• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg Jesko ‘Cherry Edition’ smaakt naar meer

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 12 juni 2019 om 20:54 – 28 Reacties

Afbeelding Koenigsegg Jesko ‘Cherry Edition’ smaakt naar meerAfbeelding Koenigsegg Jesko ‘Cherry Edition’ smaakt naar meerAfbeelding Koenigsegg Jesko ‘Cherry Edition’ smaakt naar meerAfbeelding Koenigsegg Jesko ‘Cherry Edition’ smaakt naar meerAfbeelding Koenigsegg Jesko ‘Cherry Edition’ smaakt naar meerAfbeelding Koenigsegg Jesko ‘Cherry Edition’ smaakt naar meerAfbeelding Koenigsegg Jesko ‘Cherry Edition’ smaakt naar meerAfbeelding Koenigsegg Jesko ‘Cherry Edition’ smaakt naar meer

Koenigsegg Jesko als Cherry Edition
Snoepen mag, maar alleen met de ogen.

Koenigsegg heeft de wind goed in de zeilen zitten. Het heeft een bizar record op naam staan met de inmiddels aardig verouderde Agera RS, het maakt onderdeel uit van een interessante samenwerking met NEVS en het kan de krankzinnige Regera bijna uitrollen. Toch had het bedrijf in het gedrang ook nog de tijd om een nieuwe auto te ontwikkelen: de Jesko.

De Koenigsegg Jesko, die vernoemd is naar de vader van Christian von Koenigsegg, zal vanaf 2020 in productie gaan in de fabriek in Ängelholm. Het hypercarmerk zal in totaal slechts 125 exemplaren produceren en dus is ook deze creatie van Koenigsegg een zeldzame. Iedereen zal zijn Jesko ongetwijfeld op eigen manier samenstellen, waardoor ieder exemplaar nagenoeg uniek genoemd mag worden. Vandaag krijgen we alvast een voorproef van wat mogelijk is, dankzij Esser Automotive.

Het bedrijf, dat recentelijk een Regera meenam naar Supercar Sunday, is in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland de officiële importeur van onder meer Koenigsegg en heeft vandaag de doeken getrokken van de zogenaamde Cherry Edition. Zoals de naam doet vermoeden is de Jesko in kwestie inderdaad een rode. De kleur is te vinden op de koolstofvezel huid van de Jesko, evenals zijn achterspoiler en de remklauwen. Het interieur lijkt de roze zee te hebben vermeden. De auto zal tenminste 2.35 miljoen euro kosten, en dat is nog zonder de belastingen.

Koenigsegg Jesko 'Cherry Edition' smaakt naar meer

De Koenigsegg Jesko is een hypercar met een vijfliter biturbo V8 die – op de juiste benzine (E85) – goed is voor een vermogen van liefst 1.600 pk. Het 1.420 kg wegende wapen heeft naar verluidt een topsnelheid van 480 km/u. Volgens Koenigsegg kan de auto op topsnelheid bijna zijn eigen gewicht aan neerwaartse druk generen. Als we de Zweden moeten geloven, is hij in staat 1.400 kg aan downforce te creëren. Bij een snelheid van 275 km/u bedraagt de neerwaartse druk 1.000 kg.

Koenigsegg en zijn productie-aantallen.
In dit artikel schrijven we dat de Jesko behoorlijk zeldzaam is, maar dat is relatief genomen. Het merk heeft sinds 1994 namelijk helemaal niet zoveel auto’s gebouwd. Ooit begon het met een enkel prototype, daarna volgde een reeks van zes CC8S’s. Vervolgens werden er nog geen twintig CCR’s geproduceerd, de daaropvolgende CCX kwam in een oplage van ongeveer dertig stuks. Alle uitvoeringen van de Agera bij elkaar zullen een stuk of vijftig auto’s tellen.

Nu het bedrijf sterk aan het groeien is, heeft het grotere ambities. De Regera moet bijvoorbeeld in een oplage van tachtig stuks worden gebouwd, van de Jesko zal het zoals gezegd 125 exemplaren maken.

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
    Video: Koenigsegg speelt niet met 1, maar 2 Jesko's
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

dealers, jesko, koenigsegg, rood

Vorig bericht: « Explosie bij waterstofstation, automerken stoppen verkoop
Volgend bericht: Parkeer je BMW’s onder deze miljoenenvilla aan het water »

Lees Interacties

Reacties

  1. carsbyharmen zegt

    12 juni 2019 om 21:09

    Smullen! Wat een heerlijke auto! Ben benieuwd naar alle andere heerlijke specs

    Login om te reageren
  2. ghost zegt

    12 juni 2019 om 21:09

    De kers op de taart!

    Login om te reageren
  3. mark1055 zegt

    12 juni 2019 om 21:12

    Samen met de rest van koenigsegg en de Bugatti Chiron zijn dit wonderen der techniek

    Login om te reageren
  4. dirkv zegt

    12 juni 2019 om 21:14

    Een hypercar kan dus gewoon mooi zijn!

    Login om te reageren
  5. nopetrolnofun zegt

    12 juni 2019 om 21:16

    Ik was even mijn interesse in Koenigsegg verloren toen ze met de Regera kwamen, een auto met 1 versnelling klinkt gewoon niet lekker. Ze stellen niet teleur, wat lekker zeg!

