
De auto-tekenaar maakt de Type 00 met de grond gelijk!
Auto-ontwerper Frank Stephenson weet wel raad met een potlood en een leeg A4’tje. Stephenson is bekend van zijn MAYA-credo dat staat voor ‘Most Advanced Yet Acceptable’. Met die filosofie tekende hij de eerste MINI sinds de overname van BMW en een powerboat, maar nog belangrijker is hij het brein achter de Ferrari F430, Maserati MC12 en zijn magnum opus: de McLaren P1.
Collega @perry_snijders sprak eerder al wat hoge piefen binnen Jaguar, maar nu is het tijd om experts van buitenaf aan het woord te laten. Bij Top Gear mag Stephenson zijn gal spuwen over het opnieuw gestarte Jaguar en de eerste conceptauto van het vernieuwde merk: de Type 00. En ik heb zo het idee dat Stephenson de Jaguar te geavanceerd en onacceptabel vindt.
Stephenson over de Jaguar Type 00
Hij trapt af: ”De Jaguar Type 00 voelt aan als een concept dat niet helemaal doordacht was voordat het prototype werd gelanceerd. Visueel presenteert hij een aantal gedurfde ideeën, maar geen enkele lijkt volledig uitgewerkt. De auto ziet er veelbelovend uit van een afstand, maar valt van dichtbij tegen.” Wat hij eigenlijk zegt, is: ‘Hé Jaguar, naar de kapper geweest? En wanneer maken ze het af?’
De ervaren auto-ontwerper stoort zich vooral aan saaie oppervlakken. ”Veel panelen zien er vlak en ongeraffineerd uit, als kleiwerk in een vroeg stadium. Er is geen sprake van spel met de oppervlakken– niets sculpturaal of dynamisch om het licht te vangen of de visuele interesse vast te houden. Het is moeilijk om één enkel aandachtspunt op de carrosserie te vinden, waardoor de auto vanuit bijna elke hoek vergeetbaar is”, zegt Stephenson.





Tevens vindt hij de verhoudingen te geforceerd en trekken de wielen op ”een speelgoedachtige manier” de aandacht en leiden daardoor af. Maar wat de auto echt mist, is het ”schurkachtige Jaguar”-DNA. Nu zijn het auto-onderdelen die los van elkaar zijn ontworpen en later aan elkaar zijn genaaid.
Het beduvelen van Jaguar houdt maar niet op. De tekenaar vergelijkt de Type 00 met een ”eerstejaarsproject van een designstudent” dat last heeft van een ”Cybertruck-effect: het nastreven van lef zonder voldoende aandacht voor proportie, doel of uitvoering”.
Hopelijk weet Jaguar de Type 00 zo om te buigen voor de productieauto dat het verdict wat minder heftig is dan nu.





Carmageddon uit 1997. De auto van Max.
Image graag! Want de enige auto die ik me herinner is een soort rode batmobile met een getand mes over het midden.
Exact. Zonder mes en dan in het blauw. Achterkant zeker 1 op 1. Ken je die groene Countach niet herinneren? Geweldig spel al kan je de pixels tellen.
Ik moet ‘m weer ‘ns gaan spelen. Weet nog dat ’t in diverse landen verboden was, want te bloederig/smakeloosm/geweldadig. Als oplossing hadden ze alle mensen zombies gemaakt en ’t bloed groen. Toen was ’t OK. 😊
Afgezien dat de auto een nogal goedkoop ontwerp is, wat niet bij Jaguar past, is het vooral de woke-treurnis waarmee ik niet geïdentificeerd wil worden.
De zoveelste die zo “uniek en gedurfd” is door precies hetzelfde te doen als zoveel anderen. Copy nothing m’n r–t.
Daar gaat je doelgroep van mannen met stijl en klasse.
Wat heeft ‘woke’ hier nou weer mee te maken…
Enneh, ‘doelgroep van mannen met stijl en klasse’ – volgens mij is Jaguar het (nog net) levende bewijs dat die doelgroep niet genoeg omzet genereert om een luxe automerk mee in de lucht te houden. Dus dat het merk het over een andere boeg moet gooien is overduidelijk. Rolls Royce, Bentley en Range Rover zijn voorgegaan in het aanboren van aanvullende clientèle – rappers, snelle jongens met minder stijl en klasse maar wel geld over.
Of Jaguar met dit ding op de goede weg is weet ik ook niet, maar er zijn in het verleden wel meer concepten geweest die niemand zag zitten, maar commercieel enorm succesvol waren. En andersom trouwens.
Wat “woke” hiermee te maken heeft?
Ik denk dat je de reclamespot die bij de lancering zat gemist hebt.
Een absolute aanrader, als je daarna je schoenen nog kunt uittrekken met die kromme tenen.
Jaguar is nooit een merk voor de massa geweest. Gewoon een SUV voor voetballers/rappers/B-artiesten uitbrengen (wie doet dat niet?) om je geldstromen op peil te houden, dan kan je verder je merkwaarden een beetje koesteren.
Ik denk dat je de F-Pace hebt gemist.
klopt, dat ding mis ik al jaren op de weg.
Hij is te klein en niet luxe genoeg voor de doelgroep dit zo’n ding koopt.
De doelgroep bedient JLR al met drie sub merken van Landrover.
OK Boomer.
