• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland heeft relatief bijna de minste verkeersdoden

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 september 2010 om 08:58 – 43 Reacties

(flits)held

Goedemorgen arbeiders! Heeft u uw eerste bakkie koffie al achter de kiezen? Fijn achter de pc gekropen voor een spannende nieuwe werkweek? Dan hebben wij goed nieuws voor u: de kans dat u het eind van de week haalt als u zich per auto verplaatst is zeer groot, want Nederland schijnt een van de veiligste wegennetten ter wereld te hebben.

Dat onze wegen veilig zijn wisten we al. In 2009 daalde het aantal verkeersdoden naar 675. Dit vertaalt zich per 100.000 inwoners naar 3,9 verkeersdoden, evenveel als Zweden. Het land dat het slechtst scoort is Maleisië, met maar liefst 23,8 doden per 100.000 inwoners. Dit is becijferd door het International Transport Forum.

En we weten natuurlijk wie we daar voor moeten bedanken: Koos Spee. Oh sorry, mr. Koos Spee (of Ridder Koos Spee, kies maar). Dankzij zijn doortastende beleid en visie hoeven wij alleen nog maar het Verenigd Koninkrijk voor ons te dulden als veiligste land om rond te rijden (3,8 doden per 100.000 inwoners). Al jaren daalt het aantal slachtoffers op de Nederlandse wegen, en die daling zet alleen maar door.

Dit zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat we meer in de file staan dan dat we rijden. Misschien heeft het te maken met het feit dat er op elke tweebaans weg tegenwoordig een dikke dubbele doorgetrokken streep zit, ook al heb je rechte stukken van kilometers lang. Misschien heeft het te maken met het bombarderen van vele tweebaanswegen tot 60 km/u-zone? Of misschien heeft het ook wat te maken met het feit dat het Nederlandse wagenpark erg nieuw is, en dus voorzien van de meeste airbags en andere veiligheidssnufjes.

Maar nee, daarmee zouden we Koos Spee tekort doen. Koos Spee, dames en heren, de Vader des Vaderlands! Een grotere held dan Marco Kroon en Hugo de Groot bij elkaar. We vergeven u alle flitscontroles. Alle keren dat we weer een mooie CJIB-envelop hebben mogen ontvangen om 16 euro + 6 euro administratiekosten af te tikken omdat we 124 hebben gereden waar 120 was toegestaan.

Mijn voorstel: verplaats mr. Spee van Suriname naar Vietnam. Ik had kort geleden het genoegen hier 2 maanden rond te rijden, en dit land kent 14.000 verkeersdoden per jaar (met 86 mln inwoners). OK, toegegeven, maar liefst 95% van de voertuigen hier heeft niet meer dan 2 wielen, en snelwegen kennen ze niet echt. Toch is hier werk aan de winkel! Koos, als je de handschoen oppakt, weet dan dat we je zullen missen. En van de fijne verhoging van de boetes die er weer aankomt maken we een massief gouden standbeeld voor je. Suggesties voor de lokatie hiervan zijn welkom in de comments.

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland
  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland
  • Gespot - De groenste Porsche van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

flitsen, koos-spee, Verkeer

Vorig bericht: « Autoblog 2010 flashback: week 37
Volgend bericht: Jammie! Maserati GranTurismo MC Stradale »

Lees Interacties

Reacties

  1. paulusrx7 zegt

    20 september 2010 om 09:03

    en toch moeten de boetes met 15% omhoog rarara waar dat geld heen gaat… nog meer drempels, rotondes, doorgetrokken strepen maken.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      20 september 2010 om 09:30

      @paulusrx7: Nou ja, ik vind het belangrijker dat er 0 verkeersdoden vallen dan dat ik twee minuten eerder op m’n werk ben.

      Login om te reageren
      • York zegt

        20 september 2010 om 09:47

        @Jochempie: Laten we dan allemaal te voet gaan.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          20 september 2010 om 10:25

          @York: Nee, laten we voorzichtig rijden!

