• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwaliteitsonderzoek JD Power heeft verrassende winnaar

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 20 juni 2018 om 16:02 – 35 Reacties

Kwaliteitsonderzoek JD Power produceert verrassende winnaar


Zag jij hem aankomen?

Zoals gebruikelijk grijpt J.D. Power halverwege het jaar allerlei autofabrikanten bij de haren, zet ze op een rijtje en legt er eens goed de loep overheen. Het kwaliteitsonderzoek wordt al jaren gedomineerd door Kia en Porsche, maar produceert dit jaar een verrassende winnaar. Genesis, de luxe tak van Hyundai die sinds kort op eigen benen staat, gaat er met de hoofdprijs vandoor.

Genesis timmert hard aan de weg om een naam voor zichzelf te maken. De Zuid-Koreanen zetten al een tijdlang goede stappen en die lijken zich nu uit te betalen in de vorm van een stukje positieve PR. J.D. Power, dat de kwaliteit van een autofabrikant meet door het aantal problemen per 100 auto’s binnen 90 dagen van eigenaarschap vast te leggen, ontdekte bij Genesis slechts 68 probleemgevallen. Kia, dat de afgelopen twee jaar aan kop ging, moet dankzij een aantal van 72 problemen genoegen nemen met een tweede plaats. Doordat Hyundai zichzelf met 14 punten wist te verbeteren (74 problemen) is de top drie een volledig Koreaans feestje.

Afgezien van de volledig Koreaanse top drie, mogen zowel Porsche (79 problemen) als Ford (81 problemen) zichzelf een schouderklopje geven. Zij maken de rest van de top vijf compleet. Hoewel de Duitsers ietwat zijn afgezakt, kunnen ze zichzelf troosten met het feit dat zij de meest betrouwbare auto op de markt hebben. Goed, niet iedereen zal hem kunnen betalen, maar met slechts 48 probleemgevallen is de Porsche 911 (rijtest) een uitermate betrouwbare machine.

Over betrouwbaarheid gesproken, kijken we naar het gemiddelde, dan zitten we op het juiste pad. Waar er in 2017 nog een gemiddelde van 97 problemen werd genoteerd, zagen we in 2018 gemiddeld slechts 93 probleemgevallen voorbijkomen.

De merken die zichzelf het sterkst verbeterden ten opzichte van vorig jaar, komen vooral uit Japan. Althans, de eerste twee, in ieder geval. Mazda en Mitsubishi springen het meest in het oog. Waar Mazda liefst 25 problemen per 100 auto’s oploste (125 –> 100 problemen), had Mitsbushi (131 –> 111 problemen) met een verbetering van 20 problemen eveneens de zaken op orde. Opvallend is ook dat Fiat, drager van de rode lantaarn van vorig jaar, dit jaar niet eens op de lijst te vinden is. Naar verluidt waren er te weinig auto’s beschikbaar om een goede steekproef te doen. De laatste plek wordt dit jaar overgenomen door Land Rover, dat 160 problemen noteerde. De Britten moeten concerngenoot Jaguar (148 problemen) en Volvo (122 problemen) voor zich dulden.

PositieMerkProblemen per 100 auto's
1Genesis68
2Kia72
3Hyundai74
4Porsche79
5Ford81
6Chevrolet82
7Lincoln83
8Lexus84
9Nissan85
10BMW87
11Cadillac90
12MINI90
13Infiniti92
14Mercedes92
15Buick95
16Jeep96
17Toyota96
18Dodge98
19Acura99
20GMC99
21Mazda100
22Honda102
23Volkswagen103
24Audi105
25Chrysler111
26Mitsubishi111
27Subaru115
28Volvo122
29Jaguar148
30Land Rover 160

Het kwaliteitsonderzoek heeft eveneens per categorie winnaars onthuld. Deze bekijk je hieronder.

