Het is je vast niet ontgaan dat ondergetekende op deze website rondzweeft onder de naam ‘720S’. Dat is géén codewoord die bij het vermenigvuldigen of delen uitkomt op mijn echte naam, want voordat ik hier begon met schrijven hoefde ik niet mijn credentials aan de grote klok te hangen. Nee, het sloeg op de McLaren 720S. Of ik met de kennis van nu weer deze naam zou kiezen? Ik denk het niet, maar dat ligt niet aan de 720S. Het is een retegave McLaren, die bijna hypercar-prestaties biedt voor supercar-geld. Het is en blijft één van mijn favoriete auto’s, al kan ik het niet volledig oneens zijn met @willeme, die hem graflelijk vindt.
Wat dat betreft is het vreemd dat McLaren nog zo’n fanbase heeft. Want technisch steken de auto’s echt wel goed in elkaar, helemaal voor een merk dat ineens uit de grond kwam en nog geen tien jaar terug is in de autowereld. Maar verder doen ze best raar. De omstreden Speedtail, de omstreden Senna en de iets minder maar nog steeds omstreden 720S halen het op visueel gebied niet bij de P1 of 675 LT, laat staan de F1 van voor de ‘reïncarnatie’.
De laatste auto die McLaren onthuld heeft is de Speedtail. Deze driezits supercar is een knipoog naar de originele F1 én het is de eerste schakel in een volledig nieuwe reeks McLarens. Het merk uit Woking wil in relatief korte tijd achttien(!) auto’s ontwikkelen. Al die auto’s hebben een naam nodig en dat is lastig. Maar, zoals Casper recent uitlegde, maakt McLaren er ook wel een zooitje van.
Er leek nog een beetje logica te zijn met het codenamensysteem: het aantal pk wordt opgevolgd door de letter(s) van de serie. Zo heb je van de 540 pk sterke instapper, de 540C, een middelharde versie (570S met 570 pk) en de loeiharde 600LT met 600 pk. Logisch, toch? Ja en nee. Qua verdeling is dit prima, maar dat LT is nog een beetje raar. Want het staat voor Longtail: maar behalve een paar centimeter extra carbon diffuser, is een 675LT of een 600LT helemaal niet langer dan de ‘normale’ versie. Overigens zijn de modellen die overal een beetje tussen vallen gedoopt met ‘echte’ namen die soms historisch (Senna) en soms gewoon raar zijn (Speedtail). Het grappigste: de Speedtail zijn ‘tail’ is verdacht lang voor een auto die bewust geen ‘Longtail’ genoemd is. Al deze verwarring zorgt ervoor dat we het ergste vrezen voor die 18 namen.
Het zette ons aan het denken: zo moeilijk kan het toch niet zijn? Dat laten we aan jullie over. Probeer eens of je 18 geschikte namen voor een McLaren kunt opdreunen, of geef een paar suggesties. Maar houd het wel zo dat er wat meer structuur komt dan de huidige line-up van het merk. Want dat lijkt nergens op.
43 reacties
voorbeelden hoe het wel moet: Ford V8 motoren hebben allemaal een naam en geen onlogisch cijfer Coyote, Cleveland, Windsor,…
Mitsubishi met hun zo eenvoudige Evo, die opgevolgd werd door de Evo2, dan kwam de Evo2,… Toch zo veel praktischer dan de 964 die opgevolgd werd door de 993 en dan kwam de 996 om dan nu een 991 te hebben..
2. The Prrrrrptsjieeuw
3. Bzzzzzz (voor een elektronisch aangedreven model)
4. Mhoop mhoooop
5. Ptsiew ptsieuw (met lasers)
6. Wooptiewoop
7. Robledebroble
8. De Wim
9. Tssuuuughk plok
10. 780PT
11. Hoptiedoptie
12. Whiieeee
14. Katchoeng
15. Blehg
16. Whupw
17. Yeeehaaa
18. Prrt
Zo, dat waren 5 min. die ik nooit meer terug krijg.
Anyway, makkelijk dat namen verzinnen.
Slim.
Overigens is de ZoomZoom al gepatenteerd door de vrienden van Mazda, helaas.
Seat desperado
Volkswagen gazloss
Lamborghini mantide
Ferrari vici vitesse
Alfa romeo purista qv
Maserati resurrezione
Pagani futura
Renault horizón
Ok i give up.
Na Speedtail komen eerst de Coketail, de Hasjtail, Herointail en de Weedtailt.
911 Carrera 4 Cabriolet
911 Carrera S Cabriolet
911 Carrera 4S Cabriolet
911 Carrera GTS Cabriolet
911 Carrera 4 GTS Cabriolet
911 Carrera Turbo Cabriolet
911 Carrera Turbo S Cabriolet
911 Carrera Coupé
911 Carrera T Coupé
911 Carrera 4 Coupé
911 Carrera S Coupé
911 Carrera 4S Coupé
911 Carrera GTS Coupé
911 Carrera 4 GTS Coupé
911 GT3 Coupé
911 GT3 Coupé Touring Package
911 GT3 RS Coupé
911 Turbo Coupé
911 Turbo S Coupé
Oh wacht, die originele namen zijn al vergeven
Slave
Big
Butt
Boobs
Sl?t
Hard
Fake
S3xy
Long
Small
Hardcore
Deep
Nfsw
Blond
Brunet
Swall0w
Blow
Zo moeilijk is het toch niet. Dit doe ik even om half 2 snachts
Lamborghini Senquinto
Pagani Turayda
Alfa-Romeo Guinia
Bentley Zhura
Bugatti Xullion
Porsche Kaydera
Renault Zuqqa
Rolls-Royce Marruide
…..
2. Sakhir
3. Catalunya
4. Monte Carlo
5. Gilles Villeneuve
6. Paul Ricard
7. Spielberg
8. Silverstone
9. Hockenheim
10. Hungaroring
11. Spa Francorchamps
12. Marina Bay
13. Autodrom
14. Suzuka
15. McLaren of the Americas
16. Hermanos Rodríguez
17. Interlagos
18. CPZ
– McLaren Bruce (naar de oprichter)
– McLaren Kiwi (Bruce was van Nieuw Zeeland, Kiwi is de bijnaam van Nieuw-Zeelanders)
– McLaren Ron Dennis (altijd heel erg netjes, op het obsessieve af)
– McLaren 720S Longtail
McLaren
McBlaricum
McHuizen
McBussum
McMuiden
McNaarden
McHilversum
McGooi
McLaren heeft met de Senna volgens mij een gouden formule te pakken. Wat dacht je van Prost, Lauda, Häkkinen, Fittipaldi, Hunt, Rosberg (Keke), Hulme, enzovoort.
Hier een mooi rijtje met alle Formule 1-coureurs van McLaren sinds 1966: https://www.racefans.net/f1-information/f1-teams/mclaren/mclaren-f1-drivers/
Daar kun je nog wat sportwagenhelden aan toevoegen, natuurlijk.