• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Nieuwe Mazda 6 gaat het over een andere boeg gooien’

Auteur: machielvdd, gepost 14 april 2020 om 17:00 – 51 Reacties

Mazda Vision Coupe

‘Freude am Fahren’ wordt het motto.

De Mazda 6 is een auto die nog maar mondjesmaat verkocht wordt. Dat geldt overigens voor het D-segment in zijn geheel. De Mazda 6 was echter tien jaar geleden ook geen succesnummer. Dat is toch jammer, want het straatbeeld was er beslist niet op achteruitgegaan als meer mensen een Mazda 6 hadden gekozen.

Enfin, de middenklasser van Mazda draait al weer lang mee. De huidige verschijningsvorm van het model werd geïntroduceerd in 2012. In 2018 kreeg de auto nog een facelift, maar het is eigenlijk hoog tijd voor een nieuwe Mazda 6. Die zit dan ook in de pijplijn.

Mazda Vision Coupé

Car and Driver weet alvast een tipje van de sluier op te lichten. Daaruit blijkt dat Mazda het op een aantal vlakken over een andere boeg wil gooien. Ten eerste krijgt de nieuwe 6 achterwielaandrijving in plaats van voorwielaandrijving. In 2013 was er al sprake van dat Mazda-ingenieurs zin hadden in RWD-auto’s. De bedrijfstop stond daar destijds nog niet om te springen. Het lijkt er op dat daar inmiddels verandering in is gekomen.

Het Amerikaanse magazine weet ook al wat te melden over de motor. Volgens hun bronnen krijgt de nieuwe Mazda 6 een langsgeplaatste zes-in-lijn. Met de combinatie van RWD een zes-in-lijn bewandelt Mazda dus de weg van BMW. Als ze daar ook nog een smakelijk design aan weten te verbinden kan het wel eens een interessant alternatief worden.

Mazda Vision Coupé

Over het design gesproken: in 2017 toonden de Japanners de fraaie Vision Coupé als toekomstvisie. Je hebt niet heel veel fantasie nodig om daar in gedachten een nieuwe 6 van te maken. Als ze die lijn vast kunnen houden zou dat heel mooi zijn. Het zou nog mooier zijn als er ook een coupéversie komt, maar dat is misschien te veel gevraagd.

Hoe dan ook, alles bij elkaar zou de nieuwe Mazda 6 zomaar eens een heel leuk totaalpakket kunnen vormen. Een succesnummer zal het niet worden, maar dat is eigenlijk juist een extra reden om er een te kopen.

Via: Car and Driver

Ook interessant!

  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor
  • Nieuwe Mazda Carol
    Nieuwe Mazda Carol is superschattig (met vierwielaandrijving!)
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
  • BREEK: Mazda gaat JOUW favoriete hybride maken!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mazda6

Vorig bericht: « Jaguar I-PACE: de duurtester is even terug!
Volgend bericht: Rus heeft belachelijk alternatief voor zijn Hummer-velgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. birdnerd84 zegt

    14 april 2020 om 17:04

    “Volgens hun bronnen krijgt de nieuwe Mazda 6 een langsgeplaatste zes-in-lijn.”. Yep maar die zes-in-lijn was al aangekondigd dus geen verrassing: https://www.autoblog.nl/nieuws/mazda-komt-met-twee-nieuwe-zes-in-lijnmotoren-124319

    Login om te reageren
    • 750i zegt

      14 april 2020 om 17:35

      Wat een schitterende lijnen.

      Login om te reageren
  2. frank2b zegt

    14 april 2020 om 17:09

    Laat maar komen. Ik ben wel blij met een wat exclusievere auto.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    14 april 2020 om 17:17

    Eén van de redenen waarom je de Mazda 6 zo weinig ‘in het wild’ ziet, is de wijten aan de zakelijke markt, en juist dáár moet het D-segment het toch van hebben.

