Mercedes-AMG A45 overtreft Audi RS3 wederom

Auteur: , 60 Reacties

Ze hebben weer wat voorsprong op het merk met de vier ringen. Wel met een cilinder minder, overigens.

Hoeveel vermogen heeft een mens nu werkelijk nodig in een auto om zichzelf een beetje plezant voort te kunnen bewegen? 120pk? 160 pk? 200 pk? Of mag het wel een beetje meer zijn? Ook in een C-Segment auto?

Mercedes-AMG bedient je namelijk op je wenken, want het merk heeft zojuist de specificaties onthuld van de nieuwe M139. Voor wie niet bekend is met motorcodes, dat is de nieuwe motor die in de ‘kleine’ AMG’s terecht gaat komen.

Huzarenstukje
Het is weliswaar een 1.991 cc metende viercilinder (net als voorheen), maar wederom is het een waar huzarenstukje geworden. Zo is de motor uiteraard voorzien van twee bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen in totaal, verstelbare in- en uitlaatnokkenas en kleptiming voor de uitlaatnokkenas. Toegegeven, de M133 (dat was de motor uit de vorige A45) had dat ook allemaal ook. Wat is het verschil? De nieuwe motor heeft een elektrische waterpomp (dat niet afhankelijk is van het toerental), meer koeling (waaronder een radiateur in de wielkast), verbeterde brandstofinjectie, grotere uitlaatkleppen, ‘NANOSLIDE’-cilindercoating (voor minder frictie) en geoptimaliseerde olie-temperatuurhuishouding.

Mercedes-AMG M139 '19

Vermogen
Welnu, laten we beginnen met het vermogen van de M139. Met een turbodruk van 1,9 bar levert de lange-slag motor (de boring van 83 mm is immers kleiner dan de slag van 92 mm) namelijk 387 pk bij 6.500 toeren. De maximum trekkracht bedraagt 480 Nm. Voor de goede context, de uitgaande 45 AMG motor leverde 381 pk en 475 Nm. Een groot verschil vinden we qua moment dat het koppel geleverd wordt. Bij de oude motor was dat al bij 2.250 toeren, bij het nieuwe 45 AMG blok is dat vanaf 4.750 tot 5.000 toeren.

Mercedes-AMG M139 '19

S-Model
Het is nu voor het eerst dat de viercilinder AMG-motor ook een ‘S’-variant kent, net als bij de achtcilinders van het merk het geval is. Deze doet er nog een schepje bovenop en is daardoor krachtiger dan de 2.5 liter grote TFSI uit de Audi RS3. De M139 ‘S’ heeft namelijk een turbodruk van 2,1 bar en levert bij 6.750 toeren maar liefst 421 pk bij 6.750 toeren. Het maximaal draaimoment is 500 Nm tussen 5.000 en 5.250 toeren.

Mercedes-AMG M139 '19

Toeren
AMG heeft met dit 160,5 kg zware blok niet alleen een enorm krachtig blok ontwikkeld, maar nu eentje die waarschijnlijk net even wat sportiever en leuker is om te rijden. Het koppel komt er bewust later in, zodat meer toeren leiden tot meer vermogen en koppel. Veel turbomotoren kennen diesel-esque karakter, door heel vroeg enorm veel koppel te leveren en bij een bepaald toerental meteen stil te vallen. Het maximale toerental dat de motor kan maken is 7.200 toeren, best veel voor een viercilinder met turbo.

Mercedes-AMG M139 '19

Net als de V8-motoren van Mercedes-AMG wordt de M139 volgens het ‘One Man, One Engine’-principe met de hand in elkaar gezet. De motoren worden leverbaar in tal van compacte Mercedessen. Denk aan de A45, CLA 45 en GLA 45.



60 reacties

Pfoeh dat is veel vermogen. Hoge toeren ook voor een lange slag motor. Mooi.
Karakteristiek van een atmosferische motor, dus leuker (je moet ‘werken’ voor vermogen, zoals het heurt), maar een 5 cilinder klinkt zoveeeeel beter dan een 4 cilinder.
@911targa: Helemaal mee eens. Wel interessant zal zijn waar BMW met z’n nieuwe 1-Serie dan mee komt. Een dieselachtig bommetje, of een leuk apparaat.

