Lease maar: Volkswagen Polo of Volkswagen Golf

Auteur: , 68 Reacties

Compact en compleet of groot en kaal?

Volkswagen Polo - Golf

Het is een gegeven: auto’s worden per modelgeneratie groter en luxer. Soms zet deze groei dusdanig door dat de auto even groot is als ‘het grotere model’ van enkele generaties terug. Neem de Volkswagen Polo, de populairste auto van 2018 in Nederland (tot nu toe).

Als we naar het meest luxe model kijken, de 1.0 TSI Highline, dan valt ons op dat de Polo bizar veel overeenkomsten vertoond met de Golf III GTI uit 1996. Zowel qua vermogen, gewicht, koppel, lengte, breedte, hoogte, bagageruimte, prestaties en nieuwprijs zit het eng dicht bij elkaar. Alleen op het gebied van uitrusting, uitstoot en veiligheid zijn er zeer grote verschillen: daar maakt de nieuwe Polo compleet gehakt van de oude Golf. Er is dus wel degelijk vooruitgang.

Volkswagen Golf III GTI (Typ 1H) '96

Een Polo 1.0 TSI Highline dus, kun je dat leasen? Nou en of! Sterker nog, het is zelfs een van de populairdere lease auto’s. Zowel zakelijk als privé spreekt de auto veel mensen aan. Ondanks dat de leaseprijzen ten opzichte van de nieuwprijs relatief meevallen, is de Polo 1.0 TSI Highline geen goedkope auto. Sterker nog, voor dat geld kun je bijna een Golf rijden! Daarom maken we vandaag het vergelijk tussen de de meest luxe Polo (de nieuwe GTI niet meegerekend) en de meest basale Golf.

Merk:
Volkswagen
Volkswagen
Type:PoloGolf
Uitvoering:1.0 TSI Highline1.0 TSI Trendline
Catalogusprijs:€ 22.220€ 23.590
Fiscale prijs:€ 21.405€ 22.720
Leasetarief:€ 380 p.m.€ 400 p.m.
Vermogen:115 pk bij 5.000 tpm 85 pk bij 4.300 tpm
Koppel:200 Nm bij 2.000 tpm175 Nm bi 2.000 tpm
Topsnelheid:200 km/u180 km/u
0-100 km/u:9,5 sec.11,9 sec.
Verbruik:1 op 21,31 op 20,8
CO2 uitstoot:107 gr/km105 gr/km

Wat ons opvalt
Het is natuurlijk niet de meest spannende auto ter wereld, maar verder valt er vrij weinig af te dingen op de Volkswagen Polo. Wellicht de prijs. Daar krijg je op zich wel wat voor terug, want in vergelijking met de Golf is de standaarduitrusting uiteraard veel completer. Zo heeft de Highline sportstoelen, automatische airco, cruise control, pre-collision warning en een hoop lampjes in het interieur. Wat wel slecht is: een navigatiesysteem is niet standaard. Dat had wel standaard mogen zijn op de meest complete Polo.

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline '18

Kan de Golf er iets tegen inbrengen? Nee, niet echt. Een elektrisch bediende handrem zet niet echt zoden aan de dijk. Is het dan echt behelpen in de basis-Golf? Op zich niet. Items als elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, elektrische bedienbare spiegels, airconditioning en een audio-installatie zitten er gewoon op. Cruise control kost iets meer dan 100 euro. Het enige gemis is een navigatiesysteem, maar op een basis-Golf kun je dat niet verwachten.

Volkswagen Golf 1.0 TSI Trendline '18

Exterieur
Zoals gezegd heeft de Polo niet het laatste woord in sexy design. Dat is ook logisch, de auto moet een breed publiek aanspreken. Net als met eten, muziek en partners mag het dan lekker gemiddeld zijn. Dat wil niet zeggen dat de Polo een uitgesproken lelijke auto is, juist niet. De auto heeft een zeer volwassen uitstraling, zeker in zijn klasse. Ook zal zowel zakelijk als privé niemand aanstoot nemen aan het feit dat je komt voorrijden in VW’s succesnummer. Nog een voordeel met de Highline uitvoering is dat alles meegespoten is en dat er fraaie lichtmetalen velgen onder zitten. Op metallic lak na, heb je niets nodig om de auto goed te laten smoelen.

