• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissans V6 twin-turbo (405 pk) is perfect voor de nieuwe ‘Z’

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 december 2015 om 09:45 – 41 Reacties

Afbeelding Nissans V6 twin-turbo (405 pk) is perfect voor de nieuwe ‘Z’Afbeelding Nissans V6 twin-turbo (405 pk) is perfect voor de nieuwe ‘Z’Afbeelding Nissans V6 twin-turbo (405 pk) is perfect voor de nieuwe ‘Z’Afbeelding Nissans V6 twin-turbo (405 pk) is perfect voor de nieuwe ‘Z’Afbeelding Nissans V6 twin-turbo (405 pk) is perfect voor de nieuwe ‘Z’

Nissan/Infiniti's nieuwe VR30-motor
Een geblazen moderne 3.0 V6 in een lichtgewicht sportief chassis: met dit recept heb je potentieel een meer dan waardige 370Z-opvolger in handen.

Het Nissan-concern presenteert een nieuwe 3.0 liter V6-motor met twee turboladers, die in de gefacelifte Infiniti Q50 komt te liggen. Nou kan helemaal niemand die Infiniti schelen, maar de nieuwe VR-krachtbron en zijn mogelijke toepassingen wel. Het blok is ruim 14 kg lichter dan de uitgaande (3,7 liter) V6 en komt er met 300 of 400 pk en respectievelijk 400 en 475 Nm. Naar de Europese markt komt voorlopig alleen de sterkste variant.

De motor zelf weegt 194,8 kg, inclusief turbo en intercooler komt het gewicht op 220,6 kg uit, wat nog wel te managen moet zijn in de neus van een sportief model. Geen crossover-trekjes of viercilinders, maar gewoon een dikke zespitter zonder hybride in de 370Z-opvolger, dat lijkt ons goud. Sowieso krijgt de 3.0 V6 een grote rol in de top van de Nissan-lineup, de (van de LMP1-racer afgeleide) motor van de volgende generatie GT-R krijgt eveneens deze inhoud. Maar nu lopen we heel erg op de zaken vooruit.

Speciaal voor de 2 Infiniti-fans die meelezen posten we de foto’s van de gefacelifte Q50, die naast zijn viercilinders en hybride 3.5 V6 nu eindelijk een beetje échte grunt onder de kap krijgt. Het is nog geen Eau Rouge, maar die komt er toch niet. En 405 geblazen paardjes in een sedan, dat gaat ook serieus hard.

Update: in Infiniti’s communicatie was sprake van bhp’s (400 hp), waardoor het vermogen in PS (405) iets hoger uitkomt.

Ook interessant!

  • Nissan Z met 400 pk twinturbo V6 is officieel
    Nissan Z met 400 pk twinturbo V6 is officieel
  • Nieuwe Nissan Qashqai heeft een (competitieve?) prijs
  • Nissan GT-R Nismo Special Edition, inbegrepen bij de NFT
    Nieuwe Nissan GT-R Nismo voegt echt wat toe
  • Deze Nissan Juke had eigenlijk een 400Z moeten zijn

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

370z, Infiniti, motor, Nissan, q50, v6

Vorig bericht: « Deze VW Golf 7 overleefde een popnagel-drive-by
Volgend bericht: Deze auto’s werden het meest gesloopt in 2015 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bartteeuwen zegt

    16 december 2015 om 09:46

    Nissan 300ZX?

    Login om te reageren
  2. clarkson zegt

    16 december 2015 om 09:56

    Ik vond dit een leuker plan: http://www.autoblog.nl/nieuws/nissan-onthult-een-driecilinder-met-400-pk-64662

    Login om te reageren
    • pudi zegt

      16 december 2015 om 10:16

      @clarkson: leuk! Maar iets te fel

      Login om te reageren
  3. jack_abarth zegt

    16 december 2015 om 09:57

    Zo’n Infiniti blijft toch ook wel een dik hok, alleen jammer van die verkreukelde Hoffmeister-knik.

    Login om te reageren
  4. jobberns zegt

    16 december 2015 om 09:59

    Of in de Juke, gewoon een Juke Z bouwen met dit blok en dan voor een ‘normale’ prijs ipv die €500.000 of zelfs wel meer voor een Juke GT-R!

