
Het begin van het einde?
Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te kunnen zien hoe slecht het met Tesla gaat in Europa. Maand na maand dalen de verkoopcijfers hier in Nederland, maar ook in grote Europese landen als Duitsland en Frankrijk. De nieuwe Europese Tesla’s die nog worden verkocht, komen uit de fabriek vlak buiten Berlijn.
Bij zo’n mindere periode zou je verwachten dat Tesla wat gas terugneemt op het gebied van productie. Voor je het weet staan er duizenden nieuwe auto’s stof te verzamelen wat ook weer allemaal geld kost. Zoals je aan de kop boven dit artikel hebt kunnen zien, gaat Tesla precies het tegenovergestelde doen.
Tesla-productie wordt opgeschaald
Het Duitse persbureau DPA sprak met André Thierig. Hij is de fabrieksmanager van de Duitse Gigafactory. Hij ziet “zeer positieve signalen” voor de Grünheide-fabriek. “We ervaren momenteel een zeer goede verkoopsituatie en hebben daarom onze productieplannen voor het derde en vierde kwartaal naar boven bijgesteld”, aldus de enthousiaste manager. Hoeveel meer Tesla’s er uit de Europese fabriek gaan rollen, is niet bekend.
Hij vervolgt: ”We volgen de marktontwikkelingen en zien nog steeds positieve signalen voor alle markten die we bedienen. Natuurlijk reikt dit veel verder dan Duitsland. We bevoorraden ruim 30 markten en zien daar zeker een positieve trend.” En dus krijgen de 11.000 Tesla-medewerkers in de met protestacties bestookte Grünheide-fabriek nog meer werk.

Kijken we naar de Europese verkoopcijfers, dan zien we alleen in Noorwegen groei in de verkoopcijfers. Zoals je misschien wel weet, is Noorwegen een nogal vreemde eend in de Europese autobijt. Neem je heel de EU, dan gingen de Tesla-verkopen dit jaar met 44 procent omlaag ten opzichte van 2024.
Tesla en het 2035-verbod
De Duitse ANP-variant vraagt Thierig ook nog naar de commotie rondom de verbanning van benzineauto’s in de EU van 2035. Zoals je verwacht, is hij helemaal voor zo’n benzinestop. De fabrieksmanager waarschuwt de Duitse overheid voor de discussie die andere landen opvoeren tegen de verbanning. Thierig ziet dat de verbanning onder druk staat en noemt het een bedreiging voor de elektrische auto-industrie in Duitsland. Hij pleit voor een duidelijk signaal richting beleidsmakers en autofabrikanten in het voordeel van EV’s. Verder is water nat en vuur warm.
Via Autonieuws.be, Handelsblatt





Laten we oprecht hopen van niet. Met een ceo Musk die dit weekend Britse betogers via live stream op groot scherm zat op te hitsen dat het Brits parlement ontbonden moet worden. ” Je vecht of je sterft” klinkt het, redelijk gelijkaardig aan de oproep tot geweld van zijn ex vriend in Amerika. Onbegrijpelijk dat er mensen nu nog Tesla’s zouden kopen wetende dat Musk zijn vermogen voor een heel groot deel uit Tesla afkomstig is en hoe agressief hij bestaande door het volk gekozen regeringen aanvalt omdat de wetgeving hem niet zint (bv. online safety act in groot Brittannië)
https://www.politico.eu/article/musk-dissolve-uk-parliament-violence-far-rigth-rally-robinson-yaxley-lennon/
Deze gek zonder scrupules is een gevaar voor de maatschappij en doet werkelijk alles voor meer macht.
Wat een BS. Elon heeft een 13% aandeel in Tesla, maar daarnaast ook een 42% aandeel in SpaceX wat ook een omzet van 5 miljard per jaar heeft. Dus ja, veel geld komt van Tesla. Maar ook zonder dat blijft hij ruim miljardair. En dan tel ik X, xAI, Neuralink, etc. nog niet mee.
En wat denk je dat de chinese overheid met al die omzet van de chinese autoindustrie doet….
