Tesla en de prijzen: dit betaal je vandaag voor een nieuwe

Auteur: , 50 Reacties

Alles dat je over de prijzen van een nieuwe Tesla moet weten, vind je hier.

Tesla en de prijzen: dit betaal je vandaag voor een nieuwe

Tesla heeft de laatste tijd weer het een en ander veranderd aan zijn aanbod. Het is logisch dat een automerk van tijd tot tijd het een en ander aanpast aan zijn catalogus, maar Tesla spant op dit gebied de kroon. Het is dermate wispelturig dat bepaalde uitvoeringen van de ene op de andere maand uit het gamma kunnen verdwijnen, om over lakkleuren e.d. maar niet te spreken.

Zo is deze week bij zowel de Model S (rijtest) als de Model X (rijtest) de onlangs toegevoegde Standard Range-uitvoering alweer geschrapt. Daarbij heeft Tesla enkele prijswijzigingen doorgevoerd, waardoor bepaalde configuraties (zoals de Model 3 Performance) voortaan goedkoper zijn. Ook blijkt die nieuwe witte basiskleur tóch niet te arriveren – in plaats daarvan wordt de voorheen minstens 1.600 euro dure Pearl White Multi-Coat standaard op een Tesla geleverd.

Kortom: soms kan het de consument iets teveel worden, al die verwarrende berichten. In een poging voor opheldering te zorgen, heeft Autoblog uitgezocht wat een Tesla vandaag de dag nu eigenlijk kost.

Model 3
Configuratie:
Standard Range Plus, 409 km range: 47.800 euro
Long Range, 560 km range: 58.300 euro
Performance, 530 km range: 63.990 euro

Kleuren:
Pearl White Multi-Coat: standaard
Solid Black: 800 euro
Midnight Silver Metallic: 1.050 euro
Deep Blue Metallic: 1.050 euro
Multi-Coat Red: 2.100 euro

Velgen:
18″ Aero: standaard
19″ Sport: 1.600 euro

Interieur:
Zwart: standaard
Zwart en wit: 1.050 euro

Autopilot:
“Volledig zelfrijdende besturing”: 6.400 euro

Tesla en de prijzen: dit betaal je vandaag voor een nieuwe

Model S
Configuratie:
Long Range, 610 km range: 87.800 euro
Performance, 590 km range: 104.700 euro

Kleuren:
Pearl White Multi-Coat: standaard
Solid Black: 1.050 euro
Midnight Silver Metallic: 1.600 euro
Deep Blue Metallic: 1.600 euro
Multi-Coat Red: 2.700 euro

Velgen:
19″ Lichtmetaal: standaard
19″ Sonic Carbon Slipstream: 1.600 euro
21″ Sonic Carbon Twin Turbine: 4.800 euro

Interieur:
Zwart: standaard
Zwart en wit: 1.600 euro (alleen voor Long Range)
Crème: 1.600 euro (alleen voor Long Range)

Autopilot:
“Volledig zelfrijdende besturing”: 6.400 euro

Tesla en de prijzen: dit betaal je vandaag voor een nieuwe

Model X
Configuratie:
Long Range, 505 km range: 93.600 euro
Performance, 485 km range: 109.800 euro

Kleuren:
Pearl White Multi-Coat: standaard
Solid Black: 1.050 euro
Midnight Silver Metallic: 1.600 euro
Deep Blue Metallic: 1.600 euro
Multi-Coat Red: 2.700 euro

Velgen:
20″ Lichtmetaal: standaard
20″ Slipstream (tweekleurig): 2.100 euro
21″ Onyx Black Turbine: 5.900 euro

Interieur:
Zwart: standaard
Zwart en wit: 1.600 euro (alleen voor Long Range)
Crème: 1.600 euro (alleen voor Long Range)

