Lanceert Porsche nog dit jaar een viercilinder boxermotor? [updated]

Auteur: , 116 Reacties

Geruchten over de terugkeer van een Porsche met minder dan zes cilinders horen we al tijden, maar het lijkt nu dichterbij dan ooit. Eind dit jaar zou Porsche namelijk een 2.5-liter grote viercilinder boxermotor onthullen die achterin de Boxster en Cayman moet komen.

Viercilinder boxer

Porsche zou op basis van de 3.8-liter zescilinder boxermotor van de 911 Carrera S een versie met vier cilinders ontwikkeld hebben. Die viercilinder zou volgens de fanboys van flat6news.com een vermogen van zo’n 350 pk/490 Nm krijgen (mede dankzij een turbo) wat fors meer is dan de huidige Boxster S/Cayman S.

Zou Porsche er dan voor gekozen hebben om de Cayman GT3 (waar geruchten over gaan) een viercilinder te geven? Een turboloze versie van deze motor zou eventueel ook te vinden moeten zijn in een model onder de Boxster/Cayman. Al lijkt het erop dat die auto op de lange baan is geschoven.

De Porsche Macan (aka Cayenne junior) krijgt ook viercilinders, maar die komen gewoon bij VW/Audi vandaan.

Een Boxster/Cayman met viercilinder zouden we volgens de geruchten in Frankfurt tijdens de IAA kunnen verwachten. (via: jalopnik.com)

Update 10-04: Porsche zegt ‘NEIN!‘ Die viercilinder komt wel, maar niet voor 2016, als de Cayster een facelift krijgt.



116 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Lame
@stefanos: héérlijk onderbouwde reactie van jou!
@sebasjuhh: die van jou ook. En die van mij ook.
@stefanos: 4-cilinder boxer lame? Subaru *kuch* Subaru
@ej20g:

Tuurlijk joh.
Als je even Porsche, VW en Alfa buiten beschouwing laat, was Subaru de eerste…
@Hubert:
Want hij zegt in zijn post ook echt dat subaru de eerste is….

Anyway, niets mis met 4 cilinder boxers, kunnen lekker klinken :-D
@Hubert: vergeet Ferrari niet, nl. de 512 B(erlinetta) B(oxer)
@boxster: en dat was technisch geen echte boxer
@boxster: de eerste boxermotor is om 1912 gebouwd mister boxster…. Door wie ??????
@adii:
De eerste boxer werd gebouwd door Karl Benz in 1896.
@jrk68: ja hoor die van Karl het een contramotor .
@Hubert: al was dat natuurlijk geen 4 cilinder ;-)
@boxster: dat was een 3 in lijn, als je het zo wil zien :-)

Overigens, mocht je willen mierenneuken, dan heeft die Ferrari geen boxer motor…
@baasbas:
Het is miereneuken; niet mierenneuken.
@kaspertje: Is het nou muggenziften of muggeziften….
@kaspertje: Goede poging, maar helaas. Ik had het goed. :-)

Over het gebruik van de puntkomma valt er wel weer iets te zeuren. Na een puntkomma moet in principe een volledige zin volgen, met een persoonsvorm. Je had beter een gewone komma kunnen gebruiken. ;-)
@kaspertje: Niet meer toch? Was dat niet aangepast de laatste keer?

Ik herinner mij dat de regel een “-n” voorschrijft (koeienstal), behalve voor soortnamen (paardebloem), versterkingen (beresterk) en uitdrukkingen (idd miereneuken). Maar ik dacht dat ze die uitzonderingen hebben laten vallen bij de laatste revisie.

