Nürburgring verbiedt recordpogingen voor autofabrikanten [updated]

Auteur: , 74 Reacties

Er lijkt plots een einde te komen aan de strijd om productieauto's in een zo snel mogelijke tijd de Ring rond te jagen. En da's een bittere pil voor Koenigsegg.

Lexus LFA Nürburgring Package

Christian von Koenigsegg stond namelijk op het punt af te reizen naar de Nürburgring om zijn One:1 onsterfelijk te maken en het Ringrecord mee naar Zweden te nemen. Op het allerlaatste moment heeft het management van de Nürburgring Nordschleife daar een stokje voor gestoken en verbieden ze fabrikanten nog langer een gooi te doen naar het record. Een en ander zou te maken hebben met een dodelijke crash tijdens een VLN-race eerder dit jaar.

Dat lezen we op de website van Apex, een project dat uiteindelijk moet leiden tot een film over de Koenigsegg One:1. Ook voor de crew van die film is de beslissing om recordpogingen niet langer toe te staan zuur: de camera’s waren reeds gehuurd en de helicopters gereserveerd. Epische filmbeelden van een One:1 over de Nordschleife worden ons dus door de neus geboord.

Dit nieuws, dat vermoedelijk alleen James May vervult met blijdschap, leidt wel tot de volgende vraag: welk circuit is episch en legendarisch genoeg om de nieuwe benchmark te worden? Spa-Francorchamps, Monza, Zandvoort?

Met dank aan Vincent voor de tip!

UPDATE: Volgens Bridge to Gantry zit het verhaal iets ingewikkelder. Het is volgens hen nog steeds toegestaan voor fabrikanten om snelle rondjes met productieauto’s af te leggen, maar daarbij moeten merken wel de snelheidslimieten in acht nemen die op verschillende delen van het circuit gelden. Zo mag er op het lange rechte stuk Dottinger Höhe slechts 250 km/u worden gereden, wat voor een bizarre supercar als de One:1 natuurlijk roet in het eten gooit. Of de vorm inderdaad op deze manier in de steel zit is vanwege de tegenstrijdige berichtgeving niet 100% duidelijk, maar deze uitleg klinkt plausibel.



74 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Het circuit in Assen lijkt mij wel wat, lekker dichtbij.
Heeft de ring hiermee nu dan daadwerkelijk haar eigen doodvonnis getekend?
@str8six: dat zou zo maar eens kunnen. Al die record pogingen en speciale edities hebben een enorme marketingwaarde. Nu gaat de magie eraf en bloed het langzaam dood.
@str8six: Ik vrees dat je gelijk hebt, juist op de afstand van een rondje ring kan je goed zien hoeveel verschil een aanpassing kan doen. Op andere circuits is de afstand gewoon te kort.
@str8six: ja, zekers… stomme idioten daar…
@str8six: En het ging financieel al zo goed met ze …
Imola?
Stom, het draagt immers enorm bij aan de magie van de ring. Het is ook niet zo dat de ring in het geld zwemt, maar ja rubber tegel maatschappij for the win.
@sketcher: Best raar dat ze niet in het geld zwemmen gezien die prijzen.
@gop1: zwemt je moeder ook in het geld?
@tomsawyer: Sydney?
Good news!! *James May Stem* , Al vind ik het zelf jammer dat we de beelden van de One:1 niet gaan zien :(
Ok, snel naar Bilsterberg.
Bilster Berg! De mini Nürburgring.
Wat een onzin! Waarom? Mensen die hard over de ring willen gassen weten toch dondersgoed waar ze aan beginnen? Zorg dat de toeschouwers veilig zijn en klaar is Kees!

Verder is er geen circuit in de wereld die dit kan vervangen, heel simpel.
Verdulleme, 1 Audi duikt de rail in bij de Carrousel en gelijk is het over met de pret.
Verbied dan alleen de recordpogingen met die achterlijk SUV’s, die hebben immers niets te zoeken op een circuit.

Ik vraag me trouwens wel af of dit ook geldt voor bladen als sportauto.
@jrk68: Zo niet heeft Koenigsegg een mooie ingang om toch een rondje te doen. Gewoon de ANWB Kampioen caravantest vragen of zij er even een rondje Schleife mee doen ;)
@jrk68: Ik dénk dat het meer gaat over die Nissan die over de rail vloog en een toeschouwer doodde. Maar alsnog…

En dat een week voor dat Christian Koenigsegg naar daar ging met de One:1. Wat zuur voor die man.

