12 pepe’R’-dure Volkswagens op een rij

Auteur: , 59 Reacties
Volkswagen Golf R (5G) '18

Ja, de Golf R kennen we nu allemaal, maar welke auto's zijn er nog meer? Team AB zocht het voor je uit!

De grootheidswaanzin van Ferdinand Piëch kende geen grenzen rond de millenniumwisseling. Bijna alles wat hij aanstuurde was prestigieus, bijzonder omslachtig, duur, technisch hoogstaand en eigenlijk nergens voor nodig, behalve het opbouwen van een bepaald imago.

Zo kreeg Audi bijvoorbeeld ein-de-lijk wat meer schwung in de vorm van de TT, A8 W12 en RS4. Er mochten snelle Skoda’s (vRS) en Seats (Cupra) komen, maar de grootste transformatie onderging Volkswagen. Auto’s als de 1L, Phaeton en Touareg waren modellen waar Opel of Renault zich niet aan gingen branden (alhoewel die respectievelijk een Speedster en Clio V6 in de aanbieding hadden). Het enige wat Volkswagen in die tijd was, was sportief. Fijne allrounders voor het dagelijkse gebruik. ‘Klasse fur die Masse”, noemde Piëch het. Om aan te tonen dat Volkswagen óók op sportief gebied wat te vertellen had, ging het merk zich daar ook op richten. Het begon allemaal met de New Beetle RSi. Deze auto moest de nieuwe vaandeldrager worden op het gebied van sportiviteit van het merk Volkswagen. Omdat de auto teveel afweek van de reguliere Beetle, werd ie gebouwd door Volkswagen Individual, een aparte subdivisie van Volkswagen.

Hun product, de Beetle RSI, was naar Volkswagen maatstaven behoorlijk buitenissig. De auto kreeg de bodykit mee van de New Beetle Cup raceauto. De motor was een 3.2 liter grote VR6 met 24 kleppen, goed voor 225 pk. Deze werden via een zesbak overgebracht op alle vier de wielen middels een Haldex koppeling. Niet alleen het exterieur was compleet anders, ook het interieur was met zijn racekuipen en rood leder totaal afwijkend. Dit alles maakte de New Beetle RSI schreeuwend duur, alhoewel de 250 exemplaren in no time waren uitverkocht.

Het was aanvankelijk de bedoeling om een complete lijn ‘RSi’-modellen te lanceren. Er gingen de wildste geruchten rond. Zo zou er een Lupo RSi en Golf RSi verschijnen. Beide met exotische techniek en hoogstaande prestaties. Vanwege het lange uitblijven van die modellen werden de verwachtingen (te) hoog gespannen. In 2002 werd er een nieuwe divisie opgericht: Volkswagen R GmbH. Dit is weer een onderdeel van de Volkswagen Individual-divisie, welke uit drie subdivisies bestaat:

1. Volkswagen Individual
Een beetje verwarrend, maar Individual werd natuurlijk behouden. Wilde je een aparte kleur leer of een afwijkende lakkleur, dan kon je bij Volkswagen Individual terecht. De prijzen waren niet mals, maar de auto werd ‘afgebouwd’ bij Individual. Dus het was niet alleen een andere kwaliteit lak of leer die je kreeg, je betaalde voornamelijk voor de complexere assemblage.

Volkswagen Golf V Individual (1K) '05

2. Product Impulses
Deze afdeling houdt zich bezig met kleine series. Afwijkende auto’s die in te kleine aantallen worden gemaakt om voor VW rendabel te zijn, maar wel een kleine en specifieke vraag voor is. Denk aan modellen als de Polo GTI Cup Edition uit 2006 of de Volkswagen Touareg W12 Exclusive. Ook de Volkswagen ‘Cross’-modellen komen bij Volkswagen Product Impulses vandaan.

Volkswagen CrossTouran, CrossGolf & CrossPolo

3. Volkswagen R
Het onderwerp dat we vandaag gaan behandelen. De Volkswagen ‘R’ modellen staan helemaal bovenaan. Qua luxe, prestaties en laten we eerlijk zijn: prijs. Over het algemeen zijn ze namelijk kneiterduur. Daar krijg je natuurlijk wel wat voor terug, maar je moet wel gek zijn op het ‘VW’-logo in de grille. De producten worden aangeboden voor bedragen waar je bij BMW, Audi of Mercedes-Benz ook prima kunt shoppen.