Weet niet zeker hoor…
@Hubert: hoor je mij niet zeggen. Wel de beste in dit concept.
@Hubert: wanner is de eeste boxermotor gebouwd Hubert ??????
@stefanos: niets te lame.. gewoon terug een oude vw kever motor erin… niets verkeerd mee …
Een lichtere motor met meer pk’s in de Cayman, nog meer rijplezier!
@autobart: maar geen mooi geluid.
@maseratizzzzzzzz: mooi geluid neem ik wel mee op mijn iPod.
@Donstil: Alsof uit een ipod goed geluid komt, met van die crap oortjes. Dikke Bose speakers in je wagen klinken pas lekker;)
@felix95: Heb ook Bose , is prima maar dat Harman Kardon blijft toch wel zwaar koning!
@sebasjuhh: Zeker Becker + Herman Kardon is dikke prima!
@felix95: Bose maakt echt rommel. Je kunt beter een paar goede AKG- of Sennheiser-oordoppen op de iPod aansluiten dan via een paar Bose-speakertjes naar je muziek luisteren…
@henrie: B&O!
@autobart: Kapotte 4 cilinder turboblokjes na een aantal jaar, nog meer rijplezier!
@bsxc2: Ja want Porsche en kapotte motoren, je hoort niet anders…
@SimonMc: Je denkt toch niet dat ze dat aan de grote klok gaan hangen… ?

Met hun belachelijke “90% van alle Porsches rijdt nog steeds rond”…
@Esprit_de_Flandre: Je bedoelt 70 %.
Kunnen ze nooooit zo goed als Subaru.
@norge: Gebaseerd op jouw Koreanenfetisj… die kunnen dat inderdaad niet zo goed, maar toevallig heeft Porsche al enige jaren turbo- en boxerervaring. Volgens mij komt dat wel goed dus.
@RobertJ:
Subaru is op en top Japans.
En ja, in mijn wereld is er geen enkele blaf-boxer kwalitatief zo goed en betrouwbaar als die van de Subaru.
En ik heb hele volkstammen die dat gewoon met me eens zijn.
Hele series Porsche 6 cilinder boxers waren dood gewoon krengen van motoren, met de 2.7 liter als triest dieptepunt.
Daarnaast zijn de onderhoudskosten en de onderdelen van de Porsche boxers gewoon stervensduur en is er van Subaru een levendige aftermarket handel.

Ik heb er eentje gehad met 340 pk, zo’n WRX STi en die ging gewoon niet kapot en gebruikte geen olie (iets wat des boxers is)
Zet ik die af tegen mijn ex-911’s dan never nooit meer een Porsche boxer.
Met 1 reparatie die op € 13000 werd begroot !
@norge: Porsche heeft al 4-cilinder boxer motoren gehad hoor. Maar ik vermoed dat je vooral het turbo-geblazen, 4-cilinder boxer aspect bedoelt van Subaru?
@SimonMc: Jep, en ik geloof dat Subaru zichzelf wel redelijk goed bewezen heeft.
@norge: u riep mijn naam?;)
@norge: Nee natuurlijk niet… er zijn in het verleden nooit 4-cilinder boxer motoren ontwikkeld en geproduceerd door Porsche. De 356, 912, 914 reden allemaal met 6 cilinders rond…
@911GT2: Pssst, http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_912
@norge: Euh ben je nou zo dom of snap je sarcasme niet?
@911GT2: Sarcasme of domheid is moeilijk te onderscheiden…..
@norge: Haha okey… ik moest lachen. Je hebt een punt.
Geluid is veel belangrijker bij een sportwagen dan wat extra pk’s. Zonder een lekker geluid heb je de kick niet…
@felix95: zo is het maar net!
@felix95: je kunt heus wel een radio krijgen in combinatie met een 4 cilinder…
@felix95: ooit een Impreza WRX gehoord? Nee? Verklaart wel je gezwets.
@Goed_Koopman: niet alleen WRX. Alles van een Impreza 2.0 GL tot een Forester S-Turbo roffelt!
@Goed_Koopman: Heb weleens sportwagens gereden ja, dat is mijn verklaring.
@felix95: oh ja de 911 van je papa die je kapot gereden hebt. Nou gozer, toen jij in je luiers lag te schijten reed ik al sportwagens. Je hebt echt geen idee waar je over praat. Een viercilinder boxer past prima in een Porsche. Ook qua geluid.
@Goed_Koopman: Dat kan inderdaad kloppen, maar over het algemeen roffelt een 4-cilinder, bij de meeste auto’s dus, minder lekker dan een 5/6-cilinder. Maar jij zal er inderdaad wel wat meer verstand van hebben. De 4s heeft iig een heerlijk geluid.
@felix95:
Het geluid van de huidige 911’s kan helaas niet in de schaduw staan van de oudere luchtgekoeld 911’s.
@jrk68: Dat klopt, mijn pa heeft al meerdere generaties 911’en gehad; volgens hem wordt de wegligging steeds beter, het geluid helaas minder. Maar dat maakt ze niet minder goed.
@felix95: laat je niet voor de gek houden. Die geluidspecialisten kunnen zelfs een koffiemolen laten klinken als een V12
@ropbp: hahahah +1
Hèhè. Eindelijk een echte 356 opvolger.
@mashell: 912?
@norge: een Porsche met een 4-cilinder boxer… riep daar iemand 912?
@norge: argh…

