• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe truck-fabrikant gaat Tesla Semi voorbij

Auteur: willeme, gepost 27 januari 2020 om 22:28 – 38 Reacties

Hyzon Hydrogen Trucks

Kijk, dit is natuurlijk een veel slimmere optie. Ziet er ook nog eens véél beter uit.

Met nieuwe vormen van mobiliteit staan er nieuwe merken op en zullen sommige ouderwetse merken ten onder gaan. Het is niet een kwestie van alleen op tijd instappen, het is ook de juiste keuze maken.

Voor sommige voertuigen zou dat elektrische aandrijving kunnen zijn, voor andere wellicht nog even de verbrandingsmotor. Andere fabrikanten zetten in op zonneenergie. Hyzon Motors Inc. heeft een andere visie. Dit bedrijf uit Singapore is ervan overtuigd dat met vrachtwagens niet de ‘conventionele’ elektrische aandrijving toekomst heeft, maar in combinatie met waterstof.

Hyzon

Hyzon heeft al 17 jaar ervaring op het gebied van brandstofceltechnologie. Het merk heeft als doel om vanuit de Verenigde Staten van Amerika te opereren. De vrachtwagens moeten dan wereld wijd verkocht gaan worden.

Er komen diverse modellen voor verschillende doeleinden. Denk aan drie verschillende soorten chassistypes. Tevens zijn er drie gradaties qua vermogen. Het begint met 150 kW (204 pk). Een stap daarboven is de motor met 200 kW (272 pk). De sterkste variant heeft 370 kW (494 pk). Nu zijn dit, net als de Tesla Semi en Nikolai truck, elektrische motoren. Ze zijn stil én leveren direct hun koppel.

Hyzon Hydrogen Trucks

Enorme afstanden

Maar de geval is dat je met een vrachtwagen te maken hebt met enorme afstanden. Dan heeft een elektrische vrachtwagen met accu een paar grote nadelen. De range is relatief kort en het laden duurt lang. Met waterstof is dat probleem opgelost, want je kan tanks meenemen om het te vervoeren.

Je kant tot vier ‘rijen’ aan tanks bestellen. De instapper heeft 1 rij en een actieradius van zo’n 500 km. De tweede rij brengt het totaal naar 1.000 km. Rij 3 zorgt voor 1.500 en het is waarschijnlijk geen verrassing je met een vierde rij tanks 2.000 km actieradius tot je beschikking hebt. Dat is twee keer zoveel als Tesla opgeeft voor de Semi met de grootste accu’s. Wat er nog meer mis is met de Telsa Semi, kun je hier lezen.

Hyzon Hydrogen Trucks

Serieus

Hyzon is bloedserieus. Deze serie ‘Heavy Trucks’ moeten al in november van dit jaar beschikbaar worden. In het eerste kwartaal van 2021 komen daar kleine trucks (distributievrachtwagens) bij. Op een Tesla-eque manier willen zij hun portfolio uitbreiden, want in het tweede kwartaal van 2021 moeten de bestelwagens op waterstof klaarstaan. In 2022 is de beurt aan personenauto’s op waterstof.

Hyzon Hydrogen Cars

Voordat het zover is, mag Hyzon zich eerst concentreren op de bussen, want die staan voor de zomer van dit jaar gepland.

Ook interessant!

  • Pepsi: wij krijgen de Tesla Semi nog in dit jaar
    Pepsi: wij krijgen de Tesla Semi dit jaar nog!
  • Tesla Semi heeft 'merkbare verbeteringen' gekregen
  • productie Tesla Semi
    Productie Tesla Semi start vanaf 'dit' moment
  • Video: ritje in een Tesla met het nieuwe gekke stuur

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Vrachtwagens, waterstof

Vorig bericht: « Nee maar! Keert de leukste M5-rivaal terug?
Volgend bericht: Primeur: Dit zijn de Hiluxen van Rijkswaterstaat »

Lees Interacties

Reacties

  1. barendbotje zegt

    27 januari 2020 om 23:06

    Nu vraag ik me af of direct koppel uberhaubt zin/nut heeft. Een trein gooit ook geen max vermogen op z’n onderstel als die wegrijdt, puur omdat je een massa moet versnellen die nogal groot is, dus deze hoor je langzaam in spanning opschakelen. Hand die me hier meer over kan vertellen?

