• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Onervaren paydriver krijgt ‘kampioenstatus’

Auteur: willeme, gepost 20 januari 2020 om 19:28 – 12 Reacties

Althans, als je dat uit een racenummer kunt halen.

Het is maar een nummer. Toch is er vaak veel om te doen. Bij Ajax zal het getal ’14’ nooit meer verschijnen op een shirt. Veel mensen hebben een slechte connotatie met ’13’ en nummer 1 bekt over het algemeen wel lekker.

Nicolas Latifi begint het nieuwe seizoen met een vliegende start, want hij heeft een nummer gekozen. Bescheidenheid is hem niet vreemd, want hij heeft gekozen waarmee een kampioenshcapstitel is behaald. Nu is dat niet zo vreemd, maar het was de laatste titel die niet door Lewis Hamilton binnegehengeld werd. U zult het al raden, Nicolas Latifi rijdt in 2020 met nummer 6 rond.

Volgens Latifi komt de keuze van het nummer niet voort uit een heimelijke liefde voor de Finse Duitser. Naar zijn eigen zeggen komt het door zijn woonplaats Toronto. Deze stad in Canada wordt veelal ‘The 6’ genoemd, mede door het netnummer dat begint met een 6 en vanwege de 6 verschillende districten van de stad. Mede stadsgenoot en rapper Drake benoemd ‘The 6’ geregeld in zijn nummers. Dan weet je dat ook weer.

In de Formule 1 zijn de nummers gelinkt aan de coureurs. In veel andere klassen is het nummer afhankelijk van de teamprestatie. De beste teams rijden dan met 1 en 2. Er geldt wel een restrictie in de Formule 1. Je hebt het nummer zolang je meedoet aan de Formule 1. Vervolgens mag je maximaal 2 jaar absent zijn. Daarna mag een andere coureur aanspraak maken op de titel. In dit geval pakt Latifi dus het nummer van Rosberg.

Rosberg reed voor het laatst in 2016 met nummer 6. Extra ironisch, want in zijn laatste race won beroepsvlogger Rosberg het wereldkampioenschap. De kans dat Latifi achteraan zal starten in Melbourne is namelijk vrij groot. Latifi werd vorig jaar tweede in het F2-kampioenschap, maar had daar wel drie (!) seizoenen voor nodig, net als kampioen Nyck de Vries, overigens.

Ook interessant!

  • Hamilton wereldkampioen
    Nico Rosberg: Hamilton wordt dit jaar wereldkampioen
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • Humor: Latifi krijgt levenslang gratis Red Bull
  • Rosberg: 'Close the damn door!'

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Nico Rosberg, nicolas-latifi, Racing

Vorig bericht: « Zo ziet Blue Monday eruit bij Porsche Gelderland
Volgend bericht: Primeur: dit kost de nieuwe instapversie van de 3-serie »

Lees Interacties

Reacties

  1. banderas zegt

    20 januari 2020 om 19:35

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      20 januari 2020 om 20:40

      @banderas: ja idd, Lews Hamilton ken ik niet?

      Login om te reageren
      • emping zegt

        21 januari 2020 om 04:47

        @ghost: kampioenshcapstitel is ook niet correct.

        Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    20 januari 2020 om 19:41

    Mwoah, naamgenoot Nico reed met 27. Nu was Gilles wel geen wereldkampioen, maar dat vond ik toch ook altijd wel, typisch.

    Login om te reageren
  3. toniominestrone zegt

    20 januari 2020 om 20:21

    En waarom reed Gilles met nummer 27? omdat Alan Jones in 1980 wereldkampioen werd.

    Login om te reageren
    • 550maranello zegt

      20 januari 2020 om 21:11

      @toniominestrone: Volgens mij was nummer 27 het huisnummer van Enzo Ferrari’s huis! Altijd een heilig nummer gebleven voor Ferrari.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        20 januari 2020 om 22:00

        @550maranello: In 1979 werd Scheckter wereldkampioen waardoor Ferrari in 1980 met startnummer 1 & 2 rondreden, in 1980 werd Alan Jones wereldkampioen, Williams reed met nummer 27 & 28, in 1981 kreeg Ferrari daardoor automatisch de nummers van Williams en dat hebben jaren gehouden door het gebrek aan een kampioenschap.

        Login om te reageren
        • 550maranello zegt

          21 januari 2020 om 09:20

          @toniominestrone: ah, een toevallige bijkomstigheid dus dat Gilles Villeneuve geen geluk heeft gebracht uiteindelijk.

          Login om te reageren
  4. Edge zegt

    20 januari 2020 om 21:35

    De regels schrijven voor dat een nummer dat drie jaar niet in gebruik is geweest, door een andere coureur gebruikt mag worden. Dat vind ik an sich een prima regel, maar nu deze situatie zich voordoet vind ik dat de regels toch net even iets anders hadden moeten zijn. In mijn ogen zou er voor wereldkampioenen een uitzondering gemaakt moeten waarbij hun nummers 10 of 15 jaar beschermd zijn. Want nu zit je dus met een (voor F1 begrippen, Latifi rijdt 99% van de autobloggers, inclusief mijzelf het snot voor de ogen) talentloze nobody die bij de eerste beste mogelijkheid met het nummer van kampioen Rosberg gaat rijden.

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    20 januari 2020 om 22:03

    Vroeger toen ik klein was zou ik me hieraan ergeren. Nu denk ik echter: lekker boeiend.
    Ik kijk uit naar deze jongen: je verwacht dat hij het slecht doet, dan is het leedvermaak. En als ie het goed doet, is het ook leuk. Ook zal ie wel, net als Stroll, zo zn stomme fouten maken, ook leuk.

    Login om te reageren
  6. bernoulli zegt

    20 januari 2020 om 23:02

    Brandon Hartley rijdt in de Formula E met #6. Nog zo’n F1-legende.

    Login om te reageren
  7. realhustler zegt

    21 januari 2020 om 09:51

    Ach, nr 6. Maar het principe is gek. Wat als over 6 jaar iemand die achteraan rijdt 44 claimt, dan wordt het wel vreemd. Heeft hij plots een miljoen volgers op social media #lh44

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North