912
@RRRobert: Grappig om te zien dat ieder weer dezelfde reactie heeft :)
@norge: 914 ?
@lemans96: een 914 heeft een VW boxer motor :)
@timdrogt: LOL, nee, een VW(Kever) heeft een Porsche motor. ;-)
Een 4-Cilinder benzine met 495 NM?
@LookMyCar: Want alleen diesel kan veel koppel hebben?
@SimonMc: t.o.v. het vermogen levert een diesel meer koppel dan een benzine. Maar t.o.v. de cilinderinhoud wint de benzine inderdaad altijd zowel in koppel als vermogen.
@LookMyCar: Moest je het niet geloven, kijk dan maar eens naar de specificaties van de Mercedes A45 AMG, ook een 4-cilinder turbomotor, met weliswaar 450 Nm ipv 495 Nm, maar dat is een 2.0 liter, en de Porsche boxermotor, zou een 2.5 liter worden.

Moest mercedes ook een 2.5 liter gebruiken, zegt een eenvoudig rekensommetje ons dat ze daar 562 Nm koppel zouden bekomen, dus in dat opzicht is het perfect mogelijk.
@SimonMc: Kijken of VAG dit 4-cilinder-turbo-blok wel heel weet te houden..

Grapje jongens…
als er een 4 boxer komt dan zeker geen 350plaats en 490BMW koppel want? Duits, dus hiërarchie…
@w0o0dy: Waarom niet? Vorig model Cayman R had al 330 pk. Als deze motor idd voor de “GT3” wordt gebruikt is het niet meer dan logisch dat hij wat meer krijgt.
@Rick-dos: omdat duitsers een 6cilinder boven de 4cilinder zullen positioneren… dus of de 6boxer eruit en een 4 (met turbo) met meer pk dan de 6 (unlikely in this case) OF de 6 moet nog ruimschoots meer pk krijgen… en da’s ook niet waarschijnlijk want dan blaast de cayman de 991 aan de kant…(even more unlikely). 4>6+duitsers = not going to happen my friend.
@w0o0dy: Als het inderdaad op 350 pk uitkomt dan zou het betekenen dat het topmodel van de Cayman naadloos aansluit op de basis 911 die ook 350 pk heeft. In Porsche logica is dat logisch. I think it’s more realistic than you think my friend…
@Rick-dos: met een 4 boxer met turbo blaast een Cayman de 991 compleet van de baan… verkopen Carrera S kun je dan zo goed als vergeten… net aks de gts…


