• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maserati Birdcage 75th: Vergeten Concept Car (2005)

Auteur: robbie, gepost 30 maart 2013 om 14:23 – 26 Reacties

Afbeelding Maserati Birdcage 75th: Vergeten Concept Car (2005)Afbeelding Maserati Birdcage 75th: Vergeten Concept Car (2005)Afbeelding Maserati Birdcage 75th: Vergeten Concept Car (2005)Afbeelding Maserati Birdcage 75th: Vergeten Concept Car (2005)Afbeelding Maserati Birdcage 75th: Vergeten Concept Car (2005)Afbeelding Maserati Birdcage 75th: Vergeten Concept Car (2005)Afbeelding Maserati Birdcage 75th: Vergeten Concept Car (2005)Afbeelding Maserati Birdcage 75th: Vergeten Concept Car (2005)

Maserati Birdcage 75th Concept
Eigenlijk is dit geen ‘vergeten’ conceptcar, want de meeste van jullie zullen deze Maserati waarschijnlijk nog wel kennen. Toch is het zeker de moeite waard om nog eens naar alle details te kijken.

De Maserati Birdcage 75th werd onthuld in 2005 tijdens de autoshow van Genève om het 75-jarig bestaan van Pininfarina te vieren en als een hommage aan de Maserati Birdcages uit de jaren ’60. Het idee voor deze auto ontstond in 2004 toen Paolo Pininfarina tijdens Pebble Beach in gesprek raakte met Franco Lodato en Peter Aloumanis van Motorola.

Verantwoordelijk voor het design was een team dat werd geleid door Lowie Vermeersch en verder onder andere bestond uit Jason Castriota en Giuseppe Randazzo. Uiteraard had Ken Okuyama, die toen hoofd design was bij Pininfarina, er ook iets over te zeggen.

Als basis voor de Birdcage 75th werd het chassis van een Maserati MC12 GT1 genomen en achterin vinden we dezelfde 6.0 V12 (F140) zoals die werd gebruikt in de Enzo, MC12 en 599. In dit geval leverde die motor zo’n 700 pk.

En Motorola dan? Die hadden ook nog een (beperkte) invloed. Ze leverden namelijk een speciale bluetooth headset voor deze auto.

Het design is vooral opmerkelijk omdat er geen deuren zijn, maar een soort canopy die toegang verschaft tot het interieur. We zagen dit ook bij de Saab Aero X concept, Ferrari Modulo concept en het schijnt dat James Glickenhaus ook zoiets wil voor zijn nieuwe speeltje.

Laten we hopen dat Maserati deze conceptcar niet vergeet als ze in 2015 met hun eigen versie van de LaFerrari komen.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Birdcage, concept, Jason-Castriota, ken-okuyama, Lowie-Vermeersch, Maserati, pininfarina, vergeten-concept

Vorig bericht: « Bizarre Opel Corsa met een identiteitscrisis
Volgend bericht: Nieuwe Citroën C4 Picasso alle details & specificaties »

Lees Interacties

Reacties

  1. voytekbe zegt

    30 maart 2013 om 14:26

    Ik vind deze wel een paar heel geslaagde design elementen hebben. Vooral de neus spreekt enorm aan en mits een paar doorontwikkelingen op designvlak zou hier wel een mooi model uit kunnen voortkomen. Mss voor hun supercar op het F150 platform?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      30 maart 2013 om 14:33

      @voytekbe:
      In de basis is dit al mooier dan die LaF, als Maserati dit mag doorontwikkelen dan vind ik het een toppertje. Zeker als er wat meer van de originele Birdcage in het ontwerp verwerkt wordt.

      Login om te reageren
  2. kapiteinaudi zegt

    30 maart 2013 om 14:34

    Ik ben deze nog lang niet vergeten hoor. Prachtige auto! Hadden ze eigenlijk gewoon moeten maken.