Kijk, die snelheidslimieten kan ik ergens nog begrijpen, omdat die weldegelijk de veiligheid zullen helpen, zeker voor Jefke Kanon die met zijn spiksplinternieuwe M4 de Ring voor het eerst op gaat en daarvoor de welgekende dikke rekening krijgt + in het slechtste geval zorgt voor een baansluiting, wat weer zuur is voor ons.

En laat ons eerlijk zijn, ze zijn er altijd al geweest hè, de limieten (Breidscheid bvb), maar we kijken er maar met een half oog naar en “haben es nicht gewusst”. Bovendien, het is niet alsof de Ring nu ineens minder leuk gaat zijn hè. Ik kan je nog prima mijn dashboard laten onderkotsen na een pizza bij Pinnochio hoor, zelfs met snelheidslimiet. Gisteren zag ik nog een post van Bridge To Gantry van een TT-RS die de ring deed in minder dan 8 minuten, terwijl hij overal de nieuwe limieten respecteerde.

Maar dit, dit is toch weer iets anders. Je laat Jefke Kanon’s jongere broertje met zijn zelf gebouwde BMW 325i die met haken en ogen aan mekaar hangt de Ring op tussen al het andere, soms bizarre verkeer in, ook voor de eerste keer, maar een ervaren rijder met een doorontwikkelde wagen op een afgehuurd circuit niet. Dat snap ik ff niet.
@vinox:
Ja dat is ook erg logisch, raceauto crasht, dus gaan we records met straat auto’s vebieden.
Je mag ook voor jezelf denken, je hoeft niet alles te geloven wat een redacteur uit zijn duim zuigt.
Hij weet de ware rede net zo min als jij en ik.
Oh, als die toeschouwer gewoon achter het hekje had gestaan was er niets aan de hand geweest.
@jrk68: Die toeschouwers stonden achter het hek, een vervelende samenloop van omstandigheden zorgden ervoor:

– het loskomen van de grond met de wielen (gebeurt daar wel vaker, zodoende de naam Flugplatz)
– de aerodynamische onderkant van die racewagen
– de harde wind die er op die dag stond
– het feit dat de auto door de bandenstapel omhoog stuiterde in plaats van terug de baan op

Wat dat betreft vindt ik alle genomen veiligheidsmaatregelen erg overtroffen, enkel een snelheidslimiet voor de betreffende wagens (GT3 klasse) in het betreffende weekend (vanwege de toenmalige weersomstandigheden) was ruim voldoende geweest. De permanente snelheidslimieten die ze nu ingesteld hebben en het verbieden van een ronderecord is puur omdat Capricorn bang is imagoschade op te lopen. Maar ze vergeten dat het een circuit is, (dodelijke) ongelukken kunnen er altijd gebeuren. Als ze minder risico hadden willen lopen, dan hadden ze een kartbaan moeten kopen.

Hopen dat ze tijdens de review aan het einde van het jaar de beslissing terugdraaien, gezien het niet alleen voor autofabrikanten, autojournalisten en autoliefhebbers een bittere pil is. Als ze daadwerkelijk geen ronderecords (en dus de benodigde gehuurde tijd voor ronderecords) meer toestaan, denk ik dat dat een goede financiële tegenvaller gaat worden voor Capricorn.
@marv46:
Kijk de beelden nog eens heel aandachtig terug, er staan daar twee rijen hekken, daar lag de Nissan tussen in.
Misschien dat je dan snapt wat ik met het hekje bedoel.
@jrk68: Ik had de beelden zojuist al terug gekeken, dat simpele hekje had de toeschouwers nergens tegen beschermd.