Ein 4rer ist untergestellt an einen 6er…. duitsers remember?
350pk /490Nm dus %©$€¥£¢± autocorrect
Dat is geen porsche blok op die afbeelding.
Maar een subaru blok
@svenbmw: jep. Maar dat is het punt niet. Foto’s van Porsche 4-cilinder boxermotoren lijken mij wat moeilijker te krijgen.
Ach waarom niet. Subaru bewijst al meer dan 20 jaar dat 4-cilinder boxer (turbo)motoren erg goed kunnen klinken en bovengemiddelde prestaties neer kunnen zetten. Bij Porsche weten ze als de beste hoe ze een motor moeten bouwen dus ik heb er het volste vertrouwen in.
In mijn ogen niet meer dan logisch. Fun binnen redelijke marges kan tegenwoordig heus wel met een ouderwetse viercilinder. Het is tegenwoordig allemaal +550Pk, wat is daar leuk aan op de openbare weg? Een viercilinder-Porsche waarmee je nog gas kan geven en kan spelen is voor de echte liefhebber van het rijden, poseurs die hun geld willen etaleren kopen maar een LaFerrari. Laat maar komen, dus.
Klinkt op zich niet verkeerd een viercilinder boxer. Alleen, zou ik nooit een Porsche kopen met een VAG viercilinder. Is hetzelfde als een Ferrari met Lada motor, komt niet echt over.
@rufctr01: Deze viercilinder wordt door Porsche gemaakt. Maar Porsche is onderdeel van VAG dus in zekere zin klopt het, alleen geld dat voor elke Porsche.
Of had je het idee dat er in een Golf een viercilinder boxer ligt?
Nieuwe 912?
@undifined1: 914 eerder denk ik.
Laat maar komen. In haar geschiedenis heeft Porsche laten zien uitstekende boxer 4’s te kunnen maken dus als ze nu met een moderne variant daar op komen, met daar op ook nog ‘ns een turbo geschroeft, dan kan dat niet anders dan iets heel sappigs worden.
Voor hen die vrezen dat VAG hier iets mee te maken krijgt: Vergeet ’t maar. Porsche kennende, zullen ze dit blok inhouse ontwikkelen. In het ergste geval zou je deze nieuwe motor later eventueel ook in Volkswagen, Audi, SEAT of Skoda sportautootjes kunnen tegenkomen…
@lemans96: wat is daar erg aan?
@melkkoe: In mijn ogen niks. Maar je weet hoeveel van die VAG-haters er hier rondhangen…
Cayman ( of gayman ) en boxter zijn vrouwenwagens dus een 4 cilinder past daar goed bij
@dahlback: Hahaha ja man… zeker nog nooit in gereden. Rijden rondjes om het grootste deel van de competitie…
Los van dat vraag ik me trouwens of waarom gay als iets slechts wordt beschouwd hier…. zit je vaak in de kerk of zo?
@911GT2: Ik heb zelf een dagje gereden in de Cayman S Sportec sc380 voor fotoreportage, het is een grappig wagentje maar vind het niet echt een Porsche. Dat is hetzelfde als dat je BMW wilt rijden maar een 1 serie rijd.
Gelukkig geen kerk voor mij ;) maar zo worden ze algemeen genoemt.
Het is gewoon een auto voor de vrouw vind ik, maar als ik toch mag kiezen dan de 959 voor in de garage.
@dahlback: naast je 911 rsr?
Nooit begrepen dat er geen enkele Europese fabrikant is die niet met Subaru is gaan onderhandelen over het gebruik van hun boxer.
Behalve Saker van de racewagens.
Persoonlijk zou ik als Porsche AG zeker met Subaru gaan praten, een door en door ontwikkelde 4 cilinder boxer die zijn betrouwbaarheid menig maal heeft bewezen.
Waarom opnieuw het wiel proberen uit te vinden?

De betrouwbaarheid van de Porsche boxer vind ik zelf zwaar overdreven enik heb er een paar gehad.
Die van Subaru is zwar ondergewaardeerd en in mijn wereld kan de Porsche boxer niet aan die van Subaru tippen.
@desjonnies: misschien omdat de boxers van Subaru nog meer CO2 uitstoten dan een oude amerikaanse V8?

En CO2-uitstoot staat vandaag de dag boven prestaties en betrouwbaarheid.
@melkkoe: Tsja, hoe dom kan men wezen…
@lemans96: is een tijdelijke hype die CO2-uitstoot.
Als het straks echt slecht gaat met de economie hoor je er niemand meer over.
@melkkoe: Dat denk ik ook niet maar ondertussen zal de (r)overheid alle CO2 mytes in stand houden zodat ze de automobilist nog meer uit kunnen zuigen…

Hoe dan ook, we hadden het hier over een veel fijner onderwerp, namelijk een nieuwe Porsche motor ! ;-)
@melkkoe:
A challenge for our engineering-department zei mijn oude chef altijd !
@desjonnies: altijd leuk zo’n chef ja, zeker als ie zelf geen verstand van het engineering-department heeft.
@melkkoe:
Daar was’ie ook niet voor.

