• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat Tesla niet lukt, lukt Chevrolet wel met deze betaalbare EV

Auteur: Bas Leesberg, gepost 11 oktober 2025 om 10:10 – 8 Reacties

1-0 voor Chevy.

Tesla probeerde het al, maar slaagt er vooralsnog niet in om een elektrische auto onder de 30.000 dollar aan te bieden. De goedkoopste Model Y Standard blijft in de VS steken op 39.990 dollar. Landgenoot Chevrolet lukt het wel. De nieuwe Chevrolet Bolt komt in 2027 op de markt met een basisprijs van $28.995. Daarmee is het de goedkoopste volledig elektrische auto met een fatsoenlijke actieradius op de Amerikaanse markt.

Ik zal maar meteen duidelijk zijn: nee, ondanks dat deze EV erg goed aansluit bij de huidige Europese autokoper komt de nieuwe Chevy Bolt niet naar Nederland. De enige Chevrolet die hier nieuw kunt kopen, is de Corvette. Terug naar de Bolt. Het model ging in 2023 uit productie maar keert nu ”op verzoek van klanten” terug.

General Motors (GM) heeft de auto volledig herzien, maar houdt vast aan dezelfde formule: betaalbaarheid zonder luxe franje. Net als bij de Tesla-concurrent moet je extra betalen voor de zelfrijdende functies. Er zit wel adaptieve cruisecontrol op en zo zijn er nog negentien veiligheidssystemen die standaard op de EV zitten.

Specs

De 2027 Bolt krijgt een actieradius van 255 mijl (ongeveer 410 kilometer), en wordt aangedreven door een permanentmagneetmotor van 210 pk en 229 Nm. De accu heeft een capaciteit van 65 kWh en gebruikt lithium-ijzerfosfaat (LFP)-cellen. De Bolt kan snelladen tot 150 kW, ruim tweeënhalf keer sneller dan zijn voorganger, maar nog steeds geen laadsnelheid waar we steil van achterover slaan. Aan een DC-lader duurt het 26 minuten om van 10 naar 80 procent te gaan.

Nieuw is ook de NACS-laadpoort, waarmee de Chevrolet gebruik kan maken van Tesla’s Supercharger-netwerk. Wie thuis laadt via een 11,5 kW-lader, wint zo’n 40 kilometer actieradius per uur. Met een Vehicle-to-Home-functie (V2H) kan de auto ook stroom terugleveren aan een huis tijdens een stroomstoring – iets wat tot voor kort alleen bij duurdere EV’s te vinden was.

Interieur

In de cabine zitten twee schermen: een 11,3-inch infotainmentscherm en een 11-inch digitaal instrumentenpaneel. Google’s navigatie is ingebouwd en houdt rekening met laadstops, terwijl apps als HBO Max of Angry Birds (jawel) beschikbaar zijn als de auto stilstaat. Voor basisfuncties als de airco en volume van de radio zijn er fysieke knoppen.

Chevrolet zegt dat de nieuwe Bolt een “limited run” wordt en vanaf begin 2026 geleverd zal worden, nog vóór het modeljaar 2027. De auto moet samen met de Equinox EV (nog een model dat wij niet krijgen) Chevrolet’s positie in het betaalbare EV-segment versterken. Met een prijs onder de 30.000 dollar, een acceptabele actieradius en toegang tot Tesla’s laadnetwerk lijkt me dat een haalbaar doel.

Ook interessant!

  • Tesla Model Y kopen? Wacht nog héél even
  • Maak je Tesla Model 3 of Y minder saai
  • Tesla Selfe Serve: proefrit maken zonder verkoper
    Tesla Self Serve: proefrit maken zonder verkoper
  • Stokoude Tesla Model S krijgt toch weer een update

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

bolt, Chevrolet, Elektrisch, verenigde-staten

Vorig bericht: « Circuit waar Max Verstappen zijn eerste overwinning boekte staat te koop
Volgend bericht: Nederlandse bedrijven hebben plan om waterstof alsnog interessant te maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. ytzenv zegt

    11 oktober 2025 om 10:22

    410 werkelijke kilometers? Met WLTP zou het een heel inefficiënte elektromotor zijn.

    Login om te reageren
    • hollandbest zegt

      12 oktober 2025 om 09:54

      De Amerikaanse variant is zowat werkelijke km idd

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    11 oktober 2025 om 11:22

    De vorige hadden wij hier als Opel Ampera. Hebben een paar jaar geleden allemaal een nieuwe accu gekregen, zijn 2ehands niet duur. Wel vrij inefficient.

    Login om te reageren
  3. erik64 zegt

    11 oktober 2025 om 11:45

    Nu snap ik even niet waarom dit niet naar Nederland komt, ik denk dat hier toch best wel markt voor is (niet dat ik er 1 wil trouwens)

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      12 oktober 2025 om 08:34

      Voor deze prijsrange is er denk ik teveel (Chinese) competitie in NL die in Amerika vanwege de importheffingen richting China er niet is

      Login om te reageren
  4. slickrick zegt

    11 oktober 2025 om 13:01

    Chevy oftewel General Motors is bijna dood , kijk naar de aandelen koers , ze presteren al jaren niks

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      12 oktober 2025 om 14:27

      De volledige geschiedenis van GM bestaat uit rampzalige keuze na rampzalige keuze. Toch blijven ze door alles heen verder bestaan.
      Ze hebben hun Camaro geschrapt voor meer SUVs maar slaan dan de bal mis met spuuglelijke crossovers. Waar concurrent Ford wel mustangs weet te verkopen en een terrein waardige bronco heeft die veel meer verkoopt dan de Chevy blazer. De enige twee troeven die GM nog heeft is de enige Amerikaanse luxe sedan die tevens de enige amerikaanse sedan met V8 is en de corvette met middenmotor. Op elk ander vlak klop je beter aan bij één van de andere twee van The big three Ford of Tesla.

      Login om te reageren
  5. svhs zegt

    13 oktober 2025 om 10:26

    Ik dacht eigenlijk dat die Slate van Bezos cs de eerste EV zou zijn onder de 30 (en misschien zelfs 25k?). Begrijp dat die eind ’26 zou moeten komen. Heb geen interesse, maar de ontwikkeling is interessant.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North