• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe recordpoging met SSC Tuatara weer mislukt

Auteur: machielvdd, gepost 24 december 2020 om 18:03 – 16 Reacties

SSC Tuatara recordpoging

SSC is na hun eerste fiasco voor de herkansing gegaan, maar ook deze recordpoging had niet het gewenste resultaat.

Kleine hypercarmerken zijn er genoeg, dus je moet wel wat doen om je te onderscheiden als fabrikant. De perfecte manier om je hypercar op de kaart te zetten is door de snelste auto ter wereld te bouwen. Het Amerikaanse SSC slaagde daar in 2007 in met de Ultimate Aero.

Twijfel

Dit jaar wilde oprichter Jerod Shelby (geen familie van) het kunstje herhalen. Dat liep alleen heel anders. Toen SSC namelijk vol trots meedeelde dat ze het wereldrecord hadden verbroken, werd dit al heel snel in twijfel getrokken. Mede dankzij het rekenwerk van een aantal kritische YouTubers bleek dat de geclaimde 500+ km/u onmogelijk gehaald kon zijn.

Nieuwe poging

Om een lang verhaal kort te maken: voor SSC zat er niets anders op dat een nieuwe recordpoging te doen. Zelfs al was de vorige recordpoging gelukt, ze hadden gewoon onvoldoende bewijsmateriaal. Jerod Shelby kondigde daarom middels een videoboodschap aan dat er een nieuwe run gedaan zou worden. Deze keer zouden ze ervoor zorgen dat alles wél goed gedocumenteerd werd.

SSC Tuatara recordpoging

Robert Mitchell

Er zijn inmiddels twee maanden verstreken sinds de eerste recordpoging en de tweede poging heeft nu ook plaats gevonden. Dat weten we uit eerste hand, dankzij Robert Mitchell. Voor degenen die hem niet kennen: hij is de eigenaar van Apex Nürburg, die ook actief is op YouTube. Hij was een van de voornaamste critici van SSC’s claim, maar was desondanks (of eigenlijk: daardoor) uitgenodigd om aanwezig te zijn. Een mooi gebaar van SSC, dat moeten we ze nageven.

SSC Tuatara recordpoging

Issues

Helaas voor de Amerikanen pakte ook de herkansing niet goed uit. Het was de bedoeling dat Robert Mitchell getuige was van een wereldrecord, maar in plaats daarvan was hij getuige van een poging die wederom mislukte. De Tuatara kampte namelijk met diverse technische issues die een record onmogelijk maakten.

Oververhit

Om te beginnen ging de motorkap meerdere keren open vanwege allerlei extra kabels die eronderdoor liepen. Daardoor moest er telkens opnieuw begonnen worden. Dit droeg er mede aan bij dat de auto uiteindelijk oververhit raakte. Toen de SSC weer was afgekoeld waren de problemen echter nog niet voorbij. Door de hitte bleken namelijk twee bougies beschadigd te zijn, waardoor de V8 veel minder vermogen leverde. Het eind van het liedje was dus dat er weer geen wereldrecord sneuvelde.

Verslag

Zo’n recordpoging is een complexe aangelegenheid, dus er valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen. Het complete half uur durende verslag van Robert kun je hieronder zien. Voor de mensen met een korte aandachtsspanne: vanaf 14.25 komen de issues ter sprake.

Topsnelheid

Uiteindelijk wist SSC nog een topsnelheid van 406 km/u op de teller te zetten. Indrukwekkend (zeker gezien de problemen), maar lang niet genoeg om het wereldrecord te verbreken. Sterker nog: dit is niet eens genoeg om het record van de Bugatti Veyron uit 2005 te evenaren. SSC kan het hier natuurlijk niet bij laten, dus het wachten is nu op de volgende recordpoging.

Ook interessant!

  • Video - SSC Tuatara flink beschadigd tijdens transport
  • SSC gaat diep door het stof omtrent snelheid Tuatara
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

ssc, tuatara, Video

Vorig bericht: « Seres 3 is de nieuwste prijsknaller uit China
Volgend bericht: Widebody E30: maken of kraken? »

Lees Interacties

Reacties

  1. AbdelJabbar zegt

    24 december 2020 om 18:36

    Wat Bugatti voor mij bijzonder maakt, is dat zij het moeiteloos kunnen doen. Over engenering is prachtig. Denk aan de Japanners.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      24 december 2020 om 18:50

      @a20racer: moeiteloos? Dan ken je de geschiedenis van de Veyron niet.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        24 december 2020 om 20:09

        Nog sterker… Ze waren op een bepaald moment ronduit wanhopig omdat er geen versnellingsbak van eigen makelij gemaakt kon worden die sterk en klein genoeg was.. dus werd Ricardo (meen ik) ingehuurd. Zonder hen was de Veyron ook na 10 jaar!! Ontwikkeling nooit gelukt.