@JanJansen: “mannen met stijl en klasse” aka grijsaarden die er blij van worden om hun kapitaal volledig in de fik te steken, want een Jaguar nieuw kopen is volledige financiële zelfmoord. Die mannen met stijl en klasse op leeftijd zijn de enige mensen die geld genoeg hebben om er niet naar te hoeven omkijken. Maar veel verder dan dat kom je ook niet. En het blijkt dat je op die ene doelgroep geen merk kan bouwen.
Je kan vinden wat je wil van de richting die ze hebben gekozen maar ‘het oude Jaguar’ moest veranderen en snel ook.
Ik vind dit ook vanuit Stephenson een beetje spijkers op laag water zoeken. Het is overduidelijk een concept, houd nou eens je oordelen voor je totdat er een productieauto staat. De Type 00 stond op Goodwood en de meeste mensen die ik er daar over heb gehoord vonden hem een stuk minder tegenvallen dan op beeld.
Er zijn zo veel manieren om je merk te veranderen zonder je oude klantenbestand de nek om te draaien.
Dit is je merk bij het oud vuil zetten en een doelgroep aanboren die je auto’s 100% niet kunnen betalen. Over financiële zelfmoord gesproken…
@JanJansen: Wel handig dat jij al precies weet wat er in 2027 gaat gebeuren. Kan je mij even de sportuitslagen geven van de komende 2 jaar?
ik denk dat je reactie voor sanderkomnogeensergens was bestemd.
Dank 🙏🏻 Ja concepten zijn er, mede, om te kijken hoe er gereageerd wordt en een beetje provocerend eveneens. Iedereen is zo vasthoudend aan het vorige Jaguar, dat je het toch nooit goed kan doen, je moet ergens beginnen, bovendien is de oude Jag-rijder een uitstervend ras.
Weg gelaten regels reactie Stephenson:
Lineaire systematische ordening lijkt geen echt functioneel of esthetisch doel te dienen. Parallelle lijnen doodt wat een dynamisch kenmerk had kunnen zijn. Schijnbaar onnodige functie lijnen die overal zichtbaar zijn.
Gesloten achterruit ziet eruit als een gehaaste oplapbeurt van een ongemak (maar waarom?) Onhandige achtergrille ziet er opgeplakt en onopgelost uit.
Ergo…Jaguar is volledig de weg kwijt,
dit zie je ook terug in de dramatische verkoopcijfers:
92 auto’s verkocht in 2024 (51 in 2025)
1331 auto’s verkocht in 2019
Ik laat topjaar 2018 even buiten beschouwing met 4627 auto’s verkocht
bron: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/jaguar/
Eens. Door lijkt een stuiptrekking. En de enige reactie die een design-/marketingteam dan doorgaans heeft is om iets “spraakmakends” get ye zetten. Wel, dat is ze gelukt toch? Maar of het om kan worden gezet in pegels? Dan hadden ze ’t salesteam of überhaupt klanten erbij moeten betrekken. Ik denk dat juist Jaguar ‘authentiek’ had moeten zijn. Maar laten we eerlijk zijn: Jaguar was al eerder ten dode opgeschreven. Net als Lancia en Alfa Romeo. Hoeveel geld wil je pompen in zo’n product? Een auto en de emotie is niet meer wat het was. En dat komt, mijnsinziens, doordat er jaarlijks 100en verschillende modellen op de markt worden gezet. Daarmee haal je het spannende of het karakter er wel van af. En blijft er enkel een lege huls over met wat marketingslulkoek er omheen. Dat zie je bij de middenmoot en helaas zelfs nu ook bij de ooit zo verbeeldende merken als Porsche, Ferrari of Lamborghini.
Volgens mij is er voor iedere auto op de markt wel een ontwerper te vinden die het ontwerp met de grond gelijk maakt. Ik ben hier dus niet zo van onder de indruk.
Misschien juist een briljant ontwerp van Jaguar: iedereen heeft het erover. Je hebt niks en verkoopt niks en toch heeft men het over Jaguar.. Het eindproduct zal alleen maar meevallen en best gaaf zijn..
Ik vind ‘m wel wat hebben…… in donker rood met bronzen gekleurde putdeksels als wielen en wit leer…..laat maar komen!
Ik vind het design eigenlijk top. Een brutalistisch gebouw in de vorm van een auto.
Helaas is alles er om heen te kut voor woorden.
Woke geblaat en elektrisch is nu juist de link die gebroken moet worden om elektrisch ook benzinewappies over de streep te trekken.
Ik heb zo’n idee dat als dit design met een dikke v12 was aangekondigd in de stijl van een viral gegane jeans reclame iedereen had staan te juichen.
Wanneer zal het gedaan zijn met Jaguar? 2027? 2030? 2035?
Merknaam wordt in de koelkast gezet om in 2050 z’n rentree te maken om luxe uitvoeringen van British Leyland, één van ’s werelds grootste fabrikanten van Ford Transit-achtige bestel-units voor Ali Express, herkenbaar aan te duiden waarbij een DHL-pakketje niet voor je deur wordt geflikkerd, maar een humanoid tenminste 40x aanbelt om het persoonlijk aan je te overhandigen.
Het is natuurlijk ook een raar saai retro ontwerp. Met een heel progressieve campagne die niet aansloot bij de Jaguar klanten en niet bij de tijdgeest, zij die niet voor zichzelf kunnen denken hebben zich tot anti woke laten brainwashen zonder te begrijpen wat dat nou eigenlijk in houdt en vielen Jaguar aan. Dus opnieuw!