Lezersvraag: het slechtste auto-advies dat je ooit hebt gekregen?

Auteur: , 174 Reacties
Lezersvraag: wat is het slechtste auto-advies dat je ooit hebt gekregen?

We maken ons alvast op voor een enorme berg drama.

Wij van Autoblog geven alweer bijna tien jaar advies over allerlei verschillende zaken. Of het nu gaat om welke versnellingsbak je het beste kunt kiezen, de gedetailleerde feiten die je wilt kennen voordat je een bepaalde occasion aan gaat schaffen, of simpelweg wilt weten welke auto het beste bij je huidige situatie past: wij zijn er om je uit de brand te helpen.

Echter, wij zijn niet te naïef om te denken dat iedereen ons advies blind ter harte neemt. In sommige gevallen is het eenvoudiger te luisteren naar mensen in je omgeving, waarvan je overtuigd bent dat ze weten waarover ze spreken. Een gevaarlijke valkuil, want vaak zijn het juist deze figuren die je moet negeren. Had je in de jaren ’80 een oom die tot over zijn oren verliefd was op Alfa Romeo’s en je aanbeveelde zo’n bolide aan te schaffen als eerste auto? We hopen dat je zijn advies eerbiedig hebt afgewezen.

Overigens, het hoeft niet per se een aankoopadvies te zijn. Er zijn miljoenen automobilisten die ieder een eigen kijk hebben op autorijden, dus de kans dat iemand je klinkklare onzin heeft verteld, is buitengewoon groot. Deel hieronder je meest dramatische ervaringen.

Beeld: uitgebrande BMW M6, via @paul_ammerlaan



174 reacties

Een Franse auto kopen.
@roelfinus: haha heerlijk
@roelfinus: dat is de beste auto die ik tot nu toe heb gehad, nooit problemen mee (Peugeot 206 ’98, uit de eerste productiemaand!).
@pier: dan heb jij geluk, die eerste maanden waren nu niet bepaald de beste..
@peug206: en die daarna waren niet veel beter
@juniorclk: wij hebben thuis geen auto gehad waarin we echt problemen hadden…. ja, de nieuwe VW Caddy die van het werk was. Maar 2e hands altijd redelijke auto’s gehad. Hoogste aan kosten buiten regulier (distributie olie etc) was 1200€ aan een Renault Vel Satis. Oftewel een bom elektronica. Gemiddeld 25.000 per jaar. Oh en de goedkoopste was een 206 met 600€ in 6 (!) Jaar.
@peug206: dan hoef je ook niet te reageren.
@blo3to3t: dat is een ph2, waarbij ze de problemen met de com hadden opgelost ;-)
@blo3to3t: jij ook niet
@pier: ik heb een 206 uit 2003. Gekocht met 116k op de teller en nu al probleemloos op 260k
@deora: hier een 206 op gas met 365k Km op de teller. Nog nooit problemen mee gehad
@pier: opzich zijn die wel prima. Hoeveel uitlaten verder ben je al?
@kennone: daar heb je een punt! De uitlaat van een 206 is gemaakt van crêpe papier.
@kennone: Eentje. Gekregen eind 2009 met 76k op de teller, in juni 2013 een nieuwe bosal eronder bij +/- 140k. Nu staat ie op 253k, uitlaat is nog goed. Kwestie van veel langere stukken ipv stadsverkeer.
@roelfinus: nee koop een nieuwe audi a8 4.2 tdi en dan na 80.000km alle nokkenassen vervangen. 60k later de versnellingsbak ondertussen zi’n beetje alle schakelaars vervangen….. super betrouwbare auto…. duits gedrocht….. de renault espace waar wij nu in rijden… nieuw… heerlijke reisauto. Overdaad aan luxe ruimte en door en door betrouwbaar
@soulmaster: vreemd. Bij alle auto dealers waar ik stage heb gelopen was er geen optie voor de klant om hun maakt niet uit welk type, Renault in te ruilen. Puur omdat dat vaker geld koste voor ons dan opleverde. Echter het verhaal van Audi kan ik beamen. Wat een ellende is dat.
@kennone: vanaf 2005 is renault eigelijk alleen maar beter geworden. Alles wat rond 2002 is gebouwd is allemaal troep.
@soulmaster: Heeft iemand je ooit verteld welke olie je er moest ingieten.
Mag ik vragen over welke schakelaars we praten?
@soulmaster: ik kreeg advies om Vag audi te kopen. Audi a3 en a6 was een ramp. Toen besloot ik voor een redelijk prijs een espace(2007 diesel) te kopen en een road trip te maken naar Griekenland en…niks aan de hand. Daarna overgestapt volvo xc60. Ook prima auto. Nu bmw 550d… dus voor mij ook geen Vag meer.
@soulmaster: Serieus? Mijn pa heeft 4 ton weten aan te tikken in zijn a8 4.2 TDI en als je ziet hoe hij rijdt snap je er al helemaal niets meer van. Onderhoud had hij ook nooit van gehoord. Trouw beesje als je het mij vraagt.
@roelfinus: Wauw zo origineel….
Iemand die met Franse of Italiaanse auto rijdt en die panne staat of kosten heeft komt daar ook eerlijk voor uit.
Iemand die met een Duitse auto rijdt die in panne staat durft meestal niet toegeven dat zijn dure, premium auto in panne staat….en moet dan meestal excuses verzinnen dat hij gratis een nieuw model mocht testen of zo…
Hou vooral u vooroordelen in stand.
@nofxke: U maakt mij hier nu het vooroordeel dat ik in plaats van een Franse auto een Duitse auto heb. Is niet het geval!
@roelfinus: heb helemaal nergens gesuggereerd dat u een Duits auto hebt….
Ik zei dat veel mensen die Duits rijden het niet durven toegeven als hun dure auto in panne staat.
Als jij je aangesproken voelt onder de term veel mensen, dan is het maar zo
Volvo’s gaan nooit stuk. Die kun je blind kopen. Helaas gaan ze wel kapot en nee dus.
@pomoek: blind kopen is altijd stom, maar na een beetje inlezen en info opzoeken, kan je je in principe niet miskopen met volvo
@drogerijst: ahh duidelijk jij gaf het advies
@drogerijst: klopt. Daarom is het ook een slecht advies. Dat was volgens mij ook de vraag. Maar bedankt!
@pomoek: inderdaad heeft volvo onterecht de naam om megabetrouwbaar te zijn.
@pomoek: eens. Motorisch heb ik ze zelfs tot ver boven de 7 ton gekregen met het originele blok en stevige rechter voet. Echter alles wat er om heen zit was vaak al een paar keer vervangen
@kennone: Alleen de red block motoren waren onverwoestbaar. V70 met kapotte cilinderkoppen bij 2 ton vaak genoeg gezien. Maar ook de PVR motoren waren een regelrechte ramp.
Koop een Renault Megane
@cheatah: die hadden mn ouders ook. Probleemloos voor 5 jaar…
@peug206: hadden de ouders van een maat van me ook. Dus dik tevreden als ze waren, ruilden ze hun oude Mégane in voor een splinternieuwe… die vervolgens in negen maanden tijd ongeveer zes weken op de brug van de dealer heeft doorgebracht. Het kán verkeren…
@peug206: en toen werd de Camry platgereden en moesten ze ‘m ook daadwerkelijk gaan gebruiken?
@cheatah: koop een Laguna 😱
@seba: Laguna 3 is niks mee. De versies ervoor daarentegen…
@thomas20vt: Laguna II Phase 2 heeft ook een groot deel van de kinderziektes opgelost. Maar ja, verkoop dat maar eens aan mensen die een Phase 1 hebben en constant bij de garage staan.
@720s: niet voor niks dat ze hem nu Talisman hebben genoemd :D
@dutchneon: Precies dat ;)
@cheatah: ik wist niet dat die dingen lang Megane
Dat ik voor een SUV moest kijken omdat dat stoere auto’s zijn.
@torsen: SUV is voor mensen met compensatiedrang. Meest lelijke variant ooit bedacht.
Beetje andersom: ik heb ooit een collega een Fiat Stilo wagon aangeraden (en deze nam het advies over) met als argumenten ruim en goed uitgerust. Wat op zich wel klopte. Verder het meest rammelende en storingsgevoelige voertuig dat ik ooit van dichtbij heb gezien.
@poursuivant: hahahah
@poursuivant: dat is de meest waardeloze auto die ik ooit heb gehad. Ik stond langs de kant, niets deed het meer. Alle elektronica uit. Bleek de radio kapot te zijn die een gelijk circuit had met een veiligheidssensor :’)

