
We moeten nú een keuze maken.
De EV heeft zijn plekje in de mobiliteitswereld inmiddels wel gevonden. De waterstofauto heeft daar meer moeite mee. Steeds meer fabrikanten trekken hun keutel in vanwege de beperkte infrastructuur en grote onzekerheid rondom investeringen vanuit overheden. De nieuwste in het rijtje van waterstofweigeraars is General Motors. Het tegengeluid komt van een aantal Nederlandse bedrijven.
DAF Trucks, Bosal Nederland, TNO en Westport Fuel Systems hebben samen met de RAI Vereniging een artikel opgesteld met daarin een oproep aan de EU. ”De Europese Unie heeft een ambitieuze taak”, zo opent het bericht. Het overheidsorgaan moet zorgen voor minder CO2-uitstoot door de transportsector om uiteindelijk in 2050 klimaatneutraal te zijn.
Niet op één paard wedden
Volgens de Nederlandse bedrijven is het onlogisch om volledig in te zetten op elektrische vrachtwagens. Het aanleggen van opladers met genoeg vermogen gaat te traag, het elektriciteitsnet kan het niet aan en er is geen sluitende businesscase voor transportbedrijven. Kortom, met de elektrische truck gaan we er niet komen.
Waterstof zou beter passen, denken de bedrijven. De vrachtwagens krijgen er een grotere actieradius van, zijn ongeveer even zwaar en hebben dezelfde eigenschappen als dieseltrucks, het aanleggen van een waterstofinfrastructuur is makkelijker en het is relatief eenvoudig om dieseltrucks om te bouwen naar waterstofvrachtwagens.
Wat houdt de waterstofvrachtwagen tegen?
Hier hebben de vrachtwagenmakers ook al op voorgesorteerd. Bijna alle Europese truckfabrikanten hebben al H2-trucks klaarstaan. Het enige struikelblok is groene waterstof. Dit is waterstof die op een milieubewuste manier is opgewekt.

Er is nog maar weinig groene waterstof beschikbaar waardoor het behoorlijk kostbaar is. Nu betaal je zo’n € 20 voor een kilo groene waterstof. Om het voor transportbedrijven haalbaar te maken om groene waterstof te tanken, moet de prijs naar ongeveer € 4 per kilo.
Zo halen we de prijs omlaag
De Nederlandse bedrijven roepen de overheid, maar ook het bedrijfsleven op om initiatief te nemen om de prijs te laten dalen. Hoe? ”Maak in de beginfase geen onderscheid tussen groene, blauwe en grijze waterstof. Dit is de meest effectieve manier om de prijs van waterstof snel te drukken en de markt op gang te brengen”, schrijven de bedrijven.
Wanneer het moment daar is, moet de EU de regelgeving wijzigen zodat groene waterstof het goedkope alternatief wordt. Het moet soortgelijke voordeeltjes krijgen als de EV’s hebben gekregen. Op deze manier is er niet alleen een groene vervanger voor diesel, maar zijn we deze keer wel onze Aziatische concurrenten te slim af.
Het artikel sluit af met de vraag: ”Kiezen we voor de realiteit van een duale aanpak en economische autonomie? Of laten we onze groene toekomst afhangen van te trage infrastructuur en externe partijen?”





Doen we nu net alsof waterstof minder electriciteit kost om te maken en dus minder bezwarend voor het net zou zijn?
Ja! Waterstof kun je maken op momenten dat het net niet is overbelast.
Hebben we genoeg van die momenten om een significant aantal vrachtwagens op te laten rijden?
Alleen in Nederland is het net overbelast. In omliggende landen, lees: de rest van Europa, kent men nauwelijks netcongestie.
Het gebruiken van overproductie is natuurlijk altijd zinvol. Ook als dat een inefficient proces voedt. Of dat dan waterstof moet zijn is een tweede, water naar de maan pompen om het later gebruik te maken van de hoogte om electriciteit te produceren als het wél nodig is lijkt echter simpeler dan waterstof als opslag kiezen.
Wat kan er nog meer dienen als energiedrager die met overschotelectriciteit gemaakt kan worden, bewaard en getransporteerd en op een later moment opgemaakt kan worden?
En dat alles graag in de bestaande infrastructuur… Diesel en gas dus.
Maak dan diesel en gas dat bij verbranding niet schadelijk is.
Denk dat er echt wel een markt is voor waterstof.
En dat het voor vrachtverkeer misschien wel de betere optie is.
Als het echt interessant zou zijn, dan zouden de truckfabrikanten of autofabrikanten toch massaal stations aan het bouwen zijn geslagen? Of de tankstations zelf?
Toen Tesla heil zag in elektrische auto’s hebben ze overal zelf superchargers neergezet.
Nu de truck leveranciers heil zien in elektrische trucks zijn ze samen gaan werken om laadpleinen te bouwen.
Kortom; als er een markt voor was, zou er wel afname zijn en zouden er partijen zijn die de stations bouwen. Maar die is er niet. Niet omdat het niet kan, maar omdat waterstof er weinig is en rijden om waterstof veel duurder is per kilometer.
Als je moet concurreren op enkele centen per kilometer in de transportsector, zou je wel gek zijn om op h2 te gaan rijden.
Kan een vrachtwagen in theorie op 102 octaan benzine rijden!? Ja natuurlijk, maar het is duur en niet handig. Dus niemand doet het.
Waterstof is geen energiebron en daarom ook niet bepaald efficiënt maar dat snappen Robjetoïden niet.
Zelfs een vriend van mij die bij Shell werkt gelooft totaal niet in waterstof. Het is gewoon een lastig en gevaarlijk goedje, extreem ontvlambaar en moeilijk in toom te houden. Het is het allerkleinste molecuul dat er is. Hij gelooft nog eerder in synthetische brandstoffen, ondanks dat die in een verbrandingsmotor veel inefficiënter zijn dan waterstof in een brandstofcel.
Er zijn de afgelopen decennia al meerdere pilots geweest, en elke keer mislukt het weer. Zowel bij wegtransport als het verwarmen van huizen. Ook de infrastructuur er voor creëren is veel ingewikkelder dan het stroomnet verzwaren.
De enige ruimte voor waterstof zal in de scheep- en luchtvaart zijn.
We hebben een Musk nodig voor waterstof..
Laten we beginnen met een lotus op waterstof 😅.
Maar zonder gekheid.. Dat het nu niet een alternatief is betekent niet dat het dat later ook niet kan zijn.. Ik.ben zeker voor blijven investeren.. Want (idd) bij een technische doorbraak loop je meteen voorop..
Het aanleggen van een waterstof infrastructuur is gemakkelijker? Nieuwe waterstof tankstations bouwen en het transport van waterstof regelen is kon wel eens heel veel minder eenvoudig zijn dan ergens in de buurt van een 150V station een snellader bouwen. Waterstof tanken en transporteren is niet zonder gevaar, dat wordt dus gegarandeerd een dure grap en lange bezwaar procedures.
Een afleidingsmanoeuvre van de industrie om de huidige dieseltechniek nog lang te kunnen inzetten. Immers, waterstof is niet nieuw en zo’n initiatief had er allang kunnen zijn. Nu de malaise bij de autofabrikanten toeslaat, door de verkoop van EV’s, lijkt de bedrijfswagensector de vlucht naar voren te nemen met waterstof. Opvallend laat.