“Model S 20 seconden sneller dan Taycan op de ‘Ring”

Auteur: , 117 Reacties

Uh oh.

Tesla Model S record

Leuk hoor, overal het beste in zijn. Elon Musk lijdt er een beetje onder, zo lijkt het. Op papier maakt een Tesla Model S namelijk korte metten met een Porsche Taycan, terwijl de Porsche toch momenteel de snelste vierdeurs elektrische auto is op de Nürburgring. Oftewel, de Tesla is goedkoper, ruimer, en bovendien al bijna zes jaar beschikbaar. Mag de Porsche dan nog ergens zichzelf kunnen bewijzen? “Nope”, aldus Elon Musk.

Want de Amerikaanse Tesla-topman zit te azen op dat ‘Ringrecord. Met een paar aangepaste Model S’en worden de nodige rondjes gereden over de Grüne Hölle. Naar verluidt is het grijze exemplaar met het Nederlandse kenteken een zevenzitter, met het optionele naar achter gedraaide bankje wat de Model S in het begin had. Dat is puur om te pochen met het record ‘snelste zevenzitter op de Nürburgring’. Het exemplaar wat we in de gaten moeten houden is de blauwe.

Dit model valt al op door zijn verbrede wielkasten en grote velgen. Het zou hier gaan om een Model S die onderhuids flink aangepakt is, net zoals het exemplaar wat op Laguna Seca het record pakte. Officiële getimede rondjes zijn er nog niet, dus er wordt ontkend nog bevestigd dat de Tesla al presteert.

Echter, een toeschouwer meldt aan Auto Motor und Sport dat de Model S al een rondje van ongeveer 7:24 heeft geklokt. Dat is 20 seconden sneller dan de Taycan. We durven hier nog geen conclusies op te trekken, maar als het klopt moet Porsche daar dus ook al het onderspit delven tegenover de Tesla. Elon en zijn wil om de wereld te veroveren gaat bij Porsche zwaar vallen.

Overigens zou je vrij snel de Bugatti-kaart kunnen trekken en zeggen dat de Model S dik aangepakt is en niet (meer) in de buurt komt van het productiemodel. Tesla schijnt echter net zoals de Franse hyperspeed-gekkies een extra hete Model S in het verschiet hebben. Vanuit Zuffenhausen noch Fremont is er officieel woord over deze uitspraken, toch zouden we het begrijpen als Porsche het hier niet bij laat. Hoe het zich officieel ontvouwt, dat moet blijken.



117 reacties

Tesla fanboy of niet, het zou heel pijnlijk zijn in de richting van Porsche…..
@dutchdriftking: En toch… Als ik een Porsche zou willen, dan neem ik een Porsche; geen Tesla. Het is op papier allemaal dan wel allemaal leuk en aardig, maar ik geloof dat je op de Zuidas stoerder bent met een verse elec Porsche dan een 7(?) jaar oud model van Tesla. Porsche is ook een stukje uitstraling, afwerking en heritage… Tesla heeft die “vibe” nog absoluut niet. Ze zijn first mover, en daarom klampen ze daar zo aan vast.
@rijnooit: want een auto koop je om stoer te doen op de zuidas.. Toch?
@schuiftrompet: Ja, veel kopers wel. Of denk je dat al die WAGs ook gewoon in de Corsa kunnen gaan shoppen?
@schuiftrompet: Ik denk dat je onderschat hoeveel men rekening houdt met, überhaupt een aankoop, wat een ander ervan vindt. Tesla was jaren de enige hippe, toffe en daadwerkelijke logische keuze voor een elec wagen. Die tijd is voorbij nu de rest gaat aankloppen.
@dutchdriftking: Ze taaien alweer af, zónder tijd maar mét geïnterpreteerde data.
Zwaai zwaai! Tot volgende maand waarin het natte herfstweer steeds waarschijnlijker wordt als mooi excuus!
Data from our track tests indicates that Model S Plaid can achieve 7:20 at the Nürburgring. With some improvements, 7:05 may be possible when Model S returns next month.— Tesla (@Tesla) 19 september 2019

TWINTIG seconden? Holy moly… afwachten wat de officiële resultaten, maar als dit klopt… laten we hopen voor Porsche dat ze nog een kaart in hun mouw hebben zitten.

