Krijgen we nog een premium merk om te negeren?

Auteur: , 57 Reacties

Het is niet zo dat het een succesvolle exercitie is geleken in het recente verleden. Aan de andere kant, Hyundai doet niet aan verliezen de laatste 20 jaar.

Genesis G70 '19

Premium luxemerken zijn enorm populair. Dat is een uitspraak die wij vaak bezigen. Eigenlijk is dat niet helemaal correct, want het moet zijn Duitse premium merken zijn enorm populair.

De successen die Audi, BMW en Mercedes-Benz weten te behalen zijn zeer indrukwekkend. Met name in Europa staat er geen maat op. Sterker nog, in veel gevallen verkopen de premium modellen veel beter dan de ‘niet-premium’ modellen. Maar het zijn dus alleen die verrükte Duitsers. De verkopen van merken als Cadillac, Lexus, Jaguar en Maserati vallen heel erg tegen in vergelijking met hetgeen onze Oosterburen presteren. Toch denkt Hyundai dat er ruimte is voor nóg een Premium merk in Europa: Genesis.

Genesis

Dat Hyundai het wil proberen is an sich al bewonderenswaardig. Zo probeerde Infiniti een jaartje of 10 geleden ook voet aan de grond te krijgen. Dat faalde jammerlijk, waardoor het merk zich nu terugtrekt uit Europa. Acura (het luxemerk van Honda) gaat het niet eens proberen en geen enkel merk is bang voor Lexus. Sinds het merk aanwezig is in Nederland (1990), zijn er iets meer dan 25.000 verkocht in Holland. Dat is inclusief de CT200h, een premium Prius die een tijdje erg populair was. Voor de nodige context: BMW verkocht vorig jaar bijna 21.000 auto’s. Mercedes-Benz deed er bijna 16.000 in 2018 en Audi zette meer dan 14.000 exemplaren op geel kenteken. Kortom, deze merken doen in 2 jaar, waar Lexus er bijna 30 voor nodig heeft.

Genesis G70 '19

Volgens Cho Won Hong, de Chief Marketing Office van Hyundai komt Genesis wel degelijk naar Europa. Dat liet hij weten aan Automotive News Europe. Er gaat een Genesis Experience Centre geopend worden, zodat mensen bekend kunnen worden met het merk. Het gaat echter nog zeker een jaar of drie duren voor het zover is.

Genesis GV80 Concept '17

Het zal zeker niet gemakkelijk zijn voor Genesis, te meer hun gamma op dit moment bestaat uit grote sedans met grote verbrandingsmotoren: de sportieve G70, G80 en de über-coole G90. Echter, Genesis is bezig met de ontwikkeling van de XV80, een grote crossover. Volgens Felipe Munoz, een JATO Dynamics analist, zijn er zeker kansen voor Genesis. Er zijn namelijk wel ‘niet-Duitse’ premium merken die het wėl redden. Kijk maar naar Volvo/Polestar en natuurlijk Tesla. Er moet dus een onderscheidende en vooruitstrevende factor zijn, naast topkwaliteit.

Genesis GV80 Concept '17



57 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Een voordeel is dat het design in ieder geval wat minder aziatisch aandoet dan dat van BMW.
@jaapiyo: Deze grille doet anders weinig onder qua lelijkheid dan de oversized nieren van de huidige BMW’s.
@griffendahl: nou ja om daar maar even serieus op in te gaan dan: de nieren zijn in sommige gevallen idd grotesk nu, maar zeker in geval van de Dreier stoor ik me veel meer aan de 4.953 lijnen die over de flank lopen. En ik snap ook niet zo goed waarom ze per se de Hofmeister willen vermoorden. Andere merken doen een moord voor zo’n herkenbaar stylingselement.
@jaapiyo: nou, die Hofmeister knik is zo herkenbaar niet meer. Bijna elke stationwagon of SUV heeft iets wat er zo erg op lijkt dat BMW er echt niet uniek meer mee is. Helaas.
@720s: Apple stopt ook niet met alu behuizingen omdat andere merken die ook aanbieden voor laptops.
@jaapiyo: neuh, het zal niet zijn dat dat de reden is. (trouwens, design is iets anders dan materiaalgebruik, om even op je vergelijking te reageren ;))

Ik zou het wel begrijpen als BMW ermee kapt omdat het niet echt meer een ‘signatuur’ is. In ieder geval geen onderscheidende. Heck, zelfs de Hyundai Kona heeft in zekere zin een Hofmeister Knik. Nogmaals, dat hoeft niet het geval te zijn, maar als BMW wil je wel eens vooruit en door je design te veranderen (dus ook de kleine details) lukt je dat.
@griffendahl: dikke Audi Jonguh!
@jaapiyo: welk design?
@jaapiyo: niet mee eens, maar over smaak valt niet te twisten. *fixed
@jaapiyo: Genesis is Amerikááns design en formaat. Kunnen ze Cadillac in Europa met hun eigen wapens bestrijden.
O wacht.
Van het weekend nog een video gezien waar een Genesis werd vergeleken met de nieuwe 3-Serie en de C-Klasse. Dat was echter in Canada.