Ik snap dat je bedoelt als men achter dat kleine hekje gebleven was dat ze niet “onder” de auto terecht gekomen waren, maar bekijk het eens realistisch: Zo’n hekje wat enkel tot heuphoogte komt blijft natuurlijk niemand achter staan als er nog een groot stevig hek voor staat. Zoals ik al zei was het gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden. Hoe groot is de kans dat er nog eens een auto over dat enorme hek heen stuitert?
@marv46:
De kans dat hij over het hoge hek zou stuiteren achte men niet hoog, anders was er geen circuitlicentie verstrekt.
Naast het hekwerk is ook de afstand van de baan tot het publiek een criterium bij het verlenen van die licentie.
Zo zie bij rallies afgebakende vlakken met een lintje, dat lintje gaat die auto niet stoppen, echter als je buiten die lintjes blijft is de kans dat een auto je raakt te verwaarlozen.
Sta daar eens bij stil als je naar een circuit of een rallyproef gaat.
Alles heeft een reden, al is die soms niet gelijk duidelijk.
@jrk68: Oh, ja dat snap ik wel. Ik zeg alleen dat het onrealistisch is om te verwachten dat men achter zo’n hek blijft staan als er nog een ander, groter hek achter staat. Bij bijvoorbeeld een rallyproef zijn die lintjes het enige obstakel tussen de baan en het publiek, dus is voor het publiek dat de duidelijke lijn waar ze achter moeten blijven.

Maar, laten we het zo zeggen: de beste manier om de veiligheid langs de Nordschleife te vergroten is dus om er een groter, steviger en hoger hek (waar men niet zomaar overheen stapt/klimt) neer te zetten op de plek van het huidige kleine hek. Om een duidelijke barrière te creëren tussen een (naar verwachting) voldoende veilige plek en een niet veilige plek.

Een snelheidslimiet en een verbod op ronderecords doen uiterst weinig voor de veiligheid langs de baan en zijn enkel (veiligheidstechnisch redelijk loze) middelen om Capricorn het gevoel te geven dat ze iets aan de veiligheid doen. Ze zijn immers evenals ieder ander bedrijf bang om slecht in het nieuws te komen als ze niets of te weinig zouden doen na een dodelijk ongeluk.
En terecht. Racen op een circuit… Dat kan niet natuurlijk. Straks steekt er een kind over.
@E34M5Touring: maar het is toch helemaal geen circuit? Het is een openbare tolweg zonder snelheidslimiet.
@mashell: Zo zie je maar, nog gevaarlijker. Daar steken kinderen het meest over namelijk.
@mashell: daarom moet het ook verboden worden, wat als er dus een kind oversteekt.. :)
Maar koenigsegg kan toch gewoon onder het mom van ontwikkeling de ring afhuren, paar snelle rondjes erover en filmen die hap.
Is dan weliswaar geen officiele tijd, maar iedereen snapt dat deze auto waarachijnlijk wel wat records zou breken, gok ik zo
@mashell: tegenwoordig zelfs mét snelheidslimiet. Al langer trouwens op bepaalde stukken.
@E34M5Touring:
Geldt dit alleen voor het GP gedeelte dan?
@E34M5Touring:
Niet zomaar overstekende kinderen. Nee, spelende kinderen die oversteken. SPELENDE!!!!!!!
Kristian von Koenigsegg is dacht ik met een ‘C’.
@c-ad: Kristian von Coenigsegg?!

Maareh: je hebt gelijk, aangepast! =)
Francorchamps!
@phdg: spa lekker
Die nieuwe eigenaar is niet helemaal lekker denk ik. Eerst snelheidslimieten om een racebaan. Nu verbieden om zo snel mogelijk rond te gaan? Krijg je straks ook trajectcontrole zodat je in de gaten kunnen houden dat niemand hard gaat rijden?
@clarkson: de nieuwe eigenaar was toch niet Nederlands…?
@e1000bmw523i: Nee een of andere duitse onderdelenboer toch?
Dan maar digitaal over de Nordschleiffe knallen met Forza5
@gieltj: Dat mag straks ook niet meer.
@berlinetta: shit…
Zandvoort en/of assen lijkt me wel lachen. Alleen daar doe je geen 7 minuten over
@jeppie:
Achteruit wel, is het ook gelijk een uitdaging.😜
@jrk68: Trabant style!
@jrk68: me gras, me gras!
Laguna Seca
Dan doen ze geen recordpoging maar gewoon een rondje vrij rijden. Als ze dan aantoonbaar bewijs kunnen leveren dat ze toch sneller zijn dan hebben ze het verbod omzeild.
@fapfap: nog los van het feit dat het onverantwoord is om een recordpoging te gaan doen tijdens touristenfahrten is het ook onmogelijk om dan een hele ronde te rijden.
Dus, hoe willen ze dit handhaven? Mogen autofabrikanten het circuit dan ook niet meer afhuren? Het is immers moeilijk te bepalen of een fabrikant een tof filmpje opneemt of voluit gaat stampen om dat record te pakken als je als Nurburgring zelf niet overal camera’s en telemetrie hebt staan.
@Edge: het gevaar blijft. Ook als je als fabrikant de baan afhuurt, kunnen toeschouwers gewoon naast de baan staan kijken. Het ongeluk dat tijdens de VLN gebeurde kostte een toeschouwer het leven die achter het hek langs de baan stond te kijken.
@stradale888: Dat begrijp ik, maar als beheerder van de ‘Ring kun je, indien een bedrijf het circuit afhuurt, toch onmogelijk controleren of ze alleen wat promotiefilmpjes opnemen of daadwerkelijk een recordpoging ondernemen?
Komen ze nou alweer met die VLN aanzetten? Dat was toch op een compleet ander gedeelte als waar de Nordschleife komt? En dan, als er 1 Duitser is die met droge ogen kan zeggen dat die weg is aangelegd om makkelijk van Nurburg in Adenau te komen eet ik mijn hoed op. Dat is gewoon een circuit, openbaar of niet. Dan moet je ook niet gaan mauwen als er mensen gebruik van gaan maken alsof het een circuit is.
@Gulli: nee, dat was bij Flugplatz op de Nordschleife.

