
Naast BMW wil er nog een merk concurreren met de G-Klasse.
De G-Klasse is gouden handel voor Mercedes en intussen doet Land Rover ook goede zaken met de Defender. Daarom zijn er meer merken die een graantje mee willen pikken van deze markt. Zo is BMW een G-Klasse-rivaal aan het klaarstomen en Mercedes krijgt nu ook concurrentie uit Korea.
Genesis – het luxemerk van Hyundai, niet de band – heeft namelijk bevestigd dat ze met een off-road vlaggenschip komen. Dat klinkt als een concurrent voor de Mercedes G-Klasse en de Land Rover Defender.



Niet geheel toevallig presenteerde Genesis eerder dit jaar de X Gran Equator Concept. Dit was een grote off-roader met retrotrekjes. Of Genesis gaat voortborduren op dit design weten we niet, maar het zag er in ieder geval veelbelovend uit. Natuurlijk niet zo gaaf als de X Gran Coupé en X Gran Convertible, maar voor het type auto is de Gran Equator heel goed gelukt.
Het interieur van de concept car is ook niet te versmaden, al is het duidelijk nog niet productierijp. Het interieur van de Gran Coupé en Convertible was dat wel, en oogde zeer fraai. Op dat vlak kan Genesis zeker punten scoren ten opzichte van de concurrentie.



Als de auto komt, is het maar zeer de vraag of ‘ie naar Nederland komt. Genesis gaat weliswaar in 2026 in Nederland gelanceerd worden, maar dat betekent nog niet dat ze alle modellen gaan voeren. Lexus levert in de VS ook een luxe off-roader (de GX), terwijl die hier in Europa niet te krijgen is.
Desondanks zijn we benieuwd wat Genesis allemaal in petto heeft. Aan ambitie lijkt het niet te ontbreken bij de Koreanen en de concept cars smaken absoluut naar meer.




Ben benieuwd hoe serieus ze worden. Want niemand gaat off road in een G klasse, ze zijn ontzettend goed off road. Niemand gaat het merken, maar benieuwd of ze bijvoorbeeld portaal aandrijving krijgen.
Ik heb niet de illusie dat de gemiddelde G-Klasse koper in een Genesis gaat stappen. Ik lees ook niet dat Hyundai/Genesis dit zelf hebben beweerd. AB redactie, we zien een zelfbenoemd premium merk toch niet direct als een concurrent van MB? Het draait immers voor 50% om de baaaaadge. Het is Infinity niet gelukt en Lexus tot nu toe ook niet, hoewel die wel lekker volhouden.
Daarbij moeten mannen altijd hetzelfde hebben als hun ‘vriendjes’ en vooral niet een merk dat geen MB, BMW, Audi, Porsche ofzo neemt. Oh wee dat je zelf een keuze maakt.
Het is ze niet gelukt in Europa. Maar hier in de UAE zie ik dagelijks auto’s van Lexus, Infinity en Genesis rondrijden. Vooral Lexus is erg populair, meer dan Infinity (net zoals Toyota populairder is dan Nissan). Maar ook Genesis verkoopt best goed. Ik heb nooit in een van die drie merken gereden, maar puur gebaseerd op uiterlijk vind ik Genesis het meest “premium” overkomen. Het zal zeker ook afhangen van de motorisering en bijbehorende uitstoot. Als ze niet de Europese downsizing trend volgen kunnen ze het wel vergeten natuurlijk.
Je zou je maar dagelijks moeten begeven in dat verschrikkelijke UAE waar veel slavernij bestaat, porta parties worden gehouden, mensen worden geëxecuteerd, Jos Brinkies niet veilig zijn etc…
Bij het zien van de neus dacht ik heel even dat John Deere een SUV ging bouwen.
Dat zou nou echt een stoere G-klasse concurrent kunnen opleveren. Goed idee!
Ik moest gelijk aan de Fendt 360GT werktuigdrager met een bak voor de cabine denken.
Nul concurrentie voor de Mercedes G-klasse. Voor rijders van een Range Rover is zoiets misschien een alternatief. Genesis weet dat zelf ongetwijfeld ook.
De dichtgekleide neus suggereert een EV. Dat is in dat segment van de markt (luxe SUVs) niet perse de meest gevraagde aandrijflijn. Enfin, we gaan het zien.
Vreemde verhoudingen, die neus lijkt op die van Pinocchio of die van Cyrano de Bergerac.
Is dit niet eerder een concurrent voor Range Rovers dan voor een G? Het is mijn inziens een totaal ander soort SUV
Het hele lijnenspel doet me erg denken aan een Jensen Interceptor, alleen dan op hoge wielen.