Ik snap de logica niet goed. Hij is al miljardair dus we blijven maar massaal bij hem kopen zodat hij hopelijk binnen een aantal jaren nog eens voor 1000 miljard dollar aan Tesla aandelen kan verdienen. Tesla is steeds zijn grootste bron van zijn vermogen geweest.
Sinds wanneer is het acceptabel dat buitenlandse miljardairs en techbros voor eigen gewin oproepen om de regering van Europese landen omver te werpen en allerhandse leugens te verspreiden via hun sociale media om hiertoe aan bij te dragen. Enkele uitspraken van hem op live scherm voor 100.000 extreem rechtse betogers:
“Whether you choose violence or not, violence is coming to you. You either fight back or you die”
“There’s got to be a change of government in Britain”
“There has got to be a dissolution of parliament and a new vote held”
Wat heeft China ermee te zien? Er zijn nog merken buiten Tesla en de Chinese merken.. Maar op dit moment is Tesla zeker geen haar beter dan China.
Ty5550, je doet alsof je net ontdekt hebt dat miljardairs rijk worden door… bedrijven te runnen en producten te verkopen. Breaking news: Musk verdient geld met Tesla, SpaceX, Neuralink, X en nog een dozijn andere projecten. Je punt? Dat we hem moeten boycotten omdat je zijn politieke statements niet leuk vindt? Succes, dan kan je straks ook Google, Apple, Meta en half Duitsland van je boodschappenlijst schrappen.
En dat paniekerige “hij wil de regering omverwerpen” klinkt alsof je een Netflix-drama verwart met de Britse grondwet. Een “dissolution of parliament” is letterlijk hoe verkiezingen in de UK beginnen. Dat is dus het tegenovergestelde van een staatsgreep.
Verder: Musk zegt iets op een scherm en jij doet alsof Westminster op instorten staat. Beetje overschatting van zijn krachten, niet? De man provoceert graag, ja, maar jij laat je er harder door opfokken dan de Britten zelf.
Tesla “geen haar beter dan China”? Kom nou, dat is alsof je zegt dat een iPhone net zo betrouwbaar is als een Wish-telefoon omdat ze allebei een batterij hebben.
Kortom: minder drama, meer feiten. Je klinkt nu meer als een boze X-thread dan als iemand die serieus weet waar hij over praat.
Heb net 2x model Y aangeschaft voor het bedrijf , erg content mee hoor. En goed dat hij er is en ook Twitter heeft gekocht.
Nu nog die neuralink, en dan heb je helemaal een rechtstreekse link met oppergod Musk..
Rustig ademhalen hoor. Musk heeft inderdaad pittige woorden gebruikt, dat heet vrije meningsuiting. In het VK mag je een parlement “ontbonden” willen zien, dat is letterlijk hoe hun systeem werkt: het parlement wordt regelmatig ontbonden om verkiezingen uit te schrijven. Dat is geen staatsgreep, dat is democratie 101.
En dat “je vecht of je sterft”? Dat is retoriek, niet een uitnodiging om met hooivorken naar Westminster te marcheren. Politici gebruiken al eeuwen zulke taal – maar als Musk het doet, is het plots het einde van de beschaving? Kom nou.
Verder: Tesla’s niet meer kopen omdat je het niet eens bent met de tweets van de CEO? Dat is alsof je je koelkast buiten zet omdat je de mening van de CEO van Bosch niet leuk vindt. De producten blijven even goed werken, ongeacht wat iemand op een podium roept.
Kortom: Musk is irritant, provocerend en geniet ervan om de gevestigde orde op de kast te jagen. Maar een “gevaar voor de maatschappij” omdat hij politici uitdaagt en een wet bekritiseert die de vrije meningsuiting inperkt? Dat klinkt meer als gekrenkte politieke gevoelens dan een serieuze analyse.
De premier/koning beslist om een parlement te ontbinden als hij daar reden toe ziet, niet een narcistische Amerikaanse buitenlander omdat hij enkele nieuwe wetten niet leuk vindt.
