Kopen: prachtige E36 M3 sedan aangeboden op Marktplaats

Auteur: , 59 Reacties

Geliefd, gekoesterd en vertroeteld. Zo kun je deze 17 jaar oude BMW M3 sedan het beste noemen. Het leuke van dit lekkers? Hij is te koop.

BMW maakte vroegâh gewoon coupe’s, sedans en cabrio’s met de aanduiding M3. Geen gedoe met nummertjes, oneven of even. Nee. M3. Een legendarische aanduiding. Of de E36 tot de absolute favoriet hoort, betwijfel ik nog even. Maar vet is die wel.

De E36, die gebouwd werd van 1990 tot en met 1999, behoorde tot de 996jes van de 3-serie familie. Een bijzonder vierkantig ontwerp, die al gauw een sjonnie-imago over zich afriep. Toch moet je nu gewoon even schijt hebben aan wat andere mensen vinden en kijken naar dit exemplaar. Een zeldzaam nette M3 sedan uit 1998.

Wie het internet een beetje in de gaten houdt, weet donders goed wat voor waardestijging de E36 M3 de laatste tijd ondergaat. Een goed onderhouden exemplaar met weinig kilometers op de klok, klimt al aardig richting de 20k euro’s, of zelfs erover. Zo ook deze sedan, die wordt aangeboden in Oldenzaal.

De auto is full option besteld en geleverd in Zwitserland. Vervolgens is de auto door de toenmalige eigenaar, een keeper uit de Duitse eredivisie, meegenomen naar Duitsland.

Met slechts 128.500 gereden kilometers, wil de huidige eigenaar bijna 21.000 euro vangen voor de iconische BMW. De auto is voorzien van een recente APK en is gespoten in de kleur Boston Green, met een bruin lederen interieur. Geen knalpijp, geen versleten stoelen. OEM. Like a sir. Kop0n?



59 reacties

Gaat duurder worden nog als de E46 M3, wat een prachtig origineel exemplaar!!
Mijn complimenten.
@bofkont: En eigenlijk is de sedan misschien wel de mooiste variant, net als bij de E90 en de huidige generatie.
@griffendahl: absoluut eens Sander👍
@bofkont: Hoeveel zal de prijs van dit snoepje zijn over bijv. 3 jaar?
Serieuze interesse (Als soort van belegging en hobby)
@vr6audi: lastig om te zeggen maar als je na gaat dat je een jaar of 6 geleden deze auto’s voor onder de 10k kon kopen is het hard gelopen. Maar als je kijkt naar de geproduceerde aantallen dan is de rek er wel een beetje uit. De echte prijs knallers zitten in de OEM staat, onderhoudshistorie en natuurlijk KM stand. Persoonlijk denk ik dus dat deze wel zal stijgen in waarde maar niet heel veel meer. Als liefhebber van de e36 zou ik hem wel kopen als ik het geld ervoor zou hebben :)
@vr6audi: tja dat is moeilijk te zeggen, maar een E36 M3 sedan is schaars , meesten zijn coupes. In deze staat helemaal een uniek ding.
Zou mij niet verbazen dat deze in 3 jaar tijd rond de 30k of meer gaat opbrengen.
@vr6audi: dit is een import auto, dus alweer minder waard. Voor een investering kan je beter een goede e30 m3 pakken denk ik.
@964yellowbird: import maakt niet zoveel uit, sluitende historie is het belangrijkste , maar idd de E30 M3 blijft veel duurder.
@bofkont: echt niet, heeft teveel km’s deze.
@thomasthomas: absoluut onzin, met deze leeftijd is onderhoud juist doorslaggevend , een kmstand van 120k en dit bouwjaar is bijna maagdelijk te noemen.
Als je die koopt moet je dr zuinig op zijn lijkt me, m3 sedans zie je nauwelijks
Mooie wagen, heerlijke jaren 90 kleurtje ook.
Zelfs als ik door het imago van het model heen kijk, blijf ik het een hondslelijke auto vinden, kan echter wel begrijpen dat er liefhebbers voor zijn.