Moest gewoon lachen…

Stilo, de naam geeft mij al rillingen. Er is echt niets stilo aan dat ding.
@poursuivant: ik heb van 2002-2005 in een fabrieksnieuwe Stilo gereden. Na 3 jaar was die nog steeds nieuw, omdat alles inmiddels al wel een keer vervangen was. Tot de velours bekleding aan toe. Wat een slecht gebouwde auto was dat zeg.
https://www.dumpert.nl/mediabase/7398837/1be21649/agent_showt_nieuwe_politieauto.html
Ik probeer nog altijd de bandjes zo koud mogelijk te houden…
‘Ja ik weet zeker dat ik al je wielbouten heb vastgedraaid’. Eindstand: 3 eruit, 1 los en 1 vast. Ik maar afvragen waarom de auto zo zat te trillen…
@EdGaR: nieuwe winterbanden laten monteren. Gaat enkel de rechter achterband halfweg oostenrijk op de snelweg vol in de abs. Toen we eenmaal stil stonden konden we het staal van de band zien. Garage opgebeld en die hadden hem zekerweten goed vast gezet. Nu controleer ik alles zelf met een momentsleutel.
@milieumeneertje: door een loszittende velg was de abs sensor beschadigd.
Zelf eens een heel slecht advies gegeven. Een bekende vroeg naar een comfortabele en betrouwbare auto voor de zomervakantie, het werd een E39 525. Het leek in eerste instantie een goede zet, na 300 kilometer rijden echter viel de auto stil en moest er 1500€ aan onderhoud gepleegd worden. Een twee weken later kwam daar nog 800€ bij. De BMW is uiteindelijk snel verkocht.