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline '18

Bij de Volkswagen Golf zal de hele wereld zien dat je zo min mogelijk aan een nieuwe Golf wilde uitgeven. De auto heeft 16″ stalen velgen met wieldoppen: een setje lichtmetaal doet wonderen. Overigens heeft de Trendline wel de beschikking over meegespoten bumpers, spiegels en handgrepen. Ook zitten er mistlampen in de voorbumper. Dus het is eigenlijk de non-metallic lak en de lichtmetalen velgen die het weggeven: dat is uiteraard op te lossen als je de knip trekt. Verder is een Golf net als de Polo: bij niemand gaat het hart sneller kloppen, maar je stoot ook niemand tegen het hoofd.

Volkswagen Golf 1.0 TSI Trendline '18

Interieur
Even kijken hoeveel woorden we vuil kunnen maken aan het interieur van de Volkswagen Polo. Net als het uiterlijk weet de Polo niet te verrassen. Dat is uiteraard bewust gedaan, want ook bij het interieur is de auto een allemansvriend. Alles zit precies waar je het verwacht, er is voldoende ruimte en het maakt een voor deze klasse zeer hoogwaardige indruk. Mocht je iets meer sjeu willen kan dat overigens wel door een fel kleurtje te bestellen of te gaan voor de ‘Beats’-uitvoering.

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline '18

Hier pakt de Golf wat puntjes. Het dashboard is weliswaar nog wat saaier dan dat van de Polo (best een knappe prestatie!), maar de Golf heeft wel een paar troeven achter de hand. Ten eerste voelt het nog hoogwaardiger aan. Het zou absoluut niet misstaan in een auto uit een klasse hoger. Is dat zo belangrijk? Misschien wel: je zit er immers elke dag in, dan is het fijn als het een verzorgd interieur is. Nog een voordeel ten opzichte van de Polo is de ruimte. Met name achterin is het verschil behoorlijk, maar ook voorin merk je dat er gewoonweg meer ruimte voorhanden is.

Volkswagen Golf 1.0 TSI Trendline '18

Rijden
De Polo is lichter dan de Golf én heeft daarbovenop meer vermogen en koppel tot zijn beschikking. Je zou dus aannemen dat de Polo sneller is dan de Golf en dat is ook zo. De Polo is niet snel, maar vlot: 0-100 kan in minder dan 10 seconden en als je je best doet haal je nét 200 km/u. Natuurlijk maak je daar niet elke dag gebruik van, maar de tussenacceleratie wél en die geschied vlot en probleemloos. Vanaf 2.000 is er voldoende kracht voorhanden. Qua wegligging is de Polo over het algemeen comfortabel, met een redelijk straffe demping, behoorlijk Duits dus. De Polo is ook op hogere snelheden erg stabiel voelt nooit nerveus aan. Gewoon goed, dus. Uiteraard hebben we met de Polo gereden, bekijk hier de video.

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline '18

Dan rest de vraag: hoeveel moet de Golf toegeven op de Polo? In principe hebben ze dezelfde motor, maar bij de Golf is het blok in dit geval geknepen tot 85 pk. Een echte aanrader is het niet, want je merkt dat de motor gewoon erg veel moeite heeft met de zware Golf. Als je volgas rijdt, dan vallen de prestaties best mee, maar je hebt nooit wat over. Als je geen haast hebt, kun je er voldoende aan hebben. Maak anders even een proefritje om zelf te ervaren of het voldoende is. De rijeigenschappen zijn vergelijkbaar met die van de Polo, alleen is de Golf nog een stapje volwassener. Met name die langere wielbasis helpt voor extra rust aan boord. De rijtest van de Volkswagen Golf kun je bekijken in dit artikel.

Volkswagen Golf 1.0 TSI Trendline '18

Conclusie
Mocht je twijfelen tussen een complete Polo of een kale Golf, wat moet je dan doen? In principe de Polo. Deze biedt alles wat je kan en mag verwachten van een compacte hatchback. Ondanks het gebrek aan frivoliteiten scoort de Polo op geen enkel onderdeel onvoldoende.