Volkswagen Golf R - Scirocco R

Dus hier zijn ze eindelijk, dit zijn de gaafste Volkswagen ‘R’ modellen:

Volkswagen Golf IV R32 (1J) (2002 – 2003)
De auto waarmee het allemaal begon. De Golf R32 was eigenlijk een doorontwikkeling van de New Beetle RSI. Zelfde motor, zelfde bak, zelfde onderstel. Het uiterlijk was iets minder uitbundig, maar wel lekker discreet dik. De auto groeide mede daardoor snel uit tot een cultheld. De 3.2 liter motor was goed voor 241 pk, waarmee je in 6,6 seconden naar de 100 km/u kon sprinten. De topsnelheid bedroeg een niet misselijke 247 km/u. In 2003 kwam er een nieuwe transmissie beschikbaar, de DSG. Tegenwoordig is zo’n transmissie gemeengoed, maar in 2003 had alleen de (technisch identieke) Audi TT 3.2 quattro zo’n bak. Van de eerste generatie werden veel meer exemplaren verkocht dan verwacht: 14.000 stuks. Mocht je daar eentje van willen hebben als occasion, bekijk dan dit specifieke R32-aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.

Volkswagen Golf R32 '02

Volkswagen Golf V R32 (1K) (2005 – 2008)
De tweede generatie R32 kreeg de handen iets minder makkelijk op elkaar bij de liefhebbers. Ten eerste het uiterlijk, dat was minder dik dan bij de eerste generatie. De centrale uitlaten maakten de auto optisch smaller en de chromen grille was wel erg kitscherig. Van de Golf IV was er geen fatsoenlijke sportieve uitvoering, terwijl de Golf V GTI juist een enorme indruk had gemaakt. Die auto was goedkoper, ook al erg leuk en de 2.0 TFSI motor was eenvoudiger te kietelen waardoor het snelheidsverschil ook teniet werd gedaan. Toch is de Golf V R32 een meer dynamische auto dan de Golf IV R32. Het onderstel met onafhankelijke achterwielophanging is véél beter dan de torsie-as constructie van de Golf IV. Ook was de Golf V R32 marginaal sneller naar de 100 km/u, een tiende om precies te zijn (6,5 sec.). De topsnelheid was nu begrensd op 250 km/u.

Volkswagen Golf R32 (1K) '06

Volkswagen Passat R36 (B6) (2008 – 2010)
Met de Passat R36 wilde Volkswagen R GmbH het succes naar boven uitbreiden. Een logische keuze, want daar zijn de marges wat groter. De Passat R36 was in technisch opzicht voor een groot gedeelte gelijk aan de Golf V R32. Het slagvolume van de motor werd vergroot naar 3.6 liter, waardoor de VR6 nu precies 300 pk leverde. Een aparte bodykit en luxe/sportief interieur maakte het geheel af. Het was in commercieel opzicht een lastige propositie. Mensen met het geld van een Passat R36 konden ook een Audi S4 of BMW 335i kopen, wat ze ook deden. Wel werd de motor en transmissie van de Passat R36 gebruikt voor de Artega GT.

Volkswagen Passat R36 (B6) '07

Volkswagen Touareg R50 (7L) (2008 – 2010)
In plaats van een klasse lager kijken, mikte Volkswagen juist nog wat hoger. Ondanks dat de Touareg een dure Volkswagen was, verkocht de auto absoluut niet onaardig. En het waren niet zozeer de basismodelletjes die goed verkochten. De V8 benzine en V10 diesel motor bleken erg populair. Zo populair dat Volkswagen met diverse prestigieuze topmodellen op de proppen kwam. De eerste was de W12 Sport, gevolgd door de W12 Exclusive (drie keer raden welke divisie daar verantwoordelijk voor was). Uiteindelijk mocht Volkswagen R GmbH ook zijn plasje over VW’s terreinauto doen en het resultaat was de ‘Touareg R50 TDI’. De basis was de V10 TDI, maar de motor werd gekieteld naar ongelooflijke waarden: 350 pk en 850 Nm zijn nog steeds indrukwekkende cijfers voor een dieselmotor. Dankzij het bizar hoge gewicht van meer dan 2.600 kilogram was de Touareg R50 in rechte lijn ongeveer even snel als een Golf V GTi.