“Je vecht terug of sterft” is redelijk oppeppend. Zeker als die speech rechtstreeks gericht is aan Tommy Robinson, een (ex) hooligan met tientallen veroordelingen, en zijn aanhang. Je kan het gaan normaliseren hoeveel je het wilt, in de context was er duidelijk een extra bedoeling, net zoals Trump zijn “We fight like hell. And if you don’t fight like hell, you’re not going to have a country anymore,” he said.” duidelijk en succesvol als doel had zijn extreme aanhang het capitool te laten bestormen.
Waarom zou je een auto kopen van een ceo waarmee je het op alle mogelijke vlakken principieel oneens bent en zo bijdragen aan de middelen opdat hij die doelen kan verwezenlijken? Zeker bij Musk waarbij Tesla letterlijk strooit met de miljarden alsof het centen zijn. Dit gaat niet over een klein meningsverschil, hij heeft letterlijk schijt aan democratische principes (kijk maar naar de lotterijen met 1 miljoen dollar die hij organiseerde tijdens de Amerikaanse verkiezingen), schijt aan de waarheid (hij is 1 van de grootste spreiders van misinformatie, valt constant media aan), en ga zo maar door. Ik zou me doodschamen ermee rond te rijden en ben blij dat ik het al twee keer niet heb gedaan.
Een parlement laten ontbinden is in het VK een volstrekt legitiem democratisch proces, geen coup. Politieke retoriek klinkt altijd dreigend uit de mond van iemand die je niet mag, maar dat maakt het nog geen aansporing tot geweld. En een auto beoordelen op de woorden van de CEO in plaats van op techniek en prestaties, dat is pas écht kromme logica.
Waar gaan de Tesla’s dan wel naar toe?
Ik zie die nieuwe Y inmiddels ook op elke straathoek verschijnen..
Of die mensen zijn mensen zijn slecht geïnformeerd en denken Tesla dat nog altijd de beste elektrische auto’s maakt, of ze zijn ongeïnformeerd en hebben het destructieve gedrag van Musk compleet gemist, of het zijn diehatd fanboys en slapen nog steeds onder een Musk dekbedovertrek of het zijn nationaal socialisten die elkaar begroeten met heil Musk… Maar blind zijn ze in elk geval!
Als ik hier op Autoblog wel eens van die vergelijkende lijstjes zie, komt Tesla er altijd erg goed uit qua prijs en range, en het eigen laadnetwerk schijnt top te zijn.. Denk dat dat mensen over de drempel trekt en de gekkigheid van Musk voor hun maar een onbelangrijk detail is.. Zou zelf voor iets anders gaan overigens ;-)
T.o.v. augustus en september vorig jaar is de verkoop nog steeds enorm gekelderd. Zo’n 50-75% lager. Vreemd genoeg doet de 3 het beter dan de Y.
Wat een onzin weer hier in de comments. Tesla maakt nog steeds by far de meest efficiënte EV’s, dus logisch dat mensen een tesla kopen. Heeft niks te maken met wel of niet Musk zijn gedrag goed of afkeuren, de meeste mensen interesseert dat niks, net als dat men niet weet wat de topman van BMW in zijn vrije tijd uitvoert of weet waar het geld van BYD voor gebruikt wordt.
Ik snap de verhoging heel goed. Canda wordt nu ook ‘gevoed’ door Giga Berlijn en dat is niet bepaald een kleine afzetmarkt…
Exact dit. Helemaal met je eens, Astra. Mensen kopen een Tesla omdat het technisch gewoon de beste en meest efficiënte EV’s zijn, punt. Het gros van de kopers ligt echt niet wakker van Musk zijn strapatsen of politieke uitspraken, net zoals niemand checkt wat de CEO van BMW of BYD in zijn vrije tijd roept. Uiteindelijk telt het product, en daar steekt Tesla nog steeds met kop en schouders bovenuit.
