• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nee van Tesla kost 183 miljoen dollar

Auteur: Michel, gepost 27 augustus 2025 om 08:51 – 7 Reacties

rechtszaak tesla

In een rechtszaak rondom de fatale crash van een Tesla Model S zegt Tesla nee tegen een schikkingsvoorstel. Een hele dure nee…

De Autopilot van Tesla. Daar is al heel wat over te doen geweest. Inmiddels zijn er zelfs twijfels of het systeem überhaupt goedgekeurd had mogen worden. Het merk is in meerdere rechtszaken verwikkeld vanwege incidenten met Autopilot. Die rechtszaken lopen meestal met een sisser af, of er volgt een schikking.

Eén rechtszaak blijft het merk al jaren achtervolgen, naar aanleiding van een ongeluk in 2019. De bestuurder van een Tesla Model S (kopen?) liet toen zijn telefoon vallen. Hij raapte deze op, in het vertrouwen dat Autopilot de auto op de weg zou houden.

De Tesla accelereerde echter en klapte met hoge snelheid op een geparkeerde Chevrolet. Tragisch genoeg werd daarbij een jong stel dat naast de auto stond geraakt. De 22-jarige vrouw overleed ter plekke en haar vriend raakte zwaargewond.

Tesla krijgt (gedeeltelijk) de schuld

De bestuurder zat natuurlijk helemaal fout, want die maakt de keus om zijn telefoon op te rapen. Alleen oordeelde de rechter dat ook Tesla deels verantwoordelijk is voor de crash. Een derde van de verantwoordelijkheid wordt bij het merk neergelegd omdat de Autopilot faalde.

Resultaat: een megaboete. Er is 129 miljoen dollar schadevergoeding opgelegd waar Tesla dus 33 procent van moet ophoesten, dat is 43 miljoen. Daarnaast krijgt het merk nog een geldboete van 200 miljoen euro die puur als straf wordt opgelegd.

Tesla weigert schikking rechtszaak

Tot zover geen nieuws, dit wisten we allang, maar nu blijkt dat het merk 183 miljoen dollar goedkoper uit had kunnen zijn. Er werd namelijk voorgesteld aan Tesla om 60 miljoen dollar over te maken en dan praten we nergens meer over.

Alleen zei Tesla nee tegen dit schikkingsvoorstel. Een dure nee, want nu moet er in plaats van 60 miljoen dollar dus 243 miljoen dollar worden betaald. Een tegenvaller dus van 183 miljoen dollar. Au. Gelukkig heeft het merk diepe zakken.

Ook interessant!

  • Tesla met Autopilot is 10x (!) veiliger dan een gemiddelde auto
  • Tesla autopilot is ongeschikt voor de autobahn
    Tesla autopilot is ongeschikt voor de autobahn
  • Verkoopverbod voor Tesla dreigt vanwege leugens
  • Video: Tesla Autopilot ziet stilstaande auto niet

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autopilot, model-s, rechtszaak, Tesla

Vorig bericht: « Zo hoog is de boete voor het parkeren van je caravan
Volgend bericht: Autoindustrie luidt de noodklok: CO2-doelen onhaalbaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. a_buis zegt

    27 augustus 2025 om 10:39

    Vreselijke claim cultuur, politiek gekleurde rechtspraak, rechters benoemd (sommige) door potus, en natuurlijk heeft autopilot het weer gedaan. Wat een land.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 augustus 2025 om 17:17

      Dus zelfs met een dubieus rechtssysteem met rechters die slaven van het groot kapitaal zijn komt men tot de conclusie dat Autopilot niet goed genoeg is. Dan moet het wel heel slecht zijn…

      Login om te reageren
  2. Flatsix zegt

    27 augustus 2025 om 13:19

    De uitspraak snap ik inhoudelijk wel. De bedragen wat minder…

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      27 augustus 2025 om 17:22

      De bedragen zijn ook wel omdat Tesla het zo gortig maakte. Ze beweerden bij hoog en laag dat er geen data was van de crash en deden alles om die achter te houden.

      Ook waren ze rond die tijdsperiode filmpjes aan het posten van Tesla’s die volledig autonoom reden, remden voor lichten en ga zo maar door maar die achteraf in scene bleken te zijn gezet. En musk was natuurlijk constant aan het rondbazuien dat tesla’s zo goed als zelfrijdend waren. Dan is het wel logisch dat de jury aan het volgende aanstoot neemt:
      “What we ultimately learned from that augmented video is that the vehicle 100% knew that it was about to run off the roadway, through a stop sign, through a blinking red light, through a parked car and through a pedestrian, yet did nothing other than shut itself off when the crash was unavoidable,” said Adam Boumel, one of the plaintiffs’ attorneys. “

      Login om te reageren
      • mc96 zegt

        27 augustus 2025 om 18:53

        Ook dat laatste, het systeem schakelt zichzelf uit net voordat de crash onontkoombaar is. Er vervolgens zegt Tesla, autopilot stond niet aan tijdens de crash 😀

        Login om te reageren
  3. Hans worst zegt

    27 augustus 2025 om 13:44

    Daar kan je ook 12 miljoen claimen omdat je kat het niet overleefd als je die in de magnetron probeerd te drogen. Stond geen waarschuwing in de handleiding, dus schuld van de fabrikant. Aanklagen ipv verantwoordelijkheid nemen zit in die cultuur ingebakken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 augustus 2025 om 17:20

      Men waardeert menselijk leed erg hoog en hoopt dat de hoge schade bedragen bedrijven afschrikt om slechte producten te leveren.
      In Europa proberen we dat laatste te bereiken met strenge regels en dat lijkt in de praktijk toch wat effectiever.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North