Volkswagen Touareg R50 (7L) '07

Volkswagen Golf R (5K)
De overgang van Golf V naar Golf VI was bij veel modellen meer een ingrijpende facelift dan daadwerkelijk een nieuw model. De Golf VI kreeg een nieuw uiterlijk en een nieuw interieur, maar de technische basis (het platform) was identiek, uit kostenbesparing. Bij de ‘R’-versie van de Golf waren de verschillen groter. Het platform was weliswaar gelijk, maar de 3.2 VR6 werd vervangen door een 2.0 TFSI motor, waardoor de auto gekscherend ‘R20’ genoemd werd. Dat gebeurde niet, het werd simpelweg ‘Golf R‘. De motor leverde 270 pk en 350 Nm. In combinatie met de DSG-transmissie knalde je in 5,5 seconden naar de 100 km/u. In een Golf!

Volkswagen Golf R (5K) '09

Volkswagen Scirocco R
De Golf had in die tussentijd ook een sportief broertje, de Scirocco. Ook van deze auto kwam er een ‘R’-variant. Om kannibalisme te voorkomen werd de Scirocco iets anders in de markt gezet. De Golf was de ultieme allrounder, de Scirocco R was voor de enthousiasteling. De motor was identiek, maar leverde met 265 pk vijf hele paarden minder. Dat was op zich geen probleem, want de Scirocco R had níet de beschikking over het 4-Motion systeem. Vanuit stilstand was de Scirocco R langzamer, maar in de bochten was de coupé lichtvoetiger.

Volkswagen Scirocco R '09

Volkswagen Polo R WRC Street (6R) (2013 – 2015)
Jazeker, Volkswagen R GmbH heeft zelfs een homologatiemodel gebouwd. Het resultaat was de Polo R WRC Street. Zoals de naam suggereert is dat een straat-variant van de Polo WRC-rally auto. Er werd voorgeschreven dat Volkswagen 2.500 exemplaren ervan moest bouwen ter homologatie. De rallyvariant had een 1.6 turbomotor met sequentiële transmissie en vierwielaandrijving. De straatuitvoering was beduidend anders: een tweeliter TSI (220 pk) met voorwielaandrijving met een handgeschakelde zesbak. De motor was overigens geen licht gekieteld Golf GTI-blok, maar een ernstig teruggetuned Golf R blok. Hierdoor is het relatief eenvoudig om enorm veel vermogen eruit te halen. Daarom is de auto geliefd bij tuners als MTM, B&B en ABT Sportsline.

Volkswagen Golf VI R Cabriolet
Dit is echt een rare variant en precies de reden waarom merken gebruik maken van een subdivisie. De Golf VII was al sinds eind 2012 te vinden in de Nederlandse showrooms. Het komt wel vaker voor dat een cabrio-versie op basis van de oude nog een tijde mee moet, en met de Golf was dat niet anders. Het opmerkelijke was dat er zelfs na het verschijnen van een nieuw model, in 2013 alsnog een topmodel van de oude kwam. De Golf R Cabriolet kreeg de aandrijflijn van de Scirocco, dus een 265 pk sterke TSI met voorwielaandrijving (de Cabrio is nooit met 4-Motion leverbaar geweest). De Golf R Cabriolet bleef tot 2015 in productie.

Volkswagen Golf R Cabriolet '13

Volkswagen Golf VII R (5G)
Met deze generatie van de Golf R werden er behoorlijke stappen gezet. De auto stond op het nieuwe ‘MQB’-platform waardoor de chassis-engineers meer mogelijkheden hadden om er een prettige rijdersauto van te maken. Met dank aan de leidinggevende kwaliteiten Jost Capito, onderstelfluisteraar bij Ford RS en daarvoor BMW, resulteerde dat in een uitstekende allrounder. Niet de scherpste hatchback die je kan kopen, maar eentje voor alle omstandigheden. Zie het al een soort 911 Turbo in hatchback vorm. De 4 uitlaten zijn natuurlijk te kansloos voor woorden onder een viercilinder. De motor was echter wel zeer krachtig: 300 pk en 380 Nm zijn topwaarden. In combinatie met de DSG-transmissie kon je in minder dan vijf seconden de 100 km/u halen.