          Login om te reageren
    • Griffin zegt

      20 september 2010 om 10:25

      @paulusrx7: neen, die centjes gaan niet naar verkeersdrempeltjes en flitsers, maar verdwijnen in de pot waar “algemene middelen” op gestempeld staat. Het gaat om het dichten van een begrotingstekort, daar komt Den Haag deze keer rond voor uit.

      Login om te reageren
  2. C220AMG zegt

    20 september 2010 om 09:11

    Gek he, vanmorgen kon ik ook al niet doorrijden!

    Ik hoorde vanmorgen ook dat de politie vond dat de belastingsdienst zich maar bezig moest gaan houden met flitsen, met als smoes dat de politie zich kon richten op het “boeven vangen”. Het bewijs dat het echt om het geld gaat!

    Login om te reageren
  3. wouterv8 zegt

    20 september 2010 om 09:12

    Locatie? Misschien kan dit exemplaar tussen zijn bolle billetjes geramd worden…

    Login om te reageren
  4. wouterv8 zegt

    20 september 2010 om 09:12

    Locatie? Misschien kan dit exemplaar tussen zijn bolle billetjes geramd worden…

    Login om te reageren
  5. Beetje Verward zegt

    20 september 2010 om 09:13

    Kan dat fotootje van die twee belegen mannen hierboven niet eindelijk eens verwijderd worden?

    Login om te reageren
  6. wouterv8 zegt

    20 september 2010 om 09:14

    Oeps, twee maal, sorrie :D

    Login om te reageren
  7. Peer zegt

    20 september 2010 om 09:27

    @Kop klopt niet, het VK heeft relatief minder verkeersdoden.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      20 september 2010 om 09:54

      @Peer: Klopt, ik heb het even aangepast. Tof van je dat t even aanstipt, maar je bent dan ook een Peer.

      Login om te reageren
  8. DeSjaak zegt

    20 september 2010 om 09:43

    Als de resultaten zijn gehaald mogen we dan nu weer hard rijden?

    Login om te reageren
  9. Benjamin1 zegt

    20 september 2010 om 09:49

    Persoonlijk vind ik Koos Spee belangrijker voor Nederland dan Willem van Oranje of Rembrandt.

    There I said it.

    /sarcasme uit.

    Login om te reageren
    • DD zegt

      20 september 2010 om 09:55

      @Benjamin1: zonder Willem van Oranje had er misschien wel geen nederland geweest…

      Login om te reageren
  10. john zegt

    20 september 2010 om 10:05

    hoe zit t eigenlijk met die Spee, ik dacht dat hij weg was bij de klpd, maar nu zie ik nog steeds op zondag die vent met zijn poffertjesporem op TV.

    Login om te reageren
  11. Merry zegt

    20 september 2010 om 10:13

    uhmmm dat plaatje he…ik weet het niet hoor.

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    20 september 2010 om 10:56

    China, India, Indonesië, Rusland en Brazilië ontbreken in het lijstje. Laat daar samen nou de helft van de wereldbevolking wonen. En uitgerekend daar worden pas de laatste jaren echt veel auto’s verkocht. Ik was vorige maand in Calcutta, en heb zo maar het vermoeden dat er in die landen ook wel eens iemand om zou kunnen komen in het verkeer…

    Login om te reageren
  13. beschonken bestuurder zegt

    20 september 2010 om 11:13

    Je kan jezelf ook nauwelijks doodrijden als je alleen maar in de file rijdt :) Dat is dan weer het pluspunt van filerijden

    Login om te reageren
  14. majinstar zegt

    20 september 2010 om 11:20

    Vrij logisch toch. Nederland is ook relatief een klein land met weinig inwoners.

    Login om te reageren
    • TWJ zegt

      20 september 2010 om 13:59

      @majinstar:
      Jij snapt er dus niets van.
      Ze kijken hoeveel mensen er per 100.000 komen te overlijden in het verkeer.

      Dus of er nou 100.000 inwoners of 4 miljard inwoners zijn.. dat cijfer blijft gelijk.

      Login om te reageren
  15. Osca zegt

    20 september 2010 om 11:30

    Kann iemand mij uitleggen waarom er een weg van 7 kilometer, terwaarde van 900 miljoen euro komt terwijl er flink moet worden bezuinigd op andere belangerijkere zaken?

