Dit kost de volledig elektrische Opel Corsa-e in Nederland

Auteur: , 47 Reacties

Is deze Duitse elektrobak een beetje betaalbaar?

Dit kost de volledig elektrische Opel Corsa-e in Nederland

Sinds Opel onderdeel uitmaakt van de Franse PSA-familie, heeft het andere prioriteiten. Net als Peugeot en Citroën zet het stevig in op het elektrificeren van zijn modellengamma. Na de introductie van de Grandland X Hybrid4 was het niet veel later tijd voor zijn eerste volledig elektrische auto: de Corsa-e. Vandaag deelt het merk de prijzen van deze auto.

Omdat de Corsa-e qua techniek praktisch identiek is aan de Peugeot e-208, werd er bij het debuut van de auto al gespeculeerd dat de Opel evenveel geld zou kosten als zijn Franse tweeling. Dit blijkt ongeveer te kloppen. De rijk uitgeruste Corsa-e Launch Edition kost minimaal 34.999 euro, en dat is inclusief een onderhoudsabonnement voor zes jaar. De e-208 is net iets duurder: 36.250 euro. De Launch Edition heeft standaard o.a. automatische airconditioning, LED-koplampen en 17″ lichtmetalen velgen.

Dit kost de volledig elektrische Opel Corsa-e in Nederland

Tegelijkertijd met de introductieprijs van de Opel Corsa-e maakt het merk bekend wat het kost om de auto te leasen. Het Private Lease-tarief bedraagt 499 euro per maand bij een duur van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Wie zakelijk least, betaalt maandelijks 439 euro. Binnenkort zal Opel de overige prijzen van de nieuwe Corsa vrijgeven.

De Opel Corsa-e wordt aangedreven door een elektromotor die goed is voor 136 pk. Met zijn batterijpakket van 50 kWh heeft hij een rijbereik van 330 kilometer. Binnen 30 minuten aan de snellader kan hij tot 80 procent van de batterijen opladen en 300 kilometer ver rijden.



47 reacties

In nog geen 34.999 jaar .
Hoeveel is 80% van 330?!
@lpgbarrel: Dat is 264km in dit geval.
Er komt nu een opmars van electro waggies maar hoe zit het straks met laadpalen? In de buurt zijn er een paar maar die zijn permanent bezet door een paar Tesla’s. Hoe gaat dat straks dan als de helft van de straat zo’n ding heeft?
@branko: niet
@branko: Dat is de truuk namelijk. Iedereen aan de electriciteit en wanneer het publiek gaat lopen jammeren over te weinig oplaadpunten cq. stroom om je huis er mee te voorzien, kunnen ze de prijs van stroom omhoog knikkeren. Allemaal al lang ingecalculeerd door onze vrinden.

En over 20 jaar begint de volgende fase en dat is de afvoer van al die batterijen en dan komt er op elke kwh een sloot belasting op zogenaamd om de boel netjes af te voeren maar ondertussen op een boot wordt geladen en verscheept naar een derde wereld land.

Vooruitzien is niet alleen mooi, maar vooral ook schokkend.
@yzord: Misschien even je alu hoedje afzetten en beseffen dat de stroomprijs gewoon een marktprijs is. Die kunnen “ze” dus niet zomaar omhoog gooien. Als deze oploopt loont het om meer opwek neer te zetten, als die te ver daalt, zal er minder opwek komen. Verder ben je nog compleet onafhankelijk als je zelf zonnepanelen op je dak legt (of desnoods op een ander dak met de postcoderoosregeling) en daar je auto (op papier dan) mee laadt. Zie die onafhankelijkheid maar eens te bereiken met je ICE auto. Als je dus in conspiracy theorien geloofd, raad ik je aan een EV te kopen.