Het slechtste advies dat ikzelf heb mogen ontvangen was het kopen van een Volvo 340DL. Alleen maar gedoe meegehad. Uiteindelijk vier maanden in bezit geweest en een 340 GL genomen.
@vonklausenburg: Ik heb je hier gemist gap. Alles goed?
@viezefreddyw: Zeker, good to be back! Vanuit de vakantie zo de drukte ingerold. Hoe is het met jou?
@vonklausenburg: Goed je weer te zien hiero. Was al weer een tijdje terug. Hier is ook alles prima.
@vonklausenburg: Eindelijk! Welkom terug :)
@joejojo2012: merci! :)
Toen mijn Seat voor de zoveelste keer werd afgesleept gaf de man van de sleepdienst me de tip een Chrysler Voyager te kopen, die waren volgens hem het meest betrouwbaar.
@mashell: sindsdien heeft de man van de sleepdienst er een vakantiehuis op Ibiza bij?
Ga eens langs bij Jet Cars, die hebben leuke auto’s staan!
@raoufff: 😂😂😂😂😂
Ooit het advies gevolgt om de Nissan Primera over te nemen van een collega…. ding uiteindelijk 2 weken gehad en teruggeven. Vervolgens was het advies van mijn vader om een Saab Cabrio OG te kopen, hier rij ik ruim 3 jaar later nogsteeds in.
Ik zie dagelijks redelijk wat mannen rijden die het advies van hun kortpittige vrouw hebben opgevolgd om toch voor die praktische Dacia te gaan.
@harrie: 😂😂
@harrie: Grappig, hier is het precies andersom en rijden ze nu allebei in een Dacia…..
@harrie: of een Suzuki Baleno.
(Vriend van mij met een -inderdaad- vrouw met KPK).
Saab 900 cabrio GM slopel turbo, 21000 euro kosten in minder dan 3 jaar, Saab is toch betrouwbaar niet? Dachten mijn medevenoot en ik…Ik heb hier niet genoeg tekens om alle herstellingen neer te schrijven… Waaronder enkele kapcomputers, versnellingsbakken, noem maar op…
@volvo_440_turbo: Ik heb tot nu toe alleen mijn LMM, nokkenas, dak sensor en 2 turbo”s kapot gekregen in 3 jaar.
@mrdj: oh dat is niks joh
@rossi46audi: Ja zeker! hield geld over, toen maar besloten om een custom blok te laten bouwen voor in de cabrio op advies van mijn garage. Gelukkig is die bijna af.
“We gaan zo naar het postkantoor en zetten we de auto op jouw naam”.
Dag erna stond er een deurwaarder aan de deur.
Daarna maanden lang belastingen moeten betalen voor een auto die ik niet in bezit had.

Ouder heeft geluk gedrag verbetert en voldoende excuses aangeboden. Mensen in problemen nemen soms rare beslissingen.
“Nee echt, die nieuwe TDI’s zijn superzuinig!”
Koop een oude auto om te oefenen (van een bekende, oudere vrouw): resultaat: eindeloze rij aan achterstallig onderhoud en kapotte onderdelen waardoor ik 4x de aankoopprijs kwijt was in 8 maanden, toen was ie definitief stuk. Fransen en electronica altijd gesodemieter. Airbagsensoren waren het rotst. Gaven om de haveklap de geest.
@rutger97: gewoon een stukje ducktape over het airbaglampje, heb je nergens last van.
@koekwaus: alleen hoofdpijn als je wel een frontaaltje maakt…
Waarom koop je geen nieuwe auto, rijdt toch veel lekkerder dan een oldtimer.
‘ Koop toch een Kadettje jongûh ! ‘
Gelukkig nooit gedaan.
Koop gewoon een golf, lekker betrouwbaar! Halfjaar later automaat kapot en ketting gebroken(v5)
Ik ben zwanger dus verkoop je 350z nou maar…
@cloverleaf: ach goedzak dat je bent, ik voel je pijn
@cloverleaf: Deze heb je nogsteeds natuurlijk
@cloverleaf: wat is er uit eindelijk uit gegaan? De 350z of de baby?
@jamesbond007:

De baby komt er zowiezo uit.
@Hubert: is wel te hopen, anders blijf je tegen die aangespoelde walvis aankijken…
“Als je een hobby-auto koopt, dan toch liefst een vierzitter, zodat de kleine meekan”.
BMW 850 CSi + kinderstoel op achterbank = geen plaats meer op voorstoel. Bye-bye vierzitter.