    Voorbeeld: een auto als de CX 5 kost qua nieuwprijs ongeveer net zo veel als de 6, maar is in het leasetarief zo’n 200 euro per maand goedkoper. Go figure it out…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 april 2020 om 17:34

      Ik denk dat die CX-5 goedkoper is, omdat SUV’s momenteel populairder zijn. De leasemij kan die dan weer makkelijker verkopen voor een hogere prijs. D-segment sedans zijn momenteel geen populaire auto’s in Europa, vandaar de hogere leaseprijs. Heeft dus in principe niet zoveel te maken met de 6 zelf. Althans, zo denk ik erover. Correct me if i’m wrong.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        14 april 2020 om 17:37

        @berlinetta: klopt wel waarschijnlijk. Hogere restwaarde is minder afschrijving dus lagere leaseprijs.

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        14 april 2020 om 20:21

        Yup, hetzelfde effect zie je bij Volvo’s. De XC60 is goedkoper in de lease dan de S/V60. Alleen bij de Duitse merken was voor mij destijds de SUV niet per sé goedkoper dan de station of sedan.

        200€ verschil is echter wel een heel groot verschil, maar gezien de Nederlandse markt verbaast het me niet.

        Login om te reageren
    • Den zegt

      14 april 2020 om 17:36

      @RRRobert: goed punt, het lukte me niet om een 6 door de lease calculator te krijgen. De cx5 was inderdaad flink goedkoper.

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    14 april 2020 om 17:26

    Ik ben erg benieuwd, de specs klinken in elk geval erg goed en qua design is Mazda steeds lekkerder bezig.

    Begrijp alleen niet dat Mazda en Alfa Romeo elkaar nog steeds niet gevonden hebben. Denk dat deze merken heel goed bij elkaar zouden passen als het gaat om het samen ontwikkelen van platforms in verschillende segmenten.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 april 2020 om 17:37

      Hun filosofie is vrijwel hetzelfde inderdaad, maar ik twijfel wel of beide culturen wel zo lekker mengen met elkaar. Italiaans temperament met Japanse discretie.

      Login om te reageren
    • balboni zegt

      14 april 2020 om 18:15

      @moveyourmind: Zijn er succesvolle Japans/Italiaanse automotive samenwerkingen geweest?

      Login om te reageren
      • autodidact zegt

        14 april 2020 om 18:55

        @balboni: de Alfa Arna was unaniem een belachelijk groot succes.

        Login om te reageren
        • rrk147 zegt

          15 april 2020 om 11:08

          Aldus Ivo Niehe ;-)

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 april 2020 om 19:05

        Jazeker wel. Bijvoorbeeld de eerste Lexus GS. Italiaans design en Japanse techniek.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          14 april 2020 om 23:39

          Er zijn stapels Japanse auto’s door Italiaanse huizen ontworpen.

          Vaak konden de japanners het niet laten om de ontwerpen wat bij te vijlen, al dan niet ingegeven door de marketing afdeling met de bijbehorende focusgroepjes.

          Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      14 april 2020 om 18:24

      @moveyourmind: De Italianen houden van sleutelen buiten de fabriek…

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 april 2020 om 19:05

      @moveyourmind: een Mazda is betrouwbaar en een Alfa is pure emotie. Blijkbaar kan dat niet samen want dan wordt het steriel.

      Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      15 april 2020 om 11:11

      En de Mazda die rond 2000 uit kwamen kunnen ook lekker roesten! MIjn zus heeft een Premacy en die roest nog al, ik dat dat Alfa dat dan weer beter onder controle heeft. Al is mijn Alfa GT er ook niet helemaal ongevoelig voor, maar tenminste niet op het plaatwerk

      Login om te reageren
  5. Henk_he zegt

    14 april 2020 om 17:30

    @jurraatjes @mazda gewoon de concept bouwen, deze Mazda 6 (of van mijn part Xedos 6) noemen. Als jullie er dan ook een 5-deurs à la A5/4GC van maken, stap ik over. Beloofd.

    Login om te reageren
  6. momo zegt

    14 april 2020 om 17:33

    Wauw! Ik zou iedere auto uit hetzelfde segment laten staan voor de (concept)auto op de foto’s.