Het mooiste aan de veredelde Hyundai is dat ze een heerlijke 3.x Liter 6-cilinder leveren waar de Duitsers slechts een 4-cilinder bieden, tegen een lagere prijs. Leuk voor daar dus, maar ik vrees dat Genesis het hier alleen al op BPM gaat verliezen.
Lager in aanschafprijs
Goedkoper om op de weg te houden
Betere kwaliteit (moet wel lukken)
Betere infotainment aan boord
Fijnere materialen
Prettiger stuurgedrag
Zuiniger in gebruik
Allemaal eisen waaraan je moet kunnen voldoen om de europeaan uit zijn dikke duitser te krijgen, ga er maar aanstaan! Van mij mogen ze want meer keuze en meer variatie is altijd leuk. Oh ja, de belangrijkste eis;
Duits zijn.

Succes Genesis!
@Gulli: je noemt allerlei rationele gronden maar daar gaat het juist niet om bij de premium merken. De allerbelangrijkste factoren zijn m.i. merkbeleving en uitstraling.
@autodidact: ik vrees dat je helemaal gelijk hebt. Het niet hebben van value for money is statusverhogend. Hoe duurder, hoe beter de buurman kan zien dat je ’t goed voor elkaar hebt.
@Gulli: zuiniger in gebruik? De premium auto’s die ik heb gereden waren dat niet alhoewel Mazda is ook wel premium aan het worden.

Ook een belangrijk criterium is de afschrijving / restwaarde.
@Gulli: afschrijving?
De hyundai Nexus als Genesis EV uitbrengen ipv waterstof en je hebt een verkooptopper.
Een auto die als ‘onderscheidende en vooruitstrevende factor’ vriendelijk is in de bijtelling doet het érg goed in Nederland. In zo’n mate dat de rest van de auto niet veel meer uitmaakt.
Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar de duitse 3 zijn in België echt wel een statussymbool. Goed boerende zelfstandigen en werknemers met een groot maandloon willen graag gezien worden in één van deze duitse 3. Ook hun wederverkoopwaarde ligt hoger dan de ander premiummerken. Volvo doet het goed maar enkel omdat ze kleinere modellen aanbieden tegen lagere prijzen dan de duitsers. Ook als salariswagen (lease-slet) zijn Volvo’s populair. Tesla is enkel populair omdat ze 120% aftrekbaar zijn, ook als je deze parikulier aankoopt. Veel sterkte Hyundai maar met goede kwaliteit alleen kom je er niet. Imago is ook iets dat telt aan de toog!!!!
@ericc: 120% aftrekbaar? Dan ga ik NU een importhandeltje beginnen. Geld toe krijgen van de belasting en hier in NL als warme broodjes verkopen
@ericc: ‘salariswagen’ , da’s een mooie!
@svenska_aeroplan_ab: Heel gebruikelijk woord in ’t Vlaams.

In de politiek vaak vooraf gegaan door “afschaffing van de”…
@esprit_de_flandre: hier alvast ook een salariswagen… MX-5 ND 2.0. Goedkoopste salariswagen die m’n baas ooit voor me heeft moeten betalen, maar hey, ik heb nu tenminste een auto waar ik graag in rijd. Veel leuker (voor mij) dan zo’n trieste Duitse uitvaartcontainer.
@ericc:

Ja, hier in Nederland ook. Men doet echt serieus zijn best om het leasebudget tot een intrieste 316d, C160 of A4 1.4 TSI te kunnen rekken. Uni-lak, wieldoppen en stoffen bekleding, maar wel die badge :-D Terwijl je voor dat geld een heel aardige Renault, Opel, Mazda of Skoda rijdt.
@ericc: De conditionering is sterk in het Europese automotive circuit. Ik heb zelf geen zin om in het rijtje “premium luchtkastelen” aan te sluiten hier in de straat, dus ik rijd hondseigenwijs in Toyota en Mazda. :-)
Ik was vorige week nog in Zuid-Korea, en er rijdt echt heel veel van dat Genesis spul rond. Dat zijn behoorlijk serieuze auto’s. Ze zijn mooi, ruim, en de kwaliteit is behoorlijk. Ik zou ze wel willen hebben. Ook de coupe is leuk.