Also: “Koop een Mercedes, die betrouwbaarheidsproblemen uit de jaren 1990 zijn he-le-maal opgelost”.
=> Liar liar, injectors/katalyser/electronics on fire
Mercedes e300 hybrid, je zou niets merken van het hybride gedeelte… Je wordt er gek van, daarnaast hield de motor het wel 3000 km vol. Waardeloos! Later toch nog een keer in hybride willen trappen in de vorm van een Cayenne e-hybrid met zo’n 333pk Audi S-motor. Eerlijk is eerlijk, die reed wel erg goed! Een mooie donkerblauwe met donkerbruin interieur.
Ik heb vaak adviezen van mezelf opgevolgd die bleken te zijn gebaseerd op ‘man maths’. Wel veel lol van gehad overigens.
“Neem een VW/Audi, dat is pas kwaliteit.” Moet ik dit nog afmaken?
@maxhunter: ooit 6 maanden in een vw polo diesel gereden. De 3 cilinder maaktte meer geluid dan een brommobiel…. daarna kwamen de storingen. Ik heb de betrouwbare vw toen doorverkocht.
‘Je dochter en ik kunnen niet allebei mee in je GMC Syclone. Doe hem weg en koop iets praktisch’
@cossiekiller: Dat slaat toch nergens op. Tuinstoel met wat spanbandjes in de laadruimte vastzetten en zelfs de gemiddelde walvis van een schoonmoeder kan er nog bij
@edge: Dat is het hem juist! Je mocht van GMC verdomme maar 225kg laden in de bak.
@cossiekiller: Eeuwig zonde hoor!
Mijn ouders die me toentertijd min of meer gepusht hebben om de Daewoo Kalos 1.2 van mn opa over te kopen als eerste auto. Hij mocht niet meer rijden en dat was gelijk een goede auto om te leren autorijden. Auto was altijd bij ‘een mannetje’ onderhouden (lees: niet onderhouden) en was door het slechte rijden van mijn opa ook aardig aan gort gereden. Beste besteding van 3000,- ooit….
@lambowambo:
ik kocht voor de helft van dat bedrag mijn eerste wagen. (VW T3). Ik kreeg toen ook de opmerkingen wie kiest er nu voor een 25 jaar oud stuk antiek zonder comfort en met maar 50pk. 10 jaar later heb ik er in totaal nog geen 1500 euro kosten er aan gehad. En als ik hem zou weg doen kan ik er ondertussen gemakkelijk 5000 voor vragen. Koop dus de auto die jij wil en niet die dat iemand anders jou aanraad.
@shiva: Inmiddels ben ik een aantal auto’s verder en rijd ik een Volvo C30 met een 2,5 liter 5 cilinder. De aanschaf was totaal niet nodig maar ik heb altijd een grote zwak voor dat model gehad en ik wilde er gewoon een. Dus heb dat advies wat je geeft inderdaad opgevolgd ;)
@lambowambo: je familie licht je nog harder op dan jet cars zo te horen!
Toen ik in de jaren ’90 een nieuwe Peugeot 306 heb gekocht , zei de verkoper dan de 306 XSI een echte bom was. Het betrof de motor uit de 205 GTI 1.9. Wat hij er niet bij vertelde was dat in de 306 de motor hoge toeren moest doen door het hogere gewicht van de auto en in 5′ versnelling de wagen bij 120 km/h al heel wat toeren draaide. Gevolg een verbruik van 9 liter/100km. Ook het hoge toerental maakte snelwegritten niet aangenaam. Baanligging was wel goed. Ook acceleratie was goed door de korte versnellingsbakverhoudingen. Was ook mijn laatste Peugeot. Rij nu een Merc.
@ericc: de XSi heeft een heel ander blok. Maar het is algemeen bekend dat er bij de Peugeot dealer niet altijd hele slimme mensen werken. Vooral in Roermond.
Ik heb mezelf het slechtse advies gegeven: ik kwam een monteur tegen met een minte Restomod en dacht oh die kan wel een auto bouwen. Mijn auto daar gebracht, heeft me aardig opgelicht en mijn auto is er niet veel beter vn geworden.

Toen een andere monteur tegen gekomen waar ik dat verhaal tegen vertelde en die gaf me misschien wel het beste advies: als de auto van de monteur te mooi is, dan heeft ie genoeg geld en tijd om in zijn eigen auto te steken. Zoek een monteur met een “gare” bak.

Dit was in de Filipijnen.
Een Audi a4 tfsi
Gelukkig nog nooit een miskoop gedaan. Nog ff afwachten hoe mn bijna nieuwe Aygo zich houd.
@tttijn: m’n ma en ik hebben al ruim een ton in een tweedehands Aygo probleemloos gereden (op de bekende puntjes na), van de eerste generatie geïmporteerd uit België. Denk dat ‘ie nu ruim 10 jaar voor de deur staat, dus ik heb wel vertrouwen in die bakkies! En ze rijden best leuk! Maar nu m’n eigen Colt uit ’87 op advies van m’n pa. Over een jaar eens kijken of hij gelijk heeft! Eerste maand (1000km) is in ieder geval probleemloos verlopen.
Een Subaru Impreza STI kopen, niet omdat het een slechte auto is, maar omdat je de auto gaat missen als je hem uiteindelijk hebt verkocht
Nooit echt slecht advies tot nu toe gehad. Wel een keer goed advies gegeven maar dat werd niet opgevolgd. Vriend van me had belabberde banden eronder liggen. Geadviseerd die te vervangen. Niet geluisterd en een week later stond die langs de snelweg in Duitsland met een klapband..
Ik negeer auto adviezen altijd van anderen, daarom rijd ik in een ruim 15 jaar oude Land Rover met een 5 cilinder diesel op grijskenteken en doe ik het onderhoud zelf. Heeft minder problemen dan de meeste auto’s die hier genoemd worden en ik rijd elke km met een glimlach op mijn gezicht. De problemen die ik had waren vooral te danken aan de Franse elektronica (valeo) die erin zit.
Koop een roestbak of oude auto met hoge 180.000 of 200.000 kilometerstand. Kan je daar in leren rijden. Spaar door voor een nieuwe dan wel goede auto. Heb ik gedaan 1ste auto was 4 jaar oud 206 Quiksilver met 55.000 op de teller gekocht. 100% sluitende historie. Ik was 2de eigenaar.
@dailydriver:
een nieuwe auto zou ik enkel aanraden als je hem kan leasen via de zaak. Privé kan ik met de beste wil van de wereld geen enkel argument aanhalen om voor een nieuwe te kiezen.
@shiva: Moet U hier helaas in tegen spreken. 6 jaar terug een nieuwe uit de showroom meegenomen. Tot op de dag van vandaag heb er nog steeds erg veel plezier van.
In de winter met lopende motor olie vervangen, zodat de olie niet bevriest
@duckmefaddy: proest
“Ga bij xx op onderhoud! Hij werkt bij dealer xx maar doet het goedkoper na zijn uren.”