… en laat ons hopen voor Elon dat ze dat niet hebben. Moehahahaa!
Ik zou erg benieuwd zijn naar de resultaten wanneer beide auto’s met verbrandingsmotor zouden rijden. Puur om te kijken waarin Tesla de winst pakt. Aandrijflijn of onderstel en stuureigenschappen.
@wouteraerox: verik denk voornamelijk in de aandrijflijn…
@rogers: verik = ik
via Android app
@wouteraerox: de Tesla (en Porsche) zijn gebouwd als EV dus zonder al die rommel voorin. Dus wat heeft dit voor nut? Moeten ze de complete auto/onderstel vernieuwen..
@wouteraerox: waarom heb je daarvoor een verbrandingmotor nodig? Je kunt het nu toch ook vergelijken?
@hzr: ik begrijp het ook niet helemaal…
@hzr: Nee. Een elektromotor is ook een aandrijflijn. Ik snap het punt van @wouteraerox:is alleen de aandrijflijn van de Tesla overdonderend, óf hebben ze het onderstel van de Tesla ook flink aan weten te passen? Het was geen slecht onderstel, maar ook zeker niet op Porsche niveau.
@dutchdriftking: Vertel, wat zijn de verschillen qua onderstel? Wat is er precies beger aan sen Porsche onderstel? Of heb je het over je eigen onderbuik gevoel?
@notsobig: *beter aan een
@notsobig: een jaartje geleden hebben de heren van Autovisie een Model S vergeleken met een e63 AMG. De AMG stuurde zoveel fijner! En een Porsche staat nog wel wat treden hoger….
@dutchdriftking: Juist ja… Gevalletje onderbuik gevoel dus… Het is Porsche dus moet wel beter zijn… Begrijp me niet verkeerd, ben geen Tesla fan , maar ook geen Porsche fan. Maar je hebt niet met de Porsche EV gereden, waarschijnlijk ook de Tesla niet. Er is een keer een test geweest tussen de Tesla en een AMG en jij vind Porsche beter als AMG, dus de Porsche EV heeft kwalitatief beter onderstel?! Wie weet is het onderstel van de Model S wat meer ontworpen op confort dan de AMG en vonden ze de AMG daarom fijner sturen. Is de kwaliteit van het AMG onderstel daarom beter? En datzelfde geld tussen AMG en Porsche…
@wouteraerox: een Gilera Runner met terugloop is sowieso 20 sec sneller over de Ring dan een Aerox!
@shenkie: mijn 180er is een beest!
@hplh: vroem vroem door je straat, als een wegpiraat
@wouteraerox: bridge to gantry claimt dat de tesla Goodyear Eagle F1 banden heeft gebruikt voor de recordpoging. Dat gaat op een lang circuit zeker al heel wat seconden voordeel opleveren
@jamesbond007: Waarom? Michelin Cup 2 banden hebben toch meer grip?
@theblazerunner: Goodyear heeft sinds kort extreem goede semi slicks. Speciaal ontwikkeld om de Pilot cup 2 te verslaan.
Sneller of niet, ik neem de Taycan.
@fendercd60: vanwege de turbo?
via Android app
@fendercd60: tot je zelf het geld moet inleggen per maand.
@stfu: er zijn mensen genoeg die welbeschouwd te veel betalen voor een auto, gewoon omdat het ding ze aanspreekt. Die leggen met liefde het extra geld in. Sterker nog: dat is zo’n beetje het hele businessmodel van Porsche. Volgens mij worden er meer Cayennes verkocht dan Touaregs, zeg maar.
@fendercd60: Nee jij neemt waarschijnlijk alleen de fiets
@fendercd60: trager of niet, voor mij de model S aub
@tjorque: voor mij hetzelfde. Hoef ik in ieder geval minder te stressen over de actieradius en kan ik nagenoeg overal Tesla volladen.
@fendercd60: De nieuwe McLaren GT is ook niet te onderschatten, leuk filmpje op Autoweek
Ik vind dit best om te volgen, ben oprecht benieuwd wie uiteindelijk gaat ‘winnen’ (neig naar Tesla)
@pindakoning: * leuk
Twintig seconden op twintig kilometer. Boeiuh!!
@brammetjedeb: zullen we alle ringrijden maar tot op de minuut afronden dan? 🤣
@tjorque: deden ze dat in gran turismo maar… 😔
@brammetjedeb: hahahaha you made my day
Wacht maar tot Audi met een EV komt ..

