• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland is een hele dikke MG rijker

Auteur: Redactie Autoblog, gepost 26 december 2024 om 13:00 – 12 Reacties

Het is één van de vreemde vogels die in november op kenteken zijn gezet.

Als je kijkt naar de ruim 70.000 kentekens die de RDW in november heeft uitgegeven, dan vind je daar zo’n 150 verschillende merken en ruim 2.200 verschillende modelbenamingen. Natuurlijk veel bekenden, maar ook wat aparte namen. We pikken er vijf uit.

MG X-Power SV-R

In 2002 presenteerde MG in Birmingham een redelijk verrassende auto, de X-Power. Vlak daarvoor was MG namelijk eigenaar geworden van Qvale, bekend van de Qvale Mangusta. Op basis van dat platform werd de X-Power gemaakt. Het ontwerp was afkomstig van Peter Stevens, ook bekend van de McLaren F1. De productie werd uitgevoerd in Modena in Italië, maar de uiteindelijke assemblage vond plaats in het Engelse Birmingham.

Foto: Porsche Centrum Gelderland

Er waren twee uitvoeringen te bestellen, de SV en de SV-R. De SV had een 4.6 liter Ford V8 met 324 pk en kreeg een prijskaartje van £ 65.000. De SV-R kreeg naast een flinke spoiler een 5.0 liter motor met 390 pk, waardoor de prijs steeg naar £ 83.000. 

Het was de bedoeling dat MG zo’n 840 stuks zou produceren, maar door het faillissement kwam men niet verder dan 82 stuks, waarvan 42 SV-R’s. In november is er opnieuw eentje voorzien van een Nederlands kenteken. Hierdoor komt de teller voor de X-Power op drie stuks te staan, namelijk twee SV-R’s en een ‘gewone’ SV.  

Rivian R1S

Vorige maand werd al duidelijk dat Rivian het erg zwaar heeft. Dan hebben we het natuurlijk niet over het gewicht van de R1S of de R1T, met ruim 3.000 kg zeker geen vedergewicht, maar over het verlies dat ze maken op elke verkochte auto.

Kunnen we hier dan een positieve draai aan geven, bijvoorbeeld door te zeggen dat het goed gaat met Rivian in Nederland? Nou, dat is misschien wat overdreven, maar het aantal Rivians op gele platen is wel met 50 procent toegenomen. Inmiddels is de eerste R1S, de SUV-variant, op Nederlands kenteken is gekomen. Het is echter geen volledig nieuwe auto, maar een import uit mei 2023. 

Er verschenen eerder al twee exemplaren van de R1T pick-up op kenteken, beiden als bedrijfsauto. Dat brengt het totaal dus op drie.

Lexus GX550

Over bedrijfsauto’s gesproken, er is nog een andere opvallende auto die onlangs met een V-kenteken in het RDW-register is verschenen: een Lexus GX550. 

De derde generatie GX, codenaam J250, werd in juni 2023 gepresenteerd, maar is in principe niet bedoeld voor de Nederlandse markt. Via de import is toch een exemplaar deze kant op gekomen en om een tonnetje aan BPM te voorkomen is deze natuurlijk op een grijs kenteken gezet. Het resultaat is echter een grote SUV die vrolijk off-road kan en ook nog eens een hele flinke aanhanger kan trekken, mede dankzij de 3.4 liter biturbo V6 die 350 pk en 650 Nm kan leveren.

Scion xB

In de beginjaren van deze eeuw probeerde Toyota in de Verenigde Staten een jonger publiek te bereiken en dat deden ze met het merk Scion. Tussen 2003 en 2016 werden acht verschillende modellen gebouwd en rolden ruim 1 miljoen auto’s van de band. Op een gegeven moment was het voeren van een eigen merknaam niet meer nodig en werd ervoor gekozen om alles samen te voegen met de Toyota-modellen.

De xB was één van de eerste modellen en was afgeleid van de Toyota bB. Dat zegt je misschien ook niet zoveel, aangezien die alleen leverbaar was in Japan. Kort gezegd een vierkante doos op wielen. Dat sluit ook wel een beetje aan bij de naamgeving bB, wat refereerde naar ‘black box’. De marketingafdeling van Toyota had die naam echter bedacht als een ‘auto met onbekende mogelijkheden’, maar vooruit dan maar.

Van de Scion xB werden uiteindelijk 392.632 exemplaren gebouwd. Twee daarvan staan er nu op Nederlands kenteken en daarmee komt het totaal aantal Scions op gele platen op 9 stuks.