Zo gezegd zo gedaan, auto achterlaten en die avond een telefoontje van een snotterende xx gekregen dat de wagen total loss was. Nadat meneer zijn vriendin was gaan ophalen, wat niet de bedoeling is natuurlijk.

Gelukkig nog volledig vergoed geweest.
Koop een Audi, die zitten goed in elkaar. Kwalitatief echt top.
@jamesbond007: voor mij persoonlijk dan weer 1 van de beste adviezen ooit geweest. Dik tevreden van.
“Ik zou geen Audi TFSI kopen, want die zijn zwaar onbetrouwbaar. Ga maar gewoon voor een FSI, zonder turbo”.
Audi A5 3.2 FSI -> Iedere maand bij de garage.
‘Koop een Duitse auto, met Duitse degelijkheid’. Het was wel waar dat ik maar 1 keer per jaar naar de garage hoefde en met mijn Franse auto’s was dit meestal 3 keer (exclusief 10 lampjes vervangen per jaar). Toch waren mijn Franse auto’s onderaan de streep veel goedkoper in onderhoud. Het meest degelijke aan Duitse auto’s zijn de facturen van het onderhoud.
BMW bouwt de beste motoren zeggen ze. Vanos vervangen toen de auto drie jaar oud was, koeling is ondermaats, en het expansievat wordt poreus naar verloop van tijd. Subframe achter gescheurd. Allemaal verholpen en heb de wagen nu 15 jaar in bezit. Gaat niet weg. Maar degelijk was hij zeker niet, vooral de eerste 8 jaren niet.
@maxidyne: oja; en 3 ABS modules in 15 jaar tijd.
@maxidyne: nadat mijn expansievat van een e-46 geploft was, begonnen de problemen. Tig keer een koelwaterprobleem nadien gehad.
Alfa Romeo 164 Q4. Mijn 1ste auto die ik 2hands kocht. Geweldige motor, betrouwbare versnellingsbak en onderstel maar de auto had een soort rare vorm van heimwee naar de dealer/garage. Iedere keer was het voor electrische problemen. 2x Is de gehele console vervangen. Ik word er nog emotioneel van…snik!
mijn pa kocht zon ding nieuw van na de facelift. 2.0 TS was n hele mooie gave bak. maar net als zijn spider erna steeds kuren en idd vooral electrisch. bij de zoveelste x dat de kap halfopen bleef staan ben ik met mijn toen 25jaar oude civic naar die dealer gegaan waar ik hun wees op de wagen die het altijd deed en dat het toch vd gekken was met die spider! mee de werkplaats in, monteur legde uit dat n stuk vd binnenbekleding vast kwam te zitten in de motor vd kap. toen we dat wisten konden we het zelf oplossen. gewoon bagger afwerking waardoor je helemaal gek gemaakt kan worden! en niemand die het uit zichzelf uitlegt. een oom had ook zon ding en uiteindelijk rijden ze allemaal taxi (mercedes dus).
Toen ik bij de Lancia dealer stond te twijfelen bij een auto met 150.000km op de klok en de verkoper vervolgens zei : De km stand kan ik niet terugdraaien maar er kan makkelijk het dubbele bij. Dus je kunt hem gerust kopen.

2 dagen later stond de dealer met een oplegger bij mij voor de deur om de auto weer op te halen. Motorschade…..
Koop een Japanner, daar heb je nooit wat aan.
Binnen een half jaar (oke 5 maanden) € 1.200 moeten investeren. Toen was ik het zat. Terug naar Fiat, probleemloos zoals gewoonlijk.
Op een dag ging ik met eenvriend naar een verjaardag in Amsterdam. Destijds had ik een Fisker Karma dus ik lekker parkeren in een krappe straat, schuin. Omdat het vehikel nogal aan de lange kant is stak een deel van de kont goed uit. Mijn vriend zei doe lekker je parkeerlichten aan, dan valt het in ieder geval op.

Met enige twijfel toch maar gedaan, maar je raadt het al, ik kom terug en accu leeg. Niks elektrisch deed het meer maar gelukkig kon je met de gewone sleutel wel de deur open krijgen. Ik doen, trek de deur achter mij dicht en ga zitten. Nu wil het zo zijn dat werkelijk waar alles verder elektrisch is, dus ook het knopje om de deur weer open te krijgen. Opgesloten, niks werkte meer. Mensen op de verjaardag hadden er lucht van gekregen dus de hele toko liep leeg om mij opgesloten te zien zitten in mn patserbak. Ha ha ha natuurlijk.

