Mark Webber voelt de Porsche Mission E aan de tand

Auteur: , 43 Reacties

Wat vinden we ervan, Mark?

Sinds Mark Webber niet langer naar het achterwerk van Sebastian Vettel hoeft te kijken, klust hij gezellig bij voor Porsche. De ‘Ozzy heeft, met aardig succes, verschillende langeafstandswedstrijden gereden voor de equipe uit Stuttgart. In enkele jaren tijd heeft de Australiër zich behoorlijk op weten te werken. Dit brengt enige privileges met zich mee. Recentelijk uitte zich dit in een uitnodiging om de Mission E aan de tand te komen voelen.

Het is zeker niet de eerste keer dat Mark de nodige testkilometers maakt in een nog aan te kondigen Porsche. Voordat de nieuwe GT2 RS officieel onthuld was, mocht hij er met groot plezier mee over de Nürburgring knallen. De Mission E is natuurlijk een totaal andere auto, maar dat maakt hem absoluut niet minder fascinerend.

Diezelfde gedachte echoot Webber nadat hij de wagen over het Weissach-testcircuit heeft mogen dirigeren. De Australiër had het volgende te zeggen over de volledig elektrische Porsche, die binnen enkele jaren op de markt komt.

“It’s a game changer, this car. Quite literally, it is stealth in motion. Still clearly a Porsche, it actually kept reminding me of the 919, as there were times where we could drive our Le Mans racer on E-Motor alone.I’m a bit of an old-school kind of guy and I love nothing more than to drive so I don’t mind admitting I had some reservations. I thought that the Mission E could feel a little heavy but the driving experience is seriously dynamic: the four-wheel steering, the performance and the braking ability were a really amazing experience.”

Afgezien van het feit dat hij de wagen vergelijkt met een volwaardig Le Mans-prototype, ziet de Australiër ook overeenkomsten met de Porsche 918. Webber heeft het ditmaal echter niet over rijgedrag, maar over het uitzicht vanuit de cockpit. Een misschien ietwat ambitieuze constatering, maar als iemand het kan weten dan is hij het wel. Mark heeft er immers één in de garage staan.



43 reacties

Het begin van het einde voor autoliefhebbers.
@pielemuis: Het begin van het einde voor de Tesla-fanboys.
@pielemuis: dan moet je met je pielemuis maar eens een elektrische auto rijden, dan piept ie wel anders.
@p1m: dat denk ik niet… heb al wel in elektrische auto’s gereden maar sorry…. zal nooit wat voor mij zijn…
@pielemuis: autoliefhebbers heb ik allerlei soorten, er is bijvoorbeeld een groep die er van houdt om aan klassiekers te sleutelen, er is groep die in een oud barrel (ehh youngtimer) rijdt om belasting te ontduiken, er is een groep die van verbouwde auto’s op McDo parkeerplaatsen houdt. De groep voor wie het hier ophoudt is de groep die van motorlawaai houdt en graag uitlaatgassen ruikt en in ademt.
@mashell: ik behoor tot de groep van auto en motor liefhebbers die van zowel op elektrische, fossiele, donkere materie, elfenjus, hout, desnoods strontvlieg of whatever manier voortbewegen. Als het maar die speciale dingen heeft zoals, dat hoekje af als de Citroëns van weleer of schnell is of krachtig of…
Maar ik ben wel van mening dat elke druppel benzine / diesel die gespaard wordt een goede is voor het milieu en dat er voor de specials een uitzondering kan zijn voor occasioneel gebruik.
Met z’n allen de planeet vergassen om met een ICE je dagelijkse saaie woon-werk of werkverkeer te doen vind ik niet ok…
Ben ik dan auto liefhebber die hier niet thuishoort? BULLSHIT!
@pielemuis: beetje dom… het einde voor vervuilende autoliefhebber en een start voor schone autoliefhebber, of ben jij een aanhanger van de stoomtrein for ever fanclub
“Blablabla, ik wordt betaald door Porsche dus is het allemaal fantastisch! ”

