• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oud FWD gebakje levert twee ton op

Auteur: jaapiyo, gepost 26 juli 2025 om 17:04 – 8 Reacties

Integra

Een auto met FWD, dat is toch niet premium?

Onlangs sprak ik met enkele collegae over nieuwe auto’s en hoe saai die zijn. Toen kwam een van ons tot de schokkende, door merg en brain snijdende zelfreflectieve vraag: vinden we dit omdat we oud worden? Yikes…Snel nog maar een slok G&T om de nare smaak weg te spoelen. Gelukkig was er een escape: zelfs jonge mensen vinden oude auto’s veruit het meest noncha.

Poaaahhh

Dat zie je helaas wel terug in de prijzen van al die epische 90s en 00s bakken. De juweeltjes van toen gaan dezer dagen voor recordprijzen. Zo is deze Acura Integra Type-R geveild voor ruim 204.000 Ekkerdollars. Holy Moly…Voor een vierpits FWD gebakje…Dat is niet weinig.

Veilingsnoep

De naam Acura, alsmede de Ekkerdollars, geven weg dat dit waanzinnige tafereel zich afspeelt in Amerika. De auto werd geveild op Bringatrailer. Een van de redenen voor de prijs is de lage kilometerstand van 4.800 mijl. Maar dan nog. De bijgevoegde originele sticker price was 24 jaar geleden 24.930 Dollar. Best goeie investering dus, zo’n Honda. Ik vraag me af wat de Jazz van mijn moeder dezer dagen waard is.

Want ja, in Nederland noemden wij dit de Honda Integra Type-R. Het was de tijd dat VTEC nog echt inkickte en onsterfelijk werd gemaakt in de originele Fast & Furious film(s). Atmosferische Japanse rice rockets waren heet en gebeurend. Hoewel er in Nederland natuurlijk vrijwel geen verkocht werden. En degene die wel verkocht werden, een paar jaar geleden in ieder geval nog een stuk minder duur waren. Momenteel staan er nul-komma-nul op Marktplaats.

Soft spot?

Persoonlijk kan ik er niet aan beginnen, want ja, ik ben nu eenmaal een dino die alleen RWD wil. Doch voormalig collega @willeme, die mij verder episch vindt, stuurt me alleen om deze reden, nooit een verjaardagskaart. Ook collega Bas vindt ‘m wel tof. Heb jij een soft spot voor dit soort harde Japanners van nabij de millenniumwisseling? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Gespot - Wiesmann met een gloednieuw 'oud' kenteken
  • De Integra als blubberdikke sportauto is terug!
  • Oud vs. nieuw: Audi A6 vs. A6 e-tron
  • Deze Renault Zoe levert Dordrecht tonnen op
    Deze Renault Zoe levert Dordrecht tonnen op

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

acura, Honda, integra, type-r

Vorig bericht: « Liefst 216 crashes bij test autonome auto’s
Volgend bericht: Nieuwe teambaas Max Verstappen heeft geen idee waarom oude is ontslagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    26 juli 2025 om 18:43

    Ik snap niet waarom deze auto’s zo veel waard zijn geworden. Ja leuke motor enzo, maar zo bijzonder is het toch niet? Het is geen rallymonster voor op de weg met allemaal bijzondere electronica in de aandrijving zoals een evo, of een 6 in lijn Supra met extreme reserves, of een japanse exotic zoals de NSX. Het is gewoon een leuke fwd coupé met een bijzonder goede 4 pitter.

    Als ik iets mis, ik hoor het graag.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      26 juli 2025 om 18:47

      Zeldzaamheid?

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      26 juli 2025 om 18:54

      Hoewel er in Murica meer gaan voor zescijferige bedragen is dit wel een opmerkelijk resultaat/outlier. Soms zie je dat op BaT. Zo is er ook een Porsche 968 verkocht voor 66.5K https://bringatrailer.com/listing/1992-porsche-968-coupe-43/, zo twee a drie keer de normale prijs. En ja, rubystar en nog relatief overziebare mijlen. Maar om daar nu zoveel voor neer te leggen…

      Soms kan het ‘de nieuwe markt zetten’, maar soms vallen ze ook gewoon terug naar het oude normaal, zoals (voorlopig) bij 968-jes. Is het gewoon iemand die heeeeel graag die kleur of dat exemplaar wilde hebben en heeft de verkopert geluk.

      Login om te reageren
    • Who_carez zegt

      26 juli 2025 om 21:13

      Het is wel meer dan enkel een goede motor. Uiteindelijk is de motor eigenlijk zelf net iets minder goed. De K20a van de opvolger is een veel betere motor (wat niet wil zeggen dat een B18c niet goed is…) maar het is eigenlijk het totaal plaatje van de auto dat enorm goed is. Je hebt geen gekke electronica of 4×4 nodig. Het is gewoon een enorm fijn rijdende auto. En ze zijn enorm zeldzaam geworden. Ze gaan misschien niet de cultstatus halen als een Delta Integrale of een Escort Cosworth. Maar voor de JDM fans is een Integra DC2 echt wel een pareltje. Als je de kans hebt moet je er maar eens met rijden :)

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    26 juli 2025 om 20:16

    Het meest bijzondere aan deze oude Acura Honda, is misschien wel dat er géén roest in de achterschermen zit. Zo vanaf de jaren negentig tot net over de milleniumwisseling hadden álle Honda’s daar, precies daar waar de wielkastrand aansloot op de achterbumper, last van.

    Ik had een Accord, die ervoor werd teruggeroepen door de dealer, en het werd keurig gefikst onder garantie, maar zes maanden later zaten de eerste bloemkooltjes al weer in de lak…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      26 juli 2025 om 23:02

      E46 ook last van. Denk dat het grotendeels te maken had met de overgang naar water based lak. Dat gebeurde weliswaar al ietsje eerder, maar fabrikanten hadden nog geen ervaring dat al die dingen weg gingen roesten. Mercedes was natuurlijk ook notoir.

      Login om te reageren
  3. KennOne zegt

    26 juli 2025 om 20:24

    Dit kocht je 15jaar terug voor 7000 piek..

    Login om te reageren
  4. degrotemuis zegt

    27 juli 2025 om 21:10

    Zo’n DC2 Integra is wel echt een hele leuke fwd. Begin van de eeuw eens een witte aan de tand kunnen voelen en dit is toch wel heel anders dan een Celica, Calibra of zo. Echt een lekker scherp rijgedrag dat meer plezier gaf dan de specs deden vermoeden, beetje in de lijn van de eerste 2 generaties CRX. Zonde dat deze vrijwel zeker ergens in een garage geparkeerd wordt als investering in plaats van lekker genieten van leuke ritjes.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North