Maak de Piech in je los, koop een Duc voor 87.800 Euro

Auteur: , 48 Reacties

Koopje.

Alsof het angstige momentje dat AB-scribent @dizono onlangs beleefde op Assen nog niet genoeg was, hebben we deze week nóg een motor-topique voor je in petto waar je hartslag flink van omhoog schiet. Deze keer komen er niet eens crashes aan te pas. Hoewel, als je dit ding daadwerkelijk koopt én ‘m gebruikt waarvoor ‘ie bedoeld is, dan is het feitelijk een kwestie van tijd voordat je jezelf te pletter rijdt. Spann0nd!

Het gaat hier namelijk om een Ducati 1299 Panigale Superleggera. Deze in een gelimiteerde oplage van 500 stuks gebouwde motor is bijna letterlijk een MotoGP-fiets voor de straat. Het ding is grotendeels opgetrokken uit carbon en dat vertaalt zich in een gewicht van slechts 156 kilo. Omdat de desmodromische tweecilinder in de buik met de speciale uitlaat (die dit exemplaar heeft) 220 pk levert, kan je zelf wel bedenken dat het een vrij rap fietsje is.

Het exemplaar dat te koop staat komt uit 2017 en is zo goed als nieuw. De vorige eigenaar heeft er maar 258 kilometer op af durven leggen. Het ding is gesigneerd door Casey Stoner, de laatste man die wereldkampioen werd in de hooste klasse van de motorsport voor Ducati en Claudio Domencali, de CEO van het merk. Zoals hierboven vermeld is de Duc voorzien van de speciale optionele uitlaat die voor extra power en geluid zorgt. Geinig detail daaraan: standaard zit er een Akrapovic op. Jazeker: dit is waarschijnlijk de eerste okkazie op deze site die niet geupgrade is met een Akra, maar waar ze de Sloveense knalpot er juist hebben afgeschroefd voor nog beter spul.

De vraagprijs is 87.800 Euro, maar daarmee koop je wel toegang tot een exclusieve club van eigenaren waar ook Ferdinand Piëch deel van uitmaakt. En dat wil je…of zoiets.

Dank Rob voor de tip!



48 reacties

Heh, niet gek voor een vlotte scootert
voor dat geld koop ik liever iets wat ik wel kan betalen ..

hou ik nog geld over voor een zak borrelnootjes ook ..
Wat een ontzettend stomme plaats voor die handtekeningen, doe het op de tank of iets dergelijks. Hier zou ik toch m’n busje aceton bij halen en ze vlot wegpoetsen.
@foramen: samen met de lak.
@hplh: je moet er dan ook niet de gehele motorfiets in laten weken. Beetje aceton op een doekje om de stift af te vegen bijt echt niet gelijk in de lak hoor.
@foramen: jazeker wel, je moet het afspoelen met schoon water na de tijd. Aceton is wel vluchtig maar tast zeker de bovenste laag heldere lak aan. En hoe langer hoe meer het invreet. Ik werk er elke week minimaal 1x mee en heb het verschil vaak genoeg gezien tussen dat van mij en mn collega’s…
@foramen:

op de tank is idd een minder ontzettend stomme plaats ..
@lincoln: ben blij dat we het eens zijn!
@foramen: ik vind het een prima plek. Beter dan de tank. En iedereen kan het zien wat vast de bedoeling was geweest .
Hier zit nog altijd een Akrapovic op..
Is Akrapovic net zoiets blufferigs als Instantgram?
@desjonnies:

de steigerpijp onder de knalpotten ..

wel gaaf om attentionwhores als doelgroep te hebben ..
@desjonnies: U, mijnheer bent een digitale dichter en misschien zelfs wel een halve/hele waarzegger. Het antwoord op uw vraag is: Da (russisch voor het tegenovergestelde van Njet).
@apriliarsv: @geobem007: @allesmetturbo:
Afleverbeurt gehad waarbij het volledige Akrapovic uitlaatsysteem is vervangen door het nog mooiere en standaard meegeleverde track exemplaar. Nog lichter, nog luider en nog meer vermogen.