Volkswagen Golf R '13

Volkswagen Golf VII R Variant (5G)
In Noord-Europa zijn we gek van snelle stationwagons. De combinatie van dagelijkse inzetbaarheid en voldoende snelheidspotentieel zijn geweldig. Mama blij, want veel ruimte voor het kroost, en papa heeft iets om over op te scheppen in de kroeg. In technisch opzicht is de Golf R in stationwagon-trim gelijk aan de hatchback. Dankzij het iets hogere gewicht duurt de 0-100 km/u nu 5,1 seconden. De topsnelheid is gelijk. Dankzij de iets betere stroomlijn van de Variant zou deze iets sneller de begrenzer inlopen dan de hatchback.

Volkswagen Golf R Variant (5G) '16

Volkswagen Golf R360S (5G)
Volkswagen was zelf al links en rechts aan het kijken naar een model bóven de Golf. Zo zagen we in 2014 de Golf R400 concept. In technisch opzicht was het mogelijk, maar net op dat moment kwam de wereld erachter dat Volkswagen heel graag deed aan jokken, liegen, fabuleren, om de tuin leiden, sjoemelen, huichelen, bedonderen, misleiden en het in de luren leggen van de autoriteiten. Dat was net niet het moment om met een 400 pk sterke Golf te komen. Met name voor de Zwitserse importeur erg jammer, want dat soort modellen scoren daar erg goed. Als doekje voor het bloeden kwam de importeur op de proppen met de Golf R360S. Deze was gebaseerd op de Golf R, maar had 360 pk en 460 Nm. De Golf R360S was significant sneller, met een topsnelheid van 265 km/h. Er zijn 155 hatchbacks gebouw en 55 stationwagons.

Volkswagen Golf R360S (5G) '16

Volkswagen Golf R Performance Pack Akrapovic
In 2017 werd de Golf VII voorzien van een facelift en ook de Golf R werd vernieuwd. Dankzij wat kleine tweaks leverde de motor nu zelfs 310 pk. Ten opzichte van een Focus RS, M140i, RS3 of A45 AMG niet wereldschokkend, maar meer paardenkrachten zijn nu eenmaal altijd welkom. Het Golf R400-project bleef nog steeds ‘on hold’ staan, maar je kon je Golf R nu uitrusten met diverse performance-goodies. Denk aan een Akrapovic-uitlaat, remmenupgrade, dakspoiler en het verwijderen van de begrenzer, waardoor de Golf R hatchback 267 km/u kan halen en de Golf R Variant zelfs 270 km/u. Onlangs is het vermogen van 310 pk teruggeschroefd naar 300 pk vanwege de WLTP-regeling. Ook is een een driedeurs niet meer mogelijk en ook de handbak werd geschrapt.

Volkswagen Golf R Performance Pack (5G) '18



59 reacties

Heb je dat uitgezocht of deed pon het voor je..
@giulio: waarom deze reactie? Het is een gratis blog, je betaald er niks voor dus wat maakt het uit of die het zelf geschreven heeft of ergens vandaan heeft geplukt.

OT interessant stuk en leuk om te lezen.
@londoncars: misschien dat het een beetje overkill is. “Exclusieve volkswagens”, “volkswagen worden slim”, “1000pk uit golf met dsg”, en nu dit artikel
@sjonniedeluxe: als t maar over vw gaat dan komt t op AB. Iets met imagoproblemen.
@sjonniedeluxe: Heel simpel: het is nu eenmaal een zeer groot merk (helemaal als je het complete concern meerekent). Dat betekent dat dat er veel nieuws te melden is. Daarbij is het ook nog eens een onderwerp wat veel mensen leuk vinden om te lezen. Omdat het zo’n groot merk is, zijn er ook veel tegenstanders. Hoort er nu eenmaal bij.

Als laatste klopt je betoog niet, vind ik. De afgelopen twee weken hebben we negen Volkswagen artikelen geplaatst. Er worden per dag meer dan 10 artikelen geplaatst. In de afgelopen twee weken zijn dat dus minimaal 140 artikelen. Dat vind ik heel erg meevallen, eigenlijk.
@willeme: ok. Ik vind ze ook wel leuk om te lezen. Probeerde alleen de opmerking hierboven te verklaren
De golf iv r32 is erg tof. Lekker geluid. De rest kan me niet bekoren.
@baklava: ik ben geen Volkswagen fan maar enige respect die ik heb is die polo WRC, helemaal door die ene Autoblog lezer die foto’s gooide van zijn polo die 292 of 289 ging. Heel ziek.
Vriend van mn ma heeft een VI R met handbak. Is toch leuk om daar op je 17e eens in te mogen rijden!
Mijn eerst auto van een Golf IV R32. Ik kon het niet laten om haar continue flink de sporen te geven. Mijn ouders, en de buren, konden het niet waarderen als ‘s ochtends vroeg weg moest.
@turboost: zal je motor fijn vinden om koud op zijn staart getrapt te worden
@gulli: Dus jij bent in de veronderstelling dat er met koude motor snoeihard van de oprit van mijn ouderlijk huis werd weggereden? Een Golf IV R32 was in die tijd redelijk luid, en zeker met een koude start op een vroege koude morgen terwijl iedereen in de buurt nog sliep.