Small Car: Kia Rio
Small Premium Car: Acura ILX
Compact Car: Toyota Corolla
Compact Premium Car: BMW 4 Series
Midsize Car: Nissan Altima
Midsize Sporty Car: Ford Mustang
Minivan: Dodge Grand Caravan
Midsize Premium Car: Lincoln Continental
Large Car: Nissan Maxima
Large Premium Car: Genesis G90
Small SUV: Hyundai Tucson
Small Premium SUV: BMW X1 en Mercedes-Benz GLA (gelijkspel)
Compact SUV: Buick Envision
Compact Premium SUV: Lincoln MKC
Midsize SUV: Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Ford Explorer en Nissan Murano (gelijkspel)
Midsize Premium SUV: BMW X6
Midsize Pickup: Nissan Frontier, GMC Canyon en Honda Ridgeline (gelijkspel)
Large SUV: Ford Expedition

Ook interessant!

  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Ontwikkeling ICE Hyundai
    Ontwikkeling ICE Hyundai stiekem gestaakt
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Fiat, Ford, genesis, Hyundai, Jaguar, jd-power, Kia, Land Rover, lijstjes, onderzoek, Porsche, Volvo

Vorig bericht: « Vergelijking: de nieuwe Audi A1 vs. de oude
Volgend bericht: Bevredig je innerlijke pooier en spec de nieuwe 8-serie »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    20 juni 2018 om 16:16

    “Het kwaliteitsonderzoek”, zet het dan in subgroepen. Niet elk probleem is ook echt een probleem

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 juni 2018 om 17:16

      @lekkerlinksrijden:

      zijn allemaal prima auto,s ..
      en de “problemen” zijn van de aard van storing in de bandenspanningsmeter ofzo ..

      en dat is gewoon een echt probleem voor een auto van 120.000 euro ..
      (80.000 dollar incl. Trump tax) ..

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      20 juni 2018 om 18:03

      @lekkerlinksrijden: elk probleem is een probleem anders zou het niet probleem heten.

      Je zult altijd een bezoek aan de garage moeten brengen om het probleem op te laten lossen, hoe klein ook. En soms kun je niet direct geholpen worden. Heb je nog een probleem erbij!

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        20 juni 2018 om 18:14

        @erik2907: lampje van het dashboardkastje, is dat een probleem? Ventieldopje wat los trilt, is dat een probleem enz enz

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          20 juni 2018 om 18:24

          @lekkerlinksrijden:

          voor Europese auto verkopers niet ..
          want die verkopen geen problemen (bij gebrek aan consumentenbescherming) ..

          in sommige andere delen van de wereld is het verplicht om klanten met hun problemen te helpen ..

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            20 juni 2018 om 18:58

            @lincoln: wat ik benoem zijn aandachtspunten. Problemen vind ik dingen aan het motormanagement, aan de remmen enz enz. Daarom zei ik ook zet in het onderzoek subcategorieën. Gewoon 3 stuks: cruciaal, belangrijk, verwaarloosbaar

            Login om te reageren
            • hplh zegt

              21 juni 2018 om 01:41

              @lekkerlinksrijden: begin je eigen onderzoeksbureau zou ik zeggen.

              Login om te reageren
        • Erik zegt

          21 juni 2018 om 07:59

          @lekkerlinksrijden: ja, dat is een probleem. Daar betaal je afleveringskosten voor dat de auto helemaal nagekeken wordt of alles werkt en vast zit. Gaat het lampje stuk, dan is dat een kwaliteitsprobleem ongeacht of de nieuwe auto € 10.000,- kost of € 1.000.000,-. Het ventieldopje dat steeds los trilt is ervoor dat je ventiel niet vies wordt als jij je banden wilt oppompen en is dus ook een probleem.

          Ik ben van mening dat als er kwaliteit geleverd wordt dit ook tijdens de garantieperiode geen issues oplevert.

          Dit onderzoek toont maar weer eens aan dat een merk dat 5 – 7 jaar garantie geeft zeker is van zijn zaak en gewoon uitmuntende kwaliteit levert. De Duitse merken geven immers maar 2 jaar garantie wat zich vertaalt in slechte statistieken. Lees, men weet dat men mindere kwaliteit levert en de klant mag betalen na 2 jaar.

          Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        20 juni 2018 om 18:57

        @erik2907: Tja, ik ben nu in een jaar tijd al 3x naar de dealer geweest voor een nieuw batterijtje voor mijn ab. Kan mij voorstellen dat dit minder vervelend is dan 1x voor een defecte turbo?