In Nederland gaan ze kansloos falen vanwege de CO2 taks, dat weet je nu al, want ze hebben grote motoren.
Maar buiten Nederland zullen ze veel goedkoper zijn dan de gevestigde orde, en ik denk net zo veel bieden.
Ze kunnen alleen niet mee komen als je hem zou vergelijken met een M5 ofzo, ook al heeft het topmodel 420pk. Het zal nooit zo sportief worden omdat het gewoon een limo is. De G90 is bijvoorbeeld 5,2 meter lang.
@fanboy: Hyundai kennende zullen ze wel de motoren inleggen die nu ook in gewone Hyundai’s en Kia’s zitten. Geen BPM-probleem dus…
@esprit_de_flandre: Wat bedoel je? Ze maken deze auto’s allang, en er liggen dan 3.3 turbo motoren in of 5 liter motoren. Die gaan voor veel CO2 taks zorgen en zullen hem in NL onbetaalbaar maken.
Op zich hebben inmiddels wel wat kennis, ze zouden er een elektrische variant van kunnen maken.
@fanboy: Ze maken deze allang, ja, maar alleen voor de US. En dus alleen met grote motoren.
Dat wil niet zeggen dat ze er geen kleinere motoren kunnen inleggen voor de EU.

Bvb, de Amerikaanse Tucson heeft 2.0 en 2.4-motoren, de Europese 1.6 en 2.0.
Dus kunnen ze in die Genesis ook bvb 2.0, 2.4 en 3.3 aanbieden voor Europa…
Een merk is pas premium als genoeg mensen bereid zijn om flink meer te betalen voor een klein beetje meer (bling).
Lexus in een Nederlandse context vergelijken met de Deutschers is wel een ding ja. Maar kijk eens naar heel Europa? Of de VS?
@svenska_aeroplan_ab: In Europa wordt je er ook niet blij van. De Duitse merken domineren enorm. Op Aziatische markten en in de VS en Canada daarentegen, doen ze het behoorlijk goed. Sterker nog, ze doen daar gewoon mee voor de knikkers. Misschien wel een keer leuk om dit in een artikel in een duidelijke context te zetten (met bronnen en officiële cijfers ;-)).
@willeme: Misschien, maar de groei van Lexus in Europa is wel indrukwekkend. 76% groei in 5 jaar en counting… https://newsroom.lexus.eu/lexus-achieves-5th-consecutive-year-of-sales-growth-in-europe/. Ja, is wel een leuk idee. Kijk bijvoorbeeld naar Honda in de VS, of Daihatsu in India, en zet dit af tegen NL…
@svenska_aeroplan_ab: die groeien van bijna-niks naar iets-meer-dan-bijna-niks. Enige manier om aan zulke groeicijfers te komen.
@willeme: Graag! Daar hou ik je aan!
Polestar doet het idd lekker hier hoor
Ik vind dat ze een mooi premium merk hebben neergezet met Genesis. Het neerzetten van een premium merk in Europa is echter een kwestie van zeer lange adem. Zeker als het gaat om sportieve auto’s. In Amerika zijn ze wat dat betreft een stuk minder conservatief.
Ik hoop dat het wat is, meer diversiteit is altijd een goed idee. Volvo zie ik zelf meer als semi-premium. Een ander merk in die klasse is Alfa Romeo, ook deze zien we veel te weinig. Dit komt overigens meer door de fabrikant dan door de consument…
@dutchdriftking: Wat maakt een Volvo niét, en een Audi wél premium? De ouderwetse techniek? De oplichterij? De technische problemen? De bestuurskundige ellende?
@svenska_aeroplan_ab: Mensen kopen Volvo omdat ze een heel veilige betrouwbare auto willen, niet omdat het een gave premium badge is. Bij een Audi of BMW doet men het juist om het laatste. Kortom, een nuchterder merk met een minder emotioneel koperspubliek.
@dutchdriftking: Aha, marketing dus! De spijker op zijn kop: het enige waar Audi premium in is, is de marketing…
@svenska_aeroplan_ab: dat is zeker, ik had na 22 jaar alfa mijn zinnen gezet op wat anders, bij gebrek overigens aan de giulia station. Ik was begonnen met de Duitse 3, C klasse, 3 serie en A4. In alle 3 overigens nog nooit gereden. Maar de A4 viel het meeste tegen uiteindelijk. Alleen op de afwerking van het interieur en het mooie infotainment viel de A4 op. Maar de auto was verder erg stug en de vooral de automaat erg lui en van de 3 het minst zuinig.
@svenska_aeroplan_ab: de snellere varianten?
@dutchdriftking: Volvo is inmiddels een echt premium merk. En Alfa is er niet in geslaagd de positie van Volvo in het sub-prime segement in te nemen. Overigens plaats ik ook Lexus en Jaguar in de categorie semi-premium merken. Ze weten niet genoeg te overtuigen om de meerprijs tov bread and butter merken waar te maken. Premiummerken op de Europese markt zijn Mercedes, BMW, Audi, Volvo en Range Rover. Bentley en Rolls Royce zitten daar weer boven.
@mashell: Jaguar is lastig. Ze zijn echt premium, hebben echt gave spullen, maar in het zakelijke segment laten ze wel eens punten liggen. Aan de andere kant, ze hebben wel echte sportwagens, iets wat BMW dan weer niet heeft. Bentley en Rolls Royce zitten een flinke stap hoger. Er tussenin vind je nog Porsche, Maserati en Aston Martin.
@dutchdriftking: Jaguar zou premium kunnen zijn, maar de SUVs en sedans maken het telkens net niet waar. Hoe ik Porsche in het lijstje met de vier Duitse premiummerken heb kunnen vergeten is me een raadsel (toch best wat spulletjes voor gemaakt…).
@dutchdriftking: ‘ze hebben wel echte sportwagens, iets wat bmw dan weer niet heeft’