En dat wist’ie
En ik heb iets heel belangrijks van die man geleerd : Laat de problemen waar ze thuis horen.
@desjonnies: als je het zo bekijkt, dan kan iedereen wel chef worden.
Dan het dak weer omhoog kloppen en dan heb je weer een kever, cirkeltje rond…
@notsobig: De nieuwe Beetle lijkt nu al helemaal Porsche…
Yeeeeehoe !! Dan is er eindelijk weer een nieuwe, moderne, Boxer die (waarschijnlijk) in de kont van m’n T1 past…. **doet spaarrekening plunderen**
@t1samba: Subaru blokken voldoen toch ook? Genoeg keuze van een atmosferische 1.6 van 90 pk tot een turbogeblazen 2.5 met 320 pk. Al is die laatste wel erg prijzig…
@ej20g: Niets mis mee idd. Maar dat ‘voelt’ toch anders…. klopt iets niet..
En gelukkig kunnen we allemaal ons eigen ‘gevoel’ kwijt in onze auto’s ;-)
@t1samba: dat moet ik je inderdaad nageven. Het is juist ook wel fijn dat je niet alleen Subaru motoren in de VW’s ziet naast de originele.
@t1samba:
Precies waar ik ook aandacht. Hoe leuk zou zo’n blok zijn in een oude kever of T1.
Gewoon zonder blaasapparaten, dan heb je nog verwogen zat.
@t1samba: Volgens mij komt jouw T1 prima vooruit met een 2.0 uit een 914 of zo… of ga je een gril zagen voorop je T1 voor de waterkoker? ;)
@911GT2: Kan inderdaad ook. Nu is de Samba niet meer als een kale schaal en een paar dozen onderdelen. Motor is nog niet aanwezig, die moet nog worden aangeschaft.
Maar dit is weer een optie d’r bij .. ;)
@911GT2: En trouwens, hoeft geen gat in de voorkant te komen, dat kan ook anders:
Kijk maar eens hier : http://www.race-taxi.ch/
Onder het kopje ‘Fotos’. Ik geloof dat deze al eens hier voorbij gekomen is, maar dit gaat nooit vervelen. :D
@t1samba: Haha nee, misschien begrijp je me verkeerd, als kever eigenaar (2) heb ik een zwak voor T1’s maar ik vind een 914 blok nog wel kunnen, maar een subarublok of een nieuwe waterkoker… neuh niet echt ;)
@911GT2: Nee, ik ben het met je eens dat een luchtgekoelde, eigenlijk, wel een ‘must’ is. Zat zelf ook te denken aan een 2.0 uit de T2, die zijn, vooral in Duitsland, wat makkelijker te krijgen dan de het 914 blok en van wat ik begreep is het basis motor blok sterker als een 914 blok. Misschien een betere basis ( ???? ) voor een turbo conversie of iets dergelijks. Maar zoals gezegd, de motor moet nog aangeschaft worden, dus het zal er ook aan liggen wat er op mijn pad komt. De T1 is mijn tweede ‘hobby’ auto en ik ben bang dat deze pas werkelijk aan beurt komt als de eerste écht klaar is. Ook aan mijn budget zit een limiet.. :-P
@t1samba: Tja dat snap ik… ik zou ook liever voor een T2 blok dan een 914 blok gaan. Temeer omdat 914 meteen twee keer zo duur is terwijl het verschil in een bus te verwaarlozen is. Bovendien als je inderdaag gaat upgraden is een bus-blok een betere optie idd.
Is je eerste ‘hobby’ auto ook luchtgekoeld?
@911GT2: Nee, dat is een watergekoelde. Een Passat 3BG 4.0 W8 4-motion uit 2001.
Die moet er eerst aan geloven. Maar ik heb altijd al een luchtgekoelde VW willen hebben. Nu kwam ik bij een klant van me, in de U.K., een 12-window samba carrosserie tegen met nog wat losse onderdelen. De auto is verre van compleet en er zit **ahum** best wel wat werk aan de schaal. (Lees: de bodem is bijna volledig vergaan). Dit was vooral te danken aan het feit dat de auto, zonder assen, met de bodemplaat, plat op de koude grond in een boerenschuur neer gezet was. Maar omdat originele 12-window body’s erg zeldzaam zijn en de prijs erg mee viel , ben ik toch tot koop overgegaan.
Nu aan het kijken welke alternatieven ik heb om deze weer in ere te herstellen.
Ik heb geen haast, kan best een 10-jaren project worden. Heerlijk, pas een paar maanden bezig en er nu al een hoop plezier aan.
Het is trouwens wel ronisch dat de foto van een …………….Subaru WRX Boxer is.
@desjonnies: maar niet minder lekker…toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).