Tweedehands batterijen doen het anders nog prima om het grid mee te stabiliseren en kunnen erna prima gerecycled worden voor de grondstoffen. Je mag ze gerust bij mij af komen geven dus want die zijn nog wel wat waard.
@Godefridus: er zit nu al afvalstoffenheffing op t batterijtje. Ik Nederland staat dit los op de factuur.
@godefridus: ‘Ze’ kunnen wel nog een sloot extra belasting op die kW prijs doen, en reken maar dat ‘ze’ dat ook gaan doen. Of dacht je dat de roverheid al die inkomsten uit nu fossiele brandstoffen zomaar aan zich voorbij liet gaan? Straks betaal je gewoon een godsvermogen voor een beetje stroom hoor. En zelf op te wekken kW’s zijn natuurlijk ook gewoon te belasten.
@Godefridus: zonnepanelen wekken in de zomer op wat je in de winter gebruikt. Hoezo onafhankelijk? De salderingsregeling gaat er namelijk ook gewoon af. Daarbij bestaat de stroomprijs maar voor een heel klein deel uit de kale prijs van stroom en is het bijna allemaal belasting.

Denken dat de overheid deze niet omhoog gaat schroeven ivm minder inkomsten uit brandstof en aardgas is volgens mij wel echt het toppunt van nativiteit.

Nu is elektrisch rijden nog lekker goedkoop per km. Maar dat gaat echt veranderen. En er gaan ook steeds meer storingen komen in het stroomnet, want die moet zowel aardgas als olie brandstoffen gaan vervangen.
@Godefridus: je vergeet één belangrijke eigenschap van stroom. Iedereen kan het maken, iedereen gebruikt het en het is niet traceerbaar.

Als het te duur wordt gaat iedereen offgrid en blijft verwarmen op gas.
@flutterby: in tegenstelling tot brandstof waarvoor je als een junkie naar het tankstation MOET, want de auto laten staan is ondenkbaar voor ons Nederlanders.
@yzord: waarvan akte.
@yzord: Wie zijn “ze”?
@branko: Denk dat je eindelijk in gezien hebt wat het grote probleem van stekkeren is.
@dees: Gelukkig hebben we jullie in BV nl
@branko: De vraag is ook meteen het antwoord…
Onhoudbaar en onwerkbaar om het hele wagenpark aan de stakker te krijgen. Daarom is het een transitiemaatregel die, om wat voor reden dan ook, koste wat het kost moet doorgedrukt.

– Volgens het CBS tanken we ongeveer 450 miljoen liter benzine (dus geen diesel, etc.) per maand.
– Gemiddelde tankinhoud = 45 liter, wat dus betekent dat er 10 miljoen keer getankt wordt per maand.
– van de 8,5 miljoen auto’s in NL zijn er 6,8 miljoen met een benzinemotor. Oftewel, iedereen tankt 1,47 keer per maand.
– 1,47 * 600km actieradius = 882km actieradius per maand
– Benzinepompen hebben een capaciteit van ongeveer 60l per minuut. Dat komt neer op 45l in 45 seconden.


– Om dezelfde actieradius te behalen, moet deze Corsa 2,94 keer laden per maand, voor 30 minuten per keer. Ofwel 88,2 minuten, ook wel 1 uur en 28 minuten

De gemiddelde Nederlander staat met die cijfers (zonder betalen, snackje kopen, plassen, ramen boenen, etc. ) 1 minuut en 6 seconden per maand bij de pomp.
Als alle benzine auto’s over zouden gaan op stekkeren, is dat in totaal 10,2 miljoen uur(!) aan laadtijd per maand.

Waterstof/aardgas/lpg anyone?
@technofreak:

– stakker = stekker (maar wel een fijne typo!) ;-)
– Diesel, autogas en vrachtverkeer dat tankt nog niet meegerekend trouwens…
@technofreak: Ik rijd 3000 km per maand. Bij laten we zeggen 14kWh/100km moet ik 3000/100*14=420kWh laden. Bij 3,7kW (thuis op de oprit) duurt dat 113,5 uur. Per maand! Dat is heel lang bij de auto wachten. Oh, nee, dan zit ik gewoon op de bank. Of ik sta te koken. Ik sta in ieder geval niet bij mijn auto te wachten tot ie vol is.
@koeberg: Klopt als een bus, geluksvogel met een eigen bezinepomp aan huis!
@koeberg: Zeker waar, maar veel (misschien wel de meerderheid) Nederlanders hebben niet de mogelijkheid om te laden aan huis (denk: flats, geen oprit, niet genoeg ruimte etc.). Dus dit zal nog wel een probleem worden…
@miata93: Voor veel – ja, niet alle – Nederlanders is er thuis of op kantoor wel een oplaadpunt aan te leggen.
@jelmer: Wij hebben denk ik 2200 auto’s per dag op het terrein staan, zie je de aanleg en capaciteit al voor je als we tegelijk tussen 8.10u en 8.30u die stekker er in steken… ik ben toch heel benieuwd hierna allemaal hoor….
@technofreak: En dan nog een uitbreiding:
In NL verbruiken we 120 miljard kWh aan electriciteit in 1 heel jaar voor alles van lampen, tot koelkasten, tot zware industrie.