Laat de AB vergelijking maar komen.
@911targa: je moet werken voor het vermogen… Dat is het gaspedaal naar de bodem trappen en eventjes wachten tot de toerenteller bij de 5000 is en er wat gebeurt. Dat is niet werken, dat is relaxen.
@mashell: het ie niet omdat het koppel piekt bij 5000 toeren en daar dus een papieren cijfer produceert, dat er niks gebeurt bij lagere toeren. Hij kan net zo goed van 2000toeren ook 95% van het piekkoppel produceren, het belangrijke en het leuke is dat het koppel niet afzwakt en dus het vermogen ook mooi blijft aangroeien met meer toeren = meer beloning voor meer toeren. Wat niet kan gezegd worden voor veel turboblokken…
@onehp: “het belangrijke en het leuke is dat het koppel niet afzwakt en dus het vermogen ook mooi blijft aangroeien met meer toeren” en dat noem ik dus relaxen, lang doortrekken in de versnellingen voordat jij als bestuurder wat moet doen. Bij een turbomotor heb je veel meer koppel maar moet je wel werken, op het juiste moment schakelen om dat koppel te behouden. Daarom rijden turbo motoren sportiever (en sneller) en atmosferische motoren relaxter. Ben je eenmaal een turbomotor gewend dan voelt een atmosferische motor wat loom aan.
@911targa: de lange slag gaat normaal ook voor een dieper brul zorgen dus denk dat deze beter gaat klinken op lage toeren
Liever iets minder PK, maar wel het geluid van een 5 of 6 cilinder graag.
@janboel: U hebt duidelijk nog nooit met een 8 cilinder gereden.
@hacker: En jij nooit met een V10 of V12. ;)
Klinkt goed, maar een RS3 5 cilinder klinkt beter
@allesmetturbo: helemaal waar, maar voor de rest is zo’n RS3 niet echt een goede hothatch
@henkhekje: @allesmetturbo:
Rijden veel (lease) RS3’en bij me in de buurt, moet zeggen dat de laatste toch een stuk minder klinkt, laatst dacht ik zowaar even een (goed klinkende) 4-cilinder te horen…
@Onehp: de nieuwe facelift RS3 (8V2) heeft een iets minder goed geluid tov pre-facelift (8V1). Komt onder andere doordat de 8V2 een aluminium onderblok heeft en de 8V1 een gietijzeren onderblok. Daarbij weet ik natuurlijk niet of jouw zogenoemde leaserakkers ook de RS-uitlaat hebben aangevinkt..dat scheelt ook aanzienlijk!
@ghost: hij was luid, ofwel optionele sportuitlaat of iets aftermarket. Ik dacht eerst dat het een Evo was voordat ik me omdraaide, dan even S3… nee toch echt een RS3. Als ze gewoon voorbij rijden hoor je de 5cil roffel nauwelijks….
Met het verschil in geluid vraag ik me af of er iets is verandert aan de uitlaatcollector, heb nog geen details van het nieuwe blok gezien…
@Onehp: De zelfgekochte RS3’s klinken inderdaad een stuk beter dan de gefinancierde. Dat is ook logisch!
@rijnounsdoor: belachelijk, maar een wel een terechte observatie. Zonder lease zou ik de laatste versie waarschijnlijk erg weinig mogen aanhoren, en ergens is het een beetje jammer want ze blijven doorgaans helemaal standaard, terwijl je er zoveel leuks mee kunt doen…
@rijnounsdoor: kan je dat aan het kenteken zien ofzo? Ben wel benieuwd hoe men dit ziet?
Dit betekent dus dat de oude a45 ontzettend veel sneller is in de praktijk…
@lekbak: huh? Want als je optrekt blijft je toerental onder 3500RPM?
@breakingpoint: je zit niet altijd hoog in de toeren inderdaad.
@lekbak: een versnellingsbak dient om te schakelen.
@breakingpoint: eh, om te vertragen..
@lekbak: in de praktijk staan ze achter elkaar te wachten totdat moeders in de Aygo het gas heeft gevonden.
Zegt allemaal nog weinig. Het max koppel zo laat in toeren is wel een beetje vreemd, maar ik verwacht dat de curve vrij zal zijn. Het toont in ieder geval aan dat het geen klein turbotje is wat op hogere toerentallen de boel smoort. Ik zou graag de 2 curves eens over elkaar heen leggen.
Diverse tests gezien en ‘gehoord’, maar die 4 cilinder AMG45 klinkt een beetje ‘plastisch’.. dan is de 5 cilinder van Audi toch iets rauwer! Prachtig!
@stuko: Ik erger me vooral aan die harde klappen bij het schakelen. Het klinkt niet mooi, maar alleen maar hard. Ik zou me bijna schamen als ik erin zou rijden en eens het gas intrap.
En ik altijd maar denken dat die brute AMG blokken in een te smerige duitse werkplaats in elkaar geschroefd werden door een hele dikke Duitser genaamd udo met ontbloot bovenlijf terwijl in zn mondhoeken het vet van de currywurst en bitburger wegdruipt… weer een illusie armer
Je overtreft een 5 cilinder niet. Hoe goed de 4 cilinder ook is van Mercedes
Pleur er nou een elektromotor in, dan ben je pas snel. Geen zwaar gewicht in de neus, laag zwaartepunt vanwege de accu, dus betere handling. Doe maar. Al die 4 pitters die langs mijn huis scheuren met die scheetjes bij het schakelen is alleen maar irritant
@stfu:

Valt wat voor te zeggen. Bij een Hot Hatch wet ik het nog niet. Sneller? Mwah. Op de sprint ietsjes, op snelheid veel trager. Wil je trager zijn met een AMG? Weet ik nog net zo niet.

Grootste nadeel van de elektrische auto is nog altijd het idioot hoge gewicht van de accu’s. Bij een beetje SUV maakt het niet uit: er is ruimte zat en het gewicht is al vrij fors. De lichtvoetigheid die een Hot Hatch een toch wel heeft, vervalt compleet.

Dus je wint qua acceleratie naar 100 km/u, maar verliest op de rest. Een volledig elektrische A-Klasse klink interessant, maar voor een AMG is het minder geschikt, lijkt mij.
@stfu: Een hothatch koop je niet voor de beste prestaties, die koop je voor de fun. En een elektromotor kan die fun in mijn ogen niet bieden zoals een brandstofmotor dat wel kan. En zoals Willem zegt, is het gewicht ook zeker van belang.
@berlinetta: heb je wel in een M3 Performance gereden?
@stfu: wordt de uitstoot, en dus de prijs in NL ook veel beter van!

Vind het geen gekke gedachte, sterker nog, ik had bij de nieuwe A45 ook daadwerkelijk het idee dat er een hybride aandrijflijn in zou komen te liggen..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
via iPhone app
Mooie cijfers. Om het echt goed te kunnen plaatsen zouden de gegevens m.b.t. vermogen/ koppel/ toerentallen vergeleken moeten worden met andere 4-cilinders met veel vermogen. Vooralsnog komt daar nu nog niets in de buurt, dat zegt al iets. Liefst 421 pk en 500 Nm uit een 1.9 en dat in een instapklasse van Mercedes (wat inhoudt dat het wel heel moet blijven), is een mooie prestatie en zegt wel wat over de kwaliteit van producten en het bouwproces.
via iPhone app
@scorpion80: correctie; een 2.0
Die Audi 5 cilinder is gewoon heer en meester in dit segment.
@str8six: idd en rijd deze AMG gewoon makkelijk uit. De S3 deed dat al met de laatste generatie A45.
5 nm
Zo’n halve V8 met flatplane crank doet jammer genoeg niets speciaals qua geluid.
Dus nu een 2L driecilinder maken. Die klinkt dan toch tenminste als een halve i6.
Of een i4 met 90° hoek crank. Dan klinkt hij tenminste als een halve V8 😁
2 bar en rond de 400pk uit een 2liter…hoe lang zou zo’n blok meegaan?
@duderuud: het blok is er van het begin op ontworpen/gedimensioneerd, dus zie geen probleem tenzij met teveel bespaart of fouten maakt. Vermogen is een vraag van toeren maken hier en de hitte hanteren, koppel en turbodruk kan men ook hanteren als je weet dat topdiesels >3,5bar doen en een nóg hoger specifiek koppel hebben.
@Onehp: interesse gewekt hier met je quote over topdiesels. Zoals? Tri- en Quadturbo’s van BMW en de BiTDI’s van VAG?