    Sorry voor typfouten zit op mn mobiel :p

    Login om te reageren
  16. Ary zegt

    20 september 2010 om 11:45

    tijd voor een nieuwe uitdaging Spee, op naar Azie!

    Staat NL er ook bij als land waarbij het verkeer het minst hard vooruit komt? ( 80 km zones, files e.d )

    Login om te reageren
  17. mockingbird zegt

    20 september 2010 om 12:08

    Koos rules!

    Login om te reageren
  18. Meneer_sander zegt

    20 september 2010 om 12:12

    Als die randdebiel nou is de zaakjes in maleisie gaat regelen zijn wij van zijn arrogante kut kop af.

    Login om te reageren
  19. RB zegt

    20 september 2010 om 14:02

    Dit onderwerp wordt zowel in de media als door het ministerie zo vaak besproken. Ik blijf het zeer vreemd vinden dat het fenomeen ‘bomen langs de weg’ niet zo vaak aan de orde komt.

    Bomen langs de weg zijn namelijk een van de grootste veroorzakers van verkeersdoden. En waar dienen ze voor? Hooguit een estetische waarde? Plant dan nieuwe bossen aan zou ik zeggen. Als er geen bomen langs de weg stonden dan zou het aantal verkeersdoden drastisch dalen.

    (Wu van Rijkswaterstaat (beheerder van talloze wegen in onze provincie)zegt: „Ondanks de verkeersongevallen is nooit overwogen de bomen te kappen. Deongelukken worden tenslotte niet veroorzaakt door de bomen, maar door het rijgedrag van de chauffeurs.
    Bovendien hebben de bomen een functie. Ze geven aan waar de weg loopt. Ook ziet zo’n bomenrij mooi uit.)

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 september 2010 om 14:18

      @RB: Groot Brittannië, volgens deze cijfers het veiligste land, wil juist meer bomen langs de wegen gaan plaatsen. ;)

      Login om te reageren
  20. majinstar zegt

    20 september 2010 om 14:11

    @ TWJ.

    Met meer inwoners is de kans groter op een ongeluk per 100.000 inwoners. Als je dan ook nog bekijkt hoe de infrastructuur van Nederland t.o.v. andere landen is geregeld kan je je conclusies wel trekken, dat er relatief minder ongelukken plaats vinden hier dan elders.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 september 2010 om 14:16

      @majinstar: Je zou het misschien in verband kunnen brengen met de bevolkingsdichtheid, maar die is van Nederland ook vrij hoog wat tot een hoger aantal ongelukken zou moeten leiden. En dat de infrastructuur goed is, daar gaat het juist (onder andere) om en dat moet je dus juist niet corrigeren. :roll:

      Login om te reageren
  21. Megakix zegt

    20 september 2010 om 14:27

    Nederland is op Malta na, het dichtsbevolkte land in Europa…goedemorgen files !! Nederland heeft een superhoog ‘ouderdomspercentage’, hetgeen zich vertaald in gemiddeld zeer slecht weg-/rijgedrag. Hoe harder je rijdt, hoe lager de kans op dodelijke afloop…

    Login om te reageren
  22. handrem trekken is fijn! zegt

    20 september 2010 om 14:31

    Die ehm.. Ridder Spee moet eens flink van achteren geramd worden door een grote neger!

    Login om te reageren
  23. 4991 zegt

    20 september 2010 om 14:47

    Spijtig dat er hier in België meer doden moeten vallen :cry:

    Login om te reageren
  24. IksEm zegt

    20 september 2010 om 14:53

    €22 voor 124km/u, weet ge wel hoe goedkoop dat is?
    Hier tellen we er €50 voor af.

    Login om te reageren
  25. Atenza zegt

    20 september 2010 om 15:47

    sir_smokalot maakt er weer een kinderachtig potje van. Beetje dom en kortzichtig bashen op Koos Spee bij een positief bericht. En kleine boetes zijn kut maar als je 5 km/h te hard gaat gedogen gaat men dus altijd 5 km/h te hard rijden om vervolgens dáár weer paar kilometer boven te zitten. Maar daar had sir zeker niet aangedacht? Of dat wij het slim aanpakken door op deze manier de staatskas te vullen waar wij allemaal profijt aan hebben. Of heb je liever wegen zoals in Belgie..?