En dat doen ze nadat ze de Prius hebben uitgevonden ..
@lincoln: welkom terug weer Lincoln!! Fijn je weer onder ons te hebben! #nopun
Eén seconde per km klinkt inderdaad nog indrukwekkender.
Die bevs zijn toch zogenaamd voor het milieu, wat boeit het dan wat ze op een circuit doen?
Beetje onzinnig dus.
Voor het milieu zijn straks al die accupakketten van vele honderden kilo’s van honderdduizenden auto’s die moeten worden gesloopt ook slecht nieuws.
@kempenaer: Er is nu al een mooie handel in battery packs van elektrische auto’s. Hoeven niet eens gerecycled te worden. Krijgen gewoon een nieuw doel.
All aboard the hype train!
Ik vind elektrisch rechtdoor niet heel boeiend, wat BEV’s die een bocht kunnen pakken is al een stuk intressanter voor mij.
Wel lijkt de Tesla op semislicks te bollen, dat alleen kan makkelijk 10-15s maken ten opzichte van standaard fabrieksbanden op de Taycan.
Meer van dit…
via Android app
@Onehp: de Taycan was ook geen normaal productiemodel.
@stfu: heb ik ook niet geschreven hé ;)
@stfu: Was een normaal productie model met rolkooi.
@laptom: pre-productiemodel. Daar zit ‘m de crux in dit hele spel :-)
@Onehp: weet je toevallig wat voor banden onder de taycan zat? Als de semi slicks 10-15sec verschil opleveren was de tesla nog steeds sneller. De resultaat blijft hetzelfde denk ik.
Binnenkort in een Porsche showroom bij u in de buurt: de Taycan GT3RS
@dper4mance: maar iedere Taycan is toch voor Rennsport gemaakt? Dat was de essentie en het selling point van het complete model.
@dper4mance: met turbo mag ik dan hopen
De motor van de Tesla is echt van de buitenklasse en de rest er omheen is van eenzelfde niveau. Daarbij heeft Tesla al heel veel ervaring. Van de ene kant kan je dan beredeneren dat de Tesla oude(re) techniek heeft als de Porsche maar helaas heeft Tesla onderhuids steeds verbeteringen doorgevoerd. Maar hey, de consument vaart er wel bij.
Ja ok Musk, met je Pilot Sport Cup 2 R semi-slicks. Wellicht zelfs speciaal gemaakte exemplaren voor deze poging.

Ben benieuwd of de S de Taycan nog op range kan verslaan met die brede plak banden en opengewerkt front.
@8cylinder: Mwah de Model S zit tegen de 600km aan, daar kan nog wel wat vanaf voordat hij bij Taycan uitkomt.
Daarnaast is het de vraag wat Porsche gedaan heeft om de Taycan tijd neer te zetten.
@fanboy: Vergis je niet, range gaat hard achteruit met toegenomen rol en lucht-weerstand. Vooral die open grille gaat KM’s kosten.

Maar je hebt gelijk, we weten niet welke aanpassingen de Taycan had boven een productie-model. Porsche is over het algemeen wel wat bescheidener met zijn zelf opgegeven prestaties dan de heer Musk. Het gaat interessant worden als de eerste journo’s en klanten de beschikking krijgen over productie versies.
@8cylinder: combi prestatie zou idd veel interessanter zijn. Auto voor Ringrecord moet ongewijzijgd ook range bewijzen
Er van uitgaand dat de Porsche tijdens de record ronde standaard was (geen zekerheidje, want prototype/voorproductieauto), moet het voor Porsche toch niet zo moeilijk zijn ook een lichtere en bredere versie van de Taycan te bouwen om het record vervolgens weer terug te pakken. Vraag is alleen hoe relevant het is. Wat juist tot de verbeelding spreekt is dat je met een electrische auto die je zo kunt kopen een hele snelle ronde kunt rijden over de Nordsleife. In het verleden bleek dat geen vanzelfsprekendheid.
@mpgc: Let op hoe dit zich gaat ontvouwen :-)
Ik gok op Porsche lokt Tesla uit de tent met een ringrecord. Makkelijk, want. het 4-deurs EV record was er nog niet.

Tesla hapt en stuurt een aangepaste versie, die heel ver van het huidige productiemodel ligt. Ze pakken er een record mee.

Porsche feliciteert Tesla en zegt er meteen bij: “onze poging was met het pré-productiemodel en test prototype. Het productiemodel kan veel meer!”