Stel jezelf niet zo aan. In 2008 waren die dingen niet te betalen voor petjes. Genoeg 1.6-jes met R32-wel-willen-niet-kunnen-look gezien. En nog steeds. Al zijn het tegenwoordig vooral de 1.9tdi’s.
En toch is het allemaal een beetje spareribs. Hartstikke lekker hoor, maar voor zulk geld kan je ook wat avontuurlijkers kopen.
Best een leuk artikel. Maar ik mis de prijzen. Al helemaal vanwege de titel.
De R32’s, de R36 en de R50 vindt ik geniaal. De 6 en 7 R klinken stuk voor stuk of zijn ze constant aan de diaree.
Tja, het hele probleem met dure Volkswagens is natuurlijk precies dat ze duur zijn. Voor dat geld koop je ook iets écht gaafs, tja nouja dan weet je het wel hé… Desalniettemin kan ik het wel waarderen van Volkswagen.
Toen Volkswagen nog geen bromfietsmotoren hadden!
Zelf een golf v r32 gehad. heerlijke bak was het, moest hem alleen de deur wijzen ivm met zijn drank problemen hehe..
@vtechlover: Je ging er van uit dat hij zuinig reed?
@werf76: het begint met dat je denkt een gezellige drinker aan de haak geslagen te hebben en het eindigt met dat het een gewelddadige alcoholist blijkt te zijn. Kom op, dat kun je zelf wel bedenken toch, hoe dat gaat. En als dat niet lukt, verplaats je dan eens in een veranderende context: misschien heeft hij minder te besteden aan auto’s dan bij aanschaf of vindt zijn nieuwe vrouw/vriendin er wat van. Enz. Inbeeldings- en inlevingsvermogen, mooi spul.
Waar is de tijd dat je met een “GLT” nog de man was.. alles was toen nog zo heerlijk ongecompliceerd
Mooi artikel. Kan zelf een originele R32 goed waarderen. Leg ik wel de nadruk op origineel, want die aftermarket zooi doet het niet voor mij.

De golf 5 en 6 vind ik dan weer niks. Gewoon geen strakke wagens om te zien. Een Golf 7 R facelift model in die exclusive kleur van de eerste foto, ja dat wil ik! Jammer dat ze zo over-priced zijn. Mooi ingetogen, dat dan weer wel.
@simonferrari: de Golf 6 heeft mij qua model ook nooit iets gedaan, maar in R-Trim, met die donkere koplampen, grote velgen en blauwe kleur is het toch wel echt een strakke wagen!
Het blijven Volkswagens. Leuk voor de VW fan dat je de snelste hebt, maar de enige die onder de indruk zal zijn is een andere VW fan. Een ieder ander rijdt liever wat anders zelfs wanneer hij/zij het met minder paarden moet doen.