    Login om te reageren
  26. bozewolf zegt

    20 september 2010 om 16:09

    Had Koos blijkbaar dus toch gelijk.

    Login om te reageren
  27. Henky zegt

    20 september 2010 om 16:10

    Een 3,8 en 3,9 dode is onzin. (dood=dood) De 0,8 en 0,9 dode zijn dood, dus leven niet nog 10 of 20 %. Dus we staan gedeeld 1e met UK.

    Login om te reageren
  28. Oxymoron zegt

    20 september 2010 om 16:51

    Eigenlijk komen we er nog slecht af. We hebben in vergelijking tot andere landen abnormaal veel fietsers maar daarmee gebeuren weinig ongelukken omdat ze grotendeels hun eigen wegennet hebben. We hebben goed onderhouden wegen. We hebben door de grote bevolkingsdichtheid veel files, wat weer de gemiddelde rijsnelheid drukt. We hebben desondanks net zoveel verkeersdoden als een leeg land als Zweden en maar iets minder dan Israel dat ook klein is met een hoge verkeersdichtheid en bovendien een volkomen ongedisciplineerd gedrag op de weg. Moeten we daaruit dan niet concluderen dat de gemiddelde Nederlandse chauffeur zelf een gevaar op de weg is?

    Login om te reageren
  29. hammerhead zegt

    20 september 2010 om 18:55

    is die 4km/u na de correctie de laagste bekeuring voor snelheid die je kan krijgen?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      20 september 2010 om 22:15

      @hammerhead: Volgens mij 2, bij een flitspaal.

      Maar bij trajectcontroles, die veel nauwkeuriger zijn, krijg je bij een geldende snelheid van 100 pas een bekeuring als je vóór de correctie 107 rijdt. Bij 120 is het vóór correctie 128 gemiddeld.

      Login om te reageren
  30. Jippie zegt

    20 september 2010 om 22:08

    Ik vind het Nederlandse wegennet echt een hoog Jip en Janneke gehalte hebben. Dat er nog altijd 675 doden vallen is dan eigenlijk nog verbazingwekkend te noemen. Mijns inziens heeft dat ermee te maken dat de meeste Nederlanders amper verkeersinzicht hebben en ook nauwelijks enige vaardigheden bezitten om een auto in extreme situaties onder controle te kunnen houden. En dan gaan ze er bij de rijopleiding maar eens de nadruk op leggen hoe je met je navigatieapparatuur moet tuffen. Suf!

    Login om te reageren
  31. Cantago zegt

    20 september 2010 om 22:49

    Laat Koos nu maar ergens anders de zooi bekritiseren! Want ik heb het vermoeden dat Koos nog geen 1% van de vermindering voor zijn rekening kan nemen…

    Login om te reageren
  32. DaBlanco zegt

    21 september 2010 om 11:47

    Laat die vent alsjeblieft niet naar Vietnam gaan, want het is zo fijn om zonder enig bewijs van rijvaardigheid een scooter in je handen geduwd te krijgen en dan de Vietnamese bergwegen rondom Sapa door te sturen, heerlijk. Nee, ik vind Noord-Canada of Siberië wel een geschikte plaats voor deze beste man. Ik heb gehoord dat het daar ook heel vervelend kan zijn, vooral als het hard heeft gevroren. Heel gevaarlijk al dat ijs.

    Good morning Vietnam! en goodbye Mr K. Spee

    Login om te reageren
  33. tarquesh zegt

    24 september 2010 om 21:14

    Toch leuk dat Mr Spee het weet. Hij is de fatsoenlijkste Nederlander ooit. Echt een vader voor ons. Ik vindt die man meer waarde hebben voor het land dan die tooi van een Beatrix.

    Stuur Mr Spee niet naar Vietnam of zo, hij gaat gewoon over een paar jaar met pensioen.

    Alleen nog Engeland voor Nederland. Dat moet anders.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North