Vijfzitter: standaard
Zeszitter: 6.400 euro
Zevenzitter: 3.200 euro

Autopilot:
“Volledig zelfrijdende besturing”: 6.400 euro

Tesla en de prijzen: dit betaal je vandaag voor een nieuwe

Beeld: blauwe Tesla Model 3 op gele platen, door @SEBA



50 reacties

Hoe valt het prijsverschil tussen een 6 en 7 zitter te verklaren? Of is er een foutje gemaakt..
@joost1234: Model X als zeszitter betekent dat de voorste twee zitrijen individuele stoelen hebben, bij de zevenzitter zit er in het midden en bank en achterin ook. “Less is more,” of zoiets.
@ikschrijfookoverautos: Ah, duidelijk.
@joost1234: zevenzitter is een bank in de middelste rij. Zeszitter is een dubbele ‘captain’s chair’ in de middelste rij, beide met een bankje achterin. Maar die captain’s chairs zijn luxer en hebben dus meer spul aan boord. Denk ik.
@joost1234: 6 zitter zijn elektrische stoelen die naar voren kunnen en bij de 7 zitter is dit handmatig te verstellen. Elektrische stoelen die volledig naar voren kunnen zijn natuurlijk duurder.
6k voor een setje wielen….😂
@E34M5Touring: en dan zijn ze gvd ook nog zwart. Ik lig echt krom hier. Wat een geld man ga toch fietsen
@soundgarden: voor 6k kun je een hoop fietsen kopen… zelfs elektrische! Wat een fijne circulatie.
@E34M5Touring: ja en wat kost een set velgen voor een M5??? Ga fietsen man :p
@oneeeeeschade: Originele m5 velgen zijn zo’n 2-2.5K per set. Dat scheelt nog al😅
@miata93: niet als je ze af fabriek besteld incl BPM heffing
@kareljansen: nope, je betaalt €2242 bovenop de verkoopprijs, all in.
@e34m5touring: En dat is ook nog eens een meerprijs he, dan moet dus je standaard set wielen hiervoor inleveren. Maar desondanks genoeg onwetende die het doen hoor en niet doorhebben dat je voor minder dan de helft een set aftermarket 21″ wielen + banden koopt zodat je die standaard set lekker kan houden als winterset.
Bij de Model 3 Performance krijg je de 19” wielen toch standaard?
Dan is het verschil tov de LR zo’n 4.000 euro. Zou ik het wel weten en voor de non plus ultra gaan.
@hehe: nee 20 inch
@hehe: 20″ zelfs + wat opsmuk. In België is de Performance nog eens 1000€ goedkoper, waardoor het verschil nog maar 3000€ is tussen de LR met 19″ velgen en de Performance met 20″ velgen (en carbon achterspoiler, verlaagd onderstel, performance remmen en track mode). No brainer dus :-)
@b00st: ik overweeg de mijne om te zetten naar een Performance. Staat nog in bestelling dus kan nog wijzigen ;)
@stephane8200: Ja snap ik, als je het geld kan missen zou ik het lekker doen.
@evdw: hij kost hetzelfde als de LR met metallic blauw, 19” en Autopilot die ik besteld heb. Performance heeft 20” standaard en Autopilot ook, dus alleen blauw zou dan ietsje meer kosten als ik dat neem in plaats van wit.
@stephane8200: Ah nou no-brainer dan dus :)
@evdw: bijna niet. De enige ‘maar’ is de levertijd. Moet dan wel dit jaar geleverd worden anders wordt het wel duurder door de extra bijtelling. Dat is ook zonde.
@stephane8200: Ah ja dat kan wel een dingetje zijn. Succes met je keuze :)
@stephane8200: maar van mij heeft een performance. Echt fantastisch. Laatst mrt 4 man stuk ingereden. En onverwacht bocht door en vol stroom. Een blablabla gesprek ging over in blablaggnnnnn. Geweldige acceleratie.
@jpoers: collega van mij heeft er ook (al) eentje. Heb ik ook al in gereden en het is echt een snel ding. Range maak ik me niet heel druk over.
Een gap van 40K tussen de 3 en S, beetje bizar…
@awesome: ik heb een gap die daar anders over denkt
@awesome: bij een model S hoor je als je het portier open hebt staan dan ook een stem die roept “mind the gap, mind the gap”.
Dacht ergens gelezen te hebben dat Ludicrous mode standaard is geworden op S en X Performance…
@autootjes: staat er hier idd niet tussen de opties, dus je kan gelijk hebben
@autootjes: dat is ook gewoon een software feature toch?
@kareljansen: nee, de zekering van de aandrijving is dan pyrotechnisch ipv een smeltzekering, daardoor zijn de marges kleiner.
Liever een long range dan een duurdere Performance met lagere range. Snel is elke tesla, sommigen zijn alleen absurd snel.
@tenaci: die lagere range komt door de velgen. Bestel je de 19” op de LR dan ben je die range ook kwijt.
Leuk voor de leasemarkt, maar voor normale stervelingen nog steeds niet te betalen.
@borrelnoot: 70k voor een model 3. Je schrijft superweinig af en onderhoud en wegenbelasting zijn erg laag. Geen slechte deal hoor.
@kareljansen: 🤣🤣🤣🤣
@borrelnoot: denk je dat lease gratis is? Bijtelling is enkel de afhandeling met de Belastingdienst.
Wat een bedragen.. je zal maar zoveel geld aan een auto kunnen uitgeven… en ik maar zoeken naar een garage die goedkoop m’n ford ka kan repareren..
Die wispelturigheid zorgt voor enorm veel net iets andere varianten. Benieuwd wat dat straks met de restwaarde doet.
@dutchdriftking: techniek gaat nu zo snel en de batterijen hebben na een aantal jaren een dermate slechte batterijconditie dat de restwaarde om te huilen zal zijn.
@quinn: er is er al eentje die door de 900.000 km is, op z’n tweede pack.