ANWB’tje gebeld en die hebben de boel weer aan weten te slingeren gelukkig. Al met al; parkeerlichten met een Fisker blijkbaar niet doen?
@kimbo12: in ieder geval een advies wat nooit fout kan zijn:koop een fisker karma. Heb werkelijk nooit iets goed gehoord over de auto
@schuiftrompet: een = geen
“Een BMW is veel te duur voor een student”. Nog nooit voor zo weinig geld zoveel plezier gehad. Na 3 jaar van 200k naar 305k was het wel over met mijn trouwe 316i op gas.
Koop een fiets in plaats van een auto.
Iemand die ik kende was op zoek naar een oldtimer & ging toen langs bij een oldtimerhandelaar.
Daar zei hij dat hij op zoek was naar een betrouwbare oldtimer waar hij zorgeloos mee kan rijden.

De handelaar raadde hem een …. Jaguar E-Type aan.

Nadat hij 3x gereden heeft -en ook evenveel keer in panne heeft gestaan- maar wijselijk verkocht.

Oh bij de laatste panne was er zelf een klein brandje.
Koop een Range Rover, nooit problemen. Vraag maar aan Doug.
Koop en PTT-groene Manta. Sindsdien alleen maar voor pauper uitgemaakt….
Er staat een goede 3de hands polo in limboland, ga daar eens heen!
Koop een golf v gti als je snelle auto wilt en makkelijk te tunen.

Ja tot dat er een bocht is..
na een half jaar weggedaan omdat het zo beroerd stuurde.

Go alfa 156! Best sturende en meest probleemloze auto ooit gehad. Al had ik met een 106 rallye 1.3 en een a3 8l 1.9tdi ook bijna geen problemen.
Slechtste advies:
Koop nooit een Franse auto.
DS3 gekocht, in 13mnd 133k op gezet en alleen voor beurtjes naar de dealer, zelfs geen kapotte lampen.
Koop nooit een Italiaanse auto.
Na 6 Alfa’s nog nooit spijt van gehad, altijd probleemloos en fantastische auto’s aan gehad.
Koop nooit een Engelse auto.
Ok ok, die ging in het begin een beetje mis maar inmiddels tiptop in orde en echt foutloos. (AM DB7 cabrio)
Koop nooit een Amerikaanse auto.
Camaro, goedkoopste auto die ik heb gehad qua onderhoud. 0.0 problemen en een beurt aan dat ding was 300,-$.
Neem een Volvo, nooit gezeik.
Technisch gezien wat voor te zeggen. M’n S70 2.5t was ondanks een forse km stand eigenlijk probleemloos. Alle Volvo’s daarna (V70, S80 2x V60) prut, altijd wat mee.
Neem een Saab, superbetrouwbaar.
9-5 en 9-3 Aero, beide dramatische rommel.
Neem een Audi, vooral vanbinnen fantastisch.
A3 gekocht met 23k op de klok. Tussen 23k en 150k 3x de passagiersstoel laten herstellen, leer scheurde constant bij de naad open, bij 40k knapte de vergrendeling van de armsteun af waardoor ie dus elke keer openging, knoppen die loslieten, text die er af sleet etc etc.
Neem een Toyota, superbetrouwbaar.
Klopt, tot dat er wel wat kapot gaat, dan kost vervangen ineens meer dan de nieuwwaarde van een Veyron…
@e34m5touring: Bijna vergeten.
BMW: Vooral veel wisselende ervaringen.
E34 M5: Top, duur in onderhoud maar wel erg betrouwbaar
E34 520i: Not so much, goedkoper in onderhoud maar wel veel meer noodzakelijk onderhoud en steeds kleine irritante dingetjes. Terwijl mij werd gezegd dat die laatste serie goed zou zijn (was dus met de 170pk 2.0i)
E30 320i: Had wel eens wat maar die kocht ik voor 1.000,- dus daar kun je ook niet veel van verwachten
E39 528i: Probleemloos, regulier onderhoud was zat.
1st gen X5 3.0d: Prima bak, duur in onderhoud maar vrijwel probleemloos.
1 serie diesel was niet zo, werd me aangeraden door iemand die zijne zo op 300k had gezet, gekocht bij een BMW dealer maar die had toch wel eens wat her en der.
Slechtste advies koop nooit een alfa. Dus kocht ik een hele rijk uitgeruste 159 5 cylinder diesel met automaat. Vrijwel probleemloos tot 240.000 km en heeeeel veel plezier van gehad. Blij dat ik dat advies naast me neer heb gelegd.
Koop de ’90 Vectra van een kennis van mij als eerste auto. zei m’n moeder. Had m 3 uur en toen hoorde ik de kleppen tikken motorblok total loss. Gelukkig maar €300.
Derde auto. ’99 Land rover freelander. “Ja rij m maar goed warm” zei de verkoper “daarna moet ie 130kmh probleemloos uren vol kunnen houden”. Uur lang 130 terug naar huis gereden. Weer tikkende kleppen. Motor moeten vervangen voor €2500.
Op dit moment onder aan de streep heeft ieder automerk problemen. Dus mijn advies is; sla ieders advies in de wind, ga leasen of zoek een automonteur als vriend.
jij werkt zeker voor een leasebedrijf haha. ik heb me erin verdiept, maar je moet megapech hebben wil dat voordeliger zijn. wel zorgeloos natuurlijk, lease is een soort zorgverzekering
Koop winterbanden… want “veiliger”…
Een mazda 323F BG, bleek rotte kokerbalken te hebben. Kon zo de shredder in
Mijn oudere broer tegen mij tijdens mijn eerste auto rit als 14 jarige (op een weide). “Dus de linker pedaal dient om te schakelen, de rechter om gas te geven en de middenste heb je niet nodig”
Koop een Alfa 156
Een paar jaar geleden heb ik een Volvo 66DL gekocht. De eigenaar zei dat er niks mis mee was.. achteraf bleek dat er weinig niet mis mee was. Startmotor haperde waardoor ik meerdere malen onder de auto heb gelegen met een hamer om hem aan te slaan, de variomatic werkte niet goed, de auto was op diverse plekken doorgeroest en ga zo maar door.. desondanks was het wel een gave eerste auto! (Na 3 maanden heb ik hem voor zeer weinig verkocht aan een verzamelaar die hem grotendeels heeft gerepareerd en hij rijd nog steeds rond)
Trouw nooit voor je 40 bent, nooit spijt van gehad !
@desjonnies: slechtste advies hadden we t over
Ik heb ooit een Escort F1 editie gehad. Man man man wat een elende. Bedenk alles wat normaal stuk gaat, dan heb je waarschijnlijk precies de lijst die wel heel bleef…
2x een deal gemaakt waarvan iedereen zei doen!! 1. Voor €400,- een Ford Sierra GT met 2.9i in sublieme staat gekocht. Die zelfde week een boete gereden van exact €400,-.. Karma?? En 2. Een Mitsubishi Lancer EVO III gekocht voor €3000,- Het was ook te mooi om waar te zijn want de eerste paar maanden liepen de rekeningen al op richting de €5000,-
Advies was koop 1 Camaro ZL1 cabrio was stomste advies ooit ik had er 2 moeten kopen zo’n degelijk goeie snelle heerlijke auto. De eerste heeft nu 88.000 miles zonder problemen gelopen dus had ik mooi nu in de volgende kunnen stappen met 0 miles erop en weer 5 jaar genieten. :)
Bij mij komen de slechtste adviezen van mezelf aan mezelf. De ergste was: koop die S2 Coupe Quattro nou maar, ook al voelt die autohandelaar heel louche aan. Na de nodige duizende guldens (jaja) aan repararties nam een monteur van Audi me apart en zei “doe dat ding zsm van de hand”…dát was een goed advies. Meer recent: toe maar jongen, koop deze Wrangler (blackwrangler.nl) maar….man man, wat een geniale opgepoetste bak was dat, maar mijn ego kon de aandacht die ik ermee kreeg niet verdragen. Dus ook weer weggedaan na een paar maanden. Ik vrees het volgende advies van mezelf dat ik op ga volgen…
“Koop een duitse auto, want die zijn zo degelijk” Ha!
Koop een 5 liter V10…… ( terwijl je 30.000 km per jaar rijd ), de benzine tank van een E60 M5 is echt het enige nadeel van zo’n auto.
Smart fortwo limited edition.