Een paar weken later rijdt er een Taycan Turbo S productiemodel (dat niet softwarematig is afgeknepen, zoals het prototype) zonder moeite de tijd van Tesla aan gort.

Oftewel, kat en muisspel, sandbagging, theater, etc. uit Stuttgart om dit maximaal in de kijker te spelen.

in het persbericht sorteren ze alvast voor: “Porsche sets new standards for four-door, all-electric sports cars on the Nürburgring-Nordschleife. Consequently, test driver Lars Kern conquered the legendary track, famously known as the Green Hell, in seven minutes and 42 seconds. The lap time was set over the 20.6-kilometre course that’s usually used for record attempts. During the attempt, Lars Kern drove a pre-series Taycan.
@technofreak: ik help het je hopen. Onder de streep zou dat beide merken prima reclame opleveren. Ev’s die heel aardig meedoen op het circuit is niet iets wat iemand 8 jaar geleden bedacht had.
@technofreak: Porsche heeft natuurlijk de tesla al heel goed bestudeerd en wellicht zelf ook al over de ‘ring gejaagd. Ze kunnen echt wel inschatten of de Taycan sneller is, als dat niet zo was hadden ze zich stil gehouden en zich gefocust op de verdere ontwikkeling.
@escort77: Porsche is geen newbie in dit spelletje. Natuurlijk hebben ze een Model S in stukken gezaagd en weten ze precies wat de ‘concurrentie’ kan. En ze weten ook waar de pijnpunten liggen om bij Tesla op te drukken.

Waar Tesla geld moet lenen, heeft Porsche wel wat geld op de bank over om wat onderzoek te doen. ;-)
@technofreak: Ik weet niet hoor, Tesla heeft er een motor aan toegevoegd in de nieuwe aandrijflijn. Vermoedelijk dus een gigantische motor per achterwiel. Dat is niet niks. Dan zal Porsche het wel lastig krijgen. Overigens was het record van Porsche ook niet met productiewagen gereden.
@fanboy: Lees je wel eens voordat je reageert? hahaha! No hard feelings :-)

Wat staat er in vetgedrukte letters in m’n comment hierboven?
@technofreak: amen. Ik denk precies dit..
@fisto: Ze hebben het niet voor niets over ‘we hebben een nieuwe standaard neergezet’, ipv ‘we hebben een record rondje gereden’. Mooi spel om te zien!
@technofreak: Uh ooooh…. ;-) Here we go already: https://www.ad.nl/auto/misleidt-porsche-elon-musk-bij-nieuw-hoofdstuk-in-snelheidsrace~ad7dd0f4/

“Heeft Porsche expres een relatief slappe recordtijd neergezet op de Nordschleife van de Nürburgring om Tesla zand in de ogen te strooien? Het lijkt er wel op nu Stefan Weckbach, adjunct-chef van de Taycan-productlijn, aan het Amerikaanse blad Car and Driver heeft onthuld dat het record van 7:42 is gevestigd met een Taycan Turbo in plaats van de krachtiger Taycan Turbo S.”

Leuk dat het AD hier meeleest in de comments :-P
En nu wachten op de Honda e mét VTEC!
Je hoeft niet alles te geloven wat op internet staat, maar Dale van Bridge to Gantry zie ik wel als een vrij betrouwbare bron. Hij schreef vanochtend het volgende: “(…) so let me just say that those Goodyear Eagle F1 tyres aren’t recognisable as the versions you can buy, the car is a next-gen three-motor test mule with no relation to a current model, it’s completely gutted to the last nut and bolt (…)”
@mielie: Dat heb ik ook gelezen. Het zou me niet verbazen als Tesla met een non-plus-ultra-versie bezig is die de ‘Ring op de korrel moet nemen, en dat ze die dan als een soort uitzwaaimodel van de huidige Model S gaan leveren. Een beetje zoals de allersnelste versies van de diverse modellen van grote Duitse drie ook vaak de uitzwaaiversies zijn (RS6 Plus en dergelijke).
Dit was nog op een industry slot met traffic, woensdag avond gaan ze een flying lap doen op leeg circuit.
Gewoon even met de Porsche langs Ziptuning 😂
@720s Nitpicking, mierenneuken, whatever you like… Maar de tijd van de de Taycan was 7:42. Tesla’s tijd-van-horen-zeggen is daarmee ‘maar’ 18 seconden. ;-)

Porsche 22,42 seconden per kilometer, Tesla 21,55 seconden per kilometer.
Een verschil van 0,8 seconden per gereden kilometer. Da’s niet veel 😎🤣
@technofreak: zat gasten die met die gedachten telkens van baan wisselen in de spitsfile. Gemiddelde EV rijder is slecht businesscommuter
Als ze deze extra hete versie dan Tesla Model S Noturbo noemen dan zou het wel helemaal lachen zijn.
@akranoplan: volgens mij heet het Plaid.

