Want dit is toch wel de ultieme droom voor de oudere die in de 90’s nog een jongere was…
Als ik vroeger met mijn vrienden over auto’s praatte, hadden we het natuurlijk over de onbereikbare exemplaren, maar ook over de wagens die iets meer richting ons bereik gingen. Sommigen van ons waren gek van de Golf GTI of zelfs VR6, anderen hadden meer met de Kadett GSi 16v en weer anderen vonden de snelle Clio’s leuker.
Maar een van de leukste en vetste autootjes uit die tijd werd vaak overgeslagen, de Honda CRX. Terwijl die toch echt niet onderdeed voor de eerder genoemde voorbeelden. Sterker nog, in de meeste gevallen reden ze rondjes om een GTI of Clio 16V heen.
Koop de ultieme 90’s droom
Anno 2022 is dat inzicht gelukkig veranderd. Tegenwoordig waarderen we de Honda CRX wél. En als er dan eentje te koop komt waaraan ook nog het nodige is veranderd, dan vinden we dat we dat moeten melden. Waarvan akte.
Onze vriend Rachid heeft weer flink zitten speuren op Marktplaats en kwam met dit exemplaar op de proppen. En al lijkt het op het eerste gezicht een gewone CRX, dat is het in geen geval. Deze is namelijk écht razendsnel. Er zit een geheel andere motor in namelijk.
Wacht maar tot de V-TEC inkickt jonguh
De verkoper heeft er namelijk werk van gemaakt. De originele 1.6 16v moest het veld ruimen voor iets groters, sterkers en snellers. Ach, laten we het hem anders zelf vertellen, dat kan hij veel beter als ons dan wij
De originele B16A1 is vervangen door een B20-VTEC met hoge compressie. Het B20B onderblok (uit een Honda CR-V met 110.000km) met de kop van een B16A1 is compleet gereviseerd: kleppen, klepveren, oliepomp, zuigerveren, aangepaste motorsteunen, snellere nokkenassen Skunk2, gasklep 68mm BLOX Racing Tuner series, Blackworks Racing 84mm stalen koppakking, ARP drijfstangbouten, ARP kopbouten, Buddyclub poelies, NGK Iridium Bougies (8 hittegraad), MSD Ignition bougiekabels. De motor is afgesteld door Sneaky Tuning, rijdt op Euro98 en het maximale toerental is veilig afgesteld.
En hiermee haalt het blok dus een maximaal vermogen van 222 pk! In zo’n klein opdondertje! Helaas verzuimt de verkoper te vermelden hoe snel deze ultieme 90’s droom voor de oudere jongere hiermee is geworden, maar geloof ons als we zeggen dat het een klein raketje is geworden.
En jij kunt hem bezitten!
En het mooiste is; kom jij net als ondergetekende uit de periode 1975-1985, dan is dit echt wat voor jou. En hij staat zoals gezegd op Marktplaats. Niet heel goedkoop, maar dat krijg je met speciale projecten. En laat dit een speciaal project zijn!
Ze willen er 14.250 euro voor hebben en daarmee krijg je dus bovenstaande motor, maar verder ook een CRX met zwart lederen bekleding, sunroof en 282.000 kilometer op de teller. Die overigens niet alles zeggen, de motor heeft sinds de montage in 2012 slechts 15.500km gelopen.
En bovendien krijg jij eindelijk eens de kans om al die suffe GTI’tjes eens te snel af te zijn. Dus.
Koop dan!
moveyourmind zegt
Mooie vondst weer Rachid!
Lijkt me nog niet eens zo duur voor een CRX als hij echt in zo’n goede staat is als het op de foto’s lijkt. Zeker omdat hij ondanks de aanpassingen na nog origineel oogt.
Alleen oppassen met het gaspedaal met die 220 pk. De standaard 150 pk was al meer dan genoeg om de CRX in de vangrail te parkeren of om een boom heen te vouwen.
1000bochten zegt
Ja 220pk is echt heel veel gezien hoe snel hij al was met 150pk.
erwingrunn zegt
Blijft nog steeds een leuke aparte auto. Dat VTEC systeem geeft best wel een leuke kick.
mustang750supersnake zegt
heb de ‘gewone’ gehad….met 2 van de bekende stortkokers achter als ‘uitlaat’😁😁 herrie dat dat ding maakte🤣
1000bochten zegt
Leuke auto zo’n Honda CRX VTEC! Overigens wel grappig waar die auto staat; dat is een parkeerterrein bij de tweede Maasvlakte waar Autoblog ook nog wel eens filmpjes opneemt. Ik ken een filmpje op Youtube met exact zo’n zelfde CRX VTEC op volgens mij exact dezelfde locatie. Alleen wel ander kenteken en andere wielen: https://youtu.be/mLi57Ls3NP4
Zou de verkoper daar zijn inspiratie voor de foto’s vandaan hebben…?
Richmond zegt
Really, sneaky tuning?
room850 zegt
Zoek maar op, hele handige en slimme snuiter. Pakt veel Honda’s aan, maar ook andere autos zoals Lambo’s en dergelijke.
room850 zegt
Zoek maar op, hele handige en slimme snuiter. Pakt veel Honda’s aan, maar ook andere autos zoals Lambo’s en dergelijke.
bobje zegt
Het. is dat er geen trekhaak op zit…
Nerekop zegt
…and a stand alone fuel management system. Not a bad way to spend $10.000…
Sorry, dat hoor mijn brein standaard als je zo’n lijst met motoraanpassingen leest.
Ik vind hem echt erg vet! Zoals Nicolasr ook al schetst, met een bouwjaar van rond 1980 dan is dit wel vet jeugdsentiment. Net als de Calibra, de golf 2 GTI, de Corrado, Kadet GSI en ga zo maar door. Je ziet ze praktisch nooit meer helaas.
rikv99 zegt
Heel erg vet!
Robert zegt
Ooit eens gecarpoold met een collega die zo’n CRX had. Tikkie verlaagd, andere velgen + uitlaat, verder nog redelijk standaard in de uitvoering. Toch heb ik na dag één vriendelijk bedankt, want toen ik na een dag werken thuis weer uitstapte had ik het gevoel dat m’n nieren ergens achter m’n longen zaten, zo’n kneiterharde stuiterbak was het.
Michel-GR zegt
Leuke auto – Nostalgisch!
Maar met slechts 190Nm niet echt snel vandaag de dag.
1000bochten zegt
Die 190Nm is niet veel inderdaad. De truc was om te zorgen dat je veel schakelde zodat je de beschikking had over het hoge vermogen. Dan waren ze weldegelijk snel. Als je echter het pedaal vloerde zonder terug te schakelen, dan leken het niet van die snelle auto’s.
ouwedibbes83 zegt
Dat hebben wel meer hoogtoerige, atmosferische blokken natuurlijk, je moet vaak toeren maken om er wat uit te halen. En met de VTEC wordt je extra beloond daarvoor!