Kom op! Deze was net zo leuk en verfrissend.
“Vroeger was alles beter. toen werden er nog echte auto’s gemaakte. Originele rauwdouwers. Pretentieloos vervoer, maar wel met karakter. Het is tegenwoordig alleen maar premium of budget, op een paar verdwaalde middenklassers na”
Bovenstaande is zo maar een interpretatie van diverse autoliefhebbers. Het is vrij eenvoudig om te stellen dat vroeger alles beter was. Net als de muziek: die was vroeger ook veel beter. Dat komt voornamelijk omdat wij de goede muziek hebben onthouden. Pak een oude top 40 erbij om te zien dat ‘ie voor 75% gevuld stond met rommel. Daarbij zien we helaas ook over het hoofd dat er vandaag de dag geweldige artiesten tussen zitten. Dat geldt zowel qua muziek als auto’s, overigens.
De Citroen C4 Cactus is zo’n wagen. De auto houdt het midden tussen crossover en een hatchback. Het is niet zozeer een hele snelle of luxe automobiel. Nee, de Cactus is een leuke, praktische vijfdeurs die er lekker funky uitziet. Met name de eerste generatie was briljant. Deze had ‘kussens’ in de deuren: ideaal voor in de stad. Bij de facelift werd het een en ander al iets ‘normaler‘ gemaakt, waardoor de kussentjes (Airbumps) bijna geheel verdwenen.
Maar het wordt nog erger. Het Amerikaanse Motor1 meldt dat Xavier Peugeot bevestigd heeft dat deze generatie van die C4 Cactus meteen de laatste is. In absolute zin krijgt de auto een opvolger, maar deze zal compleet anders zijn en een andere naam krijgen. Dat zijn in onze ogen niet echt de kenmerken van een opvolger.
De Citroen C4 Cactus zal niet direct uit het modelgamma gehaald worden. De auto is anderhalf jaar geleden voorzien van de discutabele facelift. Normaal gesproken heft een model dan nog twee tot drie jaar de tijd. Citroen moet goed nadenken hoe ze nu dit gedeelte van het gamma gaan bedienen. Tijdens de carrière van de aantrekkelijk geprijsde C4 Cactus heeft Citroen namelijk de stekker uit de C4 Berline gehaald. Daar is geen opvolger voor gekomen. Het nieuwe model zal beide auto’s moet gaan vervangen.
qoekje zegt
Yes! de komkommers bloeien weer!
willeme zegt
@qoekje: En toch elk uur een artikel :-D
Gulli zegt
@qoekje: lekker hoor, een schijfje in m’n Gin Tonic met Hendrick’s gin (op basis van komkommer). G&T is zooo 2017 maar wel erg lekker, zeker met dit weer :)
W115 zegt
PSA mag wat mij betreft meer investeren in de infotainment
willeme zegt
@w115: Of juist totaal niet. Waarom investeert PSA niet in een houdertje voor een iPad? Programmeren ze een aparte app met daarin alle informatie. In de meeste auto’s is de infotainment in een paar jaar toch zwaar verouderd. Dus waarom zou je erom geven?
Dat was altijd een beetje de gedachte van Citroen, de cactus en hun voorgaande modellen. Juist alles even anders doen, Minimalistisch, maar met charme. De Fransen zijn daar ijzersterk in geweest. Kijk naar de Twingo Mk1, de Peugeot 205/206, de Renault 5, de Citroen AX en Saxo. Geweldige autootjes.
beardman zegt
@willeme: Goede voorkant/interface naar je smartphone neerzetten. Dat kleine ding wordt ook alleen maar sneller. Lekker eco (dus hipperdepip?) ook want minder afname van hardware :)
gregorius zegt
@willeme: helemaal mee eens; ik koop met liefde de nieuwste ipad (mini), of samsung pad of whatever; als ik die makkelijk zou kunnen integreren. Nieuwste apps erop en van Citroen (of BMW) een app die netjes de nodige info laat zien wat je verwacht van een auto; maar dan elke keer in een nieuwe of beter jasje.
Echter: zo’n unit verkoopt een beetje merk voor een paar duizend; terwijl een houder dat nooit zou zijn.
En er is minder reden om een nieuwe auto te kopen later.
shogun zegt
Jammer, ik vind de cactus een leuk ding.
Wel jammer dat de meeste nederlanders zelfs de cactus nog in saai grijs uitgedost hebben waardoor het leuke van die auto verdwijnt.
cossiekiller zegt
Hoezo Xavier Peugeot?
willeme zegt
@cossiekiller: Heette de Britse verkoopdirecteur van Citroen UK niet Charles Peugeot?
cossiekiller zegt
@willeme: Goed mogelijk ;-) Ik vond het gewoon grappig. Peugeot zit dan nog in hetzelfde concern…
vaakbenjetebang zegt
Heb de Cactus met enige regelmaat als huurauto gehad. Best wel geinig eigenlijk, weer eens wat anders en vooral niet een krampachtige poging om volwassen, serieus en ‘premium’ te doen in dit segment. Jammer genoeg heeft de facelift een flink deel van de charme van het ontwerp teniet gedaan. Nu ik dit zit te typen: volgens mij heb ik ook nog nooit een post-facelift Cactus zien rijden… pre-facelift zie ik nog best regelmatig. Toeval, of een teken aan de wand?