@rvm1200s: kan er nu weinig over vinden, maar idd de triturbo was 3,5 bar piek, de quad zal niet lager zijn. Biturbos weet ik niet, maar als ze 500Nm draaien zal dat idd ook meer dan 3bar, afhankelijk van de compressie etc. Van nature doet een diesel maar ~60Nm per liter met lage compressie, dus om aan 250Nm/l te geraken heb je ~4,5x meer lucht nodig, dus grootteorde 3,5bar laaddruk.
Grote verschil met benzine is dat diesel veel minder warm draait, maar er zit dus serieuze druk op de ketel…
@Onehp: nice! Thanks voor de info. Rijd zelf een diesel met 400nm uit 2 liter inhoud.
Mooie score, hoe zit dat eigenlijk met het koppel van de 5-pitter van Audi, loopt dat wel een beetje mooi breed door? In dit segment van de hyperhatch heeft de 5-cilinder sowieso mijn voorkeur. Niet dat dat er wat toe doet overigens, ik kan hem toch niet betalen :).
Lijken me redelijk hoge turbodrukken voor het vermogen/koppel? Mijn EA888iii zit aan ~380pk/460Nm met slechts 1,4bar… en 2,1bar zou ie aan ~480pk/600Nm zitten. De OPF zal wel iets meer weerstand geven maar toch niet zoveel, iemand hier (die iemand kent) die dit technisch (met inside info?) kan uitleggen? Of gaat het om de piekdrukken die de turbo kan leveren in heel hete omstandigheden om ook dan het vermogen te kunnen leveren?
RS3 is en blijft heer en meester met het 5 cilinder blok, daar kan geen enkele 4 cilinder tegenop. Zeker nu BMW ook geen 6 cilinder meer levert in de 1 serie.

De nieuwe A3 komt ergens dit jaar, met daarbij natuurlijk een verse RS3. Die PK troon is snel voorbij, want het 5 cilinder blokje kan makkelijk richting de 500pk. :)
@visje66: krijgt die nieuwe RS3 nog wel een 5 cilinder? Het is immers als een wat een ouder blokje. In het kader van de besparingen bij VAG kon het zomaar eens een gewone 4 cilinder worden.
@mashell: heb idd vernomen dat de 5-cilinder niet meer terugkomt, iets met de WLTP.
@ghost: ie is nu te koop met de OPF die volgens WLTP/Euro6(d?) getest is… dan moet het een andere reden zijn… ook de RSQ3 komt eraan met de vijfpitter? We zien wel…
@mashell: recentelijk nog met de facelift is het blok helemaal vernieuwd voor Euro6(d etc), en nu is het blok oa. uit aluminium ipv gietijzer + nog een massa andere updates.
Wat een bizarre bak vermogen uit een 2.0 4-cilindertje…. En dan nog marge in bouwend tbv levensduur… TBV hoeveel km’s zou zo’n blok nu gebouwd worden? Mercedes kennende moet dat toch best wat zijn..
Aan de andere kant, die dingen krijgen ook een prijskaartje mee tegenwoordig waar je vroeger een V8 5.0 voor had oid… Dus tja.. techniek mag wat kosten tegenwoordig…
Mooie techniek en prestaties en het blijft ook heel bij Mercedes. Die ervaring hebben ze wel opgedaan in de F1.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).