• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maakt de Defender-kloon rijden op waterstof eindelijk sexy?

Auteur: hayte, gepost 23 november 2020 om 18:21 – 14 Reacties

De Ineos Grenadier

Rijden op waterstof is een milieuvriendelijk alternatief, maar niet per se heel erg sexy. Misschien wordt waterstof met deze Defender-kloon echter wél sexy.

Het wordt al jaren gezien als een van de grote beloftes binnen de autowereld: waterstof. De milieuvoordelen van een elektrische auto, met het snelle tanken van een benzine- en dieselauto. Wie nu op waterstof wil rijden, heeft echter niet bijzonder veel keuze. Er is de Hyundai Nexo, een crossover met een WLTP van 665 kilometer en de Toyota Mirai. Van die Mirai komt er een tweede generatie, deze sedan krijgt een actieradius van zo’n 650 kilometer.

Mogelijk komt daar de komende jaren een derde auto bij. Ineos en Hyundai hebben namelijk de handen ineen geslagen, om samen waterstof meer aan de man te gaan krijgen. Eerstgenoemde is een Brits chemiebedrijf dat we ook kennen van de Grenadier. Een SUV die erg veel lijkt op de oude Defender. De twee bedrijven Hyundai en Ineos schrijven in een gezamenlijk persbericht dat ze samen willen kijken naar de productie en verkoop van waterstof.

Een ander onderdeel van die overeenkomst heeft met de Grenadier te maken. De twee partijen willen namelijk bekijken of ze de waterstofaandrijflijn uit de Nexo in die Grenadier kunnen proppen. De Nexo heeft alleen voorwielaandrijving, maar in het persbericht benadrukt Ineos dat ze ook aan ‘demanding 4×4 owners‘ denken. Mocht die Grenadier dus waterstof krijgen, dan wordt het een vierwielaandrijver.

En dat zou goed nieuws zijn voor waterstof. Deze vorm van elektrische auto’s heeft immers al een imagodreun opgelopen door die immens lelijke eerste generatie Mirai. Als zoiets cools als een old school Defender dan op waterstof rijdt, zien we hopelijk dat waterstof rijden eindelijk een beetje sexy wordt. Zeker als Ineos het Mercedes Formule 1-team overneemt en Hamilton in een Grenadier stopt.

Overigens zijn er wel een paar opmerkingen te bedenken. Ten eerste die actieradius van 665 kilometer. Ga er maar vanuit dat de Grenadier die niet heeft, tenzij ze er een grotere waterstoftank in stoppen dan ze bij de Nexo doen. Die Nexo is immers ontworpen om zo aerodynamisch mogelijk te zijn, terwijl de Defender zo aerodynamisch is als een distributiecentrum. Daarnaast is het nog maar de vraag of JLR niet nog een rechtszaak uit de hoed tovert, om de productie van de Grenadier tegen te gaan. Het derde punt is de overeenkomst; ze gebruiken nu nog woorden als ‘verkennen’. We moeten dan nog afwachten wat hiervan terecht komt, al zijn we op dit moment zeker niet tegen de komst van een Grenadier op waterstof.

Ook interessant!

  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Opel Zafira op waterstof
    Opel Vivaro op waterstof is oplossing EV-rijden
  • Hyundai waterstof
    Hyundai presenteert 690 pk waterstof monster

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

4x4, grenadier, Hyundai, ineos, waterstof

Vorig bericht: « Onderzoekers hacken sleutel van Tesla Model X
Volgend bericht: Dit is waarom er nooit een Alpina i8 kwam »

Lees Interacties

Reacties

  1. hiostu zegt

    23 november 2020 om 18:36

    Waterstof mileuvriendelijk… Daar zijn we nog een lange weg van verwijderd. Zo inefficiënt om te produceren, zeker op grote schaal.

    Login om te reageren
    • superhans zegt

      24 november 2020 om 13:52

      Ik meen dat Ineos een chemiebedrijf is dat waterstof als restproduct produceert. Hun keuze voor waterstof is daarom volstrekt logisch.