Klein autootje, grote problemen.
“Probeert u het anders over 10 minuutjes nog een keer, als hij dan nog niet start schakelen we de Wegenwacht in” aldus de troela van de leasemaatschappij toen mijn nieuwe auto werd afgeleverd met een lege accu en deze dus niet wilde starten aan het einde van de dag. Gevolg dat ik alsnog ruim een uur kon wachten na werktijd.
2jz’s kunnen standaard prima getuned worden….
Koop een Audi met CVT bak
Ik ben altijd degene die de rest van slecht advies voorziet :-)
Alle golfjes 3 roesten als een idioot. En toch 3 gehad.
Een Jaguar S-Type diesel kopen?
Nooit doen! Weet je wel wat dat kost? En een Engelse auto?
Jij bent gek! En wat voor indruk maak je bij je klanten?


Oké. Ik moest meteen de bak laten reviseren. Het enige Duitse onderdeel dus.
En daarna alleen onderhoud en banden. Al 60.000km.
De enige soort opmerkingen van klanten: Waauw, wat een schitterende auto. Tenminste eens wat anders.
Mijn vader.. : je moet echt een Alfa gehad hebben. Ik had er ook 6.. Ach ja ik zou ’t stiekem zo weer doen..
Deze verbruikscijfers zijn heel realistisch
Normaal gesproken geef ik het advies.