Zo zonder het filmpje te kijken vast even de samenvatting van de comments van Mark Webber.
“game changer”.. ja en Audi heeft “Vorsprung durch Technik”.. Marketing gelul van de bovenste plank. Porsche koopt gewoon achter Tesla aan en hoopt dat ze dit product succesvol op de markt kunnen zetten nu Tesla de paden heeft aangelegd.
@w0o0dy: marketing gelul ja, maar ook marketing strategie…
Ik denk wel dat Porsche gewoon een veel hoger niveau (en prijsklasse) ambieert
@w0o0dy: Techniek is wel echt anders bij Porsche. Tesla was inderdaad een game changer, maar deze kan het spelletje wel een goede push geven.
Vette uitlaten!
Ben benieuwd hoe lang de Panamera in het gamma blijft als deze uitkomt.
@harrie: lang gok ik
@harrie: deze is een stuk compacter dan de Panamera.
Porsche is de eerste fabrikant die een elektrische auto winstgevend weet te maken. Tesla is dit niet gelukt met de S. Ook met de duurdere Tesla X is het niet gelukt. Nu met de Tesla 3 wordt de situatie penibel (Tesla heeft eind van het jaar onvoldoende cash om de lonen en toeleveranciers te betalen). Na modellen S3X is voor 2020 weer een duurder model aangekondigd de Y. Hopelijk komt deze niet te laat voor Tesla.
@min2max: winst maken is niet cool in deze fase van het bedrijf. Want dan moet je belasting betalen. Nee alles wordt weer terug gepompt. Moet wel een keer gebeuren, winst maken, maar dat is niet een grote zorg dus. We moeten even anders denken.
@min2max: Pin me er niet op vast, maar ik heb begrepen dat Tesla juist wel winst maakt met de productie van de Model S + Model X en sinds kort ook de Model 3. De winst marge op de Model S zou 25% bedragen, ware het niet dat de mega investeringen die worden gedaan in de vorm van fabrieken en Research & Development een min in de jaarcijfers tonen. Bijvoorbeeld: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/20n36m/tesla_profit/
@chills: Hier recent artikel waarin een record verlies van Tesla wordt gemeld in Q1 2018.
https://www.theguardian.com/technology/2018/may/02/tesla-loss-model-3-elon-musk
@min2max: heeft alleen niets met de Model S of Model X te maken.. maar alles met de investeringen en kosten voor de model 3 de semi en de model y.
@min2max: ow, vertel eens, hoeveel winst maakt Porsche op deze auto?
@pramm: Laat nou eerst maar eens die auto komen voordat je gaat bekvechten. Naar mijn idee is de mission e een zeer gelikte auto en dat valt denk ik bij jou nogal zwaar als een tesla fanboy, is dat correct?
@barendbotje: waar slaat dit nu op.
Ik reageer op een volledig onzinnige reactie dat de mission e tenminste wel winstgevend is. Een auto waarvan de productie versie nog onbekend is, en er nog niet 1 van is verkocht, daarvan kan iemand nu al zeggen dat het financieel een succesnummer is.

Oftewel een niet geheel onbegrijpelijke reactie op een totaal onzinnige stellingname.

Dat staat los van mijn persoonlijke mening over Tesla of Porsche.

Overigens ten aanzien van de mission e, ik vond het bij de introductie een waanzinnig fraaie auto, sterker nog misschien wel de mooiste die ik in de afgelopen jaren voorbij heb zien komen. Ik vind het wel erg jammer dat het merendeel van het design weer terug is gebracht naar de huidige designtaal van Porsche, dus hoop dat ie in productie toch weer iets dichter bij het concept komt.
@barendbotje: Volgens mij valt die reactie jou juist zwaar. Hoe kun je zeggen of een auto winstgevend is als er letterlijk niks bekend is, financieel gezien.
@min2max: en jij hebt bewijzen gezien waaruit blijkt dat Porsche hier winst op maakt? Knap want er is nog geen prijs bekend en er is nog niet één auto geleverd…
@min2max: Letterlijk alles wat je zegt hier klopt niet. Je bedoelt dus het bedrijf Tesla dat niet winstgevend is? ‘Duurdere Model Y’ jij weet de prijs al?