Bij de Golf merk je dat het een basis-model is, alhoewel het lang niet zo erg is als vroeger. Die crisis-uitvoeringen zijn anno 2018 echt verleden tijd. Toch zijn niet alle lease-maatschappijen blij met zo’n instap-Golf. Sommige bieden hem niet eens aan. Ook valt op dat het verschil met de Golf 1.0 TSI Comfortline met 115 pk niet eens zo gek groot is. Altijd het overwegen waard.



68 reacties

Peuleuh
-edit: klopt! is gefixt!-

Enne, ik zou voor de Octavia gaan
gaap 2x, zou de fiesta eerder pakken
@gove: in welk opzicht is een fiesta spannender dan een polo? Omdat het geen VAG is?
@romeoalfa: qua rijeigenschappen. Niet dat die spannend zijn (want zo goed dat het veilig is), maar wel leuker.
Seat Mii met elke mogelijke optie? Maar dan ook echt BOMVOL!
@joostie: FULLOPTION!!¡
Oersaai maar dan de Polo. Toch het vermogen en de prestaties.
Liever een aangeklede Polo dan een kale Golf.

Zet maar voor de deur zo:
https://media2.autokopen.nl/afbeeldingen/volkswagen-polo-r-line-294473-1024.jpg
Stond twee maanden geleden voor dezelfde keuze, en heb gekozen voor de nieuwe Polo met R-line exterieur en interieur. Bijna 30k voor een polo maar erg complete auto!
Een alfa 159
Euhm…

Op de bovenste foto; welke is de Golf en welke is de Polo?
@lithiumion: links Golf rechts Polo. Of andersom.
@lithiumion: brilletje nodig? Of ben je oude grappen aan het herhalen?
@flutterby: Je moet serieus vw kenner zijn wil je dat kunnen zien zo zonder omgeving waaraan je het formaat in kunt schatten. Ik vroeg het me ook af en het enige waaraan ik het kon zien was de kentekenplaat.
@lithiumion: Golf III GTI.
De polo is niet snel? Is dik een seconde, soms zelfs bijna 2 seconden sneller dan alle c- segment leaseblik diesels, zoals de v40 D2, 308 bleu HDI, 1.5 dci, en vags eigen 1.6 tdi, waarvan de eigenaren, zeker gezien hun rijstijl, dat al snelle auto’s vinden.
@jeanclaude: 1 seconde sneller dan langzaam is nog steeds best langzaam toch?
Verder begrijpelijk dat ze zo rijden. Als het zo lang duurt om weer op snelheid te komen zou ik ook geen snelheid willen minderen.
@jeanclaude: 308 blue hdi doet ook 0-100 in 10 seconden
Volgens mij heeft een polo met de 95 pk motor en de 115pk standaard het pakket comfortline, daar zit navigatie in en achteruitrijcamera en DCC in (zie configurator)
@kritisch: Volkswagen zelf geeft aan dat het niet standaard is. Op de Comfortline Business ia het wél standaard,. Op de Highline is het een optie.
@willeme: is toch te gek voor woorden?