    Login om te reageren
    • MetalLaires zegt

      27 januari 2020 om 23:39

      @barendbotje: Veel vrachtwagen hebben al een ‘slak’ stand dus dat zal dan ook wel erop komen.

      Ik moest laatst met de trailer en een heel ouwe trekker een helling achteruit op, moest ik toch ff een aanloopie nemen. Te weinig vermogen dan is best vervelend (en gevaarlijker).

      Ik vraag mij alleen af waar die HYZON vrachtwagens gaan tanken…..

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        27 januari 2020 om 23:56

        @msfiorentina: Te weinig vermogen of verkeerde overbrenging. Je kan met heel weinig vermogen een hele zware last een hele steile helling opduwen, als de overbrenging maar kort genoeg is.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        28 januari 2020 om 08:08

        @msfiorentina: Daarom kunnen ze ook zo ver, het netwerk is dun dus goed inplannen.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        28 januari 2020 om 18:55

        Eens er een betaalbare H-vrachtwagen is zal dat geen enkel probleem zijn. Voor auto’s ligt het wat moeilijk, omdat de adaptatie sowieso traag zal gaan, maar vrachtwagens worden door grote transporteurs met tientallen tegelijk gekocht. Wss zullen die transportbedrijven dan ook zelf investeren in een tankplaats, eventueel op eigen terrein. Om een voorbeeld te geven: Aldi heeft een netwerk van tientallen distributiecentra. Als die allemaal een H-installatie plaatsen, kan de hele vloot zonder problemen vervangen worden…

        Login om te reageren
    • robert110 zegt

      27 januari 2020 om 23:53

      @barendbotje: Een trein begint niet meteen vol gas omdat een trein bijna geen grip heeft, geeft een trein meteen vol gas dan verliest de trein ook het laatste beetje grip wat de trein nog heeft.
      Als je voldoende grip hebt dan vertaald het directe motor koppel zich in sneller optrekken en het minder snel stil vallen op hellingen.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      28 januari 2020 om 07:33

      @barendbotje: vermogen is niet hetzelfde als koppel..

      Login om te reageren
      • barendbotje zegt

        28 januari 2020 om 07:37

        @flutterby: Bij de trein is dit wel aan vermogen gekoppeld(leuk woord grapje) want ik had t over het elektrisch vermogen wat de trein over de motoren zet

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          28 januari 2020 om 08:41

          @barendbotje: vermogen maakt koppel, maar koppel is meer dan alleen vermogen. Dit is ongeacht de aandrijflijn.

          PS: in een brandstofauto zorgt de versnellingsbak voor +/- 1500 nm koppel aan de wielen.

          Login om te reageren
          • barendbotje zegt

            28 januari 2020 om 08:43

            @flutterby: PS: u bent zeer onvriendelijk

            Login om te reageren
          • barendbotje zegt

            28 januari 2020 om 08:44

            @flutterby: maar als je zelf ook niet snapt hoe die van de trein werkt wat is dan je bijdrage in deze naast alleen zeiken? Ga een kop koffie drinken en maak wat van je dag, want wat je hier loopt te verkondigen ?

            Login om te reageren
  2. appeltaartislekker zegt

    27 januari 2020 om 23:55

    Aan de uiterlijk van deze vrachtwagens mankeren in ieder geval helemaal niets.