M3,4,5,8?
@gwnbmw: sportwagens op basis van normale auto’s. Geen pure sportwagens a la 911, Boxter, R8 of AMG GT.
@mashell:
Jaguar heeft het laten lopen omdat ze teveel met de Duitsers wilden gaan concurreren op zakelijkheid. Want Jaguar was al premium toen de term nog moest worden uitgevonden.
Toen BMW nog Isettatjes maakte en Mercedes zich aan de puinhopen van WO 2 aan het ontworstelen was en Audi in winterslaap was.
De MK1 en MK2, de XJ6 etc.

Ik beleef mijn 2006 S-Type als heel veel luxer en met bakken meer uitstraling dan een even oude E60, E-Klasse of A6. Prachtig leer, overal hout en mooie afwerking. Met altijd minimaal een zescilinder onder de kap.
En een sympathiek imago, ik heb nog nooit negatieve opmerkingen van klanten gehad, wel ontzettend veel positieve.
https://www.genesis.com/us/en/2019/genesis-g70.html/#/car-configurator/G70

Geen verkeerde auto lijkt me.
In de VS kosten ze rond de $35.000, maar reken hier op ongeveer het dubbele.
Dat maakt ze meteen kansloos lijkt me.
Wat dat betreft heeft Trump wel gelijk, Amerikaanse merken worden gedwarsboomd in Europa door ze fiscaal onaantrekkelijk te maken. Terwijl de Europese merken wel gigantisch profiteren van de Amerikaanse markt.
@rs18011: dat ligt wel iets genuanceerder, import tarieven en bpm of andere lokale belastingen hebben alle buitenlandse producenten last van. Bovendien zie je dat bijvoorbeeld Chrysler best succesvol was in Europa met auto’s die hier wel aanslaan.
Daarnaast produceren veel Europese merken lokaal in de VS wat ook weer werkgelegenheid oplevert. Denk bijvoorbeeld aan de Mercedes hier in Europa die daar geproduceerd werden.

Ik zag laatst een nieuwe Lincoln continental bij een import bedrijf staan, zo bij de dealer uit de VS vandaan. Mooie auto om te zien, maar man wat zat dat ding slecht in elkaar. Geen enkel paneel zat recht, deuren die niet goed waren afgehangen. Dan begrijp ik dat
Je de deur voor de
Concurrentie wagenwijd open zet.
Grote dure sedan’s in Europa van niet-premium merken werken hier niet.
En dat zijn ook niet de auto’s die Lexus hier weet te verkopen.
Ik heb een Infiniti FX30d voor het dagelijkse. Ik heb de mazzel dat ik in een land woon waar je geen superstraf krijgt door een 3.0 diesel te rijden. Daarom is dit een prima auto voor me: het heeft (standaard) 99% van de opties die je in een Q5 / X5 / X3 uit dat jaar kon aanvinken; maar het koste vele malen minder. Je rijdt als een koning en je onderhoud is gewoon bij de Nissan dealer (ik zeg niet dat er ook Nissan dealers tussen zitten die je afzetten.
Daarom keek ik eigenlijk wel uit naar de autosalon SUV van Genesis. Als dat een fijne 3.0 + plugin hybride zou worden (oid); zou dat echt een winnaar zijn. We zullen zien.
Mwah: ik ben Bang dat dit net zoiets als Maybach zal zijn in NL..niemand die er echt op zit te wachten..
Zet maar voor de deur neer hoor!
Als Hyundai/Kia nou gewoon even Alfa Romeo of Jaguar overneemt, dan kan het nog wat worden. Merken met historie die gewoon veel geld voor solide producten en consistentie nodig hebben. Een auto die zo goed is als een Genesis verkoopt gewoon beter met een badge van Jaguar of Alfa Romeo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).