• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg Regera verbreekt wereldrecord 0-400-0 km/u

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 27 september 2019 om 13:34 – 41 Reacties

Koenigsegg Regera verbreekt wereldrecord 0-400-0 km/u


Doen ze even.

Koenigsegg toont eindelijk weer een beetje de spierballen, door met de Regera een nieuw wereldrecord te vestigen. Het gaat om de inmiddels bekende sprint naar de 400 km/u, inclusief het afremmen tot stilstand. Deze 0-400-0 km/u rit heeft de Regera bijna twee seconden sneller afgelegd dan de Agera RS waarmee het merk het record twee jaar geleden vestigde.

In de autowereld stond 2017 voor een gedeelte in het teken van bloedstollend snelle ritten. Bugatti vuurde het openingssalvo toen Juan Pablo Montoya het record verbrak achter het stuur van de toen nog vrij nieuwe Chiron. De Colombiaan kreeg het voor elkaar de uitdaging in 41,96 seconden te klaren. Niet veel later zette Koenigsegg zijn concurrent volledig te kakken. De Zweden waren ruim vijf seconden sneller met de veel oudere Agera RS. Een maand later verbrak het zijn eigen record (naar 33,29 sec.) tijdens een poging in een Amerikaanse woestijn.

Destijds had Koenigsegg de Regera al onthuld, maar was de auto nog lang niet klaar om een dergelijke opdracht te voltooien. Het heeft twee jaar mogen duren, maar deze week was het dan eindelijk de hoogste tijd voor de complexe, zeer aerodynamische Regera om zich aan de uitdaging te wagen. Met het schrijven van dit artikel mag het duidelijk zijn dat het ze is gelukt. Koenigsegg heeft zijn eigen (wereld)record met bijna twee seconden aangescherpt naar 31,49 seconden.

Koenigsegg heeft de sprint nog verder ontleed. In 22,87 seconden haalde de Regera de 400 km/u (249 mph), na 23,65 seconden zat hij aan de 250 mph (402 km/u). Vervolgens had de Koenigsegg er 8,62 seconden voor nodig om tot stilstand te komen. Achter het stuur van de Regera zat Koenigsegg-fabrieksrijder Sonny Persson.

Ook interessant!

  • Koenigsegg Regera
    Kijk nou, een Koenigsegg Regera die echt gebruikt wordt
  • De voormalige snelste productieauto krijgt een make-over
  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

agera, agera-rs, Bugatti, koenigsegg, record, regera

Vorig bericht: « ABT maakt een nieuwe ‘A1 quattro’
Volgend bericht: Nederlandse prijs Bentley Bentayga Hybrid bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. ingloriousleon zegt

    27 september 2019 om 13:52

    Maar waarom altijd een muziekje er overheen editen die het machtige motorgeluid mute?

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      27 september 2019 om 13:53

      @ingloriousleon: het ander onboard filmpje zonder de muziek komt er binnenkort aan volgens hun

      Login om te reageren
    • baklava zegt

      27 september 2019 om 13:56

      @ingloriousleon: omdat koenigseggs altijd als natte scheten klinken.

      Login om te reageren
      • exotic zegt

        27 september 2019 om 14:49

        @baklava: Deze man heeft een punt.

        Login om te reageren
        • exotic zegt

          27 september 2019 om 14:50

          @exotic: ….en houdt van baklava dus hij heeft vast gelijk.

          Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      27 september 2019 om 14:02

      @ingloriousleon: omdat een regera met zn CVT (achtige bak) geen mooi geluid maakt, maar een monotone brom die niks speciaals is….

      Login om te reageren
  2. cockbustabob zegt

    27 september 2019 om 13:57

    W.O.W.

    Login om te reageren
  3. vondick zegt

    27 september 2019 om 13:58

    Blijf het jammer vinden dat de Chinezen het hebben opgekocht. Al deze ontwikkelingen kunnen we in Europa nu niet de vruchten van plukken. Gelukkug hebben we Rimac nog… Die zijn goed bezig samen met Porsche.