Dat gezegd hebben is een V6 in een Golf natuurlijk gewoon heerlijk! Geen perfecte auto, wel begeerlijk omdat hij iets unieks heeft te bieden. Dat valt van alle 2.0 turbo’s niet te zeggen.
We zijn voor mijn moeder eens bezig geweest om de zwarte parellak van de Passat op een nieuwe polo te krijgen. Dat kon uiteindelijk via Individual, kostte destijds 7000€. Idioot prijzig en totaal uit verhouding. Volgens was het in 2006.
@jochen: en dan kost een potje verf voor een auto €40… al zal het spuiten en de auto van de lijn afhalen wel een flinke duit kosten.
@jochen: En zijn jullie ook zo gek geweest om daar 7k voor neer te leggen?
@berlinetta: meer dan 7x de prijs van de metallic lak uit de prijslijst van de Polo zelf, dan werd hem dus niet. We rekenden op een dubbele prijs ongeveer.
Die Touareg V10 is feest!
Een hele lijst met snelle auto’s en werkelijk geen enkele positieve emotie bij mij. Alsof je naar een culinair restaurant gaat en een broodje pindakaas krijgt. Weliswaar een lekker broodje pindakaas maar het blijft een broodje pindakaas. Dat wat je pakt als je snel een vorm van maagvulling moet hebben, maar dan voor de prijs van een fancy culinair gerecht.
@lekbak: zeg wat je wil, maar die grote VR6 motoren zijn wel emotie vind ik. Één van de best klinkende motoren, alle categorieën en prijsklasses. Wel stoorde ik me snel aan de houterige ophanging en besturing (R32 V)…
@onehp: Die motor zit in een verpakking die gemaakt is om er geen mening over te kunnen hebben. Dat is namelijk wat de meeste mensen willen. Rijden zonder het idee dat je rijdt, techniek gebruiken zonder het idee dat je het gebruikt en vooral zorgen dat anderen geen mening over je kunnen hebben. Stel je toch eens voor dat die negatief is.
@lekbak: dat lukt je vooralsnog, negatief te zijn…
Ieder zijn ding, om met je kop boven het maaiveld uit te steken, heb je een maaiveld nodig…
Ik houd wel van een sleeper…
Een originele R32 gehad en rij nu een originele R36. VW is met mijn 2m+ lijf een van de weinige (samen met Skoda) auto’s waar ik qua hoofdruimte goed in pas. Bovendien zijn de stoelen in een R36 fenomenaal. Als je daar eenmaal in hebt gezeten, zit er weinig anders nog goed (en dan mag je het vergelijken met pure sportauto-stoelen). Ook blíjft het (op mijn leeftijd, kuch ;)) grappig om allerlei bekend snel spul stevig weerstand te bieden en te verslaan met je volkse gezinsbak :). Ohja, en op de grip van het stuur ben ik ook verliefd. Nou, dan heb je de twee zaken waar je het meest direct contact hebt (stuur en stoelen) op een 9 staan: wat wil je nog meer….? #komermaarin ;)
Vreselijk saaie dingen.
@aquila2003: in welk opzicht vind je ze saai?
@geenidee1975: uiterlijk, prestatie, motorisering en exclusiviteit.
@aquila2003: aha, net wat ik dacht, gewoon een roeptoetpost. Hebben we allemaal wel eens :). Je bedoelt dus dat je niets met VW hebt. Kan ik me voorstellen. Kwestie van smaak.
@geenidee1975: het zijn niet de spannendste of mooiste auto’s om te zien, wees daar nou eens heel eerlijk in.
Er zijn merken die stijlvollere of mooiere auto’s op de weg zetten.
En over jou stoelen gesproken, ik ben 1m93 en ik vind de Franse merken de fijnste stoelen hebben. En ja, dan heb ik nog flink wat hoofdruimte over….
@rufctr01: zeker waar hoor qua niet-spannend uiterlijk. Ik ben geen VW-fanboy oid, daarvoor heb ik teveel verschillende auto’s gereden. Het lijnenspel van VW is ook zeker niet bedoeld om spannend te zijn, daarvoor hebben we de Franse voitures…spannende lijnen waar je zomaar in kunt verdwalen en ’s nachts zwetend wakker van kunt worden :). Toch kan ik nu even geen mooiere station voor ogen halen dan een originele R36, maar dat is smaak. Dat er in bredere zin mooiere en spannendere auto’s zijn: ja. Maar noem een auto en dat argument gaat altijd op. Uhhh, en over die lengte irt auto’s….1.93m….ik 2.09m, dus dat is jezelf vergelijken met iemand van 1.93 – 16 = 1.77. Sorry, je bent gewoon niet lang, maar slechts bovengemiddeld. Hopelijk komt dit nieuws niet te hard aan :))). Ik vind je een mazzelaar met je 1.93 ;).
Saai is een ander woord voor discreet, onopvallend en bruikbaar. De VR6 motoren zijn zeker niet saai anders…
@onehp: Saai is voor mensen zonder mening.
@lekbak: in deze overdaad van meningen, is ‘geen mening hebben’ zo saai nog niet. Maar dat is slechts mijn mening ;).
@geenidee1975: Ik heb ook wel eens geen mening. Over kleding bijvoorbeeld. Ik kijk zelden in de spiegel als ik kleren koop, mijn vrouw mag beslissen of het staat en ik moet het lekker vinden zitten. Ik zal ook de laatste zijn die mijzelf liefhebber van kleding noemt.