Overigens wel heel mooi interieur.
@uselessguy: mag ik vragen wat voor imago de E36 dan wel niet heeft?!
@vagtroep: tuurlijk, vragen mag altijd. Het is volgens mij niet geheel onbekend dat de E36 vrij geliefd is bij het soort mensen dat graag hun auto opwaardeert met een rioolpijp, tupperware bumpers, neppe M logo’s en een schroefsetje. Het geld wat men voor deze upgrades uitgeeft kan vaak beter gebruikt worden voor laswerk, nieuwe banden of goede verlichting. Deze soort kenmerkt zich overigens vaak door overmatig gebruik van petjes, bontkraagjes en neppe merkkleding.

Ik weet dat bovenstaande lang niet altijd geldt, en dat er voor een standaard e36 zeker echte liefhebbers zijn, maar het imago heeft de auto helaas wel.
@uselessguy: ik ben er ook 1 alleen zonder petje en alleen maar oem-zooi erop 😜
@uselessguy: helaas heb je gelijk, 8/9 jaar terug had ik een E36 coupe 323i, volledig origineel, zelfs nog de oranje knippers, in die tijd al schaars aan het worden , overigens zeer fijne wagen was het.

Tegenwoordig is 99% van de E36 volledig verkracht/uitgeleefd en in hopeloze staat van onderhoud.
@bofkont: echt mooi zijn ze niet, dus feitelijk is er niets aan de hand als ze over een paar jaar uit het straatbeeld zijn verdwenen. Natuurlijk kan het zeker geen kwaad als er een paar exemplaren zoals in dit artikel bewaard blijven. Leuk voor later :-))
@uselessguy: mijn 318is zit vanaf de fabriek al onder de m embleempjes omdat het sport pakket er op zit is dat dan ook sjonnie?
@sjeppie156: Ik had er ook een, fijn wagentje hoor ;)
@uselessguy: o jij bent dus de Einstein van auto gebruikers?! Feit is dat veel van die bontkraagjes petjesvolk of zoiets wat jij noemt ook mensen zijn. Niet teveel neerkijken op mensen, want ik wed dat jij geen eens een auto hebt. Meestal zijn het mensen zoals jij die zich hoger voelen maar het zeker niet zijn als andere mensen. O en voordat je stoer gaat antwoorden en wat je wel allemaal niet hebt. Ik ben ook een petjesvolker, ik ben een bontkraagje, ik ben alles waar jij op neerkijkt. Dan nog had jij nooit zo een bmw als dat kunnen kopen in de jaren 90. Want daar ben je veel te blind voor.
Doar mekeert ’t nich an.
@c-ad: goad goan, en klap an met dat dear
Die staat bij me om de hoek echt een pracht exemplaar.
Zelfde interieur en kleur, als de m3 van Hammond bij die ene aflevering in Duitsland??
Leuke wagen. Stond een tijdlang im ausland te koop voor +/- 12k meen ik me te herinneren.
@gash: hoelang is dat geleden?
@gt500eleanor:

Exact weet ik het niet meer, zal minimaal een maand of 6 geleden zijn denk ik. Hij viel me op als sedan, lage kilometerstand en de vrijwel originele staat. Vind de uitvoering (kleur ex- en interieur) voor een M3 echter niet zo aantrekkelijk.
“OM. likeur a Sir.” Die nieren horen toch echt niet zwart.
@centric: Like
@centric: I agree. Past niet bij groen en blauw. En die spoiler mag er wat mij betreft ook af. OEM of niet, het verpest de lijnen.
Sorry hoor maar ik vind deze polenbak absoluut niet autoblog waardig zonder een speciaal verhaal…
@henkhupelschoten: Hij is van een echte Voetballur geweest. Hoeveel verhaal wil je nog meer?!
Ondanks dat het een zeer net exemplaar is, blijft zo’n E36 voor mijn gevoel altijd een petjesbak. Niet persé vanwege het imago maar gewoon door het ontwerp. Geen mooie auto’s vind ik.
Ook in het blauw beschikbaar

http://m.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/10159670
@steefvh:

Fraaie bak: origineel NL-auto, betere kleur en een stuk minder prijzig.
@gash: betere deal dus
Juist als sedan. Mooiste variant van de E36 vind ik. En van de E90 heb ik ook liever de M3 sedan. Dit is wel een plaatje! Zo moet je hem ook hebben. Origineel en met lage km stand. Dan kan je er met goed onderhoud forever mee rijden. Ik vind het nog steeds een mooie auto, zo’n E36.
Hebben? Ja graag, maar niet voor die prijs.