    Login om te reageren
  3. robert110 zegt

    28 januari 2020 om 00:02

    Waterstof blijft superieur als het om afstand gaat, met als enige echte nadeel dat je minder efficient bent in vergelijking met enkel accu’s. Het zou mij dan ook niets verbazen als ja straks gewoon kan kiezen tussen de twee. Zoals je nu kan kiezen tussen benzine en diesel.

    Login om te reageren
    • lacker zegt

      28 januari 2020 om 06:49

      @robert110: is een hybride vorm van die twee ook mogelijk?

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        28 januari 2020 om 07:35

        @lacker: sterker nog, vereist. Een fuelcell kan maar beperkt vermogen leveren en je wilt een accu voor piekvermogen en recuperatie zodat je de remmen ook niet hoeft te gebruiken.

        Aangezien een accu qua energie de helft kost van waterstof kan het ook best lonen om er een 50 tot 100 kWh accu in te zetten aangezien je dat gemakkelijk in een nacht laad.

        Login om te reageren
        • laptom zegt

          28 januari 2020 om 08:01

          @flutterby: Inderdaad, zeker voor vrachtwagens zal waterstof en goed alternatief zijn. Straks met solid state accu’s zullen de personen auto’s wel aan de accu technologie boven plakken aangezien velen malen efficiënter. Voor vrachtwagens op distributie center zal zeker een hybride vorm en uitkomst zijn.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            28 januari 2020 om 08:48

            @laptom: voor vrachtwagens die altijd op dezelfde locatie overnachten zal de batterij ook de voordeligste optie zijn. Daarvoor moet wel een gigantische nuts aansluiting gerealiseerd worden, eventueel met buffer accu’s en een dak vol zonnepanelen.

            Voor onderweg zal er zeker een belangrijke rol voor waterstof zijn.

            Login om te reageren
      • lebeaunl zegt

        28 januari 2020 om 07:37

        @lacker: dat is dit al: met waterstof wordt energie opgewekt die via de accu’s de elektromotoren van stroom voorzien, de accu’s hoeven dan veel minder groot en zwaar te zijn om toch een acceptabele range te hebben.

        Login om te reageren
  4. Design_Driven zegt

    28 januari 2020 om 00:09

    Waterstof is idd een goede optie voor vrachtwagens maar dit bedrijf neem ik gelijk niet serieus als je slechte schetsen/photoshops zie. Ook gewoon een Rivian plaatje met een schets er op plaatsen. man man man.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      28 januari 2020 om 00:14

      @sketcher: Saperdeflap ik blijk de CCO te kennen. Werkte voorheen bij Grove hydrogen cars in China. Een interessante start-up die zoals de naam al aangeeft van plan is auto’s op waterstof te bouwen.

      Zo te zien kan hij onze design services wel gebruiken, ga hem maar een een berichte schrijven. Zo opportunistisch ben ik dan ook wel weer. :)

      Login om te reageren
  5. Edge zegt

    28 januari 2020 om 00:17

    Het klinkt allemaal niet heel geloofwaardig. In de zomer zouden er al bussen van het merk moeten verschijnen, terwijl je zelfs in de krochten van het internet geen mule/testexemplaar, prototype, render of zelfs schets kunt vinden. En dan zou er dit najaar een vrachtwagen op de markt moeten komen, waar behalve de (zeer amateuristische) schetsen in het artikel ook helemaal niks over te vinden is. Het zou mij niks verbazen als dit luchtkasteel nummer zoveel is.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      28 januari 2020 om 00:25

      @edge: Net even op de website gekeken. Die bussen halen ze uit China. Zijn gewoon bestaande bussen waar ze ‘hun’ techniek in hangen.
      Net als de vrachtwagen trouwens, de vrachtwagen die je in hun video ziet is ook een standaard Chinese vrachtwagen met hun techniek er in.

