Mercedes is ervan overtuigd dat de voorstellen van Red Bull omtrent het motorenreglement van 2026 nul kans van slagen hebben.
Als je van benzine en vrijheid houdt, gaat de wereld langzaam maar zeker de verkeerde kant op. Dinosauriërs als ondergetekende merken het overal. Je mag niet meer denken wat je denkt, je mag niet meer galant zijn tegenover de zachtere sekse en je mag niet meer in de auto’s rijden die leuk zijn. De wokies hebben zich hun hele leven achtergesteld gevoeld en zijn nu op een missie om iedereen net zo miserabel te maken als zijzelf. Helaas hebben ze tegenwoordig nog de macht om het te doen ook.
En dus moet ook de Formule 1 langzaam maar zeker minder leuk worden gemaakt. In 2026 komen er nieuwe regels. Om heel kort door de bocht te gaan: de verbrandingsmotoren worden daarbij nog meer geknepen en de elektische component wordt belangrijker. Met dien verstande dat de MGU-K unit veel sterker wordt en de MGU-H helemaal verdwijnt.
Iets meer in detail: hoewel de 1.6 V6 turbo’s in basis blijven, wordt de limiet aan ‘energie’ die ze mogen gebruiken beperkt. Dit was beperkt op 100 Kg brandstof per uur. Maar het wordt nu 3.000 megajoule per uur. Uitgaande van circa 50 procent thermische efficiëntie betekent dit dat de output van de verbrandingsmotor ceteris paribus van circa 830 pk teruggaat naar 560 pk. De motoren zullen niet meer draaien dan iets boven de 10.000 toeren per minuut. Dat heeft namelijk geen zin, daar je dan wel meer lucht de motor in zou kunnen jagen, maar je toch niet meer brandstof de cilinders in mag spuiten. Saai dus.
De elektrische MGU-K component moet dit ‘compenseren’. Deze gaat van 120 kW naar 350 kW. Bovendien mogen de teams per ronde in plaats van 2 megajoule 9 megajoule naar de batterij ‘oogsten’. In theorie leuk, behalve dat de capaciteit van de batterij beperkt blijft tot 4 megajoule. Dit betekent dat als je vol gas geeft, de elektrische peut in theorie na een dikke tien seconden op is. Dit wordt dan weer ondervangen doordat op hogere snelheden de afgifte beperkt wordt. Maar goed, dan wordt het allemaal heel technisch. Engineering Explained doet het hieronder allemaal uit de doeken voor de nerds.
Enfin, waarom al deze ingewikkelde kunstgrepen als de fans alleen maar een blèrende dan wel jankende veelcilinder willen horen? De reden is de macht van de wokies op bedrijven. Het moet allemaal minimaal de zweem hebben van groen en goed voor de planeet. Ook als het allemaal windowdressing is. Dit is volgens sommigen de reden dat fabrikanten als Audi en Honda nu ook mee willen doen respectievelijk blijven.
Red Bull Racing ziet het echter allemaal niet zo zitten. Teambaas Christian Horner is vocaal in zijn weerstand tegen de nieuwe regels. Hij vergelijkt de voorgestelde power units met het monster van Frankenstein. Complexe, zware, bij elkaar geraapte technologie zonder de focus die je verwacht in de F1. Hij voorziet zelfs situaties waar auto’s op het rechte stuk terug moeten schakelen…Bizar, maar niet eens ondenkbaar als je de regels van dan zonder veranderingen toe zou passen op de power units van nu.
Red Bull is zoals bekend voorstander van de terugkeer naar een eenvoudig, voedzaam, ouderwets motorconcept. Horners grootste fan Toto Wolff gooit echter koud water op deze plannen van Red Bull. Hij denkt dat deze ingegeven zijn door angst. Horner zou bang zijn dat Red Bull Powertrains, ondanks hulp van Ford, niet opgewassen is tegen de technologische macht van Honda, Ferrari, Mercedes, Renault en Audi:
That’s not going to happen. Zero chance! Capital letters! I don’t know why these things are coming up. We’ve developed the regulations over many years with all the auto manufacturers being involved. A compromise that attracted Audi to finally join the sport, for Honda to stay in there. It’s the best possible case that one could imagine for Formula 1.