    Login om te reageren
    • sandervolvo zegt

      30 maart 2013 om 17:05

      @kapiteinaudi: ik ook niet het is nog een best jonge auto

      Login om te reageren
  3. spotu2 zegt

    30 maart 2013 om 14:35

    En welke lolbroek heeft hem “vogelkooi” genoemd? :)

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      30 maart 2013 om 14:44

      @spotu2:
      Geen idee, maar als je de originele birdcage ziet dan snap je hem wel.
      Daar is het vakwerkchassis zichtbaar door de cockpitruit en dat ziet eruit als een vogelkooi.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        30 maart 2013 om 15:50

        @jrk68: Jij bent de enige hier die plaatjes toevoegt die ook aansluiten op het artikel, en ook echt ergens over gaan. Dank.

        Login om te reageren
  4. Revvji zegt

    30 maart 2013 om 14:41

    Wat een lekker ding. Heel futuristisch, maar toch erg simpel. Altijd een glimlach als die eens op m’n desktop passeert.

    Login om te reageren
  5. The360box zegt

    30 maart 2013 om 14:44

    De velgen zijn mooi, de specifieke deuropening niet. Ook het idee dat je in gesprek raakt met een mobieltjes maker om gelijk een auto te ontwikkelen met als resultaat een heus bluetooth systeem.

    Login om te reageren
    • ronaldddvos zegt

      30 maart 2013 om 16:34

      @The360box: retweet echt lelijk gewone deuren fan is ie mooi

      Login om te reageren
      • ronaldddvos zegt

        30 maart 2013 om 16:34

        @ronaldddvos: dan

        Login om te reageren
  6. norge zegt

    30 maart 2013 om 15:04

    Inplaats van Birdcage kunnen ze deze dan badkuip noemen.

    Login om te reageren
    • speed zegt

      31 maart 2013 om 12:05

      @norge: of zonnebank.

      Login om te reageren
  7. reistje zegt

    30 maart 2013 om 15:05

    Vind het eigenlijk maar niks.

    En met je hoofd recht kan je er niet in zitten? (foto 3)

    Login om te reageren
    • speed zegt

      31 maart 2013 om 12:06

      @reistje: niet voor oudjes.

      Login om te reageren
  8. lemans96 zegt

    30 maart 2013 om 15:17

    Nog steeds één van de mooiste one off’s ever. Heb de auto destijds op The Goodwood Festival of Speed zien rijden. Dat ding klinkt ook nog hartstikke mooi.

    Login om te reageren
  9. ronin1130 zegt

    30 maart 2013 om 15:39

    Motorola begot. Doen die nog iets binnen Europa?

    Login om te reageren
  10. workhardplayhard zegt

    30 maart 2013 om 15:45

    “Eigenlijk is dit geen ‘vergeten’ conceptcar, want de meeste van jullie zullen deze Maserati waarschijnlijk nog wel kennen. Toch is het zeker de moeite waard om nog eens naar alle details te kijken.”

    Waarom zet je het dan in de titel?….

    Login om te reageren
  11. workhardplayhard zegt

    30 maart 2013 om 15:46

    Wel een mooi concept trouwens

    Login om te reageren
  12. cadirk zegt

    30 maart 2013 om 19:19

    In hoofdlijnen vind ik deze Maserati heel erg veel lijken op de Audi Avus concept uit 1991.

    Login om te reageren
  13. 911GT2 zegt

    30 maart 2013 om 20:17

    De énige mooie maserati de laatste 10 jaar, en die bouwen ze niet…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      30 maart 2013 om 20:24

      @911GT2:
      Au, we zijn het wel eens vandaag, de Picasso, de CLA en nu ook hier….

      Login om te reageren
    • kapiteinaudi zegt

      30 maart 2013 om 22:13

      @911GT2 @jrk68: WAAAAAAAAT! Bedoelen jullie daarmee dat de GranTurismo niet mooi is?! Ik kan mijn oren (of ogen in dit geval) niet geloven…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        31 maart 2013 om 13:20

        @kapiteinaudi:
        Smaken verschillen, ik vind de 3200GT vele malen mooier. De GranTurismo kan mij helaas niet bekoren.

        Login om te reageren
  14. speed zegt

    31 maart 2013 om 12:04

    Lig in je in dat ding ?

    Login om te reageren
  15. Seroo zegt

    31 maart 2013 om 15:03

    Vergeten? Deze was ik nog niet vergeten hoor @Robbie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North