Well played dus. Of Porsche got played. Kan allemaal.
@stephane8200: plaid staat voor ‘bespoked’
mda via Android app
@stihl: nee, plaid is een grapje uit space balls ;)
Lachen… Porsche knokt tegen technologie van 7 jaar geleden… Tesla is mijlen voor op al de rest en blijkbaar zal dit nog een tijdje zo blijven… Pijnlijk voor Porsche na al hun marketing.
@aydhayeth: Porsche laat iedereen nog even in de waan dat het knokken is. Een beetje zoals Hamilton die in de vrijdagtraining achter Gasly eindigt ;-)
@aydhayeth: dit gaat natuurlijk niet om de Tesla technologie van 7 jaar geleden. Het gaat om de meest recente technologie van Tesla verpakt in een uiterlijk van 7 jaar geleden. Wel degelijk een interessante vergelijking dus waar beide de laatste stand van zaken laten zien en dus prima vergelijkbaar zijn.
Je zou ook kunnen beredeneren dat Porsche momenteel sneller ontwikkelen dan Tesla want ze zitten blijkbaar op hetzelfde niveau wat snelheid betreft. Op range helaas nog niet, daar loopt Tesla gewoon nog voorop op de rest.
Maar het is dus zeker geen vergelijking van 7 jaar oude technologie van Tesla met de nieuwste technologie van Porsche.
@qmdb: het schijnt dat Tesla hier nu rijdt met drie elektromotoren. Dan zullen ze dus wel boven de 1.000 pk zitten, of zelfs ruim erboven. Daarbij rijden ze ook op extreme banden. Die tijden zullen echt wel goed zijn, maar het is geen productiemodel.
@galverink: meer dan 1000pk..?? Dream on. Maar rond de 820pk zal die plaid versie wel hebben (3*283pk=849) denk ik. Betere remmen, betere koeling voor de elektromotor en accu’s en natuurlijk een flink verbeterd onderstel (verbreed, verlaagd, camber instellingen, betere veren en dempers). En wie weet zelfs een twee traps “versnelling” zoals de Porsche om de techniek te ontlasten en harder te gaan op de rechte stukken…
@w0o0dy: een P100D heeft ruim 600 pk met 2 motoren, dus met 3 motoren zou je boven de 1000 kunnen komen.
@galverink: Rekenen is niet uw sterkste punt begrijp ik?
@qmdb:

Nou nee, de Taycan (voorheen Mission E) is vanaf het begin ontwikkeld om ook rap op het circuit te zijn en de ontwikkeling startte minimaal 4 jaar geleden. De Tesla is ontwikkeld als gezinsauto met comfort en ruimte (voor dit formaat) als belangrijkste eigenschappen, evenals acceleratie en range. Het ontwerpen van een circuit racer, is pas ingezet met de Performance package voor de model 3 en nu dus de S Plaid. Aanzienlijk recenter.
@macready: dus inderdaad laatste technologie Tesla tegen laatste technologie Porsche
@qmdb:
Daar reageerde ik dan ook niet op.

Het ging mij om deze stelling:
“Je zou ook kunnen beredeneren dat Porsche momenteel sneller ontwikkelen dan Tesla want ze zitten blijkbaar op hetzelfde niveau wat snelheid betreft. ”

Eerder andersom, als je ziet hoe snel Tesla een gezinsauto ombouwt tot circuit racer als antwoord op de Taycan die vanaf het begin is ontwikkeld om snel te zijn op het circuit.
@qmdb: Porsche heeft de batterij en motor gewoon ingekocht… Niet zo heel veel ontwikkeling wat dat betreft.
@pramm: zo doen echte bedrijven dat: alles ontwikkelen buiten de hoofd-onderneming. Bij falen: geen afstraling op het hoofdmerk en afschrijven. Bij succes: ‘Rimac wordt Porsche’.

