
Toch nog goed nieuws op deze maandag.
In de eerste week van het nieuwe jaar konden we met dank aan een betrouwbare bron melden dat de aankomende Volkswagen Golf GTI, die alweer aan zijn achtste generatie begint, een bijzonder krachtige machine wordt. Het spreekt tegenwoordig voor zich dat de lancering van een nieuw model gepaard gaat met een redelijke toename in het vermogen, maar bij de nieuwe GTI zal deze meer dan aangenaam zijn. De krachtigste versie van de auto moet namelijk 300 pk krijgen.
Hoewel dit in principe goed nieuws is aangezien het daarmee de strijd aankan met zijn directe concurrentie, zat er voor de puristen een behoorlijke “maar” in het verhaal verstopt. De vorige CEO van Volkswagen, Matthias Müller, was namelijk van plan de Golf GTI (rijtest) van de achtste generatie een hybride aandrijflijn te geven. Om precies te zijn was het de bedoeling dat de nieuwe Golf GTI een mild hybride krachtbron zou krijgen. Volkswagen wilde hiermee vooral de ‘low-end response’ verbeteren, zodat de GTI ook goed zou presteren bij lage toeren.
Nu is dit op zich geen slecht idee. Echter, de nieuwe CEO van de automaker uit Wolfsburg, Herbert Diess, denkt naar het schijnt totaal anders over de toekomst van de GTI. Volgens Diess moet de GTI zijn ‘authentieke’ techniek behouden. Als gevolg zal de nieuwe GTI zijn tweeliter turbobenzinemotor, die momenteel ook in de Golf 7 wordt gebruikt, behouden. Volkswagen zal de door Audi verzorgde krachtbron slechts flink updaten.
Dit alles betekent echter niet dat Volkswagen volledig afstapt van zijn plannen om het modellengamma te elektrificeren. Integendeel, de nieuwe Golf komt wel degelijk in mild hybride op de markt terecht. In plaats van de krachtige tweeliter viercilinder te verbinden aan een elektromotor en een 48V structuur te bouwen, zullen juist de 1,5-liter en 2.0 TDI-motoren in de mildere Golfjes op deze manier worden gemaakt. (Bron: Autocar)
Zolang mohammed de gti bumperts nog altijd op z’n 1.2 tsi kan kitten, zal het hem worst wezen. Yo.
@pielemuis: niet alleen Mo. Vergeet Daylano, Sjonnie, en Juremy niet.
@verplicht: idd! Mo mag waarschijnlijk die worst helemaal niet eten
@pielemuis:Edit: 1.2 “TDI” goedkoop naar tuuuurkije naar de familie
@pielemuis: pielemuis klinkt ook als mohammed
@vagtroep: did you just assume my gender !?
@pielemuis: triggerddddd
Ik weet niet wat dat ding is op die foto maar ik denk dat het een VW heeft gegeten of dat er een VW geboren word
@dees: Is een impressie van de aankomende Scirocco. Misschien.
@ikkeook: Dat was ook mijn eerste gedachte
@dees: lijkt sterk op de Vision Gran Turismo GTI. Volgens mij is het ‘m zelfs!
@thestino: Nope, Golf GTE Sport Concept…
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&biw=1366&bih=631&tbm=isch&sa=1&ei=0aRYXKzZK4-8kwWTzQU&q=golf+gte+sport+concept&oq=golf+gte+sport+concept&gs_l=img.3..0i19j0i5i30i19j0i30i19j0i5i30i19.97346.97906..98657…0.0..0.89.165.2……0….1..gws-wiz-img…….0i7i30j0i7i5i30.4QnO7ccwt1k#imgrc=o1j60CtuuDnL3M:
@dees: vision GT Golf
Uhm .. “blijft”?
@janmetdelangeachternaam: was ook mijn eerste gedachte…
ik denk dat deze keer, ondanks de bijdrage over de inschrijvingen van de Jaguar en Tesla, je Mohammed toch met een hoofdletter moest schrijven.
Al was het gewoon uit respect.
@wimof: Net als dat het begin van een zin ook met een hoofdletter begint.
Volkswagen en puristen in één zin, it’s just another manic monday…
@monsieurleloure: It’s all in the name…
Gaaf ding die impressie van de GTE sport, zelfs nog mooier dan de laatste Scirocco.
Blijf het jammer vinden dat daar geen opvolger voor komt. Is misschien geen verkooptopper geweest, maar wel een hele goede imagebuilder.
@moveyourmind: Scirocco heeft eigenlijk wel een opvolger maar die haalt Pon niet naar Nederland. De verkoopaantallen waren niet rendabel volgens hen..ik had zelf een Scirocco III als eerste auto en het reed echt super! Was het niet dat ik weer wat anders (lees: Snellers) wilde, dan reed ik die wagen nu nog!
@ghost: Toffe bak die derde generatie Scirocco! Is omdat je hem zo weinig ziet, maar ook door de fraaie aparte vormgeving nog steeds een bijzondere verschijning.
@moveyourmind: thanks man!
@ghost: hey me2. Vond t een hele fijne dat. Had een R.