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      28 januari 2020 om 00:30

      @edge: Op zich is daar niks mis mee, Zo is Ebusco (Elektrische bussen bouwer uit NL) ook begonnen en zo werken ze nog. Hun eerste bussen waren gewoon Xiamen Golden Dragon bussen met de aandrijving van Ebusco er in. Nu worden hun bussen nog steeds in China gemaakt maar door een andere partij en zijn ze iets meer toegesneden op Ebusco, met een eigen gezicht etc.

      Hyzon’s bussen lijken van Bonluck, een relatief kleine bus bouwer uit Nanchang te komen.

      Login om te reageren
  6. 9000cse zegt

    28 januari 2020 om 05:03

    Interessant bericht! Dat zeker! Maar het roept wel heel erg veel vragen bij mij op!
    – Een bedrijf uit Singapore dat deze serie “heavy trucks” al over 10 maanden beschikbaar heeft? Waar wordt die fabriek dan gebouwd of van welke fabriek(en) gaan ze gebruik maken? Moet wel heel erg geheimzinnig zijn allemaal, want op internet is er nergens iets over te vinden.
    – En vanuit de USA wereldwijd gaan opereren? Sure? Heeft the Donald dan bijvoorbeeld al een handelsakkoord met China hierover? Of weet Hyzon dat wel te omzeilen?
    – En over zo’n 2 jaar al een serie personenwagens klaar? Een serie?
    – En al veel eerder ook al bussen en distributievrachtwagens?
    Weet je? Er was ooit een tijd dat ik in sprookjes geloofde, maar dat is al weer méér dan 65 jaar geleden! Ja! Ze waren mooi! Te mooi om waar te zijn. En daar ben ik inmiddels wel achter! Maar deze versie verbaast me toch weer! Zou de gelaarsde kat dan toch bestaan? Ik hoop alleen maar dat het niet zal omslaan in een nachtmerrie. Voor Hyzon dan!

    Login om te reageren
  7. amersfoorter zegt

    28 januari 2020 om 06:46

    Mark my Words: dit wordt een paar keer uitgesteld, telkens wel een paar teasers en uiteindelijk komen ze toch niet op de markt.

    Login om te reageren
  8. kruij zegt

    28 januari 2020 om 07:42

    Alleen waterstof is nog lang niet beschikbaar van groene bronnen dus nog steeds veel vervuilender dan elektrisch, duurt nog meer dan 10 jaar voordat het groen zou kunnen zijn. Is geen oplossing voor de acute problemen.

    Login om te reageren
  9. edward330d zegt

    28 januari 2020 om 08:05

    Mooie combinatie. Zullen de eerste twee trailers zijn gevuld met waterstof en accu’s en de laatste twee voor de cargo…?? Of ben ik nu weer te optimistisch

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    28 januari 2020 om 08:11

    Natuurlijk is het vooral schitterende verkoop praat, en moet het ding nu eerst nog maar eens daadwerkelijk komen, maar het idee is natuurlijk heel goed.

    Is er ook ergens bekend hoeveel koppel de motoren leveren? 500pk is voor een vrachtwagen niet heel bijzonder, wat belangrijker is met 40 ton (of meer) is een 2.000nm aan trekkracht. De huidige top (zonder chiptuning) zit op zo’n 750pk en 3.500nm trekkracht. Best prettig als je volgeladen de berg op moet.

    Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    28 januari 2020 om 08:54

    Prima, laat maar komen. Hoe minder uitstoot hoe beter.

    Login om te reageren
  12. joos straetmans zegt

    28 januari 2020 om 08:57

    Op de een of andere manier lijken de verhoudingen niet te kloppen, de cabine is veel te groot in verhouding tot de wielen. En verder denk ik ook dat dit weer heel veel luchtfietserij is. Dat is trouwens wel het meest milieuvriendelijk en klimaatneutraalst.

    Login om te reageren
  13. fordnut zegt

    28 januari 2020 om 09:20

    Maar de geval is……….. Echt????

    Login om te reageren
  14. tjorque zegt

    28 januari 2020 om 09:54

    Als the Donald hoort dat je fabrieken zult openen in the USA is hij je beste vriend…
    Want werkgelegenheid! Economie! Poen!