Nonsens natuurlijk. Als de BMW CEO een verschrikkelijke narcist is die meerdere ondernemingen allemaal zelf moet leiden, tegelijkertijd een hele kinderschaar verwaarloosd en eventjes “de overheid efficiënt maakt” door in de pensioenen van onderwijzers en veteranen te snijden maar een zinloos plan om naar Mars te gaan niet wegbezuinigd dan zou dat ook de aandacht trekken en tot afschuw leiden maar zo’n BMW of BYD CEO zet zich gewoon 100% in voor de onderneming en heeft geen rare hobbies buiten de slaapkamer.
Dat Tesla’s efficiënt zijn komt gewoon door de simpele bouwwijze en het daaruit volgende lage gewicht. Andere fabrikanten kunnen dat niet zomaar ook zo doen omdat zij veiligheidconcepten minder losjes nemen dan Tesla (dus meer gedistribueerde functionaliteit door meer ECU’s, meer ergonomie door wel instrument clusters en head up displays in te zetten).
Geen nonsens, het interesseert de meeste autokopers geen ene moer wat de CEO doet.
Mensen kopen om uiteenlopende redenen een auto, design, efficiëntie en/of prijskaartje, maar de ‘hobby’s’ van de leiding is daar echt niet een van.
Daar kan je wat van vinden, maar dat is de realiteit.
Het probleem met jouw vergelijking is dat je doet alsof elke CEO in de wereld een heilige missionaris is die enkel voor zijn bedrijf leeft. In werkelijkheid hebben vrijwel alle topmensen politieke voorkeuren, controverses of andere “rare hobby’s”, alleen krijgen ze minder media-aandacht dan Musk.
En dat Tesla’s efficiëntie puur zou komen door “simpel bouwen” en “losjes omgaan met veiligheid” is een karikatuur. De combinatie van accutechnologie, software-integratie, aerodynamica en eigen motorontwikkeling is precies waarom concurrenten nog steeds moeite hebben om bij te benen. Als het echt zo makkelijk was, had iedereen die “simpele bouwwijze” allang gekopieerd.
Als dat waar was, dan zouden de verkoopcijfers niet zo dramatisch gekelderd zijn. De verkopen zijn met 44% gedaald (ondanks een ingrijpende facelift) en sommige bestaande Tesla klanten vinden het zelfs nodig om met stickers aan te geven dat ze het allesbehalve eens zijn met de CEO.
Verkoopdaling =/= dramatisch falen. Iedere autofabrikant kent cycli en tijdelijke dips, zeker in een markt die overspoeld wordt met nieuwe EV’s en subsidiewijzigingen. Zelfs met een dip blijft Tesla wereldwijd bij de bestverkopende EV-merken, en geen sticker op een bumper verandert daar iets aan.
verkoopdaling had onder andere te maken met de ombouw van Giga Berlijn en Shanghai voor de nieuwe Y, waardoor er in Q1 veel minder geproduceerd is. Daarnaast heeft Tesla er voor gekozen om eerst onderbelichte markten te voorzien van de Y, voornamelijk Oost Europa (wat nergens in cijfers is meegenomen) en ook Turkije. Daarnaast hebben ze er aardig wat naar Noorwegen gestuurd. Tel daarbij op dat er, zoals xavierwest zegt, er nu veel meer ev’s leverbaar zijn en je hebt je antwoord.
Ik denk dat we nog wel eens verrast kunnen worden met de cijfers van Q3. Als je ziet hoeveel er geproduceerd worden en hoe leeg de opslagterreinen van Tesla zijn, dan geeft dat wel wat aan.
En die stickers? Stond laatst met iemand te praten die er eentje had (inmiddels er weer af), die vond het wel humor. beetje in de trant van ‘als je dit kan lezen, dan zit je te dicht op mijn bumper’. Dat zal voor meer mensen gelden.
Er zitten tegenwoordig ook op ditcplatform “neo-religieuzen” die een “duivel” nodig hebben om zich goed te voelen. Ik hoor ze namelijk weinig praten over hun passie voor auto’s, maar des te meer over politiek. Moet iemand ze misschien vertellen dat ze op een auto website zijn?