De upgrade is maar een beetje Akra.
@jaapiyo: meende dat het gewoon een niet-straatlegaal Akrapovic systeem was dat je er bij geleverd kreeg
@apriliarsv: oude foto’s miss?
Googled “desmodromisch”..
@pexers: beter als v-tec yo
@sr20det: ‘dan’
Ik zie nog steeds een kanjer van een Akrapovic-logo op de “dempers”?
Akra’s zitten er nog steeds oo, miss andere maar nog steeds akras.
Ze hebben vast niet stickertjes erop geplakt voor de verkoop
Van Nicky Romero geweest? Die heeft/had ook zo’n kanon.
@duderuud: niet deze dacht ik. Een 1199 waar hij heel stoer over praatte dat hij over de 200 ging
@rolov: Nicky kan alleen praatjes draaien … hard rijden op motoren is andere koek. Die lafuente-dj-gast doet ook alleen maar dik met zijn Dj-centjes, 1 keer op de motor en knie kapot (afgesneden door een vrachtwagen zegt ie, gelooft niemand….)
Als ik het geld had kocht ik hem en zette hem in een vitrine ;)
@rolov: als.ik geld had kocht ik hem en reed ik er ook gewoon mee
@kennone: dan had ik echt geld.
Als dit exemplaar nummer 500 van 500 is? Levert dat meestal ook wel wat extra’s op.
De reacties die onder het artikel staan doen de motor te kort, dit is echt een bijzondere fiets, dit scheelt nagenoeg (op electronica na) niets van een echte superbike, deze machine is zo licht en zo krachtig alleen een 1000pk plus auto kan hier tegen op. Plus de beleving op deze 2 cilinder is niet normaal, ik heb zelf jaren geraced met een bmw s1000rr die helemaal was aangepast, (zoals de legerra hierboven) en dat is een genot om mee te rijden. Als ik zoveel geld zou hebben zou ik zo n machine zeker kopen. wat een pracht! (directe link staat op http://www.lelimotive.nl
@napo:

ik geloof je helemaal ..
zal echt wel een absurd ding zijn ..

maar is ie ook 87 rooitjes goed ..
of zit hier nog een zwikkie badgebelevingbelasting bovenop ??
@lincoln: magnesium wielen 5 a 6000 euro uitlaat systeem ook 5k, dat blok met die titanium rommel erin kan je een mooie middenklasser van kopen, en dan je vering en remmen wat knetter duur is.

Btw en bpm moet er eigenlijk nog uit om je echte waarde bepaling te doen.

Maar racers bouwen heb je een dikke portemonnee voor nodig. Maar de rij beleving geloof me…. das waanzin. 220pk op 160kg………
@napo: voor de uitlaat alleen al kun je mijn motor 5 keer kopen
@napo:

dank u beleefd ..
Wat een apparaat.. de Ferrari onder de motoren. Erg mooi maar ik hou het liever bij 4 wielen
Met een nieuwprijs van 88k in Nederland is dit niet eens gek. Deze motor is het huzarenstukje van wat Ducati op het moment van presenteren van deze motorfiets kon bewerkstelligen in de motorfiets industrie. Dit is een stuk historie dat slechts voor enkelen betaalbaar is, maar voor velen een droom is. De meest ultieme Desmo tot nu toe. <3
@estoque: afgelopen jaar op weg naar de superbike in Assen werd ik ingehaald door een Desmosedici RR; dat blijft toch ook een schitterende motor met een fantastisch geluid
@apriliarsv: dat is ook een bijzondere fiets hoor… straat legale motogp machine…
@napo: in het stukje van @jaapiyo wordt gezegd dat dit een MotoGP voor de weg is. Jij zegt dat dit de RR is en de 1299 een Superbike voor de weg?

Wat is het nou?
via iPhone app
@sportevo: wat napo zegt klopt
@sportevo: motogp is een ander level als superbike.

