Officieel: de Porsche Cayenne E-Hybrid

Auteur: , 28 Reacties

Peper onder stroom.

Plug-in hybrides zijn de nieuwe diesels! Enkele jaren was het een goed gebruik van premium fabrikanten om in hun dikke SUV’s een dieseltorretje te hangen. Of torretje, zeg maar gerust tor. Met een inhoud van een liter of drie verdeeld over een cilinder of zes kwam zo’n moloch van om en nabij de twee ton best ordentelijk van zijn plek. Tegelijkertijd bleef het verbruik nog enigszins binnen de perken. Één op tien klinkt toch gewoon wat beter dan de één op zes à zeven, waar je met een fullsize SUV op benzine al snel rekening mee moet houden. Zeker in Europa is dat laatste niet per se handig.

We hoeven echter niet meer uit te leggen dat diesels het een beetje moeilijk hebben. Tenzij Bosch haar boude claims over nieuwe technologie die de diesel komt redden waarmaakt, zal dat voorlopig waarschijnlijk ook zo blijven. Maar niet getreurd, want de industrie heeft inmiddels al lang een nieuwe oplossing gevonden om je ‘asobak’ op papier te voorzien van een acceptabel verbruik. Hang er gewoon een stekker in en alles komt goed! Range Rover, Bentley, BMW, ze doen het allemaal.

Porsche past ook al enkele jaren in dit rijtje dankzij de Cayenne S E-Hybrid (test met Tesla). Van het nieuwe model Cayenne was er echter nog geen plug-in hybride op de markt verschenen. Je voelt ‘m al aankomen: vanaf vandaag is dat allemaal anders. De nieuwe Cayenne E-Hybrid is officieel en verkrijgbaar voor een vanafprijs van 102.800 Euro. Daarmee is het met stip de goedkoopste nieuwe Cayenne en maakt hij de basis Cayenne in één klap feitelijk overbodig. De laatste heeft namelijk in principe dezelfde verbrandingsmotor onder de kap, maar dan zonder de elektrogoodies. Je zou dus zeggen dat ‘ie goedkoper moet zijn, maar dankzij ons puike belastingstelsel kost de reguliere Cayenne minimaal 111.100 Euro.

Nu we het toch hebben over de aandrijflijn: de nieuwe Cayenne E-Hybrid combineert een 3.0 liter V6 van 340 pk met een elektromotor van 136 pk. Opvallend genoeg is dit dus níet dezelfde aandrijflijn die in de immens populaire Panamera E-Hybrid zit, want die heeft een V6 met een inhoud van 2.9 liter. Waarschijnlijk deelt de Cayenne de voortstuwing in de basis met de Bentayga Hybrid van Bentley. De twee zijn immers platformgenoten. Het systeemvermogen en het koppel van de Cayenne E-Hybrid zijn met 462 pk respectievelijk 700 Nm overigens wel krek eender aan de cijfers van de Panamera E-Hybrid. Dit betekent een upgrade van 46 pk en 110 Nm ten opzichte van de Cayenne S E-Hybrid op basis van het vorige model, wat vooral te danken is aan de 43 procent krachtigere elektromotor.

De elektromotor is niet alleen krachtiger, maar de capaciteit van de accu’s is ook gestegen van 10,8 kWh naar 14,1 kWh. De Li-ion batterijen liggen onder de laadvloer en zijn via een normale stekker binnen 7,8 uur opgeladen. Als je een kerncentrale in je huis bouwt (als in: de optionele optionele 7,2 kilowatt-lader aanschaft én kan laden via een 230 volt-aansluiting met 32 ampère), is dit te reduceren tot 2,3 uur. Het proces kan je beheren met hypermoderne spielerei als apps en dergelijke. Binnenkort zal je via Porsche Charging Service ook terecht kunnen bij publieke laadstations, alwaar je kan betalen met behulp van je Porsche-account.

Leuk en aardig allemaal, maar gewoon ouderwets de benzinetank volplempen en genieten van de kleine 9.000 Ekkermannen die je jezelf bespaard hebt ten opzichte van de aanschaf van een gewone Cayenne, dat kan natuurlijk ook. Voordat je dit bedrag weer kwijt bent aan het extra verbruik dat de kilo’s aan accu’s achterin veroorzaken, ben je vast héél wat kilometers verder. Zelfs paardenliefhebbers hoeven zich geen zorgen te maken: de E-Hybrid kan ‘gewoon’ 3,5 ton trekken. Mits ‘ie voorzien is van de optionele trekhaak, uiteraard…



28 reacties

Anker door t achterraam werkt ook wel
Ik zal het aan mijn baas voorleggen.
@pielemuis: vrouwen houden van SUVs!
Voor NL nogwaar interessant ook. Plus mooi spoilerwerk, relaxed zoeven, ik zeg doen.
Meest gebruikte feature van die hybride aandrijflijn is waarschijnlijk het plug-in hybrid logo waardoor je met je te grote Hok op een plaatsje bij een Laadpaal kunt parkeren..
De grote vraag is wat hij weegt?
Ik vind deze generatie Cayenne eigenlijk gewoon best wel dik. Die Panamera achterlichten werken prima en voor een SUV ziet het er niet eens overdreven erg uit.