        Login om te reageren
    • volvov70 zegt

      20 juni 2018 om 19:39

      @lekkerlinksrijden: Het is sowieso niet echt een onderzoek te noemen. Iemand die niet weet hoe het touchscreen werkt valt onder hetzelfde “probleem” als iemand bij wie de motor is opgeblazen na 50 kilometer. https://www.reddit.com/r/cars/comments/6j2v6h/are_jd_power_awards_mostly_bullshit/

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        21 juni 2018 om 07:49

        @volvov70: kijk, daar betaal je nu afleveringskosten voor dat een dealer uitleg geeft bij de aflevering hoe het touchscreen werkt.

        Login om te reageren
  2. Edge zegt

    20 juni 2018 om 16:17

    Zo te zien verdient Hyundai een dikke pluim. Drie automerken in het portfolio en gewoon met alle drie de merken bovenaan de J.D. Power rankings staan. Héél, héél netjes, zeker als je je bedenkt van hoe ver ze zijn gekomen

    Login om te reageren
    • st220 zegt

      20 juni 2018 om 16:20

      @Edge: van het oosten naar hier is inderdaad een flink stuk ?

      Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      20 juni 2018 om 20:08

      @Edge: gelijk heb je, ik heb vorig jaar in april een kia ceed gekocht. Heel tevreden mee en sinds minder dan een maand een picanto 1.2 gt line erbij genomen. Super tevreden van beide momenteel. Werkt goed, geen enkele klacht en kwalitatief degelijk. Maar beide wagens zijn geen instappers, dus zit wel een optie pack op waardoor er mogelijk andere ophanhmging en dergelijke opzitten. Momenteel denk ik dat ik prijs kwaltiteit niet beter kan zijn.

      Login om te reageren
  3. Teerdz zegt

    20 juni 2018 om 16:33

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. BmwMPower zegt

    20 juni 2018 om 16:35

    Vorig jaar ben ik in Zuid Korea geweest, in Seoul om precies te zijn, en je kunt wel stellen dat de Koreanen van Genesis houden. In het echt hele mooie, imposante auto’s om te zien, lijken soms nog statiger dan een S / 7 / A8.
    Kudo’s dus voor dit luxepaardje, jammer dat er hier amper een markt voor is.

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      20 juni 2018 om 19:45

      @BmwMPower: ze begonnen als een soort Chinese kopieën van Mercedes. Het is inmiddels wat beter, maar mooi? Meh…

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        20 juni 2018 om 21:59

        @beefcake: Vergelijk het een beetje met de huidige Lexus LS, ook een beetje over de top maar stiekem liever zo’n auto dan een van de Duitse 3.

        Login om te reageren
  5. gove zegt

    20 juni 2018 om 16:47

    komisch dat toyota zo laag scoort terwijl ze 1 van de beste tco’s hebben

    Login om te reageren
    • gove zegt

      20 juni 2018 om 16:50

      @gove: *en rob

      Login om te reageren
  6. dirkiii zegt

    20 juni 2018 om 16:50

    Oerdegelijk die volvo’s.

    Login om te reageren
  7. timt zegt

    20 juni 2018 om 17:58

    Aantal problemen in de 1e 90 dagen is ook een prima indicatie van de betrouwbaarheid. Daarna kan er niets meer fout gaan.

    Login om te reageren
    • mastemaker zegt

      20 juni 2018 om 18:20

      @timt: dit dus…

      Login om te reageren
  8. banaan7 zegt

    20 juni 2018 om 18:30

    Ohh. Heb die Lincoln Continental weer even opgezocht. Wat een prachtbak is het toch!

    Login om te reageren
  9. soundgarden zegt

    20 juni 2018 om 18:41

    Ik weet niet wie die tabellen regelt hier, maar dat kan beter en duidelijker. Alles onder elkaar. Wat is deze, een telegram uit het jaar 1600?

    Login om te reageren
    • soundgarden zegt

      20 juni 2018 om 18:41

      @soundgarden: heerlijk on topic ook.

      Login om te reageren
  10. willeme zegt

    20 juni 2018 om 19:33

    Wel schattig dat ‘premium’ een eigen categorie kent. Halen ze toch nog een prijsje!

