Max Verstappen vergelijkt Honda met Renault

Auteur: , 40 Reacties

Beetje prematuur wellicht, maar hij doet het (desgevraagd) toch gewoon!

Max-Vee

Zoals we afgelopen weekend zonder spoortje van twijfel vastgesteld hebben is Red Bull Racing volgens ons momenteel de derde macht in de Formule 1, achter Ferrari en Mercedes. Deze conclusie trokken we op basis van de wintertests en dan met name de longruns van het team, die lijken te indiceren dat de rode stieren nog wat tekort komen. Binnen kamp Red Bull wordt er echter heel anders gedacht over de verhoudingen. Er heerst een opvallend positief sfeertje, die alles te maken heeft met de komst van Honda naar het team.

Helmut Marko is de meest positieve van al, hij denkt zelfs dat Max dit jaar gewoon wereldkampioen wordt. Het goede nieuws is in ieder geval al dat dit niet nu al uit te sluiten valt. Had Honda een winter gehad zoals in de afgelopen jaren, dan hadden we nu namelijk al een dikke streep door de titelaspiraties kunnen zetten. Het blok bleek echter redelijk rap en misschien nog wel belangrijker ook erg betrouwbaar. Red Bull verloor alleen tijd op de baan door twee crashes van nieuwe aanwinst Gasly. Ook Max stuiterde overigens een keer van de baan, maar in zijn geval bleef dat zonder negatieve gevolgen voor de auto. We zullen dat maar classificeren onder de noemer ‘ervaring’.

Volgende week hebben we op dit tijdstip de eerste kwalificatiesessie achter de rug en daarmee heel veel echte harde info over hoe het jaar zich zal ontvouwen te pakken, maar Max wilde in gesprek met Autosport nu al wel wat zeggen over zijn ervaring met Honda. De focus hierbij is hoe Honda’s power unit en de samenwerking met de Japanners zich verhouden tot Max eerdere ervaringen met Renault. Je zou wellicht verwachten dat beide PU’s veel op elkaar lijken (zelfde inhoud, ongeveer zelfde vermogen) maar Max zegt dat hij het verschil direct goed kon voelen:

Het is een compleet andere motor qua loop, hoe je op je gas gaat en hoe je op- en terugschakelt. Het is echt een andere wereld. Tot zo ver is de ‘driveablity’ heel erg goed. Het ding loopt heel soepel.

Positieve geluiden dus van de Nederlander, die er wel onkarakteristiek diplomatiek aan toevoegt dat aan de Renault-PU ‘ook niet alles slecht was’. Volgens hem is het doel de goede punten daarvan te combineren met de bestaande goede punten van de Honda. Misschien nog wel de grotere reden voor euforie bij Red Bull is het feit dat de samenwerking met de mensen van Honda erg prettig verloopt tot op heden. Iets wat volgens Max de afgelopen jaren ‘anders’ was:

Alles wat ze [Honda] hebben beloofd, hebben ze geleverd. Dus daar ben ik wel blij om. De afgelopen jaren was dat een ander verhaal. Ze zijn heel open en eerlijk en leveren wat ze zeggen dat ze leveren, dus dat is fijn. Ze proberen ook met je mee te denken. Je geeft ze jouw ideeën en dan gaan ze daarmee aan de slag.

Het is in die zin misschien wel vooral de hoop dat het uiteindelijk goed gaat komen met Honda die de glimlach op de gezichten heeft (terug)getoverd bij Red Bull. Mocht de Power Unit nu nog niet helemaal zijn waar die zijn moet, is het volgens Max en de zijnen slechts een kwestie van tijd voordat dat wel zo is. Honda kent volgens hem namelijk geen limieten waar het aankomt op de tijd en het geld dat ze in de ontwikkeling stoppen:

Ze doen veel meer werk op de dyno, veel meer dan we gewend waren [van Renault]. Dat is een positieve stap in de juiste richting. Er is eigenlijk gewoon geen limiet. Ze doen er alles aan om te winnen. Hopelijk is het al genoeg voor dit seizoen.

Waarvan akte.