@tttijn: ik had een 1.4 TSI Twincharger, dus onderin de compressor en bovenin de Turbo, waardoor hij heerlijk doortrok en ook vlot van zn plek kwam met 160pk! Ik had alle opties op 1tje na, geen panoramadakje. Verder afgeladen in luxe en destijds bijna €20.000,- aan opties. De nieuwprijs was een schreeuwende €52.000,-, vond dat altijd te bizar voor woorden. DSG, de versie met 2 droge platen, was helaas niet zo’n topper, het reed heerlijk maar op de duur schakelde hij bij 47km/u al naar zn 7..iets te enthousiast! Toch ondanks alles mis ik die wagen! Door de verbrede wielbasis lag hij heel solide op de weg en ook bij hogere snelheden boven 200km/u gewoon een comfortabel, wellicht ook door het dynamische onderstel wat ik erop had (DCC).
@moveyourmind: collega van me had een gifgroene 2.0 met 270pk (flink gechipt volgens mij). Was best een gaaf ding, ondanks dat hij al op cilinder-uitschakeling overging voordat VW zelf had bedacht dat ze het wilden :D Vond de laatste generatie net iets mooier gevormd maar die hebben ze helaas nooit naar NL gehaald. Ik vraag me af of er nog een nieuwe Scirocco aankomt, als je naar de trends in de markt kijkt. Alles moet naar SUV/cross-over en driedeurs gaat er overal uit, zou jammer zijn.
@Gulli: als je het plaatje hierboven ziet, zou je haast zeggen van wel!
Leuk zo’n GTI hoor, maar puristen wielen toch geen turbo en voorwielaandrijving in een auto die niet vanaf begin af aan als sportwagen ontworpen is?
Gooi gewoon de elektromotor erbij, daar wordt hij een stuk sneller van.
Dat 48V mild hybrid is gewoon een uitgeklede armoedige hybrid, die ze als innovatie verkopen, met techniek die een Prius al in 1999 had.
@fanboy: het woord purist is hier enigszins misplaatst. Liefhebbers van hot hatches is misschien beter op zn plaats. De GTi is altijd een verkoopsucces en staat voor veel rijders synoniem aan een leuke, sportieve auto emmer sportieve uitstraling (laten we de 3 en 4 even terzijde).
Al kan een purist natuurlijk iemand zijn die warmloopt voor een GTI, maar ik heb er persoonlijk een ander beeld bij.
@ghost: Ja ben ik uiteraard met je eens.
Maar het blijft toch een hele gewone wagen die je snel maakt. Wat ook lukt. Maar heeft voor mij niet de associatie van een sportief uiterlijk.
Als purist denk ik dan eerder aan mijn oldtimertje met midden motor, handbak en veel toeren maken. Maarja dat is ook niet objectief.
@fanboy: ja als purist zie je gewoon een golf met wat opsmuk en een 4 cilinder turbo..ik snap je.
@fanboy: “mijn oldtimertje met midden motor, handbak en veel toeren maken.” Je maakt me nieuwsgierig! Vertel!
Fiat X1/9? Lancia Montecarlo? Matra Bagheera?
@jeroenwz: MR2 eerste type. Dus heel dichtbij de X1/9 eigenlijk, maar loopt wat harder en motor wil maar niet kapot :P
Er zijn inmiddels vele auto’s die sneller zijn maar of je er meer rijplezier van hebt (op een bochtig weggetje) is maar de vraag.
@fanboy: Gaaf! Die eerste MR-2 is heel cool.
Zo, je hebt het gemerkt dat doet me meer dan vermoeden dat je de voornaam opzettelijk zonder geschreven hebt.
8.5k bpm zit er op een nieuwe GTI. Als ze dat met een mild-hybrid een heel eind omlaag hadden kunnen krijgen had ik het toch echt aangemoedigd. Mijn 7.5 was al 50k, ik wil niet weten wat de 8 gaat doen volgend jaar…
Een GTE met 2.0 ipv 1.4 tfsi lijkt mij wel wat… 54pk en 100nm extra zodat die ineens uitkomt op 300pk en 470nm :)
De idee van de GTI was de bruikbaarheid van een hatchback overgoten met rode pepersaus, met een net iets pittiger configuratie.
Dat hele idee is ontspoord door groter, dikker, zwaarder, meer meuk erop en uiteindelijk is Robert Bosch en consorten verantwoordelijk voor het gedrag van jouw Golf, net als die kerel in die GTE.
Wat is er zo puur aan een GTI ? De scheetjes die hij laat bij het schakelen?
Blijft vooral leuk voor de Amsterdam-West, Rotterdam(-Zuid), Almere-vul-een- wijk-in jongere
Als pubers verhalen jullie over die onz8n pk’s. Min golf i gti had er mss 150 en dat was plenty. Sterker nog, dat blijft de beste gti van vw ooit.
@niex: nee man dat is alleen in jou hoofd zo.
Als Mohamed hem kan betalen dan kan ik dat ook.
Toch had een eLaunch best leuk kunnen zijn ter aanvulling op de eerste meters van een staande start…
Wat een zuur volk hier toch, wees blij dat de GTI puur brandstof blijft ipv die hybride rotzooi.