    Login om te reageren
    • 560pkferrari zegt

      27 september 2019 om 14:28

      @vondick: Niet helemaal correct. Christian heeft nog 80% in handen, de chinezen 20%.

      ‘In January 2019, Koenigsegg sold a 20 percent minority stake in the company to a Chinese funded company, National Electric Vehicle Sweden (NEVS), for US$171 million[7]. They also announced the formation of a new joint venture to make cars using technologies from both companies. In the new venture, NEVS will invest US$150 million for a 65% stake while Koenigsegg will get a 35% stake by sharing intellectual property, technology licenses, and product design. The new company will manufacture cars in Trollhättan, Sweden, as well as in China.’ Aldus Wikipedia

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        27 september 2019 om 14:44

        @560pkferrari: Dat wist ik niet. Een eerder artikel op Autoblog had ik anders begrepen. Thanks, goed om te weten.

        Login om te reageren
      • bassx zegt

        27 september 2019 om 20:39

        @560pkferrari: Chinezen kochten wel 20%… Maar daarvoor verkocht Chistian al 49% van z’n aandelen aan Bard Eker.

        Login om te reageren
    • bassx zegt

      27 september 2019 om 14:30

      @vondick: volgens mij niet. Bard Eker kocht 49% aandelen in koenigsegg in 2005. Daarna verkocht Christian een grootste deel van het bedrijf aan Chinezen en anderen maar dat was maar een deel van z’n 51% aandeel (20% volgens mij). Eker is nog de grootste aandeelhouder van Koenigsegg.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    27 september 2019 om 13:59

    Dat is best wel rap!

    Login om te reageren
  5. spykerboy zegt

    27 september 2019 om 14:04

    Leuke baan heb je dan als test rijder… waar kan ik me opgeven?? :P

    Login om te reageren
  6. isn1981 zegt

    27 september 2019 om 14:07

    Maar welke auto reed mee toen hij de 400 aantikte? En ze doen het in 32sec waarom moet het filmpje dan ruim 3 minuten zijn?

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      27 september 2019 om 14:19

      @isn1981: filmpje van het record komt nog… Dit is meer een teaser

      Login om te reageren
    • autootjes zegt

      27 september 2019 om 15:14

      @isn1981: denk dat ze deze van stal hebben gehaald https://youtu.be/OFIbuFUqJM0

      Login om te reageren
      • isn1981 zegt

        28 september 2019 om 07:36

        @autootjes: ??geniaal!!!!

        Login om te reageren
  7. tristant zegt

    27 september 2019 om 14:07

    Het wisselen van km/u en mph in de opsomming, maakt de laatste paragraaf extra uitdagend om te lezen.

    Login om te reageren
  8. SimonMc zegt

    27 september 2019 om 14:32

    @vondick: Sorry, wat?

    Login om te reageren
  9. dare2think zegt

    27 september 2019 om 14:33

    In ruim 8 seconden van 400 naar 0. Dan hang je zo’n beetje met 1.5G in je gordel. Serieuze techniek!

    Login om te reageren
    • bobje zegt

      28 september 2019 om 07:29

      @dare2think: ga dan ook maar eens meten hoeveel meter je nog aflegt in die 8 seconden…… Dat kan heel eng zijn.

      Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    27 september 2019 om 14:49

    De high speed test waarmee ze denken Bugatti ook op dat vlak te kunnen verslaan komt er ook nog wel. Als de Bugatti echt “maar” 1600 pk had dan kan het misschien wel gaan lukken.

    Login om te reageren
    • antoombom2000 zegt

      27 september 2019 om 16:22

      @w0o0dy: het klonk op het einde van het filmpje dat ze serieus weten dat ze dat record weer gaan breken.