Comfortline business standaard maar op highline niet.
Geen vw. Suffe wagens
Sowieso nooit een kale (grotere) auto ten opzichte van een aangeklede (kleinere). Opties en een beetje vermogen is altijd wenselijk. In mijn zoektocht naar mijn huidige lease auto wilde ik heel graag een Golf Variant, maar wel met die verstande dat ik die alleen zou kiezen als deze enigszins aangekleed en niet met basismotorisering voor de deur kon komen te staan.
Hoewel ik van mening ben dat de concurrenten veel leuker spul in huis hebben, zou ik hier voor de Polo gaan. Dat kleine beetje extra ruimte heb ik niet nodig dus dan liever wat extra opties en power onder de kap.
De Polo vind ik van buiten geen lelijk ding. Met dat R-line pakketdingus ziet hij er niet eens saai uit. De Golf is in basistrim een auto die het nakijken niet waard is.
Volkswagen : te veel geld voor echte slechte techniek❗️
De Golf. Omdat ik merk dat dat wel de minimale grootte is voor mijn lichaam. Ik zou niet nog kleiner willen rijden.
@e34m5touring: Dat was ook mijn eerste gedacht toen de Polo uitkwam. Zelf ben ik in bezit van een Golf en verwachte dat de polo qua zitpositie en verstel- mogelijkheden minder zou zijn dan de Golf. Blijkt niet het geval, zolang je kiest voor sportstoelen (standaard in Highline, en sowieso een aanrader voor ieder lang persoon ivm verlengd zitvlak voor benen) is het eigenlijk niks anders dan de Golf.
Als dit de keuze is dan een Polo. Overigens vind ik het erg fijn dat de middenconsole in de Golf naar je toe staat.
@pier: Dat is bij de Polo toch ook het geval?
Ik doe geen zaken met bedrijven die willens en wetens de boel besodemieteren en er nog nee wegkomen ook. Was Volkswagen producent van babymelk geweest waar bewust fipronil aan was toegevoegd omdat vooral de meisjesbaby’s daar een mooiere romige poep van hadden gekregen en mogelijk als bijwerking op latere leeftijd een niet te verklaren kooplust als bijwerking, was de wereld te klein geweest.
Ik kies wel een Nissan of een Hyundai.
Only in Europe.
@desjonnies: Vind eigenlijk dat jij en vele met jou zich erg aanstellen en heb het idee dat de daadwerkelijke uitstoot jullie geen reet boeit.
Die paar gram CO² die de sjoemelsoftware zogenaamd uitmaakt maak je alweer ongedaan door te lang je kleine teen op je gaspedaal te laten rusten.
Ik betwijfel of de sjoemelauto’s in de praktijk meer uitstoten dan niet sjoemelauto’s gezien geen hond qua rijgedrag ook maar enigzins in de buurt komt van hoe die NEDC testen uitgevoerd worden.


Dan hoor ik ook nog vaak dat mensen waarbij de fix uitgevoerd er een hoger brandstof verbruik geconstateerd word. Meer brandstof over dezelfde kilometers is volgens mij meer CO². Maar goed.

Dat ze de boel belazerd hebben is uiteraard niet oké. Lekker boetes voor betalen en desnoods verantwoordelijke personen voor oppakken.
Maar al die zogenaamde wereldverbeteraars die net doen alsof die NEDC test ook maar enigzins relatie heeft met de werkelijke uitstoot komen op mij een beetje lachwekkend over.
@torsen: gaat de meeste helemaal niet om die uitstoot maar het bewust misleiden / sjoemelen e.d. En in NL is de vertegenwoordiger van het merk ook niet viel van steekpenningen. Treurig!
@spideriv: viel = vies
@spideriv: Dan moeten die personen zich niet aangesproken voelen door mijn reactie.
Sjoemelen is per definitie niet oké. Maar de vervuiling wordt vaak genoeg aangehaald als punt.
In de praktijk maakt het meer uit hoe er gereden wordt met de ‘eco’ diesels dan welke software d’r in hangt.
De enige die ze feitelijk voor de gek houden met het sjoemelen zijn de wetgevers die zo stom zijn om belastingvoordelen aan zo’n flut test te hangen.

Met al die ‘roverheid’ opmerkingen die hier voorbij komen verbaasd het me dat er geen groep is die spontaan volkswagen is gaan rijden en VAG tot de Robin Hood van de autowereld benoemd hebben.
Wat is de mensheid toch lekker hypocriet af en toe.
@torsen: doe me een lol ga nu geen oproep doen om nog meer VW te rijden ………….;-) . Barst al van die dingen op de weg en het wordt er niet afwisselender door.
@spideriv: Die oproep wil ik best doen maar dan beperkt tot de eerste Kever, T1/2, Kharmann Ghia en de eerste Scirocco.
@torsen: De uitstootcrisis heeft in de aanzet niets te maken met de opgegeven CO2-uitstoot, maar met het manipuleren van de NOx-uitstoot. Op het ogenblik dat de testcyclus werd gedetecteerd, kneep VAG de uitstoot af. In de praktijk betekende dit dat de wagen op papier voldeed aan de euronormen, maar in de realiteit vele malen vervuilender was. Dat is simpelweg fraude. En als je rekent dat de te hoge NOx-uitstoot elk jaar zoveel duizenden levens versneld beëindigt, zou je eventueel zelf kunnen stellen dat het doodslag dan wel moord is. Natuurlijk is dat laatste overdreven, maar zeggen dat VW hier geen schuld treft is een “tikje” te kort door de bocht. ’t Is dat VW too big to fail is, en dat Duitse auto-organisaties veel in de pak te brokken hebben bij de Duitse overheid (en dus bij de EU), anders had het plaatje er wellicht anders uitgezien. Hulde dus aan wie als consument VAG de vinger geeft. Wie z’n gat brandt…
@bara: Mijn punt is dat het volgens mij niet zoveel uitmaakt voor de werkelijkheid. Volgens mij zijn in de realiteit alle diesels zonder ureum oplossing vele malen vervuilender qua NOx dan dat ze in de test zijn omdat de test opstelling totaal geen goede weerspiegeling is van het gebruik in de werkelijkheid.
De vraag is dan hoeveel verschil die sjoemelsoftware daadwerkelijk maakt bij normaal gebruik t.o.v. een vergelijkbare auto van een ander merk.