Ik vindt de E36 gek genoeg een van de mooiere 3 series sedans (de E30 de mooiste coupé en de E46 de mooiste touring).
E30 M3. Daar loop ik wel warm voor. Afgetrapt. OEM, showroomstaat of deukenbak; blijft een gaaf ding met die bril achterop. (alleen de cabriolet boeit me geen flikkeren). Maar een E36? Dan toch alleen in deze staat met ONK. Een import is meteen al zoveel minder leuk. In Zwitserland vind je gemakkelijk meer van dit soort onverprutste snoepjes. Met minder op de teller en minder op t prijskaartje. Niets bijzonders in de historie en dan Nederlandse platen uit de verkeerde serie erop. Knap ik op af.
Wat een geld, even 21.000 euro…

En dat terwijl je voor een fractie van dat bedrag een hele mooie Siebener van rond de eeuwisseling op het erg hebt staan. Full options, inclusief de originele BMW telefoon, want die moét je hebben als je van youngtimers houdt. En als je dan helemaal gek wilt doen ga je voor een verlengde versie, gewoon omdat het kan. Zo’n Siebener is nog steeds een stijlvolle auto, zeker als er de juiste velgen onder zitten: de velgen die standaard geleverd werden en naar huidige maatstaven aan de kleine kant zijn, maar juist door die bescheidenheid enorm chiq ogen.
@moveyourmind: Sterker nog, voor een paar duizend euro erbij heb je een 7-serie uit de F01 serie (zeg maar net niet de nieuwste), een 750i full-options. De keus is niet HEEL moeilijk…
(Zeker niet als je verder kijkt naar bijvoorbeeld onderhoudskosten, die zullen niet heel veel schelen tussen een M3 en een 7-er…)
Hoeveel zal de prijs van dit snoepje zijn over bijv. 3 jaar?
Serieuze interesse (Als soort van belegging en hobby)
@vr6audi: Ik denk dat ‘wat de gek er tegen die tijd er voor geeft’ het dichtst de prijs over een aantal jaren benaderd…

De klassiekermarkt is nogal aan prijsschommelingen onderhevig, en van veel factoren afhankelijk. Alleen al uitbreiding van milieuzones zou de waarde van zo’n auto al fors kunnen doen kelderen. Één ding maakt de kans op winst sowieso al gering, en dat is de vraagprijs van 21.000 euro. Die is gewoon te hoog.
Helemaal perfect! Kleur, wielen en interieur, alles is helemaal mijn smaak. Deze uitvoering in coupe en hij is perfect!
Verschrikkelijk, echt een turken bak. Dat je hier zoveel geld voor wil neertikken begrijp ik niet. Maar goed ieder zijn eigen smaak (gelukkig)
Wat een ding, zeg maar droom auto. Ik waardeer de e36 steeds meer
Ok. Een E36 M3 sedan in een kleur welke mij heel erg aanspreekt. Ik houd wel van dit soort combinaties.

Maar die prijs is echt te zot voor woorden. In NL zijn er niet zoveel ‘leuke versies van normale auto’s’ dus stijgen de vraagprijzen enorm. Maar 21 mille is gewoonweg te veel. Daarbij heef dit exemplaar zwart gespoten nieren, terwijl dat nooit een officiële optie was. Dus voor mij een reden om door te zoeken. Een nette E36 M3 3.2 sedan met iets meer dan een ton op de klok is tussen de 15-17,5 waard.