40 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
En dan blijkt Renault toch een beest van een motor te hebben gemaakt. …
@Soulmaster: jij werkt bij renault?
@amgmerc: ik verkeer in de gelukkig omstandigheid dat ik niet meer hoef te werken .
@Soulmaster: een beest, met beest achtige kuren de vorige jaren, onbetrouwbaar, updates die telkens uitgesteld of afgelast waren. En dan nog doen aldof het allemaal normaal is of de schuld van de klant(redbull). Als klant betaal je voor een produkt, die moet presteren naar verwachting, is dat niet het geval ga je als klant zijnde klagen bij je leverancier, is niet meer als normaal. Als dit seizoen blijkt dat Renault een competitief moyor gebouwd heeft is dat mooi voor team renualt, maar redbull heeft lang genoeg gewacht op de gemaakte beloftes, waarbij renualt voldoende tijd gekregen heeft om de beloftes waar te maken.
@acizane80: renualt? rare autocorrect heb je.
@utregcity: edit knop ano 2019 is ook raar
@Soulmaster: Ricciardo wereldkampioen met Renault.
@Soulmaster: de kwaliteit van Renault.
@xiran: vergeten hoe vaak RB wereldkampioen is geworden dankzij de renault motor?
@Soulmaster: vooralsnog is Red Bull Racing meer niet kampioen geworden dan wel met die Renault motor dus geheel rooskleurig zijn de statistieken niet echt.
@Soulmaster: Maken is 1…presteren is 2 en juist dat…is een renault probleem ;)
@redbeams: zie mijn reactie hierboven.
Even ter herinnering, de F1 serie staat op Netflix en ik vind hem erg gaaf! Goeie beelden, gave achtergronden en behind the scenes. Echt een aanrader om er weer lekker in te komen voor het seizoen weer gaat beginnen!
@sportstand: ja, maar Verstappen word vrij weinig behandeld. Zouden ze hem in de tweede seizoen behandelen?
@acizane80: zeker ter vergelijking met ric.
@acizane80: van die twee is er ook maar één een beetje geschikt voor de camera.
@mashell: alleen een knap koppie is ook niet alles hè, kwa racen moet hij het gewoon afleggen tegen Verstappen en daar draait het over het algemeen toch echt over in de F1
@acizane80: Ja absoluut, zou wel leuk zijn! Al is niet alleen maar Max beeld ook wel een keer verfrissend. ;)
@sportstand: ik had meer willen zien ivm dingen dat achter de schermen rond max ging door een onafhankelijk iemand.
Dit weekend gaat de MotoGP van start. Een paar wielen minder maar doorgaans een hoop meer spektakel.
@niex: waar is dit eigenlijk live te bekijken?
@mynameisjeroen: dacht op Eurosport
@mynameisjeroen: in Australië
@hplh: of niet
@hplh: Qatar, Losail. World Superbikes is op Philip Island in Australië begonnen 2 weken terug.
@niex: de Moto3 was iig weer ouderwets spannend
Waarom ik denk dat Verstappen echt voor het kampioenschap kan strijden met Hamilton en Vettel is een uitspraak van RB (weet even niet meer zeker of het Horner of Marko was) van een tijdje geleden. In dat interview hadden ze het over Honda en hoe het proces was gegaan om voor Honda te kiezen.
Aan het eind werd er gesteld dat ze specificaties voor de motor hadden gegeven en dat Honda aan alle eisen van RB had voldaan.

Dat zegt mij dat ze Honda hebben gevraagd om o.a. een specifiek vermogen waarmee RBR met Mercedes en Ferrari kan strijden. Ik denk echt dat Honda op het niveau van die twee zit of net eronder, maar het is een motor waarvan RBR zegt dat ze het kampioenschap mee kunnen winnen.
Blijkbaar hebben ze ook een partymode gevraagd waar Honda ook aan voldaan heeft, want Max refereerde in zijn interview al aan.

We zagen aan het eind van vorig seizoen hoe goed het chassis van de RB was.

Ik zal niet verrast zijn als Max voor pole strijdt en een overwinning in Australië.
@Rick-dos: ik hoop het. Ik denk dat RBR niet direct competitief zal zijn. Echter, ze laten keer op keer zien dat ze een auto door kunnen ontwikkelen tijdens een seizoen.
Ik verwacht dan ook meer van het 2de deel van het seizoen.

Dit is overigens puur speculatief onderbuik gevoel en op geen enkel feit berust.
@verplicht: Als ik gelijk heb dan denk ik dat het anders zal zijn dan afgelopen jaren als het om “niet direct competitief zijn” gaat. Afgelopen jaren liepen ze niet één stap achter de feiten maar 3 of meer en dat kwam allemaal door de vermogen verschillen van de motoren. RBR moest daarom niet alleen vanaf moment één een perfect chassis afleveren maar ook nog een chassis dat het vermogen verschil kon overbruggen.
Daarom konden ze nooit vanaf het eerste moment meedoen.

Als Honda echt een motor heeft afgeleverd die dat probleem niet meer heeft of in ieder geval significant verkleind dan verkleind dat ook het probleem dat ze de afgelopen jaren hebben gehad of is dat probleem er niet meer.

Ik vind in ieder geval iedereen bij RBR te rustig, te optimistisch en zelfverzekerd dat het mij niet aan de indruk kan onttrekken dat ze dit jaar vanaf het eerste begin al mee zullen strijden. Als ze dan ook nog, wat je terecht opmerkt, beter en sneller in het seizoen doorontwikkelen…
@Rick-dos: ja maar … als je t zegt dan worden ze wereldkampioen …

*fingers crossed*
@verplicht: Yup. Mits mijn vermoeden correct is natuurlijk. We gaan het volgende week zien… ;)
@Rick-dos: je vergeet de VTEC!
@utregcity: Nee, das de party mode waar Max het over had. ;)
@Rick-dos: en als ik de afgelopen vier jaar Honda performance bekijk, waarin wel een duidelijke stijgende lijn zit maar wat aan het eind van 2018 nog vrij ver van de andere drie weg was zou ik mijn verwachtingen toch wat temperen. Ook dit soort positieve prietpraat van Red Bull medewerkers past in die lijn, een beetje mindgames spelen meer is het niet. Voor Monaco gebruiken ze al de term “overgangsjaar”.
Maar ik vind het ook helemaal niet erg als ik er helemaal naast zit en we een razend spannend seizoen gaan krijgen.
Nou zou Honda ook weer eens aantrekkelijke auto’s voor op de weg moeten maken, zoals 35-25 jaar geleden. Dan kan menigeen uit dankbaarheid van Renault op Honda overstappen.
@ericd: Denk dat het in NL enkel een dingetje prijsstelling is. Zet maar een Megane of Talisman naast een Civic en vertel me eerlijk welke je kiest…
@renegade: type r tot het einde
@renegade: Als ik alleen tussen die twee merken moet kiezen en de civic zou ik niet kunnen betalen, dat moet het maar een Jazz worden…
@renegade: naast elkaar de Renault, maar van binnen (en dat is toch waar je de tijd in doorbrengt) 100x de honda. En rijden doet de honda ook beter. Net als bij zoveel dingen… looks can be deceiving
Moet kunnen toch?!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).