
De belangrijkste Renault 5-uitvoering mist bij de Micra.
Het is best bijzonder dat Nissan en Mitsubishi tegenwoordig meer als een Renault-zustermerk aanvoelt dan Alpine. En toch voelt het nu zo door onder andere de nieuwe Grandis en de Micra, wat een Symbioz en Renault 5 van Nissan-logo’s zijn. Sinds vandaag staan de Nederlandse prijslijsten van de nieuwe Nissan Micra online. Duikt de Japanner onder de prijs van de populaire 5 E-Tech of is ‘ie net als de Grandis duurder dan zijn Renault-evenknie?
Laten we beginnen met de verschillende uitvoeringen van de twee elektrische hatchbacks. Renault heeft drie verschillende aandrijflijnen voor de 5: eentje met 95 pk, een met 120 pk en de laatste heeft 150 pk. Van die drie motoriseringen, slaat Nissan de eerste (voorlopig?) over.
In de prijslijsten vinden we alleen de 120 pk- en 150 pk-versie. Daarmee mist Nissan de mogelijkheid om een EV van ongeveer € 25.000 te bouwen en verkopen. Dat kan een groot gemis gaan worden. We hebben op dit moment nog niet de verkoopcijfers van de verschillende 5-uitvoeringen, maar ik kan me voorstellen dat het voor de leasemarkt prima is om in de goedkoopste versie te rijden die toch nog 310 kilometer ver komt op een volle accu. Nogmaals, het is op dit moment bij de redactie niet bekend of er een 95 pk-versie nog in het verschiet ligt.

Nederlandse prijs van de Nissan Micra
Zo blijven er maar twee opties over: 120 pk of 150 pk. De eerste – en dus de goedkoopste – kost tenminste € 29.950. Een vergelijkbare versie van de Renault 5 kost € 27.990, bijna € 2.000 goedkoper dus. Ga je voor het meeste vermogen, dan groeit het prijsverschil met de 5. De Franse EV met 150 pk kost tenminste € 30.990 terwijl de Nederlandse prijs van deze Micra begint bij € 34.590.




Na de keuze voor het vermogen zijn er nog twee pakketjes: de basis ‘Engage’-uitvoering of de leuker aangeklede ‘Advance’. Bij de 120 pk betaal je € 2.000 extra voor het uitbreidingspakket. Bij de versie met 150 pk begint het gamma bij de Advance en betaal je € 1.900 meer voor de Evolve-versie.
Waarom zou je voor de Micra gaan dan?
Misschien heb je meer met Japanse auto’s of staat het uiterlijk je meer aan? Of je bent een vrouw. Dat zei een Nissan-topvrouw een tijdje terug. De Micra is volgens haar eleganter en meer gericht op vrouwen terwijl de Renault 5 sportiever is en mannen moet aantrekken.
Je kunt ook kiezen voor een praktische reden. De Micra gaat een ieniemienie beetje zuiniger om met zijn stroom. De Renault 5 verbruikt minimaal 14,5 kWh per 100 kilometer. De Micra heeft maar 14,2 kWh nodig om 100 kilometer te rijden. Je moet toch iets verzinnen om uit te leggen dat je € 2.000 meer uitgeeft, ja toch?
In een ander artikel lichten we alle verschillende tussen de Nissan Micra en Renault 5 E-Tech.




De goedkoopste versie is misschien interessant voor de private leasemarkt en voor autodelers, maar voor de zakelijke leasemarkt wil je toch wel een auto met snellaad functie. Die Nissan vrouw kan het verder leuk proberen te verkopen, maar de Micro is te duur en de Renault is meer in balans qua ontwerp.
Ik meer zakelijke leasers die geen snallaadfunctie hebben dan wel.
Ik vind het een strategische blunder van Renault om deze Nissan “5” te maken. Of in ieder geval in Europa te importeren. Dit derivaat van Nissan is lelijk, rationeel en truttig. Alles wat de Renault 5 niet is.
Ongetwijfeld is het besluit over de Nissan genomen toen de bonentellers (“cost engineers”) nog twijfelden over de haalbaarheid van de Renault 5. “Laten we kosten delen, risico spreiden”, je hoort het ze zeggen.
Ik krijg steeds zo’n enorme cringe bij dit ding. Ik voel me er echt heel onpasselijk bij. De Renault 5 was een schot in de roos. Hem verbouwen tot dit gedrocht was echter de grootste fout die ze konden maken.
Kansloos dus, de Micro ga je niet vaak zien ben ik bang voor
Niet erg, ding ziet er niet uit wat mij betreft.. wat een designmisser..
320 Wltp is veel te weinig, praktijk zal rond de 250km zijn onder gunstige omstandigheden, winter nog veel minder. Dit alles bij 100% opladen, dit terwijl alle EV verkopers toch echt aanraden tot 80% te laden…….dan dus bereik van zo’n 200km zomer en 100 in de winter oid…. . Betekent dan 4 tot 6x laden om aan range van een zuinige hybrid te komen…..tegen veel hogere kosten…..bespottelijk.
320km wltp zat is eigelijk al best veel als het een tweede auto betreft, zelfs indien er tot 80% wordt opgeladen en in de winter. De meeste auto’s zien met moeite 80 km op een dag. En wil je wat meer of zou het toch de enige auto zijn, dan ga je toch gewoon voor een versie met wat meer rijbereik.
Het gaat er juist om dat uit elke test blijkt dat Europese EV’S bij lange na niet de Wltp opgave halen, een opgave bij 100% geladen batterijen…. . De verkopers adviseren, in ieder geval bij onze zakelijk gereden EV’S in ons bedrijf, 80% te laden…. .
Dat zou dan 256Wltp betreffen voor deze Micra onder gunstige weersomstandigheden. En ervan uit gaande dat zo’n Micra de Wltp opgave haalt….datvis in 90% van de gevallen niet het geval. Enkele Chinese modellen halen dit wel, maar ook zeker niet allemaal.
Stel 80% van Wltp bij 80% geladen, is dan 200km…. . Onder gunstige omstandigheden, in de winter fors minder… .
Dit zijn vaak leaseauto’s dus met laadbak, opladen betaald door zaak. Speelt eea minder voor dan ‘ kopers’….. als jezelf 4x moet opladen om aan de range van een hybrid te komen…is in ieder geval voor mij de lol er snel af, kosten opladen als dan ook fors hoger.
Waarom zou je de range van een hybrid nodig hebben? Hybrids blijken uit onderzoek nog vervuilender dan gewone benzine auto’s.
Ik red me prima met de 320WLTP van mijn 500e. Moet er niet aan denken mijn 12000 kilometers per jaar met het OV te moeten doen.
Maar deze Micra prijst zichzelf wel uit de markt.
Er is waarschijnlijk een duidelijke reden voor dat de Nissan Micra duurder is, omdat er ook nog een goedkopere Dacia versie gaat komen.