Daarbij mis ik in het artikel een hoop normale info over deze auto. Als je dan toch over de E36 M3 gaat praten, benoem dan dat de 3.0 motoren de betere keuze is. Betrouwbaarder en ze halen met gemak hun vermogen. De 3.2 had daar veelal nog wat moeite mee.

Of benoem dat de E36 M3 in het begin van zijn carrière nog niet begrensd was en dat deze auto verantwoordelijk was voor het herenakkoord. De E36 M3 was namelijk dermate snel en financieel bereikbaar dat er op basis daarvan gekozen is voor een begrensde topsnelheid van 250 km/h.

Ook had er benoemd kunnen worden dat de US versies een zwaar terug getunede versie hadden, met maar 240pk. Of dat er in Australië een M3-R leverbaar was. Of dat de heilige graal van de E36 M3 een M3 GT is, met een 295pk sterke 3.0. En natuurlijk de 240pk sterke M3 E36 3.0 Lightwheigt met de mooiste stickers aller tijden.

Of misschien een link naar de eveneens groene M3 3.2 sedan van Richard Hammond. Met een nog bijzonderder interieur.

Daarbij word er gerefereerd aan dat de E36 gebouwd werd van 1990 tot 1999. Dat klopt, maar geld niet voor de E36 M3. Deze werd geïntroduceerd eind 1992 (M3 3.0 Coupe) en gebouwd tot inderdaad 1999 (M3 3.2 Cabriolet). De M3 sedan kwam pas in 1994. En ging alweer uit productie eind ’97. De reden was simpel: BMW Motorsport wilde een vierdeurs model in de lineup hebben. De E34 was de voorganger, de E39 de opvolger. Raar, maar waar.

Of dat er nog voldoende ‘2000’ E36’s M3 zijn te vinden, maar dat deze toen op kenteken gezet werden, gebouwd werden ze niet meer in 2000. In 2000 werden er nog een aantal Cabriolets en een paar Coupe’s verkocht, maar geen sedans. Waar het hier toch op neerkomt.

@gtwillem: interessante feitjes! Leuk om te weten als BMW motorsport liefhebber. Vraag me alleen af waarom de e36 m3 sedan dan wel al eerder leverbaar was als dat de e34 M5 uit productie ging
Vriend van mij heeft een volledig originele Nederlands geleverde BMW M3 Sedan in Estoril blauw metallic. Heeft hem al jaren. Heb hem gezegd dat hij hem nooit weg moet doen. Klassieker van de toekomst.
Doe daar eens even heel snel een setje orignele chromen nieren in
Wat ik me nog afvraag, is of dat kenteken voor gezeik zorgt. Dat is toch een kenteken voor niet-Nederlanders? Komt er dan niet nog een klap(je) BPM bij? Prijzig verhaal al met al.
Doe mij toch maar een e36 coupe. Omdat, volgens mij, de sedan nooit is geleverd met de mooiste stoelen ooit. De ‘Vader’ seats.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/b0/d7/d1/b0d7d19781034d1f4bcf731a0ea4b426.jpg
Toch van alle M3 tjes tot op heden de M3 met de minst aansprekende rijeigenschappen
@beefcake: staat al op kenteken. Bedrag Is voor deze auto uit 1998 gelijk aan 0. Zit dus geen bpm meer op.
Ah, de auto voor de buitenstedelijke ex gabber of binnenstedelijke ultra supporter, met zogenaamde smaak.

Alleen in uitstekende conditie en extreem standaard is dit te pruimen. Want als kenner en liefhebber hoef je uiteraard niks te veranderen aan een ontwerp wat al goed was.

De coupe was een mooiere auto maar de sedan versie van deze m3 is gewoon zeldzamer. Doe mij de station versie in die gele kleur maar, of gewoon fel rood.
Teveel km gelopen, auto’s die echt omhoog schieten hebben zo
Max 70 tot 80k gelopen.
Hoe mooi de staat van zo een auto ook is.. ik knap altijd volledig af op een splinternieuw kenteken op een oude auto. Je ziet aan het nummerbord dat het een import betreft. Zo een “no go” voor mij. Als ik zoiets zou willen dan wil ik een “originele Nederlander”.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).