Maar er was een schipper die ooit eens gehoord heeft dat olie verversen onzin is. Hij heeft 120.000 zonder verversing gedaan (en daarna een nieuwe auto gekocht) en dat kon ik ook wel doen. Eh, nee dus…
Toen ik bij mn huidige werkgever begon 13 jaar geleden, werden er meestal groepen van een man of 10 tegelijk aangenomen. Eerste wat ze die groepen lieten doen was ze meenemen naar de plaatselijke Peugeot dealer om “de aanbiedingsauto” te showen, je eerste auto van de zaak die je ter plekke op de eerste werkdag al kon meenemen (men had toen een contract met Peugeot). Je kón ook je eigen auto uitzoeken, maar dat kostte “meer tijd, meer moeite en meer rompslomp. Nu je eigen auto meenemen, je bent gek als je dat niet doet.” Ik was de enige in de groep die niet met een auto wegging. Drie maanden later reed ik in een Mini Cooper Seven edition en klaagden de Peugeotrijders allemaal over rugpijnen door de slechte stoelen. Het was het wachten en de vele treinritten meer dan waard.
Mijn slechtste auto was een 206 GTI die ik nota bene bij de Peugeot Dealer heb gekocht. Exact 1 week na de garantie-periode begon de auto te wiebelen aan de achterkant. Gelijk een afspraak gemaakt bij diezelfde dealer en die vertelden toen dat er een wiellager stuk was rechtsachter…kleinigheidje denk je;toen ik vertelde ze dat de complete achteras vervangen moest worden…en dat was niet onder garantie. Navraag bij een andere garage leverde hetzelfde verhaal op. Heeft me toen 1500 euro gekost. Sindsdien alleen maar Volvo’s (850,V70,S80,S60) wel duur in onderhoud,geen problemen.
Mijn oude achterburen hadden jaren terug (begin jaren 90) een nogal luidruchtige conversatie met hun bezoek. Daar werd o.a. gezegd: ‘een Volvo koop je niet, dat is een investering’ (met hete aardappel in de keel uitgesproken).

De enige investering die ik eruit op kan maken is dat je met zo’n Zweedse tank investeert in je eigen veiligheid.
2009: Jaguar xj6 gekocht met 179dkm. Voor €5k. Gekocht op emotie! En ja had het niet moeten doen, en ja, de wagen heeft me aan onderhoud meer gekocht dan hij waard was…maar man man heb ik een leuke twee jaar gehad met deze luxe wagen..kan het iedereen afraden en zou het zo weer doen :)

of de Volvo s80 uit 2005 180dkm, die ik nu bezit als 2e auto beter is…… ?
Ik heb ooit een kennis een Opel Combo geadviseerd. Zelf nog een rondje omheen gelopen, mee gereden ect. Niet lang na de aankoop is de auto afgebrand.
Toen ik in Amerika woonde werd me geadviseerd om een amerikaanse auto te kopen omdat daar genoeg onderdelen voor voorhanden waren. Nou dat heb ik geweten! Heb zo’n beetje ieder onderdeel wel een keer moeten vervangen. Was wel echt een leuke auto. Een 2004 Cadillac Seville STS. Reed erg goed (als die het deed).
@f612s: gelukkig wel van genoten ;)
In 2007 gaf ik mijzelf het slechtste advies ooit: het was tijd voor een degelijke gezinsauto, want een kindje leek ons leuk en we hadden eindelijk wat gespaard. Dus sloeg ik 7000 euri (in 2007 was dat nog best geld) stuk op een Skoda Fabia Combi met onverwoestbaar 1.9 SDI-blok met 2 ton op de teller, kocht ‘m bij een Skoda-dealer die inmiddels niet meer bestaat (..). Garantie kon er niet bij, maar de auto werd uitgebreid geserviced voor aflevering, met op mijn verzoek zelf een nieuwe koppeling. Werkelijk alles ging kapot, 6x een wiellager, 2 remklauwen, tal van electro-motoren en sensoren, afsluiten van de brandstoftoevoer als je op de snelweg reeed etc etc. Na 11 maanden van wanhoop verkocht voor €3200. Sindsdien rij ik Honda’s en een Volvo tussendoor, zonder ooit iets anders dan regulier onderhoud.
1x maakte ik de fout een wagen te kopen op 100% verstand. Ik zocht uit welk model nou bekend stond om zijn bettouwbaarheid en dat bleek met name de Focus. Hij moest er komen van mijn vriendin, net een paar kids en ons betrouwbare Corsaatje moest van haar het veld ruimen. Ons zuurverdiende geld ging dus naar een Focus diesel vd 3e generatie en het bleek een regelrechte rampenbak! Helemaal op leeggelopen en na jaren van problemen weggedaan! Franse autos of de vele Alfas die ik heb gekend waren er niks bij.
Toyota Corolla Verso overgenomen van familie, ‘je weet van waar het komt en met Toyota nooit problemen’
Krakende versnellingsbak, krakende kruiskopelling, problemen met katalysator, problemen met allerlei sensoren, .. you name it. Na een tijdje waren en voor 4000 euro kosten aan dan maar weg gedaan.
Een Ford escrot uit 1990 wat een schijtbak was dat zeg de Peugeot 309 die daarop volgde was niet veel beter daar kon een vis in de kofferbak leven zo nat was tie en de syncro ringen waren ook al om zeep
Toen mijn gezin in 2008 zei een Citroen C4 Picasso te kopen. Veel ruimte, hoge zit, handige 3e zitrij, klaptafeltjes etc. Alleen 1 probleem, Citroen was vergeten dat een auto ook nog een beetje moet rijden. Wat een waggelbak en een dramatische semi-automaat (EB6V).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).