Superbike moet t frame en de buitenkant van het motorblok hetzelfde blijven als de straat motor. Traction control systeem van een sbk fiets kost 100.000 eu bij de gp is dit veel duurder.

Bij motogp kunnen ze alles aanpassen, blok is prototype, frame, achterbrug. Een motogp versnellingsbak van Honda kost 700.000 eu (seamless shift bak)

Vermogens technisch heeft een sbk fiets maar iets meer pk op t achterwiel als deze Ducati, 220 pk ongeveer. Bij een motogp machine zit het tussen de 260 en 280 pk op het achterwiel.

Ik had goed contact met Troy Corser (oud superbike kampioen) die heeft op Mn s1000rr gereden in 2015 en die zei dat zijn 2010 sbk fiets minder goed was als wat ik aan componenten er op had zitten (en dan had ik nog niet eens de gasvork van 12.000 eu erop zitten.

T materiaal wat je standaard in de winkel kan kopen met geringe investering in de handen van een goede coureur met de juiste banden kan je in een sec of 5 van de top van de wereld mee rijden.

Dus sbk en straat motoren komen relatief dicht bij elkaar, motogp is een andere league…zelfs een Michael vd mark top sbk rijder rijdt 3 sec langzamer dan Rossi op nagenoeg gelijk materiaal. (Hij was te gast bij tech3 Yamaha team).
@estoque:
Ik wilde het eigenlijk net zeggen.
In principe is dit het motorfiets-equivalent van een straatlegale Formule-1 auto.

Als je het zó bekijkt is het een koopje!
Eigenlijk is dit niet een regelrechte Motogp fiets maar een superbike. Motogp rijd ducati met een V4 namelijk. Laatst uitgebracht is dan ook de panigale V4s met 216 pk 127nm dat is een regelrechte copy van de motogp fiets
@rossi46audi: “Laatst uitgebracht is dan ook de panigale V4s met 216 pk 127nm dat is een regelrechte copy van de motogp fiets ”

De Panigale V4 is gewoon de nieuwe supersport van Ducati. Gaan ze volgend jaar WSBK mee rijden.
Behalve de layout heeft het, net zo goed als bij de 1299 Superlegerra, niks met de MotoGP fiets te maken.
@torsen: de panigale V4 motor is gebaseerd op de techniek van de Motogp gp17/18 motor. Toevallig laatst nog bij een introductie geweest van deze motor. Indd ze gaan volgend jaar in de superbike ook rijden met de V4, maar dit blok is een motogp ripoff
@rossi46audi: ja dat roepen omdat ze dan panigales kunnen verkopen, misschien dat de blok geometrie gelijk is maar se componenten die gebruikt worden gaan 1000 km mee, in een straatmotor moet het een ton mee gaan…
@napo: daarom zeg ik ook techniek en niet onderdelen. Uiteraard is het wat ze in de motogp gebruiken allemaal high performance.
Laatst een youtube video zitten kijken over de BMW HP4 Race, zelfde laken een pak. In feite een World Superbike die ze aan klanten verkopen, mag alleen niet op de openbare weg. Maar ze geven 5000km garantie op het blok, en als je hem na die periode wil vervangen geven ze je een ‘leuke deal’ op een nieuw motorblok. 5000km lijkt echt helemaal niets, maar als je bedenkt dat je die motor alleen voor trackdays gebruikt en dan continu voluit kunt gaan is het echt bizar dat er ze gewoon fabrieksgarantie op geven. En als je ziet met wat voor passie die engineer erover praat (hoeveel pk? meer dan 200? Jaa, RUIM 200 (smile)) zie je ook hoe gaaf dit soort projecten zijn.

Ik hoop dat dit soort kunstwerkjes als de Panigale SL lang verstoken mogen blijven van chromen bling, verlengde achterbruggen en Gucci nektasjes op de boulevard.
filmpje was van 44teeth trouwens

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).