      Login om te reageren
  11. str8six zegt

    27 september 2019 om 15:08

    Dit is toch 1000x gaver dan een opgevoerde VW met hetzelfde mega concern erachter. Subzero cool!

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      27 september 2019 om 15:22

      @str8six: dat weet ik nog zo niet hoor! De nieuwe e-up zal de grondvesten doen daveren wanneer die los mag gaan.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        28 september 2019 om 15:41

        @boomhauwer: de e-up zal idd een krachtigere elektro-motor hebben dan menig V8 z’n startmotor. Dat wel!

        Login om te reageren
  12. autodrome zegt

    27 september 2019 om 16:05

    Wow …. Dat is echt wel een ding, zo een kleine fabrikant, knap gedaan en respect voor Meneer Koenigsegg. Begonnen met een droom 25 jaar geleden en nu zulke raketten bouwen ……

    Login om te reageren
  13. nopetrolnofun zegt

    27 september 2019 om 16:23

    Zo jammer dat hier een CVT in ligt, verpest de hele beleving en het geluid van een auto.

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      27 september 2019 om 16:25

      @nopetrolnofun: bwa, valt mee. Als je filmpjes ziet waar ze ermee rijden(bv van shmee ofzo) is het zeker niet slecht

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      27 september 2019 om 19:16

      @nopetrolnofun: eigenlijk is t juist t tegenovergestelde van een cvt. In plaats van continue variabele overbrenging, 1 vaste overbrenging. Weet je ook gelijk zeker dat lekker toeren maken altijd betekent dat je er flink de sokken in hebt.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        28 september 2019 om 15:42

        @dondeboer: er zit wel een koppelomvormer tussen… geen idee hoe dat klinkt

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          28 september 2019 om 16:46

          @tjorque: De koppelomvormer werkt bij de Regera als ik ’t goed heb alleen bij ‘lagere’ snelheden, waarbij de motor een dermate laag toerental zou draaien dat er te weinig koppel is om de auto vlot op te laten trekken drijven. De eerste 50km/u wordt gecompenseerd door de elektromotoren, daarna door de koppelomvormer, en zodra het blok op stoom is dan is er sprake van echte direct drive.

          Login om te reageren
  14. ericd zegt

    27 september 2019 om 18:04

    Regera Rules! Nog afgezien van het feit dat de Chiron een esthetisch gedrocht is.

    Login om te reageren
  15. jorden zegt

    27 september 2019 om 22:55

    Van 400 naar 0 in 8,62 seconden. Nou wat een lol zal je dan hebben.

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      28 september 2019 om 07:40

      @jorden: Hou die gedachte vast en bedenk je dan dat je passagier een blouse aan heeft en de knopen schieten eraf.?

      Login om te reageren
  16. bpc zegt

    27 september 2019 om 23:17

    nog niet eens bijzonder lang geleden ging een middeklasser in de echte wereld in 25 sec naar 100…

    Login om te reageren
  17. grandmasterb zegt

    27 september 2019 om 23:54

    Totaal zinloos, je kunt dat nooit doen op de openbare weg, zo ook dat verplassergedoe van wie kan meer dan 400 km/u.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      28 september 2019 om 06:48

      @grandmasterb: zinloos, maar wel gaaf. Als autorijden een volledig rationele bezigheid was, dan reden we allemaal een Dacia Logan.

      Login om te reageren
  18. grandmasterb zegt

    27 september 2019 om 23:57

    Overigens zegt Tesla op hun site dat hun roadster de snelste auto per wereld is, dus ik ben benieuwd hoe lang die erover doet.

    Login om te reageren
  19. grandmasterb zegt

    30 september 2019 om 22:59

    Veel belangrijker dan dit soort zinlose tests is dat een auto lekker rijdt, goed klinkt en er goed uitziet, zo’n Koenigsegg valt dan bij de twee eerste zaken af. Geef mij maar een supercar die alle drie heeft en de 300 haalt, dat is meer dan genoeg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North