    Login om te reageren
  6. adyton zegt

    12 juni 2019 om 21:19

    Ik vind de Agera en de Regera zo puur van vorm, maar ik kan deze echt niet mooi vinden. Voor mij is het een grote misser in design van Koenigsegg. Iets dat ik niet verwacht had. Mr blijkbaar is de meerderheid wel positief. Ach ja. Bij dit soort wagens is het toch de techniek die het meest aanspreekt.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      12 juni 2019 om 21:47

      @adyton: Wees maar niet bang dat je er veel in de file zal zien.

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      12 juni 2019 om 22:10

      @adyton: eens wbt Agera en Regera. Die laatste is wmb echt ’t beste qua design. Deze is te “extreem” qua spoiler werk, luchtinlaatjes e.d. Als die en die enorme taartschep er niet op zou zitten zou ’t mij meer aanspreken. En das jammer. Want nu missen ze dus weer een potentiële koper. ?

      Login om te reageren
    • ArnoldH zegt

      12 juni 2019 om 22:44

      @adyton: dat heb ik voor het laatst gehad bij de CCXR, de agera en regera zijn mij ook al te. Net als pagani met de huayra bc en de nieuwe nog extremere huayra…

      Login om te reageren
      • adyton zegt

        13 juni 2019 om 09:04

        @arnoldh: klopt ze worden steeds wat agressiever, maar in vergelijking met andere hypercars waren ze altijd wel veel cleaner. Ik vind vooral de achterkant van de Regera zo een verademing in het hypercarwereldje. De Jesko had net zo goed van Apollo kunnen komen. Het is te. Plus die achterkant is gewoon lelijk. Heel rare lijnen in profiel en de kromming rond de lichten. Achterkant doet me denken aan de neus van een jaren 50 Cadillac/Chrysler of zo. Je ziet haast dezelfde lijnen terugkomen. Heel vreemd.

        Login om te reageren
  7. pcooperworks zegt

    12 juni 2019 om 21:23

    Net als cherry coke, niet mijn ding.

    Login om te reageren
  8. jorden zegt

    12 juni 2019 om 21:27

    Krijg hier een beetje een Power ranger gevoel van :$

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      12 juni 2019 om 22:12

      @jorden: goed verwoord. Een Thundercats-gevoel zeg ik dan. ?

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    12 juni 2019 om 21:30

    Oke, dit is wel heel erg lekker!

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    12 juni 2019 om 21:43

    Één van de allermooiste hypercars van dit moment. Zowel qua vormgeving als qua techniek.

    Maar het zou me niet verbazen als Christian von Koenigsegg zelf niet helemaal tevreden is over deze auto, gewoon omdat hij de lat steeds hoger legt. En daardoor het merk zichzelf iedere keer weer weet te overtreffen. Diep respect voor wat de beste man in zo’n korte tijd heeft opgebouwd.

    Login om te reageren
  11. kennone zegt

    12 juni 2019 om 21:58

    Nog even langs de chipboer en hij kan 500km’h ?

    Login om te reageren
    • papa zegt

      13 juni 2019 om 06:14

      @kennone: dan heb je ook nog wel racestickers nodig

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        13 juni 2019 om 07:41

        @papa: klopt!

        Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      13 juni 2019 om 07:44

      @kennone: Ik heb even voor je gebeld naar Zip. Zo gauw ze de software hebben, laten ze iets weten!

      Login om te reageren
  12. Autofanaat1990 zegt

    12 juni 2019 om 22:27

    Natuurlijk weten die mannen van Koenigsegg echt wel waar ze mee bezig zijn qua aerodynamica. Maar dat spoiler blad lijkt wel verkeerd om te zitten moet daar nog even aan wennen.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      13 juni 2019 om 01:07

      @autofanaat1990: Dat is iets wat men nochtans al een hele tijd doet hoor, en dan bedoel ik iedereen. Het is zodat de luchtstroom ongehinderd onder de spoiler kan doorstromen.

      Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    12 juni 2019 om 22:50

    Veel respect. Doing shit differently and succeeding…
    De regera blijft mijn favoriet. Ik vraag me af of ze daar geen record run mee zouden kunnen doen.

    Login om te reageren
  14. maferick74 zegt

    12 juni 2019 om 23:07

    Ik wil de mijne met een iets grotere spoiler hebben, deze is te klein.

    Login om te reageren
  15. emping zegt

    13 juni 2019 om 02:39

    Het interieur lijkt de roze zee te hebben vermeden.

    *roze is rode?

    OT: mooie kleur en gaaf dat er 125 van worden gebouwd.

    Login om te reageren
  16. boss1 zegt

    13 juni 2019 om 05:47

    lekkere cherry?

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    13 juni 2019 om 08:01

    Is gewoon een grondig verbouwde Renault Clio…

    Login om te reageren
  18. nout zegt

    13 juni 2019 om 11:06

    Hulde aan Christian, wat een eindbaas.

    Login om te reageren
  19. autoriteit zegt

    13 juni 2019 om 20:19

    Wat een prachtige supercar, heel herkenbaar een Koenigsegg maar dan in een moderner jesko….eh jasje :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North