Waarom denk je dat Porsche openlijk heeft geïnvesteerd de afgelopen maanden? Om het publiek op te warmen voor de ‘overname’.
Nja, nu gaat VAG Tesla mss gewoon kopen.

Toch fijn dat voor een gezinswagen zooo belangrijk is hoe snel ie de Ring doet.
@luxaeterna: vag, met een beurswaarde van 79 miljard koopt gewoon even Tesla met een beurswaarde van 44 miljard. Ik zie t nog niet zo snel gebeuren.
Want als je 700.000€ op de bank hebt staan kan je geen 400.000€ betalen of lenen voor een huis? Dat is natuurlijk nog anders dan beurswaarde, maar als VAG of bijv. Toyota Tesla wil kopen, kunnen ze dat hoor.@pramm:
@luxaeterna: Om in dezelfde analogie te blijven, als jij een huis wilt kopen van 500.000 euro, maar de bank heeft de verwachting dat jouw inkomen in de komende 30 jaar waarin jij deze zal terugbetalen niet toereikend is om 500.000 euro bij elkaar te krijgen, en de bank het risico te groot vind dat zij haar geld niet terug krijgt, kan jij dat zeker niet lenen.

Bij volkswagen hetzelfde. Als investeerders denken dat de waarde van Volkswagen + Tesla groter is dan die van beide partijen afzonderlijk, dan zal Volkswagen misschien wel een dergelijke investering kunnen doen. Ik verwacht het niet, volgens mij zijn het 2 heel verschillende investeerdersprofielen die in Tesla of VW investeren.
@720s: Bugatti is net zo Frans als bratwurst Japans is.
Zet de taycan straks maar naast de tesla roadster, daar begint hij al helemaal niets tegen😂
@bmwe81: goede vergelijking ook wel dit..
Porsche wordt steeds verder het VAG moeras ingetrokken.

Elon Musk heeft tenminste al twee Plaid versies verkocht, één aan Porsche en één aan Audi.
Wanneer de nieuwe Tesla Roadster in productie gaat en die 1,9 sec van 0 tot 100 zet elke supercar voor schut. En zal duidelijk worden dat ze moeten overstappen op electrisch.
@arhanso: Mensen die een supercar kunnen betalen kijken niet alleen naar kille cijfertjes.

Je kan een atmosferische V12 niet met een Nilfisk vergelijken.
@arhanso: Laatst waren er sexrobots in het nieuws die de mannelijke snelheid van bevrediging reduceerden van de gebruikelijke 6 naar slechts 2 seconden. Ze zetten vrouwen compleet voor schut! Alle mannen willen per direct overstappen! ;-)
@technofreak: En ik zeg… ‘leuk voor er bij’… ;-)

Hoe je het ook wendt of keert: Elon laat zien dat wanneer je echt het snelste race monster wilt hebben hoeft het a) niet belachelijk duur te zijn en b) schoon kan zijn. En wat voor dikke V8 of geblazen V6 ook in een auto legt, die gaat het afleggen tegen een Tesla. Dat is gewoon een dingetje. Helemaal wanneer er straks electrische boodschappen-autootjes op de markt komen met specs die zich ook kunnen meten met V8’s…
@arhanso: zulke snelle boodschappenwagentjes zouden puur onzinnig zijn. Het is leuk dat de huidige elektrische auto’s over enorm veel vermogen beschikken, daarmee records pakken en een naam voor zichzelf kunnen maken. Echter, zodra ev’s de norm zijn geworden voor het normale gepeupel, is het onzinnig om ze met bizare vermogens uit te voeren. Dat maakt ze duurder en inefficiënter. Het gros vind dat niet nodig of kan dat niet betalen. Daarom zijn die petieterige 3-cilinders nou zo populair, want die zijn goedkoop en zuinig. Uiteindelijk zullen we uitkomen op ev-aygootjes en ev-polootjes met normale vermogens van 60 tot 100 pk. Dat maakt ze niet sneller dan een ouwe trouwe dikke v8.
@srthellcat: Boodschappen-autootjes zullen idd die 1,9 sec naar de 100 niet doen. Maar een bij effect van een electrische auto is dat hij enorm snel kan. Erg moeilijk om er een ‘ludicrous-mode’ is easy- peacy. Voor bijvoorbeeld een hot-hatch is dit zeker een optie.
Want wat heb je daar aan in de echte wereld? Ook die mensen zullen dan nog liever een Bugatti hebben.
@arhanso:
Tesla is een mooi merk en Elon weet hoe marketing next level werkt, iets anders kan ik er niet van maken….heb me voor het gemak maar eens ingelezen hoe het hele nordschleife ring record werkt; er is gewoon geen eenzijdige meetmethode en geen vaste definitie van records vanuit een onafhankelijk orgaan. Het lijkt alsof met name de journalistiek erg bepalend is. Misschien dat iemand hier meer Intel voor heeft….ben benieuwd ;)
Jeetje die blauwe ziet er echt wel dik uit.
Gaan ze die tesla dan ook uitrusten met een laadkabel van 20km lang? Anders staat ie na de derde bocht al stil!
@arhanso:
1. Zo goedkoop zal deze, compleet aangepaste, Model S+ SuperSportPlaid Triple Motor niet zijn.