Is it challenging? Our chassis designers are saying ‘how are we going to do this?’. But, zero. These regulations are not going to change anymore. They’re not going to be postponed anymore because the world needs to show innovation around sustainability, we need to reduce emissions and we are super excited.
I think what frightens him more is that maybe his engine program is not coming along and maybe he wants to kill it that way. You always have to question what is the real motivation to say something like that.
Toto Wolff, mist nooit een kans om Christian Horner van repliek te dienen
Waarvan akte. Zie jij de nieuwe regels wel zitten? Of zie je liever een V12 terugkeren op synthetische brandstof? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Het idiote is, het is allemaal voor de buhne. Ik ben volledig voorstander van schonere energie, maar by far de meeste uitstoot van het F1 circus is het circus. Alle medewerkers en trailers die de hele wereld over reizen. De fans die de hele wereld over reizen en bier uit plastic bekers drinken. Daar zit de uitstoot. Niet de paar duizend liter benzine per weekend voor in de auto’s.
Het zou beter zijn om met simpele v8 of v10 motoren te gaan rijden, en alles focussen op een schoner circus. Maarja dat verkoopt niet eh.
mashell zegt
Je hebt natuurlijk een punt, die F1 wagens maken niet uit, ook dat circus niet. Die fans die reizen om er naar te kijken maken veel meer uit. Maar ja, als ze racen zonder publiek, dan kijk je dus via je TV naar een V10 waar qua geluid al bijna niks van over blijft en dan zwetst er een commentator die z’n eigen stem net iets te graag hoort er doorheen…
Richmond zegt
De fabrikanten die mee doen die willen een schonere sport, de sponsors ook, technologie ontwikkelen voor zuinigere auto’s om te gebruiken in de productie wagens. Dat is het idee erachter, maar buiten wat F1 tech in hypercars komt er weinig van terecht. Ik snap echt niet wat de ROI is van F1 deelname. Het zijn allemaal merken die iedereen al kent. Gaan mensen meer Red Bull drinken omdat Verstappen erin rijdt? Honda verkoopt niet meer auto’s in Nederland door de F1 deelname, misschien elders wel? Hetzelfde voor de andere merken. Ik snap dat het merk exposure is, maar hoe vertaald dat zich naar de productie auto’s waar het werkelijk om gaat?
cees2 zegt
Jaapiyo Polarisariyo
kle500 zegt
Die eerste alinea.. wederom @autoblog, mag er aub op de eerste pagina wie hey artikel schrijft? Dan kan ik dit overslaan.
Johanneke zegt
Staat gewoon boven het artikel. Echt al sinds altijd.
a_buis zegt
Zoals de waard is… hij stelt continu aanpassingen voor die Mercedes helpen. Kortere drs zones, hogere minimale rijhoogte etc. En Lewis dit roept dat dominantie ruk is. Eh… wat een clowns daar bij Mercedes. Niet dat het ze iets zal uitmaken maar mij zijn ze voorgoed verloren. Maar ja, domme meute loopt er achteraan en history is for fools (memory is a stranger).
sportevo zegt
Het leuke is dat (jouw ongetwijfeld favoriete team) Red Bull in de tijd van dominantie ook heeft gelobbyd en uitspraken heeft gedaan tegen de dominantie van Mercedes. https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-urges-fia-to-act-on-mercedes-domination/490830/. Dat is gewoon van alle tijden en elk team zorgt er wel voor dat het voor hem het beste uitpakt.
Gebeurd ook in andere sporten. Lag het Nederlands schaatsteam niet onder vuur toen bleek dat de trainer(?) bij de ijsmeester gelobbyd had voor zachter ijs?
Maar hier ligt het vergrootglas altijd boven de woorden van Mercedes/Hamilton/Wolff. Duik de geschiedenis maar eens in en tel het aantal dreigementen van Red Bull maar eens dat ze de sport wel zouden verlaten als er bepaalde dingen niet doorgevoerd zouden worden. En dat waren nooit zaken die nadelig waren voor hun presteren.