    Dat je ze naar Chinees model runt met Chinese lonen en zonder degelijke sociale voorzieningen, zal hem worst in het kwadraat wezen.

    Zo is usa de nieuwe fabriek van de wereld aan het worden…

    Login om te reageren
  15. tjorque zegt

    28 januari 2020 om 09:56

    Als the Donald hoort dat je fabrieken zult openen in the USA is hij je beste vriend…
    Want werkgelegenheid! Economie! Poen!

    Dat je ze naar Chinees model runt met Chinese lonen en zonder degelijke sociale voorzieningen, zal hem worst in het kwadraat wezen.

    Zo is usa de nieuwe fabriek van de wereld aan het worden…

    Login om te reageren
  16. tjorque zegt

    28 januari 2020 om 09:57

    “beantwoorden” lijkt niet te werken via de browser (iOS).
    Voorgaande reacties waren pogingen tot antwoord op cse9000…

    Login om te reageren
  17. Dutchcarwizard zegt

    28 januari 2020 om 10:36

    Direct koppel bij 0 toeren per minuut betekent dat je geen koppeling nodig hebt die slipt.

    Login om te reageren
  18. arsimo zegt

    28 januari 2020 om 14:49

    Idee is leuk, uitvoering is bijzonder lastig vooralsnog.

    Tesla gokt met zijn semi-trucks er op dat de batterij zich in de tussentijd zo ver ontwikkeld dat veel sneller laden en veel minder omvang en gewicht bereikt zal zijn en ze dan vol op de markt komen. Binnenkort komen daar medelingen over door Tesla (in maart vermoedelijk).

    Vrachtwagens en bussen op waterstof gecombineerd met een fors doch beperkt accupakket lijken erg interessant. Lokaal (0-250km) op de batterij, lange afstanden – met name internationaal – op waterstoftanks. Voordeel is dan dat er niet zo veel waterstoftankstations nodig zijn, enkele grote die strategisch zijn geplaatst (bijvoorbeeld in de grensregio’s in Nederland) is dan al voldoende. Echter, veilig, vlot en betrouwbaar rijden op en tanken van waterstof is in de praktijk erg gecompliceerd en duur. Auto’s vergen heel veel onderhoud en controles (om de 5000km op dit moment!), tankstations zijn nog niet routineus veilig en betrouwbaar (afgelopen zomer is 1 van de 4 in Noorwegen ontploft!), snel tanken kan slechts met 3 of 4 personenauto’s achtereen (bij vrachtwagens of bussen zullen het er dan wel slechts 1 of 2 zijn..) daarna moet de installatie weer op druk komen en dat kost 20 minuten. En zo zijn er nog vele vele knelpunten meer.
    Sowieso is het 3 x eenergie-ineffciienter dan op batterijen rijden. Waterstof met personenauto’s wordt het niet, dat is een gepasseerd station, maar met vrachtwagens en bussen voor de lange (internationale) ritten mogelijk wel. Misschien. Als namelijk Tesla gelijk krijgt met hun verwachtingen over batterijtechnologieen in de a.s. jaten ( 1 tot 10 ) dan worden ook vrachtwagens en bussen 100% batterije elektrisch aangedreven. Tot op heden heeft Elon met zijn Tesla zo goed als altijd gelijk gekregen – al was het soms met iets meer moeite en tijd dan eerst gedacht.

    Login om te reageren
  19. frank2b zegt

    28 januari 2020 om 15:44

    Horen we niks meer van.

    Login om te reageren
  20. pietje zegt

    1 februari 2020 om 18:53

    Is dat niet een beetje weinig PK? Hoe dan ook, weggegooid geld, waterstof heeft geen toekomst in de auto- of vrachtwagenwereld, daar is elektrisch rijden simpelweg te goedkoop voor en waterstof te duur.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North