Als iedere benzineauto zou gaan stekkeren (stakkeren?), verbruiken die per maand 510 miljoen kWh.
Dat komt neer op 6,12 miljard kWh per jaar. De capaciteit van ons elektriciteitsnet moet met 6% toenemen om de vraag aan te kunnen. (Uiteraard weer geen diesel, gas, vrachtverkeer meegerekend).
Tenminste nog een fatsoenlijk uitziende electrische auto. Waar al die andere fabrikanten mee komen lijken wel spaceships.

Gedraag je normaal, dan doe je al gek genoeg
@yzord: volgens mij is dat ‘doe maar normaal’ sowieso de tactiek van Opel. Niks mis mee, maar echt hoogtepunten qua design zijn het ook niet.
Met deze tekst eronder was het artikel nog iets completer geweest:
De elektrische 208 is er vanaf 36.250 euro. Dan krijg je een 136 pk sterke Peugeot e-208 Allure met een 50 kWh batterij. De e-208 heeft een actieradius van 340 kilometer.

Op die manier is ook op de technische manier duidelijk dat de e-208 en de corsa -e bijna identiek zijn. En blijkbaar komt de peus 10 kilometer verder voor het extra geld.
Tja, je moet ergens beginnen… Wat lijkt deze Corsa overigens op de eerste generatie Audi A1!
35-40k lijkt de norm te worden dus. Dat is instapversie x2 qua prijs he. Nog steeds niet particulier interessant dus.
@bequietanddrive: grappig dat iedereen alleen maar naar de prijs kijkt. Hoeveel kosten voor benzine, mrb en onderhoud heb je niet en wat kost het ding per maand incl datgene wat het ding van A naar B laat rijden?
Met een leaseprijs van 500 euro en minder dan 50 euro voor energie is dit al nauwelijks ( 50-100 euro) duurder dan een vergelijkbare auto op benzine… (In de private lease)
@w0o0dy: Alleen heb je dat onderhoud dat je NIET hebt, WEL al betaald. Getuige de zinssnede “kost minimaal 34.999 euro, en dat is inclusief een onderhoudsabonnement voor zes jaar. “
@w0o0dy: Nog vergeten: 100 euro per maand * 6 jaar looptijd van de lease is dus “maar” €7.200 duurder dan een bezineauto? Koopje!
@technofreak: Auto a la corsa kost ongeveer 30 a 40 cent p/km. 18000 eu / 40 cent is 45000 km. 45000 km elektrisch kost ook geld. Je moet dus serieus km’s maken wil je dit er uithalen.
@anakiet: Ik heb je rwactie 5 keer gelezen, maar ik geloof dat je iets vergeten bent te typen. Ik begrijp je zin niet helemaal. Kun je ‘m wat verduidelijken?
@w0o0dy: leuk, voordelig per km. Maar je moet het geld wel hebben om die meuk aan te schaffen. Geld besparen is een heel stuk makkelijker als je geld hebt. Heb je niet genoeg geld om te investeren dan moet je lenen en blijf je weer arm omdat je rente moet betalen.