https://insideevs.com/news/359939/tesla-model-s-900000-kilometers-odometer/
@quinn: Wat een enorme onzin van de bovenste plank.

Dit is op niveau met al die lui die “Die TDI’tjes… leuk hoor, 90 of zelfs 110 pk uit zo’n klein motortje, maar dat blijft nooit heel!” riepen.
Ondertussen zijn we dik 20 jaar verder en weten we dat die antieke, stinkende, herrieschoppende AFN TDI van Volkswagen één van de taaiste motoren is die ze ooit gebouwd hebben. Een miljoen kilometer, desnoods op de eerste turbo? Netjes warm rijden geen probleem.

Laten we met z’n allen nou eens ondervinden en/of meten, in plaats van denken te weten.
Toch vraag ik me af wie nou gewoon 100k thuis heeft liggen voor een auto. Maar aan een aantal reacties te zien is dat blijkbaar gewoon normaal? Heb een prima salaris, maar zoveel geld geeft toch niemand zomaar uit tenzij ceo bent ofzo..
@jje003: ken ook eigenlijk niemand die privé een Tesla heeft aangeschaft. Zakelijk ziet het verhaal er nogal anders uit
@jje003: wie denk je dat de huidige doelgroep is? En die schaffen zakelijk aan.
@bischero: iets wat niet exclusief is voor Tesla. Eigenlijk wordt alles wat groter is dan een Captur in Nederland nieuw alleen geleased.
@jje003: van de meeste die het hebben zullen het nooit uitgeven aan iets als een (nieuwe) auto. Er zijn in Nederland meer rijken als je zou denken. Echter is hun inkomen niet hoog genoeg om auto’s te kopen én rijk te blijven.

Dat betekent niet dat ze gierig zijn. Alleen ze verdienen gemiddeld en geven slechts modaal uit.

Daarnaast ken ik zelf twee Model 3 rijders die hem privé hebben betaald. De ene heeft een erg goede baan en de ander geluk met crypto.
Da’s allemaal leuk en aardig, maar dat is deze week! Hoe zit ’t volgende week??
Blijf nog wel ff in me V8’s rijden. Achterlijke prijzen voor eenzelfde look auto’s met saai interieur. En ze gaan allemaal maar 100km/uur op de snelweg, omdat ze bang zijn 20min langer onderweg te zijn of in de file te moeten staan bij een oplaadstation haha.

Nee, gewoon Duitse ron98 erin en knallen maar. Het geluid maakt al een hoop goed 👍
@yzord: Ik zat gisteren aan 160 en heb zo’n 50 km samen gereden met zo’n Model 3, vanaf Eindhoven tot ergens ter hoogte van Heerlen.
Denk niet dat die bezig was aan een enkeltje Zuid-Frankrijk, maar toch, tenzij je heel ver moet hoef je je geen zorgen te halen over de snelheid.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).