    Login om te reageren
  11. chrisvis zegt

    20 juni 2018 om 20:02

    Dan hebben we hier 4 jaar te vroeg een Hyundai gekocht. Heb het hier nog al eens aangehaald maar onze i40 sprankelt nu niet bepaald van betrouwbaarheid. Gaande van touchscreen dat niet functioneerd(probleem doet zich uiteraard net niet voor in de garage wanneer hij binnen gedaan wordt), losspringende gordel(wd40 ingespoten door de garage), drukgroep van de koppeling vervangen op 70k(nu op 145 dient deze terug vervangen te worden), parkeersensoren die continu piepen ook als er niets te zien is, rammelend dashboard en deuren(herhaaldelijk voor binnen geweest maar probleem manifesteerd zich steeds op nieuwe plaatsen en blijkbaar ben ik niet de enige met een i40 die dit probleem heeft), problemen met de egr-klep en sinds deze week branden ineens de lichtjes van de esp, auto-hold en start-stop systeem. Ook werkt de cruise controle niet meer sinds de lichtjes aangingen. Dus betrouwbaar??? Dan komen ze bij Hyundai echt wel van ver.
    Mijn vrouw vond de nieuwe tuscon wel mooi maar geen haar op ons hoofd dat eraan denkt dat we ooit terug voor Hyundai kiezen.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      20 juni 2018 om 22:54

      @chrisvis: die lichtjes die zijn gaan branden zou een ABS sensor kunnen zijn, bij mij was ESP toen ook van slag en cruise control niet in te stellen

      Login om te reageren
  12. chrisvis zegt

    20 juni 2018 om 20:03

    Dan hebben we hier 4 jaar te vroeg een Hyundai gekocht. Heb het hier nog al eens aangehaald maar onze i40 sprankelt nu niet bepaald van betrouwbaarheid. Gaande van touchscreen dat niet functioneerd(probleem doet zich uiteraard net niet voor in de garage wanneer hij binnen gedaan wordt), losspringende gordel(wd40 ingespoten door de garage), drukgroep van de koppeling vervangen op 70k(nu op 145 dient deze terug vervangen te worden), parkeersensoren die continu piepen ook als er niets te zien is, rammelend dashboard en deuren(herhaaldelijk voor binnen geweest maar probleem manifesteerd zich steeds op nieuwe plaatsen en blijkbaar ben ik niet de enige met een i40 die dit probleem heeft), problemen met de egr-klep en sinds deze week branden ineens de lichtjes van de esp, auto-hold en start-stop systeem. Ook werkt de cruise controle niet meer sinds de lichtjes aangingen. Dus betrouwbaar??? Dan komen ze bij Hyundai echt wel van ver.
    Mijn vrouw vond de nieuwe tuscon wel mooi maar geen haar op ons hoofd dat eraan denkt dat we ooit terug voor Hyundai kiezen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 juni 2018 om 20:08

      @chrisvis:

      maar dat zijn helemaal geen “problemen” ..
      die tellen niet mee ..

      Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        20 juni 2018 om 20:25

        @lincoln: wou nu ook de flauwe niet uithangen?

        Login om te reageren
    • Erik zegt

      21 juni 2018 om 16:36

      @chrisvis: soms zit er een maandagmorgen auto tussen, soms een die op 31 december van de band rolt (eigen ervaring) die een sensor op de versnellingsbak stuk heeft, 2 deuren foutief gespoten (zwarte streep), een lamda sonde die stuk gaat, een knop van de achterklep die niet goed werkt en de comfort schakeling van het knipperlicht die zwaar gaat.

      Natuurlijk alles binnen de garantie opgelost, dat weer wel.

      Login om te reageren
  13. lekkaah zegt

    20 juni 2018 om 20:22

    Gelukkig alfa niet in de top 20.. nog steeds pure emozione die je bij genesis niet hebt..

    Login om te reageren
  14. vpowert zegt

    21 juni 2018 om 10:20

    Wow, Jaguar heeft wel zitten slapen de afgelopen jaren. In 2015 stonden ze in de top 3: https://www.autoblog.nl/nieuws/en-het-meest-betrouwbare-automerk-is-77968#post-77968

    Porsche verbaast me ook enigzins – de laatste aankoopadviezen noemden toch een hoop serieuze aandachtspunten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North