Bovendien zegt Wolff hier niets vreemds want als er een door alle teams ondertekend akkoord ligt voor de motorregels van 2026 en daar bovendien een 2-tal leveranciers door bijkomen, kun je die niet als Red Bull zijnde opeens weer openbreken omdat het toch niet zo goed uitpakt op basis van jouw simulaties. Dan had je misschien even moeten wachten met je akkoord.
waterisnat zegt
We leven in een rare wereld. Meest beschamende, en uiteindelijk schadelijkste, is het misbruik van de naam wetenschap in dit alles.
Robert zegt
Waarin zie jij ‘misbruik’ van de wetenschap, als ik vragen mag?
neal zegt
laat ze gewoon verplicht op synthetische, groene benzine rijden… 2 vliegen in 1 klap… een hoop testwerk en data in zware omstandigheden en met zicht op de toekomst. Voor de Porsche cup doen ze dit al denk ik…
stelletje aanstellers..
Flutterbear zegt
Of magische pixy dust.. Groen brandstof, laat mij niet lachen..
mashell zegt
Toto Wolff heeft natuurlijk helemaal gelijk. En als hij in de schoenen van Christian Horner zou staan zou hij precies hetzelfde doen.
jaapiyo zegt
Als het zo uitvalt is het wel balen voor Max. Die mist dan in zijn prima drie jaar waarin hij records kan binnenslepen. Mits hij zijn contract bij Red Bull daadwerkelijk uitdient tot en met 2028 tenminste.
sportevo zegt
Of Newey zorgt wederom voor een dijk van een chassis en er veranderd niet zo veel in de pikorde.
pomoek zegt
@jaapiyo: “De reden is de macht van de wokies op bedrijven.”. Dat is dan voor de wokies een behoorlijk teleurstellend resultaat. De F1 heeft de afgelopen jaren het aantal races behoorlijk uitgebreid. Er wordt door de teams en entourage van hot naar her gevlogen op belastingvrije kerosine en tenslotte wordt het gros van die nieuwe races gereden in landen waar men het niet zo nauw neemt met mensenrechten.
Dus die ontstellende macht van de wokies heeft als resultaat dat de ice motoren iets minder krachtig worden. En o ja. Misschien géén bandenwarmers meer.
@johanneke heeft gewoon een punt als hij zegt dat dit allemaal gewoon voor de bühne is en niets anders. En op die bühne zitten echt niet “de wokies”.
sportevo zegt
Ik vraag mij enkel af in hoeverre deze aandrijflijnen een doorontwikkeling zijn op de huidige aandrijflijnen. Als Red Bull daadwerkelijk een aandrijving vanaf 0 moet gaan ontwikkelen dan zullen ze in het begin best last hebben van kinderziektes. Ik denk niet dat Honda, nu ze toch doorgaan, hun know-how overdragen aan Red Bull / Ford. In dat geval snap ik de zorgen van Horner nog best. Ze zullen misschien voor een aantal zaken het wiel opnieuw moeten gaan uitvinden.
rismo zegt
Dit is hetzelfde mercedes dat een 4 cylinder met elektra in een c63amg durft te installeren.
Dan ben je wel een beetje af,
schuimbekje3 zegt
ach, formule 1 is een contra-in-termi…
het zou de koningsklasse moeten zijn, dat betekent dat je daar alle innovatie zou moeten zien…
maar toen ik bij een fabrikant die automaten maakte eentje voor een formule 1 bolide (dacht renault) maakte, werd het meteen verboden…
abs? verboden, traction control? verboden…
maar aan de andere kant, flexibele vleugels, verboden, maar zitten al 8 jaar op de mercedes
variabele geometrie? verboden, maar mercedes mocht daar wel 2 of 3 jaar mee doorrijden met.hun stuurtrek/duw inrichting.
traction control, maar ferrari heeft wel een soort van traction control op de.achterwielen, ze zijn veel sneller uit bochten en slippen veel minder bij optrekken, en dat komt niet omdat ze minder vermigen hebben.
jaapiyo zegt
Ferrari heeft een auto met goede mechanische grip. De keerzijde is dat ze gigantisch snel door banden vreten. Haas F1 heeft hetzelfde (alleen dan nog erger). Als ze traction control zouden hebben, zou je verwachten dat de bandenslijtage juist minder is.