Of ze wat rekeningen kunnen betalen aan het eind van het jaar is helemaal niet met zekerheid te zeggen. Je speculeert. Kom dan met een bron of berekening. Volgens mij bedoel je te zeggen dat ze door hun cash heengaan (nog 2.6mld) en dat ze eind van het jaar niet van de cash flow alle rekeningen kunnen betalen.
@amg65: en bv Nissan doet heel goede zaken met hun Leaf.
Nu bestellen is rijden in april volgend jaar en dat komt puur door de grote vraag. Auto’s worden volop geleverd
@hehe: Productieproblemen…
@amg65: volgens mij heeft Nissan relatief weinig problemen om hun EV’s te produceren. Hyundai heeft veel problemen om de accu’s te krijgen.
Ging me in ieder geval om de opmerking van Min2Max dat Porsche als eerste winst zou maken op een EV.
@amg65: welke productieproblemen heeft de nissan dan, ik heb er namelijk niets van gelezen.
@amg65: RIP Tesla https://youtu.be/2yIw0zjLR-s
@min2max: Grappig om te zien wat voor bronnen je gebruikt om je argumenten te onderbouwen.

Los daarvan, persoonlijk ben ik er van overtuigd dat Tesla niet failliet gaat. Er is al te veel geïnvesteerd om de boel nu op te doeken. Extra kapitaalstortingen? Vast. Elon kan zelf nog bijspringen door aandelen SpaceX te verkopen of door opnieuw het handje op te houden bij bestaande investeerders. Het wordt nu serieus. En dat weet Tesla ook. Ze ondergaan momenteel een reorganisatie en letterlijk elke kostenpost wordt onder het licht gehouden. Dat icm het opschalen van de productie gaat ervoor zorgen dat ze de goede richting op gaan om positieve cash flow te genereren met alle huidige activiteiten.
Vervolgens zal opnieuw (inc de benodigde sensatieartikelen) financiering opgehaald moeten worden voor verdere uitbreiding; Model Y, Semi, Roadster, Gigafactory in China etc.
@amg65: Bloomberg en Reuters zeggen hetzelfde. Bijvoorbeeld legt Bloomberg haarfijn uit hoe de prachtige $6500,- per minuut verlies van Tesla tot stand komt:
http://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla...
Ik hoop overigens dat Tesla niet failliet gaat. Prachtige droom van Musk en Tesla is een bedrijf dat de Duitsers goed onder druk heeft gezet. Alleen geld verdienen is ze nog niet gelukt…
Autoblog, in de android app staat de tekst door de afbeelding van Mark W heengeschreven
@alassad: Ik heb nergens last van.
@alassad: koop dan ook een fatsoenlijke telefoon met iOS.
@str8six: ehhh… Nee?
@str8six: ik heb er op mijn iPhone soms ook last van. Sowieso is de app een drama. Half verdwijnende reacties, na het kijken van een ab filmpje als je de app dan weer opent hoor je het geluid van het filmpje, autojunk artikelen die hier op de voorpagina staan als je daar de reacties van wil lezen en je beweegt je telefoon maar minimaal dan verdwijnen die reacties weer, dat zijn voor mij wel de grootste ergernissen van de Autoblog app.
maar.. waarom die uitlaten? waarom een achterkant waarbij een multipla mooi wordt? wat is daar in godsnaam gebeurd op de design afdeling?
@gwnbmw: dit is nog niet de uiteindelijke look van de auto. Dit is de testfase, deels gecamoufleerd.
Wat doet die bmw daar op de foto, … o wacht is dat de porsche? Meer Eenheidsworst…hoedt u!!
Ik zie dan liever een WC-eend reclame. Die komen er tenminste eerlijk voor uit. Met humor.
Volgens alle media krijgt Tesla de produktie niet georganiseerd en raakt hun kapitaal op. Van mij krijgen ze alle respect voor het succesvol op de kaart zetten van een nieuw type auto, maar ik heb twijfels over hun toekomst.
Ik ben porsche fan en kijk uit naar de commercialisering van hun electrische sportwagen. Ik denk dat porsche visie en kunde heeft om hier een succes en een leuke rijderswagen van te maken, ik ben al aan het sparen.
Ik blijf toch de associatie met ejaculatie houden bij het woord emission

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).