      Login om te reageren
  2. flutterby zegt

    23 november 2020 om 18:37

    Waterstof is lang niet zo milieu vriendelijk als een BEV en zeker niet zo makkelijk te vullen als benzine of diesel. Zelfs LPG tanken brengt veel minder complicaties met zich mee.

    Geweldig techniek, maar zeker niet het gouden ei.

    Login om te reageren
    • macz46 zegt

      23 november 2020 om 18:48

      @flutterby: dat was elektriciteit ook niet in 1897, gun het wat tijd….

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        23 november 2020 om 19:44

        Hoe kun je dan met minder energie waterstof of welke gas op druk brengen? Dat zijn letterlijk de limieten der natuur. Je moet natuurwetten breken, wil je voor niks gassen op druk brengen. :) Wat denk jezelf.
        Natuurkunde zit waterstof enorm in de weg, voor elektrische auto’s niet. Batterijen kunnen nog veel beter worden.
        Een gas op druk brengen, kun je NIET efficiënter doen.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          24 november 2020 om 06:52

          @nissanfairladyz: de grootste stap in waterstof efficiëncy zou zijn om lokaal te produceren. Hierdoor hoeft het minder lang op deuk gehouden worden en kost de transport nauwelijks energie.

          Echter met zulke kabels naar het tankstation is de investering in een snellaadstation een factor 5 tot 10 voordeliger dan waterstof maken, opslaan en tanken.

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        23 november 2020 om 19:52

        @macz46: elektriciteit is een transportmiddel van energie terwijl waterstof een opslag is. Je kan beide niet met elkaar vergelijken.

        Login om te reageren
    • katoenboer zegt

      23 november 2020 om 20:25

      @flutterby: maar alle elektrische auto’s rijden nu ook niet bepaald milieuvriendelijk rond…

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        24 november 2020 om 06:53

        @katoenboer: klopt, snel in de trein en anders maar het beste ervan maken (BEV).

        Login om te reageren
  3. raoufff zegt

    23 november 2020 om 19:09

    Als het dan toch moet dan graag aanlengen met Karvan Cévitam Grenadine siroop.

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    23 november 2020 om 20:17

    Blijf het apart vinden dat ze met zo’n overduidelijke kopie van de Defender weg kunnen komen.

    Login om te reageren
  5. superhans zegt

    23 november 2020 om 20:55

    Had liever gezien dan Landrover een auto als deze had gebouwd (ICE dan) en de nieuwe “Defender” als Freelander had neergezet. Zonder hardcore offroader is Landrover m.i. vervallen tot handtasjesmerk.

    Login om te reageren
  6. ibssr zegt

    23 november 2020 om 22:41

    Een auto 68 jaar produceren en op het moment dat de echte Defender niet meer wordt geproduceerd een patent op het ontwerp van de originele Defender proberen te krijgen, zodat niemand met het karakteristieke lijnenspel aan de haal kon gaan. Dat mislukte. Ook toen Ineos de in huis ontworpen Grenadier presenteerde was dat voor Land Rover weer een reden om naar het Britse hooggerechtshof te stappen en Ineos aan te klagen voor het gebruik van het iconische ontwerp. Het verloor de zaak echter opnieuw, waardoor Ineos vrij was en is om de Grenadier definitief te gaan bouwen. Jaguar Land Rover wil dat Audi, Lamborghini, Porsche en Volkswagen geen SUV’s meer verkopen in de VS, omdat VAG patentinbreuk Terrain Response-technologie zou plegen. JLR is volledig de weg kwijt. De laatste stuiptrekkingen voordat ze worden opgeslokt. Ze zouden meer focus moeten hebben op het bouwen van een echte opvolger van de Defender en op de kwaliteit van hun premium producten. Ineos bouwt vanaf ultimo 2021 de echte opvolger van de Defender en betrouwbaarheid is hun top prioriteit.

    Login om te reageren
  7. cappie zegt

    24 november 2020 om 02:58

    Hondenhok.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North