Kijk het ongeluk van Mardenborough tijdens de VLN op YouTube maar eens terug. Dan begrijp je waarom het risico bij een Koenigsegg One:1 waarschijnlijk even groot is. Dit soort auto’s zijn ongeveer even snel als raceauto’s en hebben ook een vlakke bodemplaat en aero.
@stradale888: Dan ben ik denk ik in de war met die crash waardoor de snelheidslimiet werd ingevoerd. Mea Culpa
Google heeft vandaag ook bekend gemaakt te stoppen met het aanbieden van online zoekresultaten als dienst. De huidige zeer snelle internetverbindingen zijn volgens de woordvoerder de voornaamste reden om te stoppen met de dienst die als basis diende voor het succes van de Amerikaanse internetgigant… #facepalm #ringrecord
Wacht maar tot ze flitspalen gaan plaatsen.
@jrsmoke: Drempels! Bloembakken op de weg! Gele plastic mannetjes met oranje vlaggetjes in de hand! Als de spelende kinderen maar veilig zijn.
Gewoon het Circuit namaken in de Sahara?
@dutchdriftking: haha das een goeie!
De Oberhausen Straight dan maar?
Circuit de spa-Francorchamps!
Maar dan wel de oude versie van 14 km, genoeg lengte en prachtige bochtencombinaties
Oké we kennen de Duitsers als slechte verliezers.. Maar dit gaat wel ver. Zijn ze nou werkelijk ZO enorm bang voor de nieuwe GT-R?


;-)
Ik vind suzuka een mooie benchmark. Maar is helaas zo ver weg.
Hezemans?
Spa Francorchamps?
Het meten van rondetijden schijnt NIET verboden te zijn maar Koenigsegg schijnt geen recordtijd te kunnen (en willen) rijden omdat de snelheidslimieten van de VLN van kracht blijven.

Bron: bridgetogantry.com
Nu is het wachten op de eerste flitspalen natuurlijk..
Er gaan geruchten dat er trajectcontroles komen bij de snelheidsbeperkingen om de winst te vergroten voor het circuit Er schijnt een land in europa te zijn waarbij ze dat succesvol toepassen waar ze een limiet van 100 km/h hebben..
niet meer dan logisch, dit circuit is gewoon niet verantwoord om records te gaan zetten, niet veilig genoeg, daarvoor moet t extreem worden aangepast, kies maar een goedgekeurd circuit voor de records. wie dit niet snapt is een pinda
@FB_100002177943068: hoi, Pinda, aangenaam ;)
Nardo is het alternatief
Ik zeg op naar spa Francorchamps!
Wut?! Een snelheidsbeperking op een circuit?
Ja dus?? Dan boender je met je 1 op 1 over de ring en heb je maling aan de snelheidslimieten, je rijdt dan zeer waarschijnlijk een nieuw record bij elkaar, je betaald de evt. boete aan Sabine en cornuiten en omdat je én een nieuw ronderecord hebt gereden én een boete hebt gekregen sterf je van de publiciteit en dat is precies wat je wilt als autobouwert. En als je ze verkoopt voor 2,4 miljoen kan de boete er wel af denk ik.

Dus wat is nou het probleem??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).