        Login om te reageren
      • Edge zegt

        24 december 2020 om 21:25

        @rolov: Moeiteloos, ja. Bugatti’s weg naar de 400 was geen makkelijke, maar ze hebben uiteindelijk wel gewoon direct een auto neergezet die de beloftes waar wist te maken, en vervolgens klantenauto’s afleverde die dat ook halen. Het devies bij Bugatti is eerst records pakken, dan ermee pronken. SSC en bijna al die andere merken doen het precies andersom, die roepen eerst dat ze honderdmiljoenmiljard kilometer per uur kunnen en komen er dan achter dat je meer dan een rijke fantasie nodig hebt om dat te bereiken.

        Login om te reageren
        • detroitv8 zegt

          24 december 2020 om 23:18

          @edge: er zit een significant verschil in. Bugatti heeft een ongelimiteerd budget (soft of). De mannen van SSC e.d. moeten hiermee wel hun brood verdienen.

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            25 december 2020 om 00:32

            @detroitv8: en dat voel je dan ook bij 400km/u…

            Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      24 december 2020 om 23:31

      @a20racer: *overengineering

      Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    24 december 2020 om 20:06

    Wedstrijdje ver pissen en dan je straal niet goed krijgen. 🤣🤣🤣

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 december 2020 om 06:57

      @tjorque: het wordt hoe dan ook ongemakkelijk als je een tegenstander raakt. Ze worden ofwel boos of vinden het lekker…

      Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    24 december 2020 om 20:13

    Robert Mitchell geeft in de video aan dat de auto met lage turbo druk en een halve baan in de 6e vd 7 versnellingen al 251mph aantikte.. als men de tests beter en slimmer aanpakt dan gaan ze die 300 vast halen.

    Geen mens weet hoe vaak Bugatti met de staart tussen de benen de topsnelheid weer niet heeft gehaald voor ze met een “record” konden schermen. En die hadden makkelijk 10x zoveel budget…

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      24 december 2020 om 20:26

      @w0o0dy: om van 400 naar 500 km/u te komen heb je heel erg veel extra vermogen nodig. Neemt exponentieel toe. Daar heb je meer voor nodig dan wat extra turbodruk.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        24 december 2020 om 20:36

        Bij de vorige recordrun (poging) haalden ze 19psi turbo druk, nu slechts 3. De maximale turbodruk is 30!! voor deze turbo’s dus er zit nog heel wat in het vat.

        Blijft dat deze club met 1/10e van het geld probeert 500 km/u aan te tikken. Zonder eigen testbaan waar eindeloos testen uit het zicht van de media mogelijk is. In tegenstelling tot Bugatti die miljarden verspijkerde en eindeloos kon ontwikkelen en fijnslijpen.

        Login om te reageren
  4. HzR zegt

    24 december 2020 om 22:19

    Ik begreep uit de video dat dit een test was en geen nieuwe recordpoging, die moet in Januari plaats vinden. Nu zou de nieuwe bestuurder de auto moeten leren kennen.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      24 december 2020 om 22:48

      Het ging wel degelijk om een recordpoging, staat ook in de titel op YouTube

      Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    24 december 2020 om 22:59

    Wat het resultaat van VAG indrukwekkend maakt is dat ze auto’s bouwen die steeds maar weer betrouwbaar de records weten te breken – zonder mankeren.

    Dan kunnen de Amerikanen misschien alleen de beschikking hebben over een schuur en een zandweg in Nergenshuizen – wat ik overigens betwijfel – en zal VAG voor de ontwikkeling van zijn Porsches en Bugattis vele miljarden meer te besteden hebben – wat ik betwijfel – maar eerst aantonen en daarna van de daken schreeuwen lijkt me wel de juiste volgorde.

    Login om te reageren
  6. maferick74 zegt

    24 december 2020 om 23:17

    Ik sta nou niet in de rij om een auto te kopen die niet betrouwbaar is…. wat is hier zo speciaal aan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North