Kia Mohave

Een auto die je ook niet veel zal tegenkomen op de Nederlandse wegen is de Kia Mohave. De naam is een afkorting van ‘Majesty Of Hightech Active VEhicle’. Tsja, zoiets verzin je toch niet? In Noord-Amerika werd de auto trouwens verkocht onder de naam Kia Borrego, omdat Mohave (Mojave) daar verwijst naar de oorspronkelijke bewoners van de Mojave woestijn.

De Mohave is een grote SUV uit 2008 die ontworpen was door Peter Schreyer, voorheen werkend voor Audi. In 2019 volgde de tweede generatie, inclusief een Gravity variant.

Slechts enkele exemplaren zijn in Nederland terechtgekomen. Zo vinden we in het RDW-register één Borrego en vijf Mohave’s, allemaal van de eerste generatie. De auto die recent op kenteken is gezet, heeft onder de kap een 3.0 liter V6 liggen met 250 pk.

Dit was een bijdrage van Edvar van Daalen

Lees ook de eerdere artikelen over de nieuwe modellen en de exoten die in november op kenteken zijn gezet!

Ook interessant!

  • Rivian presenteert volgende maand Model Y-rivaal
  • Kia geeft nieuw model een Nederlandse naam!
  • Gespot - Een Rivian R1T op Nederlands kenteken
  • Video: das pech, Kia weg

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Kia, Lexus, MG, mohave, R1S, rdw, Rivian, scion, xpower

Vorig bericht: « Gespot – M4 in een lekker fris kleurtje
Volgend bericht: Naar deze auto’s die in 2025 komen kijken we het meeste uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    26 december 2024 om 13:38

    Volgens mij was er van die MG nog een variant gepland met nog veel meer power, richting de 900pk staat me bij. Weet iemand daar meer over? Is daar een prototype van geweest of alleen op papier verzonnen?

    Login om te reageren
    • Michiel1 zegt

      26 december 2024 om 14:54

      Ja ergens iets van gelezen dat die af-fabriek met lachgas injectie enzo zou komen. Ben benieuwd wie meer details heeft!

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        27 december 2024 om 16:15

        https://youtu.be/sjZmSv1s71k?si=3_24w1v9w9lTZWga

        Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      28 december 2024 om 09:58

      Klopt , ik heb dat ding toen nog gezien @ de RAI.

      Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    26 december 2024 om 14:32

    Waarom wordt een zelfde auto door de rdw met 2 verschil namen geregistreerd?

    Login om te reageren
    • evandaalen zegt

      26 december 2024 om 14:38

      Naamgeving bij de RDW is alles behalve consistent. Heel veel invoerfouten en variaties. De variatie komt ook omdat ze de naamgeving van vorige registraties uit het buitenland gebruiken.

      Login om te reageren
      • sleepyj zegt

        27 december 2024 om 08:09

        Ja heerlijk. Destijds stond het vermogen van mijn fd rx7 geregistreerd als 145 pk (van de oudere fc) ideaal, want daarmee kon ik m met mijn jonge leeftijd verzekeren.

        Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    26 december 2024 om 15:19

    Altijd leuke rubriek dit! Grappig wat mensen hier via grijze import soms naartoe halen.

    Weetje nog: Scion xB kenden wij hier ook met een iets ander jasje als de Daihatsu Materia.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      26 december 2024 om 21:37

      @tenaci: bijna goed: de Scion xB en Toyota bB waren identiek bij de eerste generatie, maar bij de tweede generatie waren de bB en xB nét anders (en heette ie bij Toyota Corolla Rumion). De Materia was een rebadge van de Toyota bB en Subaru Dex.
      Verwarrend en mierenneukerig, I know 😅

      Login om te reageren
  4. Fernando zegt

    26 december 2024 om 15:24

    Die MG X-Power SV-R is toch wel een vreemde en aparte auto. Wel leuk dat er vrij veel rare vogels ingevoerd worden in Nederland. Is hier in Duitsland niet of nauwelijks voor elkaar te krijgen. Het beste is via Litouwen en dan is alles okay voor de Duitsers. Krankzinnig

    Login om te reageren
  5. Ultimora zegt

    26 december 2024 om 20:47

    Ik vind deze rubriek erg leuk. Het is gewoo tof om te lezen welke maffe auto’s er in Nederland bijkomen. Bedankt daarvoor!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 december 2024 om 11:49

      Mee eens. Leuk om te zien dat er mensen zijn die gekke dingen doen. Mijn verstand zegt bij zulke wagens “waar begin je aan” maar het hart zegt “het is tenminste geen grijze Polo”.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North