Dit is gewoon te duur voor de particulier, maar de brandstof auto die nu dus nog noodzakelijk is is weer te duur om het geld hiervoor te vergaren.
best wel een kek autotootje maar ach du liebe god wat een bak geld, 71.000 gulden
@gove:

jij bent vast en zeker afgelopen weekend naar die slager in Friesland geweest.
Kon je nog lekker met guldens betalen.
200 km reële actieradius bij rustig rijden.
@kempenaer: wltp zal voor een electrische auto niet zoveel afwijken als bij een verbrandingsmotor. Dus misschien is het maar 200 bij extreme vorst naar anders is 250-280km echt wel haalbaar.
Alleen zakelijk interessant, privé nog niet
Private lease 499 euro. Nu zal dit wel met max. 10.000 km p/j zijn en kan je de lage brandstofkosten (elektrisch) bijna niet wegzetten tegen de kilometervergoeding van de werkgever.
@bsxc2: vergeet niet dat Opel in dit geval het niet betalen van de MRB lekker in eigen zak kan steken en het onderhoud ook zo goed als 0 is. Voordelen van een EV waar je dus bij private lease niet van profiteert. Prima, dat kan natuurlijk, maar dan zou 299 een veel realistischer prijs zijn.
Een van de mooiere EV’s imo. Zeker fraaier dan de 208 met die idioot brede plastic randen rond de wielkasten. Maar die prijs hé (dubbel betalen) én die kleine actieradius in vergelijking met benzine of diesel versies.
En dan dat opladen. Eerst wordt de halve NL horizon verpest met windmolens en straks ook nog elke straat met ontsierende laadpalen vol geplempt.
Het is misschien even wennen maar bij elektrisch rijden hoef je voor het grootste gedeelte niet meer naar een “benzinepomp” met opladers. Ten eerste is het handig wanneer je zelf een oplaadpunt in je garage hebt. Daarnaast zullen veel werkgevers op termijn oplaadpalen installeren. Dan heb je elke dag volle range en hoef je bij normaal woon/werk verkeer helemaal niet naar de “pomp”. Natuurlijk komen er steeds meer laders bij winkels en normale parkeerplaatsen. Daarnaast mogen we ervan uitgaan dat de huidige snelladers over 5 en 10 jaar enorm langzaam zijn.
@jelm:
De auto met verbrandingsmotor is uitgevonden, omdat men flauw was van het gedoe met paarden.
Kleine actieradius, lange rust- en eetpauzes voor de dieren en thuis moesten ze een stal, weide en een verzorger. Was je onderweg, dan moest je verplicht overnachten op een plek waar paarden konden worden verzorgd.

Nu, dik 100 jaar later gaan we terug in de tijd: Kleine actieradius, lang opladen en privé laadpalen op eigen terrein, het liefst in de stal. Onderweg moet je lange pauzes inlassen, op een speciale verzorgingsplaats.

Ja, ik ben een petrolhead. Nee, ik ben niet tegen milieu-ontziend rijden. Maar dit hele elektrisch rijden is op alle fronten geen oplossing voor langdurige mobiliteit. “Langdurig”, je weet wel dat woord wat ze vaak vervangen door “duurzaam”.

Ik rij m’n benzine auto he-le-maal op, totdat het van de RDW wegens veiligheidsissues niet meer mag. En dan nog wat langer. Niet omdat ik persé brandstof moet verbruiken, maar omdat het alternatief een verslechtering is.
@technofreak: in het begin was de auto ook inferieur aan het paard, door de man met de vlag die er voor moest lopen ging het langzamer dan met de paard en wagen. Toch zette de auto door. En dat zal met elektrisch rijden ook zo zijn. Een actieradius van 600km is heel mooi, maar heeft bijna niemand nodig. En nee, juist bij de vakantie rit is er tijd om het rustig aan te doen, je hebt immers vakantie. Met een kleinere actieradius kunnen de mensen ook prima toe, maar omdat ze niet durven wordt er aan de actieradius die ontwikkeld. En die de ontwikkelingen gaan snel, elk jaar ligt de actieradius van nieuwe gelanceerde elektrische auto’s 50 tot 100km boven die van de vorige generatie. Ook krijgen steeds meer merken het snel laden goed voor elkaar. Op niet al te lange termijn is elektrisch rijden ook superieur qua actieradius, terwijl het qua acceleratie, soepelheid en efficiëntie al lang superieur is. Maar goed we moeten accepteren dat niet iedereen dat zal inzien, ook nu rijden sommige mensen nog paard…
Lekkere berekening wel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).