Esprit_de_Flandre zegt
@vaakbenjetebang: Geen toeval, valt gewoon veel minder op…
ticoooo zegt
@vaakbenjetebang: Ik denk dat dat voornamelijk komt doordat de oude Cactus tegen 14% bijtelling te leasen was. Het nieuwe model is dat nooit geweest.
lambowambo zegt
Maar waarom gaat hij eruit? Verkoopt de auto niet goed genoeg? Wil Citroen van dat ‘funky’ af en een serieuzere designtaal doorvoeren?
Dutchdriftking zegt
Ooit als huurauto gehad, helemaal niet vervelend. Sterker nog, zodra de Ignis van mijn vrouw het begeven heeft (en dat kan nog een eeuwigheid duren daar het Japannertje niet kapot te krijgen is) komt er eentje voor de deur. Met airbumbs uiteraard.
flutterby zegt
@dutchdriftking: hier ook op de wensenlijst voor vrouwlief. Al bevalt de Focus Station ook uitstekend, maar qua parkeren minder.
baklava zegt
Mooi! Wat een verschrikkelijk lelijke auto met die plastic kappen op de zijkant.
janmetdelangeachternaam zegt
Wel lekker uniek, maar dat rijgedrag. Holy shit het rijdt alsof die auto op veren staat van een meter hoog
Gulli zegt
Typisch zo’n auto die je best leuk vind maar er eigenlijk nooit een zal rijden. Zeker niet als je voor 3x zoveel geld enorm premium Duits kunt rijden. Het is een beetje de automobiele guilty pleasure. Dit geldt overigens wel voornamelijk voor de pre-facelift, die vond ik een stuk leuker.
En lol, ik was helemaal vergeten dat er ooit een C4 berline heeft bestaan, de vader van een vriend van me had hem zelfs maar in mijn hoofd was zijn laatste auto een C5 uit 2002 :D
Loek zegt
@Gulli: die C4 Berline was initieel zo lelijk als de nacht (wel een gaaf interieur) en toen ze dat bij de tweede generatie wilden fixen werd hij zo bizar saai dat alleen ouderen hem kochten, die kon je nog zo ver krijgen dat ze dachten dat het een Citroën was. Echt een dieptepunt, niet omdat het een slechte auto is, maar omdat het één van de weinige Citroëns is waar je eventueel Toyota-logo’s op kan plakken en niemand die het ziet. Zelfs de Aygo en C1 zijn zo ver uit elkaar gegroeid dat het daar lang niet zo erg is.
Nogmaals, ‘t zal verder wel een goede auto zijn in het algemeen gezien. Maar Citroën bewijst met de Cactus dat men het daadwerkelijk koopt, als je anders kan zijn op een slimme manier. De Cactus is op en top Citroën. Dus als ze de ‘opvolger’ weer saai en degelijk maken, is dat jammer.
Pordon zegt
Gelukkig, ik ga deze auto niet missen. De facelift heeft de auto al wel geholpen want wat was die eerste een stuk verdriet op wielen met die verschrikkelijke ‘airbumps’ en verouderde techniek.
weeshuis zegt
Ik rij nu ruim anderhalf jaar in een cactus. En ik moet zeggen dat, met 110pk benzine, het echt een scheurijzer is. Het geval weegt dan ook nog geen 1000kg. Wendbaar, prima topsnelheid (194km/h) en met vertrouwen ook echt goede grip in de snellere bochten. Ja.. ik rij erin alsof het een kart is. Het enige commentaar dat ik heb is het infotainment. Wat een bak ellende is dat. Aan het einde van de week wordt hij dan ook vervangen voor een A200 limousine :).
jeps90 zegt
@weeshuis: Dit hangt denk ik van je referentiekader af. Zelf rij ik ook de 110pk versie (facelift model) maar ik vind hem vooral saai en zeker niet snel. Zelfs achter het stuur word ik wagenziek omdat dat ding zwalkt. Het is dat het een opgedrongen leaseauto is, anders had ik hem ook snel ingeruild;)
jcjc zegt
@jeps90: die rij ik sinds kort, daarvoor het vorige type (want werkzaam bij Citroën). Begrijp goed wat je bedoelt. Moet echt je smaak zijn dat deinen. Rechtuit (wat ik dagelijks rij) vind ik ‘m juist heerlijk cruisen:)
weeshuis zegt
@jeps90:
Uiteraard ligt dat aan mijn/je referentiekader, maar wellicht ook aan wat je er zelf van maakt. Ik stamp flink door met het beestje en dan komt het neer op gewenning. Het “zwalken” merk ik al niet meer. Geen idee of er een (groot) verschil zit in het pré-facelift model en de facelift qua rijeigenschappen. Ik dacht begrepen te hebben van de dealer destijds dat de vering van het facelift model inderdaad wat meer stuiterbal is.
bottles zegt
Dr zat zeker kak tussen
ghost zegt
Houdoe!
hefpandi zegt
Hij zal gemist worden …… not
Wat een verschrikkelijke schijtbak, tot nooit hopelijk
Citrofiel zegt
Misschien maar beter ook. Gezien wat Citroën met de facelift gedaan heeft, zou een volgende generatie waarschijnlijk nog minder lekker quirky worden. Overigens moet ik die facelift echt nog eens rijden, lijkt me geweldig.
jack_abarth zegt
Ideale 2e auto. De ruimte van een Golf, en de de MRB van een Suzuki Swift.
tjorque zegt
Als ze nu eens een C4 cactus VTR of VTS hadden gemaakt… dat had leuk geweest.
Jammer dat hij afgedankt wordt, naar mijn mening is dat nog een redelijk “echte” Citroën. Zeker de eerste generatie.