Was het overigens niet zo dat ze alleen voor de US gepakt konden worden voor de NOx overschreidingen?
Ik weet het even niet meer precies.
@torsen: dus als jouw vrouw/vriend(in) sjoemelt en vreemd gaat dan vind je dat ook niet erg omdat zoveel anderen het ook doen?
@erik2907: Hoe kun je “dat ze de boel belazerd hebben is niet oké” begrijpen alsof ik zeg dat sjoemelen oké is?

Dan ook nog zo’n vergelijking die nergens op slaat. Als je die vergelijking wilt maken liegt mijn vriendin dat ze met maar 10 man naar bed gaat terwijl het er 12 zijn en is jouw vriendin ‘eerlijk’ dat ze het met 11 man doet.
Fijn uiteindelijk ga je dr volgen en blijken we dezelfde vriendin te hebben en pakt ze dr elke avond wel 20.
Het blijven vieze stinkdiesels.
@torsen:
Leer begrijpend lezen, het gaat niet om het milieu, het gaat erom willens en wetens de boel te besodemieteren de EU in je zak te hebben omdat je er, op een paar flauwe aanpassingen na, nog mee wegkomt ook.
En dit terwijl je niet alleen de consument hebt belazerd maar ook je concurrenten benadeeld zijn en als laatste de consument die zichzelf een Diesel gelijk welk merk ook heeft aangeschaft en daar de waarde van verdampt ziet.
En ik houd van de natuur, ik haat milieufreaks dus noem me never ever nooit meer een milieufreak.
Maar een zingende vogel, de geur van de zee, dat maakt dit mens gelukkig om het op zijn Frogeriaans te vertolken !!!!!!!!
@desjonnies: Komt door je eigen alles of niets vergelijking met de babymelk alsof andere automerken met diesels niet net ietsje minder smerig zijn.
Tuurlijk moeten ze op de blaren zitten en als jij door het sjoemelen niets met VW maken wilt hebben heb je groot gelijk.
@desjonnies: P.S. als VW de oorzaak is voor het uitsterven van diesel komt het allemaal goed toch? ;-)
@desjonnies: dus geen Shell voor jou (dumpingen in Nigeria), geen Heineken (biermeisjes), geen Samsung (omkoping), geen Duitse, Italiaanse of Japanse auto (ze waren allemaal fout in de oorlog), geen ING bank (bank soepel voor criminelen), geen Rabobank (netsenfokkerbank), ABN Amro (schandelen genoeg om uit te kiezen). Conclusie op elk bedrijf zit wel een smet of schandvlek. VW heeft gesjoemeld in de VS met diesel, ze zijn gepakt, de boetes zijn betaald, de koppen zijn gerold, dat is nu wel een klaar.
@mashell:
Shell heeft nooit in Nigeria gedumpt, ik weet het je bent gevoelig voor aannames, maar Shell heeft in Nigeria locals ingehuurd als arbeidskrachten, hun kinderen van onderwijs en gezondheids zorg voorzien ze kregen pensioen en heeft in de Niger delta altijd behoedzaam geopereerd.
Dat Nigerianen in oude binnenvaart tankers en allerlei andere scheepjes leidingen lek prikten om zo lading uit pijpleidingen te stelen en ze vervolgens uit de zeer onoverzichtelijke Niger delta naar de Sonnara refinery in Kameroen en locals ook bloeiende handeltjes hadden uit de laadbak van de 504 pick up ( ooit in Nigeria geassembleerd), dat, lieve gutmensch, dat is het hele linkse journaille vergeten te vertellen tegen de mensen in het koude Europa.
Maar ik ben ooit afgezakt van Algerije naar Nigeria om daar -geloof het of niet- pijpleidingen te repareren, lang voordat AIDS bestond en we leefden daar echt goed toen.
Zo heb ik ooit het beginkapitaal voor mijn eigen bedrijven bijeen gesprokkeld.
@desjonnies: ze hebben aardig moeten betalen. dus ze komen er mee weg, maar niet straffeloos.
Wow. Ok, de linker lijkt een kleinere kentekenplaat te hebben dus dat zal wel de golf zijn. Niet normaal hoe ze op elkaar lijken als je de afmetingen niet kunt zien…
Saai. Zo’n wagen rij je alleen omdat je hem van de baas ‘krijgt’.
@trustmeiamanengineer: andere baan zoeken in dat geval ;-)
@SpiderIV: Enige goede reactie!
De Polo, zonder twijfel. Ik vind hem net even wat fraaier en die completere uitrusting en sterkere motor spreken mij ook wel aan. Dat ‘ie dan iets kleiner is, so be it. Voor de vriendin en mij is zo’n Polo meer dan ruim genoeg.
Ruime is mi. altijd wenselijk dus de Golf. Die vreemd gevormde dagrijverlichting van de Polo maakt het kiezen helemaal makkelijk. Sjonge, wat staat dat raar.
Sponsoring door PON?
En maar blijven kopen die overpriced meuk van een bedrijf dat al sinds zijn oprichting de boel flest en aan elkaar liegt, boycotten die handel!
@bimmert: het zit je nogal dwars, geloof ik
Een Golf ziet er altijd keurig uit. Een Polo ziet er naar mijn mening dull uit zolang er geen fatsoenlijke wielen onder zitten, of bijv R-Line. Polo naar verhouding wel het betere product. Ik zou zelf geen dure Golf nemen, dat chroom op de bumpers onderin is niet om aan te gluuuren.
Mag ik ook geen van beide kiezen?
@toyotafortuner: Even wachten tot de prijzen van de nieuwe Corolla bekend zijn. Yaris vs Corolla.
Al verwacht ik dat de Corolla het daar zal winnen.
Ik zou voor de polo gaan. Ik vind het interieur mooier en de ruimte achterin en in de kofferruimte is zat. Ik zou tot aan de gti voor de polo gaan en pas voor een golf als je voor de R kiest.
Optie 3: Een andere werkgever.