    Login om te reageren
  7. bernoulli zegt

    14 april 2020 om 17:36

    Mazda 6: De betrouwbare 159.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      14 april 2020 om 22:40

      @Bernoulli: De betrouwbare 159? Als deze geruchten kloppen mag je gerust zeggen “De 159 zoals ‘ie had moeten zijn”. Niet alleen betrouwbaar, maar ook nog eens prachtig gelijnd (even ervan uitgaande dat Mazda hun gebruikelijke niveau haalt), achterwielaandrijving, een lekkere motor en wellicht ook nog een handbak.

      Login om te reageren
  8. alcantara zegt

    14 april 2020 om 17:41

    Mazda 6 met een Furrarie kont, laar maar komen!

    Login om te reageren
  9. svdnick zegt

    14 april 2020 om 17:42

    Dan ga ik maar eens sparen

    Login om te reageren
  10. denniss00 zegt

    14 april 2020 om 17:51

    Zo van de zijkant zie ik de snuit van een Roma, en de kont van een Lagonda Taraf.. fraai concept, dat zeker!

    Login om te reageren
  11. 8ccompetizione zegt

    14 april 2020 om 18:07

    Minstens zo mooi als de mazda3!

    Login om te reageren
  12. balboni zegt

    14 april 2020 om 18:10

    Holy shit hier ben ik nieuwsgierig naar. Wat een wagen!!

    Login om te reageren
  13. balboni zegt

    14 april 2020 om 18:13

    Mazda springt in het gat wat is ontstaan omdat BMW aan het aan verslappen is: driecilinders, viercilinders, 2-serie, voorwielaandrijving, desgintreurnis. Hoop dat de Japanners die 6-in-lijn zuinig kunnen maken. Dan zie ik succes!!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      15 april 2020 om 08:07

      De 6-in-lijn is zuinig in de echte wereld. Zo’n bwm 3 cilindertje verbruikt niet veel op papier maar je rijd ze continue op vollast en dan zijn ze niet efficient.

      De nieuwe 1 is een afschuwelijk onding. Ondanks dat er veel plaats is voor de bestuurder rijd het zoals een toyota monovolume. De 2 sedan heb ik nog niet onder m’n gat gehad maar dat zal niet beter zijn.

      Nuja als bmw wil concurreren met renault gaan ze straks ook renault winstmarges halen. Denk dat mazda een goede keuze maakt door de 6 sportiever te maken.

      Login om te reageren
      • HyperTeHK zegt

        15 april 2020 om 10:30

        Ik heb net zo’n voorkeur als jij voor de 6 jn lijn boven een 3 cilinder maar laten we wel rieel blijven.
        BMW 3 cilinders moet je niet op een hoop vegen met daihatsu motortjes. Se top versie trekt er 180 pk uit. Die draait echt niet constant opnde top van zijn vernogen.
        Het volume is ook niet voor niets 1,5x zo groot als 3 cilinders van andere merken.

        Qua geluid zijn ze luiker dan de 4 cilinders.
        Ach ik zou zelf gewoon van 6 in lijn aar elektrisch gaan. If een leuke oude volvo 5 cilinder nemen. Maar niets matcht de soeplesse van een elektrische aandrijflijn.

        Login om te reageren
  14. balboni zegt

    14 april 2020 om 18:18

    Of Mazda wil vlammend de pijp uit

    Login om te reageren
  15. PunicaOase zegt

    14 april 2020 om 18:27

    Hopelijk straks ook verkrijgbaar met 4-cilinder.. anders gaan we em in NL in plaats van weinig nooit meer zien..

    De uiteindelijke 3 is overigens naar mijn mening een slap aftreksel van het concept geworden.. zal met de 6 mogelijk nog erger worden gezien het concept nog futuristischer is..

    Login om te reageren
  16. autodrome zegt

    14 april 2020 om 18:31

    Laat mar komen, niks aan doen, ik koop ….