Ik kan daarom liefhebbers van volkswagen golf ook niet serieus nemen. Ze zijn liefhebbers van iets wat specifiek gemaakt is om zo weinig mogelijk mening over te kunnen hebben. Overigens net zo met een corolla of opel astra.
@lekbak: hm, maar als dat zo is, waarom zijn er dan altijd zoveel posts in berichten over VW?
@geenidee1975: Ik denk dat ik ook nogal wat reacties krijg op een modeblog… Als je een mening hebt over auto’s dan kom je hier. Niet voor niks is er een hoop haat hier, en dat is niet bepaald representatief voor het echte leven.
@geenidee1975: Het is een groot merk en populair merk. Voornamelijk omdat ze op veel punten bovengemiddeld goed scoren. Ik ben zelf (bijna ;-)) net zo groot als jij en ik herken het voordeel van een VW. Je past er altijd goed. In sommige modellen zit je zelfs uitstekend. Met name bij veel Franse en Italiaanse auto’s zit ik verschrikkelijk slecht: te korte leuning, veel te weinig steun. Den velours barkrukjes doen het niet voor mij, na een halfuurtje pijn in mijn rug. De Recaro sportstoelen van een oude A8 zijn véél beter.

Maar ja, dat is VW en dat mag dan niet. Omdat het zo populair is, wil men zich er tegen afzetten.
@willeme: Yep. Gelukkig vind ik tegenwind vaak wel geinig. Zonder wrijving geen glans :).
@geenidee1975: Ach ja, laten we eerlijk zijn: bij elke zijn er voldoende redenen om er wél eentje te kopen of juist om ‘m te laten staan. Ik kan eigenlijk bij elke auto wel wat vinden wat ik kan waarderen. Zo’n Passat R36 is toch een geweldige bak? Ziet er dikker uit dan alle andere Passats, klinkt uit de kunst en is waanzinnig gaaf afgewerkt met die sportkuipen en ledere/alcantara delen. Je kan ook kiezen voor een veel slechtere Saab 9-3 Estate Aero of Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4. Dan heb je voor de regeerders een veel betere auto gekocht met karakter, maar elke dag baal je er van dat ze niet vooruit te branden zijn, te veel zuipen en nogal krap aanvoelen. Altijd kiezen waar je je zelf het beste bij voelt,. Wat de rest ervan vind, ach, vanaf een antieke Mercedes, opgereden 156 of splinternieuwe Batavus is het altijd makkelijk afgeven ;-).
Ik zou wel zo’n Scirocco willen.
De meeste auto’s in dit lijstje doen me vrij weinig, maar zo’n Scirocco vind ik een van de gaafste auto’s die VW ooit heeft gebouwd. Ik vind het zelfs een van de mooiste hatchbacks ooit gebouwd. Zeker in R-trim echt een plaatje.
Golfjes…. De Scirocco is de enige Volkswagen die me aanspreekt en die werd amper verkocht. Jammer.
Jammer dat een Golf 4 R32 niet meer te betalen is. Een blauwe DSG met minder dan een ton op de klok kost meer dan 30 ruggen…. 5 jaar geleden de kans gehad, toen gekozen voor een golf 3 VR6 en het overige budget voor verstandige zaken te gebruiken. Toch erg jammer, destijds koste ze een dikke 10k, toch flink rendement in 5 jaar…..
@dutchdriftking: Een nette vr6 zit inmiddels ook in de lift dus je zit sowieso wel goed.
@lekbak: Klopt, maar als daily driver ingezet, in afgelopen 5 jaar er een ton bij gereden, met wat km’s zijn ze toch minder waard, ondanks dat hij heel netjes is. Er zijn er gewoon veel meer van gebouwd dan golf 4 R32.
@dutchdriftking: probeer de r36: daar zijn er véél minder van en blijven al geruime tijd stabiel in waarde. En is bovendien sneller. Alleen het geluid is net wat minder dan van een R32 :/.
Vw is gestopt na 1995 met echt mooie speciale auto’s te maken………De Corrado VR6 en de Golf Rallye en Limited waren pas aparte auto’s. Met speciale motoren en voor die tijd ook nog eens snel. Een Corrado VR6 doet nog steeds niet onder voor een R32!
Een lijst van duurste VW modellen maar een prijs noemen ho maar. Beetje nutteloos artikel imo
Aangezien het over vag gaat geloof ik maar 60% van de waardes die hier opgegeven worden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).