2. Schoon? Haha…
EV’s rijden op bruinkool, biomassa en gas. En deze speciale Tesla rijdt op DIESEL, tot irritatie van de omwonenden van de Nürburgring:

“Omwonenden van de Nordschleife klagen ondertussen steen en been vanwege de herrie die Tesla produceert met de nieuwe Model S recordwagen. De klachten gaan niet eens over het motorgeluid van de Tesla zelf, maar over de gigantische dieselgenerator die dag en nacht draait om de Tesla van stroom te voorzien. En het einde van de overlast is nog niet in zicht. Het Tesla-circus blijft nog minimaal drie weken aanwezig op de Nordschleife.”

“”Zusammen mit dem Tesla ist ein Container aus Amerika am Ring angekommen. Sein Inhalt: ein großes Diesel-Aggregat. Dieses erzeugt den Strom zum Laden des Model S. Da es Tag und Nacht lärmt, hat es bereits den Ärger der Anwohner auf sich gezogen. ”

bronnen:
https://www.ad.nl/auto/tesla-maakt-zich-op-om-porsche-taycan-te-verslaan-op-nordschleife~aaedf458/

https://m.focus.de/auto/elektroauto/model-s-auf-der-rennstrecke-tesla-will-den-nuerburgring-rekord-das-geht-aber-nur-mit-diesel-generator_id_11140094.html

Alles voor het milieu!
@technofreak: Over ‘schoon’: Dit is het kip en het ei verhaal. Dat heeft tijd nodig. Iemand moet het roer nemen en dat doet Tesla. We zitten midden in een energie revolutie. Schone energie is de toekomst. It’s not rocket-science…

ICE en EV kan nu nog prima naast elkaar bestaan. maar je vasthouden aan een ICE motor is verliezende wedstrijd. Tesla laat zien hoe cool een EV kan zijn. Verandering is moeilijk. Verandering is gebeurt.

Over ‘Alles voor het millieu’: Het is jammer dat altijd alleen maar gedacht wordt dat een schoner millieu geld kost. Dat hoeft niet. Eigenlijk is het zwakte bod als het geld moet kosten. Het rijk zou voor allerlei problemen, zoals het stikstof probleem, een prijsvraag moet uitschrijven voor het beste idee dat het probleem oplost en geld opleverd. Ik denk dat je versteld zult staan wat voor kennis we in huis hebben.
@arhanso: Tsja, het argument dat je nú een EV moet kopen is toch nog altijd dat ‘ie ‘emissieloos’ is.
Ze vergeten er het woordje “lokaal” bij.

Een EV is lokaal emmissieloos. Niet waar hij rijdt is er uitstoot, maar waar de elektriciteit wordt opgewekt. En die is -bewezen- smeriger dan de modernste diesel van het moment.

“E-Autos schaden der Umwelt mehr als Diesel, sagen Wissenschaftler”
https://www.businessinsider.de/e-autos-schaden-der-umwelt-mehr-als-diesel-sagen-wissenschaftler-2019-4

“Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond”
https://www.ad.nl/auto/moderne-diesel-net-zo-schoon-als-elektrische-auto-aldus-de-consumentenbond~a5630fdd/

“ONGEMAKKELIJKE WAARHEID: NIEUWE MERCEDES C-KLASSE DIESEL EVEN GROEN ALS ELEKTRISCHE AUTO”
https://autofans.be/nieuws/officieel/44252-ongemakkelijke-waarheid-nieuwe-mercedes-c-klasse-diesel-even-groen-als