Maar uit deze twee werd het de Polo. Huurwagenconfiguratie kan nog wel tijdens de vakantie. Maar voor het dagelijks vervoer komt er geen schraaphok.
Voor mij de Polo in dit geval, meer heb je eigenlijk niet nodig. Maar nog liever een Golf die net wat meer vermogen en aankleding heeft.
Toch knap van VW dat niemand de Golf verouderd noemt, terwijl hij langzaam naar zijn exit toe gaat.
Hou je bezig met het artikel IPV gelul over milieu. Auto’s zijn altijd vervuilend dus discussie gesloten gaat om Polo of Golf. In dit geval Polo mooi strak bakkie niks op aan te merken
Tja, de Polo is een veel betere aanbieding, maar hij is zo lelijk! De 6R was echt een knap karretje. Daar de wegen vol zitten met Slowmotions valt het niet zo op, maar het was echt een heel knap getekende wagen. Bij het huidige model moet ik denken aan de Opel Astra en BMW Z3 uit de A2 racer game van weleer. Een misvormde kopie van het origineel. Zo zie ik de huidige Polo ook TOV van de 6R. Mogelijk moet het ontwerp groeien, maar ik vind de wagen niet om aan te gluren…
Vanaf de foto op de hoofdpagina kan ik niet herkennen wat nu de Polo of de Golf is….
Wat een saai ding zo die trendline Golf, Polo leuk door de opties. Maar dat is bij elk merk wel zo denk ik.
De grap dat mensen zeggen ik zie het verschil niet, die moeten hun Autoblog account maar verwijderen dan… :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).