Toch wordt het niet beter dan een facelift generatie 1 in Turbo trim.
Het lijkt op de foto’s net een gewone station met een knakerig ‘actiepakket inclusief 13 inch sportvelgen’.
Nou ja, prima. Best een puike wagen. Als je de consument op deze manier kan overtuigen van hybridetechniek of elektrisch autorijden, dan is het geen gek idee dat Porsche ooit begonnen is met hybrides.
Nu nog het juiste model Tabbert dubbelasser(t) kiezen.
Is het dan niet interessant om de 0-100 tijden en topsnelheid te vermelding? Zeker in vergelijking met de normale cayenne
@2scan: sneller, hoger, beter, rapper én goedkoper… niemand gaat vergelijken met de instapper, de rationele keus is met alle info in het artikel allang gemaakt.
Waarom hebben ALLE nieuw VAG suv’s van die rare strips boven de wielkasten?
Can not be unseen en ik vind ze maar lelijk. Vroeger hadden de Cayenne, Q7 etc dit allemaal niet.
@loserboi932: standaard matgrijs. Maar als je het R-line pakket neemt krijg je ze in kleur. Tiguan, Cayenne allemaal hetzelfde verhaal.
De kont met het doorlopende achterlicht vind ik wel mooi bij de nieuwe Cayenne. Maar de neus… Nee, dat is een stuk minder mooi helaas.
De vraag daarbij blijft, hoeveel bespaar je dan op wegenbelasting en kan dat misschien tegen elkaar uitwegen voor dat prijsverschil tussen de hybrid en non-hybrid?
@teerdz: Vind ik inderdaad ook wel interessant om te weten. Mooi ‘kies maar-artikel’: Cayenne vs Cayenne E Hybrid.
Leuk dat ze hem voor de zonnepanelen zetten.
Maar ik heb tot nog toe niet de eerdere porsches voor olietankers of raffinaderijen zien staan…
@jaapiyo Niet alleen de ‘basis’ Cayenne krijgt het lastig maar de verschillen met de Cayenne S zijn ook bijzonder klein:

Cayenne S: 2.9 v6 | 440 pk | 550 nm | 5,2 sec 0-100 | top 265 km/h | € 130.300
Cayenne S E-hybrid: 2.9 v6 | 462 pk | 700 nm | 5,0 sec 0-100 | top 253 km/h | € 102.800

Benieuwd hoe dit uitpakt. Rij zelf al paar jaar Cayenne S E-hybrid. Voor een SUV rijdt het lekker
Ik blijf het hybride concept mooi vinden. Juist in de stad en op korte stukjes zuipen dit soort auto’s enorm, zonder dat je het potentieel kunt benutten. Rijd dan lekker elektrisch. Op de lange baan geniet je van een Porsche zoals hij is ontworpen. Die extra kilo’s zijn bij een SUV veel minder aanwezig dan bij een sportwagen. Er van uitgaande dat accu’s in de loop der tijd nog een stuk lichter worden, heeft de hybride naar mijn idee nog veel kansen. Gewoon het beste van beiden.
Mooi concept. Overigens op de foto wel met Sport Design pakket a ongeveer € 4.900,-. Standaard ziet het er allemaal wat minder aantrekkelijk uit met zwart kunststof.
@antoonniels: inderdaad! Maar dit is met persfoto’s van alle (premium) merken; m-pakket, s-line; sport design etc. en natuurlijk niet te vergeten de velgen. In dit geval ruim 10k extra voor deze twee opties
Iemand info over de co2? In Belgie mogen hybrides max 50gr co2 behalen om fiscaal in aanmerking te komen als hybride.
Wat een verschil in prijs met België zeg! Hier heeft hij een vanafprijs van 93 024 euro.
Interessant stukje over de VAG 2.9 en 3.0 V6. Zelfde blok, alleen heeft de 2.9 een iets kortere slag.
De 3.0 gaat in principe samen met een enkele twin-scroll turbo, waar de 2.9 versie met een bi-turbo wordt geblazen.
https://de.wikipedia.org/wiki/VW_EA839

Ergens vind ik het toch gek.
De 3.0 doen ze in 330 en 340 pk. Zo heeft ie in deze Cayenne Hyb ook 340pk en zou de Bentayga ook deze configuratie gaan gebruiken.
De 2.9 doen ze >440 pk. ALLEEN in de Panamera E Hybrid doen ze een opstelling van 330pk; maar dan dus met het 2.9 blok en dan wel op dezelfde 462pk uitkomen als de Cayenne. Dit is toch een beetje raar.
Iemand die hier meer over weet?
Maar wat is de elektrische range eigenlijk? Is die door de grotere accu verbeterd?
Vraag me af of deze auto’s nog wel aantrekkelijk zijn gezien de 22% bijtelling 🤔 Want de vorige werden puur verkocht door de 14%
E-hybrid……waar is toch dat merk Porsche? Je weet weel van die brullende motoren waarbij je oordopjes nodig hebt als je boven 6000 toeren komt???? Of een knopje om de uitlaat wat harder te laten klinken. Echt, waar zijn ze in godsnaam mee bezig bij Porsche. Begint zo wel een k*t merk te worden. En de mensen kopen het ook nog!! Compleet gek

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).