“‘UITSTOOTTEST: MERCEDES DIESEL NET ZO GROEN ALS EV'”
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/uitstoottest-mercedes-diesel-net-zo-groen-als-ev/

“OPVALLENDE UITSPRAAK TNO: ‘NIEUWE DIESELMOTOR IS ZO SLECHT NOG NIET’”
https://autorai.nl/tno-dieselmotor-uitstoot/

“Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch” […] “De studie gebruikt de Tesla Model 3 als toetssteen. Die heeft één van de efficiëntste accu’s en elektrische aandrijfsystemen op de markt. Maar daar vertegenwoordigt de batterij alleen nog altijd een CO2-uitstoot van 11 à 15 ton. Bij een levensduur van 10 jaar voor de accu en een gemiddelde afstand van 15.000 kilometer per jaar, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. Wanneer ook nog de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht wordt, belast een elektrische auto het klimaat 11 to 28 procent meer dan een modern dieselvoertuig, staat in de studie te lezen.”
https://www.auto55.be/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voor-milieu-dan-elektrisch

En inderdaad, sommige van de bronnen schrijft het in HOOFDLETTERS omdat ze het zelf maar moeilijk geloven.

De EV is een geweldige uitvinding van de autoindustrie om van het gezeik af te zijn. EU: jullie moeten schoner! Autoindustrie: hier heb je de emissieloze EV! Jullie redden je wel met de energietransitie hè?!
@technofreak: wat een populistisch gezever. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. Tesla en andere elektrische auto’s kunnen er niet aan doen dat de vergroening van de elektriciteitsproductie niet snel genoeg volgt. Overheden zullen met de steeds strenger wordende normen niet anders kunnen als energie op milieuvriendelijkere manieren om te wekken. En los daarvan vermoed ik dat op grote schaal via aardgas en dergelijke elektriciteit opwekken om te rijden milieuvriendelijker is als ICE auto’s.
@ty5500: Raar hè? Dat in het huidige Nederland ‘Boerenverstand’ wordt afgedaan als ‘Populistisch gezever’.
Noem het populistische en je hoeft niet meer te argumenteren. De gesprekspartner is meteen, doelmatig, gedecimeerd tot boeren-volks-kinkel en je kunt lekker door met je eigen gelijk.

“Tesla en andere elektrische auto’s kunnen er niet aan doen dat de vergroening van de elektriciteitsproductie niet snel genoeg volgt.”
De mens zal op geen enkele manier voldoende stroom kunnen opwekken om alles wat nu op fossiele brandstoffen draait te kunnen voorzien van stroom zonder milieuschade. Nooit.

Windmolens zijn habitat verstorend, Zonnepanelen zijn na 30 jaar afgeschreven en voor recycling bestaat geen winstgevend businessmodel, kernenergie = kernafval, en ga zo maar door.

De EV is een vies, milieuvervuilend ding:
– Lithium, kobalt, grafiet en nikkel voor de accu’s trekken we uit de bodem (hallo olie) en de voorraad is net als olie eindig. Winning gebeurt in grote bassins (lithium) of open mijnen en zijn desastreus voor de leefomgeving rondom deze mijnen en bassins.
Meer dan de helft van het benodigde Kobalt komt uit Congo, waar ze al flink last hebben van vervuild drinkwater. Om bassins voor lithiumwinning aan te leggen moet er land onder water worden gezet. Dag aapjes, muizen, kevertjes, wormpjes en andere dieren!

– Het hogere gewicht zorgt voor meer fijnstof in de steden dan een bezine/diesel auto: meer slijtage van banden en remblokken.

Dan de electromotoren en oplaadinfrastructuur. Die bestaan voor het overgrote deel uit koper. Koperen spoelen in de motoren, electriciteitsleidingen naar de oplaadpunten en spoelen in de centrale generatoren.
Daarvan zei Arcadis in 2018: “Dat koper schaars wordt, is niet het enige nadeel van de grondstof. Koper zit niet kant en klaar in de grond; mensen moeten het eerst onder andere nog mijnen en smelten van erts tot grondstof. Dit complete proces leidt tot chemische verontreiniging, kost veel water en brengt CO2 in de lucht.”

TL;DR: de EV is géén oplossing voor het uitstootprobleem en zal het ook nooit worden. Lood om oud ijzer.
Voor mij de Taycan. Het Interieur is veel verfijnder en niet minimalistisch zoals bij Tesla.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).