    Login om te reageren
    • Senne zegt

      16 december 2015 om 10:28

      @jobberns: De Juke had nooit in productie mogen gaan, wat een verschrikkelijke auto.

      OT: Ben benieuwd wat de 2 turbo’s met het geluid gaan doen, de VQ35DE uit de 350Z is nog steeds een van de best klinkende 6-cilinders van de laatste jaren.

      Login om te reageren
    • sr20det zegt

      16 december 2015 om 17:42

      @jobberns: een juke Z.. kappen hoor

      Dan verneuk je de hele fairlady z history door zo’n z op een juke te plakken

      Login om te reageren
      • jobberns zegt

        17 december 2015 om 21:25

        @sr20det: ja, dat ben ik eigenlijk wel met je eens… Sorry, pin me niet vast op de naam, het gaat er om dat het een leuk blok is voor zo’n ding aangezien de Juke GT-R nogal goed ontvangen werd door een stel rijken dat er zonder blikken of blozen een enorme som geld voor neerlegden ?

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          18 december 2015 om 10:36

          @jobberns: Ben ik wel met je eens.

          Toch blijf ik me afvragen of er wel één Juke R verkocht is.. anders zou je er wel meer van tegen komen door het internet..
          De enige die ik nu alleen nog heb gezien zijn de twee mat zwarte (pre-)facelift van Nissan zelf.

          Login om te reageren
  5. racerx zegt

    16 december 2015 om 10:04

    Met een paar elektromotoren erbij zou dit blok inderdaad best wel eens de GT-R powertrain kunnen worden.

    Login om te reageren
    • stefanos zegt

      16 december 2015 om 10:11

      @racerx: Kap eens met die electro motoren!

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        16 december 2015 om 10:12

        @stefanos: you can’t handle the future?

        Login om te reageren
        • G-Ammo zegt

          16 december 2015 om 12:28

          @nasty: Can you handle the oplaadtijd?

          Login om te reageren
          • mrB zegt

            16 december 2015 om 12:44

            @G-Ammo: hybride, dat laad ook op als je remt…

            Login om te reageren
      • m550d zegt

        16 december 2015 om 11:36

        @stefanos: ik denk dat ie wel een punt heeft. Volgens mij was het plan van Nissan om de volgende GT-R te electrificeren, dus wie weet…

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        16 december 2015 om 17:10

        @stefanos: Ik houd er ook niet echt van, maar aangezien Nissan heeft aangegeven elektromotoren in de volgende GT-R te gaan gebruiken… 1+1=2.

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 december 2015 om 10:21

      @racerx: Omgekeerde wereld. Zoek op verschillende fora en je zal Inifniti fans zien met verslagen over dat ze Nissan/Infiniti hebben gesmeekt om het GT-R blok verkrijgbaar te maken in Infiniti’s (voornamelijk de FX; die wel met het oude 37 en V8-5.0 komt)(en om eerlijk te zijn, als dat blok erin had gelegen, had ik die nu gehad, ipv de diesel).

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        16 december 2015 om 17:13

        @gregorius: De 3.8 was een mooi blok geweest voor exotische Infiniti’s inderdaad. Helaas hebben ze het niet aangedurfd.

        Ik ga hopelijk niet op je tenen staan wanneer ik zeg dat het me verbaast dat er zoiets bestaat als ‘Infinity fans’? ;-)

        Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    16 december 2015 om 10:19

    Dank voor de foto’s @sir_smokalot

    wie is de andere Infiniti fan?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      16 december 2015 om 10:33

      @gregorius:

      C’est moi

      Login om te reageren
      • Donder zegt

        16 december 2015 om 10:40

        @jack_abarth:
        et moi..

        Uhh.. Autoblog? Hebben jullie wel goed geteld?? ;)

        Login om te reageren
    • Michiel1 zegt

      16 december 2015 om 11:19

      @gregorius: moi! pa had vroeger een g37s cabrio. Puur genot was dat en zeldzaam in Nederland!

      Login om te reageren
    • mrB zegt

      16 december 2015 om 12:46

      @gregorius: geen fan, maar infiniti krijgt minder aandacht dan ze verdiend.

      Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    16 december 2015 om 10:21

    Die Infiniti ziet er nog steeds erg strak uit! En ik ben wel benieuwd naar de 370Z opvolger. De specs klinken veelbelovend

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    16 december 2015 om 10:34

    Wat weegt een reguliere 4 cilinder motor eigenlijk (laten we zeggen van een Golf)?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 december 2015 om 11:10

      @pomoek: VW sjoemelt er altijd wat kilo’s af.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 december 2015 om 12:13

      @pomoek: laatst nog een motorblok (geen koelvloeistof, wel olie) in een aanhangwagen getild met z’n tweeën. Was een gietijzeren 2 liter 4 cilinder blok helemaal compleet. Zal ergens rond de 150 kilo hebben gezeten schat ik zo. Zelfs een dieselblok van dat formaat is redelijk makkelijk met twee man te tillen (gietijzer).

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        16 december 2015 om 15:01

        @lekbak: ook top!

        Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      16 december 2015 om 13:02

      @pomoek: “the 2.0-liter version of the Gen 3 EA888 engine comes in eight pounds below the outgoing powerplant, bringing overall engine weight down to 290 pounds”, oftewel 132 kg voor een 2.0 TSI.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        16 december 2015 om 15:01

        @stephanotis: Top dank je!

        Login om te reageren
  9. Tonnie zegt

    16 december 2015 om 10:35

    Niets mis met een infiniti q50, maar spannend is ie ook niet. 400pk daarentegen maakt veel goed.

    Login om te reageren
  10. jack_abarth zegt

    16 december 2015 om 10:37

    Ik weet nog niet zo goed wat ik van het motorgewicht moet denken. Ter vergelijking, mijn 2.4 D5 weegt zonder turbo en intercooler 185kg maar dat is dan weer wel een diesel. Anderzijds is dat een V motor en heeft dus het dubbel aantal nokkenassen en een cilinder meer.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 december 2015 om 12:40

      @jack_abarth: turbo motoren zijn zwaarder dan een atmosferische motor. De oude 6.2 V8 van AMG is rond de 200 kilo, afhankelijk van de uitvoering iets zwaarder of lichter. Ik vind deze motor dus ook behoorlijk zwaar.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    16 december 2015 om 10:42

    Lekker hoor! Hopelijk blijft de uitstoot laag zodat deze auto zich niet weer uit de markt prijst.

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    16 december 2015 om 11:11

    Ik ben erg benieuwd. Heel gaaf dat er gewoon een compleet nieuw blok voor wordt ontwikkeld. Ik vind de 370Z nog altijd een van de gaafste roadsters.

    Login om te reageren
  13. mazdarx zegt

    16 december 2015 om 11:11

    Infinity maakt erg mooie bolides, je ziet ze zelden maar misschien maakt dat ze juist wel aantrekkelijker.

    Een opvolger van de 370Z is in ieder geval ZEER welkom wat mij betreft! Noem em Nissan Fairlady Z! Of 300ZX, die had ook een twin turbo 3.0L V6!

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      16 december 2015 om 15:50

      @mazdarx:

      Naar mijn weten heet de auto in Japan nog altijd Fairlady Z.
      En ik weet niet of Nissan het aandurft om opeens een lager typenummer te gebruiken.
      BMW en Ferrari laten zien dat dat blijkbaar een no-go is.

      Login om te reageren
    • fit4fun zegt

      16 december 2015 om 18:56

      @mazdarx: was een erg mooi ding in de jaren 80, die twin turbo 300 zx, met een soort targa dak ook dacht ik. Zie je nu nooit meer rijden helaas

      Login om te reageren
  14. FlighTom zegt

    16 december 2015 om 12:51

    Het zal ongetwijfeld fantastisch lopen, maar wat een foeilelijk en moeilijk volgebouwd motorblok is dit zeg.

    Neem nou zoiets, is toch veel mooier!;
    https://i.ytimg.com/vi/CxJ9kcFgERM/maxresdefault.jpg

    Login om te reageren
  15. rob5nismo zegt

    16 december 2015 om 17:16

    Kom maar afleveren

    Login om te reageren
  16. adrien zegt

    17 december 2015 om 02:10

    Volgens mij is het gewoon een Mercedes-Benz M276 motor met een Nissan/Infiniti Badge.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North