? Discutabel.
@lexis: ach, zolang BMW’s nog niet op Lexus gaan lijken valt het meer dan mee.
Mooie wagen, net even wat beter in proportie dan de driedeurs variant.
BMW zet zelf vast een autostyle bumper achterop. Ben benieuwd wanneer er een mooie rustige aftermarket bumper is
@lompey: Ja, dat zou echt fantastisch zijn! Dat er ergens een tjoenert zit die denkt: “dit kan zo niet langer, ik ga gewoon een fatsoenlijke, strakke bumper ontwerpen”. Dat is ook het enige wat je nog kunt doen, eigenlijk. Nog meer vormen, vouwen en roosters is bijkans onmogelijk.
Wow wow wow, geweldig wat BMW weer neer weet te zetten. Dit zijn die auto’s die je kippenvel geven als ze je voorbij rijden, dit is waar je liefhebber voor bent. De Duitsers flikken het weer!
@neymar: Ik krijg er inderdaad rillingen over mijn rug van. Van lelijkheid.
@viezefreddyw: daarom vind jij dat merk met dat downsyndroomdesign ook zo mooi!
Ik vind hem beter ogen dan de coupé met z’n gekke daklijn, maar doe mij dan maar zo’n 6 gran coupé. Tikkie minder opsmuk en een stuk stijlvoller.
Ze moeten bij BMW er aan frutselen. Rare vormpjes er op verzinnen. Lelijk!
Eindelijk weer eens een mooie bmw.
Erg mooi. Alleen die kofferklep is net too much. Zeker gezien vanaf de zijkant.
Dit of een Porsche Panamera? Lastig…
@dutchdriftking: Vind ik niet, wil graag een auto waar ik uit stap en nog even kan terug kijken om te genieten van het uiterlijk. Dat zal ik bij de Panamera nooit doen, wat een walvis :(
@tttijn: Tja, smaak…. de Sport Turismo is echt prachtig vind ik!
@dutchdriftking: zeker smaak, ik vind al dat soort stations de horror zo’n Mercedes gt geval de terror haha ;)
@tttijn: Aha, die heeft ook wel wat, al zou ik persoonlijk toch voor de gewone GT gaan.
Nee. Gewoon te veel randen, hoeken, gaten, randen en andere vormgeving. Zonde, want de 6 Gran Coupe vind ik een erg mooie auto. Deze is het voor mij gewoon niet. Net alsof een Kia Stinger grondig is aangepakt door een tuner.
@viezefreddyw: idd alsof de kont door een Aziatische tuner is aangepast. Wat een onrustig design.
@viezefreddyw: bij mij kwam ook de stinger in gedachten omhoog. In het echt nog even bezien of die vergelijking terecht is.
@viezefreddyw: De 6 gran coupe is prachtig. Evenwichtig, elegant en krachtig design. Die wagen blijft er maar mooier op worden. Ook het interieur is van tijdloze klasse.
Dit is denk ik de lelijkste achterbumper die ik ooit gezien heb… man, man, man
Dit wordt weer een Bmw 8 er flop ??
Toen ze in 1989 kwamen met de eerste 8 serie was het na een 1 jaar grootste blunder .. olie crisis had de oude 8 serie nek omgedraaid .. dat Bmw snel ermee stopte !
Nu komt de 8 serie weer uit in een klimaat tijd , mensen willen elektrische en geen zuip auto’s ..Bmw heeft altijd pech gehad met de 8 serie ..
Ze hadden beter de 8 serie in 2009 uit moeten brengen i.p.v. de 6 serie ..
8 serie en de 6 serie waren altijd gekoppeld van elkaar .. als het minder ging met de 6 kwam de 8 na paar jaren en andersom ..
Maar de nwe 8 serie zal niet lang geproduceerd worden , zelfs Mercedes stopt al met hun grootste bolides te maken ..
@pablo007: nou, jij hebt er echt verstand van! Er is eerder ooit 1 keer een 8 serie geweest, dus van heen en weer tussen 6 en 8 is geen sprake. Ook geven kopers (ik ben er één van) in deze klasse geen f*ck om brandstofslurpen (valt overigens best mee, afgezet naar de prestaties: een 1,2 liter 3 pitter met 2 turbo’s en 200 pk zuipt pas echt als je een beetje doorrijdt; deze auto zal altijd zo rond de 1 op 8 a 9 zitten) Dit segment zit ver voorbij de leasemarkt, dus bijtelling etc is hier so wie so geen issue. De enige 8 die er voorheen geweest is sneefde op het feit dat het zo’n beetje de grootste auto met de kleinste passagiersruimte op de markt was.
Grappig om te zien dat sommige juist heel erg gecharmeerd zijn en sommige juist helemaal niet. Dit model roept blijkbaar meer dan gemiddelde emoties op. An sich is dat voor zo’n exclusief model als de 8-serie te prijzen.
Zelf vind ik het model te onrustig, maar ik neem de tijd om te kijken of ik er aan kan wennen. Ik moet zeggen dat ik uberhaupt nooit zo’n fan ben geweest van de oude 8-serie en de recentere 6-series, dus wellicht is het gewoon niet mijn ‘cup of tea’.
De 6GC F06 is toch een geniaal ontwerp vergeleken met dit?
Voor mij straks de M8GC bitte, kan er nu al niet op wachten….
Mooi ding opzich maar zij aanzicht is het net niet. De 6 zag er beter uit.
Van sharknose naar sharktail.
Een gewone 5 serie is echt zo veel mooier. Deze klopt qua proporties, vooral de verhouding blik/glas, totaal niet.
Ook hier geen hofmeister knik. Die wordt in rap tempo uitgefaseerd
Zat daar nu echt iemand op te wachten, op dit model? Ik kan het me eerlijk waar niet voorstellen. Geloven doe ik het wel, maar begrijpen niet.
Ik vind BMW steeds meer op de aziatische wagens lijken. Ook deze is een combinatie van Kia (Stinger), Hyundai G06 en een Toyota Camry. Ik moet zeggen dat de tijd van eigen design en voorop lopen van BMW achter ons ligt.
Ik zat lang te wachten op de 8GC maar nu ik dat ding zo zie was mijn 6GC veel sexier.
@unavailable: precies dit. Zag vanmorgen een gewone 8, valt zelfs niet zo op.. Een mooie 6 (coupe, gran coupe of cabrio) draai ik nog altijd mijn nek voor om. Zalig ontwerp.
@unavailable: Idd wel een van de mooiere BMW’s. Ik vind alleen die koplampen zo oud ogen.
@bmw2coupeeigenaar: Ja die koplampen vond ik idd ook oud overkomen qua design maar de rest van de auto deed mijn keuze overhalen destijds.
Kia Stinger, maar dan duurder. Over enkele jaren voor 30% van de nieuwwaarde op te pikken en over 7 jaar voor 10% van de nieuwwaarde.
Vraag mij af wie dit koopt.
Design door Jacobo Domínguez-Ojea!
Vanaf de voorkant tot aan de achterdeuren en het interieur vind ik prachtig! De rest tja sorry het is het gewoon net niet
Kan nog niet in de schaduw staan van de 6GC. Vind em een stuk minder dan de reguliere 8 serie. Geen knappert dit.