    Login om te reageren
  17. m8mb zegt

    14 april 2020 om 18:38

    Mooi ding. Net een Lamborghini Estoque.
    https://www.autoblog.nl/nieuws/komt-er-dan-toch-een-lamborghini-estoque-132178

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      14 april 2020 om 19:37

      @m8mb: Of een Aston Martin Rapide

      Login om te reageren
  18. tonino zegt

    14 april 2020 om 18:52

    Is het geweten wanneer we nieuwe 6 op de markt komt?

    Login om te reageren
  19. autodidact zegt

    14 april 2020 om 19:00

    Mooi inderdaad. Hij deed mij denken aan de Ferrari 365 GT4 2+2, met name de lijn achterzijde.

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    14 april 2020 om 19:08

    Interieur design concepten neemt Mazda al langer over van BMW, nu ook de technische concepten. Als ze besluiten het BMW design NIET over te nemen kan het heel succesvol worden.

    Login om te reageren
  21. iphonistvongates zegt

    14 april 2020 om 19:14

    Kudos…ik zie dat het uitwisselingsprogramma van de Pininfarina designer stagiaires haar vruchten heeft afgeworpen. We krijgen hem waarschijnlijk als 181pk, 3 cilinder skyActiv-X versie in Ollande.

    Login om te reageren
  22. str8six zegt

    14 april 2020 om 19:17

    Wat een waanzinnig mooie auto zeg!

    Login om te reageren
  23. humpyourdog zegt

    14 april 2020 om 19:18

    Eerder ‘de weg die BMW aan het verlaten is’. Opgestaan is plaats vergaan… Niet normaal hoe ze daar in Beieren hun geschiedenis verloochenen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 april 2020 om 23:16

      @humpyourdog: vroeger was BMW een merk dat betaalbare auto’s voor de gewone man die graag aan de voorkant instapt maakte maar ze worden niet alleen steeds premiummer en steeds onbetaalbaarder voor de gewone man maar ook de deur aan de voorkant is er niet meer.

      Login om te reageren
  24. tttijn zegt

    14 april 2020 om 20:45

    Vond t altijd de mooiste auto in zn klasse. Helaas geen mps meer voor kopers als mij.

    Login om te reageren
  25. vpowert zegt

    14 april 2020 om 21:07

    Ik vind het een fantastische ontwikkeling! Maar vraag mij toch af: welke business case ziet Mazda hier? Het D-segment is dood getuige alle SUV verkopen, de Kia Stinger was hetzelfde idee maar loopt ook niet echt top en Lexus heeft hun achterwielaangedreven GS vervangen door de voorwielaangedreven ES. Hoe ziet Mazda hier dan wel kansen?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      15 april 2020 om 08:10

      Dat heb ik nooit begrepen. Langs de andere kant de ls is awd, voor een gs koper die een wagen van 1800kg koopt maakt sportiviteit vermoedelijk niet uit. Die kopen wel een IS of een RC.

      Login om te reageren
  26. vondudenstein zegt

    14 april 2020 om 21:07

    Groot fan van onze Mazda 6, maar die concept daar!? Dear lord, bringngng it onnn. Prachtig ding zeg

    Login om te reageren
  27. lekkerlinksrijden zegt

    14 april 2020 om 21:50

    Als ze dit uitbrengen met 6 in lijn gaat mijn 5-serie eruit

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      14 april 2020 om 23:28

      @lekkerlinksrijden: die van mij ook!

      Login om te reageren
  28. iaccaloco zegt

    15 april 2020 om 00:47

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  29. Dutchdriftking zegt

    15 april 2020 om 09:04

    Tja, het D en E segment verkoopt eigenlijk alleen als het premium is. Dus wat dat betreft kiest Mazda een heel goede weg. Nu maar hopen dat de kopers het begrijpen….

    Login om te reageren
  30. kminne zegt

    15 april 2020 om 13:04

    Stel je toch eens voor als ze van dit model een coupé zouden maken. Holy all that’s holy Batman, ik zou echt alles onder kwijlen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North