• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Natuurlijk, 420 pk op de voorwielen is een goed idee

Auteur: willeme, gepost 6 maart 2019 om 11:20 – 35 Reacties

Afbeelding Natuurlijk, 420 pk op de voorwielen is een goed ideeAfbeelding Natuurlijk, 420 pk op de voorwielen is een goed ideeAfbeelding Natuurlijk, 420 pk op de voorwielen is een goed ideeAfbeelding Natuurlijk, 420 pk op de voorwielen is een goed ideeAfbeelding Natuurlijk, 420 pk op de voorwielen is een goed ideeAfbeelding Natuurlijk, 420 pk op de voorwielen is een goed ideeAfbeelding Natuurlijk, 420 pk op de voorwielen is een goed ideeAfbeelding Natuurlijk, 420 pk op de voorwielen is een goed idee

Wimmer RST Polo R WRC '19
What possibly could go wrong?

Vermogen is iets waar je niet genoeg van hebt, aldus onze huiscoryfee @Wouter. De wijze grijsaard van de AB-redactie herinnert ons er meerdere malen per dag aan dat meer vermogen altijd het beste antwoord is om een auto beter te maken. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom hij een C-segment hatchback rijdt met bijna 400 pk. Gewoon, omdat het kan.

Maar het kan dus een stukje extremer, zo bewijst het Duitse Wimmer RST. Die hebben een B-segment hatchback onder handen genomen en deze vervolgens flink gekieteld. De auto in kwestie is een Polo R WRC. Deze auto staat niet bekend als de allersnelste auto in zijn klasse. Echter, de motor van deze auto is een leuke. Natuurlijk, de 2.0 TSI motor van Volkswagen kennen we al jaren. Ondanks ‘slechts’ 220 pk is het niet de motor uit de Golf GTI, maar uit de Golf R.

Dat betekent dat het blok behoorlijke reserves kent. In de Golf R levert het blok al meer vermogen (270 pk), maar tuners wisten daar nog eens wat extra vermogen uit te extraheren. De tuner uit Solingen heeft het wel heel bont gemaakt. Wat hebben ze allemaal erop geschroefd? Nou, een heleboel! Wat te denken van een nieuwe turbo, grotere luchtinlaat, een betere brandstofpomp (6 bar), sportkatalysator, sportuitlaat, grotere intercooler en nieuwe ECU. Dat en nog wat kleinere modificaties levert een maximum vermogen op van 420 pk. In een Polo!

Het is dat er een kekke wrap op zit met striping, anders zou je bijna kunnen zeggen dat het een sleeper is. Aan het uiterlijk heeft Wimmer RST verder niet zoveel gedaan. De auto staat op een KW onderstel (1.700 euro) en 18″ BBS-velgen met 215/35ZR18 banden (2.200). Die bandenmaat noemen we expres, want die zul je veelvuldig moeten bestellen. De motorische tuning kost 10.200 euro, maar dan heb je wel een Polo die op zijn sloffen 280 km/u loopt.

Ook interessant!

  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest
  • Vernieuwde Volkswagen Polo
    Vernieuwde Volkswagen Polo alvast een klein beetje verklapt
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

polo, polo-r, tuning, Volkswagen, wimmer

Vorig bericht: « Nieuwe sedan van Hyundai is gewoon dik
Volgend bericht: Briljante Bentley is groener dan ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Onehp zegt

    6 maart 2019 om 11:35

    Tuning nieuws over een oud model tijdens Genève?
    Leuke auto hoor, hoop enkel dat ie een sper heeft. Zonder is het veel minder leuk…

    Login om te reageren
  2. rob636 zegt

    6 maart 2019 om 11:36

    In de achteruit kun je donuts doen ;)

    Login om te reageren
  3. bmwe46m3balling zegt

    6 maart 2019 om 11:41

    De topsnelheid is nog altijd minder dan die ene Autoblog reaguurder hier die 289 of 292 aantikte met zijn polo ????

    Login om te reageren
    • borrelnoot zegt

      6 maart 2019 om 11:47

      @bmwe46m3balling: dat zegt ie ja.

      Login om te reageren
      • bmwe46m3balling zegt

        6 maart 2019 om 13:14

        @borrelnoot: naja we hadden toen een foto gezien toch? Waarom zouden we hem dan niet geloven?

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        6 maart 2019 om 14:47

        @borrelnoot: dat zeg ik ja. Heb nog wel meer foto’s hoor, mocht die ene voor jou net niet geloofwaardig genoeg zijn;

        http://i64.tinypic.com/iwrggn.jpg

        http://i66.tinypic.com/11tqz4n.jpg

        Login om te reageren
        • bmwe46m3balling zegt

          6 maart 2019 om 15:53

          @ghost: ohhja dat was jij, mister ghost. Wat een prestatie is het ook, elke keer als ik een polo zie moet ik aan die van jou denken.

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            6 maart 2019 om 16:28

            @bmwe46m3balling: haha thanks!!

            Login om te reageren
  4. dray zegt

    6 maart 2019 om 11:48

    What could possibly go wrong.

    Login om te reageren
  5. kennone zegt

    6 maart 2019 om 11:50

    Denk dat hij het vermogen nog best redelijk kwijt zou kunnen, een goeie tuner regeld het vermogen per versnelling en als ik me niet vergis heeft datg ding ook een goed sperdifferentieel er onder liggen. Dus prima bakkie lijkt me zo??

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      6 maart 2019 om 12:31

      @kennone: geen sper af fabriek…

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        6 maart 2019 om 14:41

        @Onehp: geen mechanise nee, wel een elektronische.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          6 maart 2019 om 14:44

          @ghost: die op de remmen werkt dus.

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            6 maart 2019 om 14:49

            @Onehp: klopt, als je sper bedoelde als in mechanisch heb ik niks gezegd. XDS-sper werkt idd via de remmen.

            Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    6 maart 2019 om 11:51

    De Polo R WRC is echt een uitblinker.

    Login om te reageren
  7. markos78 zegt

    6 maart 2019 om 12:05

    Geinig ?

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    6 maart 2019 om 12:11

    @Ghost kom er maar in ?? mechanisch sper er op en gaan!

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      6 maart 2019 om 14:33

      @dutchdriftking: haha thanks vriend!

      Klopt helemaal wat je zegt! Met een Quaife Sper gaat het prima. Tuurlijk heb je alsnog wel voorwielen die vechten om grip maar veel jongens met een getunede WRC die ik ken, met name in Duitsland, hebben zodoende ook semi-slicks gemonteerd, wielspin is dan nagenoeg weg.

      Ik kijk overigens niet op van 420pk. Van de WRC club in Duitsland rijdt 90% met circa 375pk rond op basis van een chip, uitlaat/downpipe en Wagner intercooler setup. Met een HPFP haal je ~400pk ook nog wel.

      Overigens is de WRC is zeer ondergewaarde auto in NL. Men heeft al snel de neiging om te zeggen dat het allemaal niet kan op je voorwielen, dat het op papier allemaal niet zo schokkend is. Slechts enkelen in NL hebben überhaupt ooit zo’n WRC gereden en laat staan in bezit (gehad).
      Ik weet echter hoe hard het kan gaan, en wat deze auto kan, zeker op tussensprintjes win je het van exoten..zelf ze 289km/u op de teller aangetikt met mijne, foto’s ervan staan op autojunk.

      Niet onderschatten dit “polo’tje”, het echt een Giantslayer!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        6 maart 2019 om 15:07

        @ghost: Helemaal mee eens. Het enige wat ik wel echt een minpunt vind is het interieur. Er is eigenlijk niks speciaals aan. Een setje recaro schaalstoelen zijn erg duur, maar zouden de wagen wel enorm veel goed doen! Heb je hem nog? Dan is het een leuke voor de ‘mijn auto’ rubriek!

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          6 maart 2019 om 15:15

          @Ghost laat maar, je hebt de S1 natuurlijk. Al aanpassingen gedaan?

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            6 maart 2019 om 16:25

            @dutchdriftking: nope, helemaal niks haha. Staat te koop zelfs.

            Login om te reageren
        • ghost zegt

          6 maart 2019 om 16:27

          @dutchdriftking: ach ja, het interieur kan zeker beter. Er zijn er al veel die een setje recaro sportster CS’jes erin hebben gebouwd, en heb zelfs iemand gezien met een setje VW R Schalensitze, wat echt mega dik is!!

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            6 maart 2019 om 16:40

            @ghost: Dat is inderdaad megadik, en precies wat de auto nodig heeft. S1 te koop, wat dan? Nog wat gavers of nu een verstandige auto?

            Login om te reageren
  9. niex zegt

    6 maart 2019 om 12:49

    Doe mij maar n polo 1 met ouderwetse G-lader, dat was leuk. Ik vind dit nergens meer over gaan.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      6 maart 2019 om 13:13

      @niex: Polo 2 ;)

      Login om te reageren
  10. bmw2coupeeigenaar zegt

    6 maart 2019 om 13:04

    215mm breed lijkt mij behoorlijk smal. Dat vermogen krijg je toch nooit op de weg met deze ‘fietsbanden’?

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      6 maart 2019 om 13:44

      @bmw2coupeeigenaar: hier ~380pk op 225. In de winter met spijkerbanden in zijn 3. Zomer in ze’n 2e versnelling, PSS. 1e kun je idd vergeten maar dat geeft niet als je geen stoplichtsprinter bent…

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        6 maart 2019 om 13:45

        @onehp: wel mét sper, zonder zal een stuk minder zijn…

        Login om te reageren
    • ghost zegt

      6 maart 2019 om 14:40

      @bmw2coupeeigenaar: zo smal is het nou ook weer niet, tis geen i3.

      Login om te reageren
  11. kenner zegt

    6 maart 2019 om 13:27

    Wrap eraf, 1.2 BlueMotion badge erop en gaaan

    Login om te reageren
  12. cossiekiller zegt

    6 maart 2019 om 15:53

    En wat weegt zo’n Polo R WRC? Want dat is zo’n beetje het belangrijkste gegeven…

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      6 maart 2019 om 16:26

      @cossiekiller: ~1140kg met wat benzine in de tank en een bestuurder.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      6 maart 2019 om 20:35

      @cossiekiller: @ghost zegt 1140kg, ik vind keer op keer het meer realistische cijfer 1324kg EU, dus 1250kg getankt en zonder chauffeur.

      Login om te reageren
  13. gtveej zegt

    6 maart 2019 om 18:10

    Heerlijk en betrouwbaar R-blok uit de 6e generatie. Oh nee dit blok lag ook al in de gti ed30

    Mijn R-blok draait 350pk en 450nm. En ook op de voorwielen. Alleen is de koets iets zwaarder.

    Deze Polo zal dan ook wel een beetje sneller zijn ?.

    Geweldig..

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      6 maart 2019 om 21:21

      @gtveej: merk je alleen op top.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North