Ook Maserati moet aan de premium crossover

Auteur: , 12 Reacties

Zo'n auto kan het Italiaanse merk uit het slop trekken.

Het is alweer bijna drie jaar geleden dat de Maserati Levante op de markt kwam. Dat was voor de hondstrouwe achterban even slikken. Tradtioneel was Maserati uitermate sterk in het bouwen van aristocratische sportlimousines en elegante coupe’s. De Levante was geen van beide. Een heel groot succes is de auto in Nederland nog niet. De (voornamelijk Duitse) concurrentie is moordend. Ook is de Levante alleen te krijgen in dikke uitvoeringen: minimaal een drie liter zescilinder met vierwielaandrijving, terwijl je de X5 ook kon krijgen met een 2.0 viercilinder diesel en achterwielaandrijving.

Maserati Levante '18

Zo’n downgrade zit voor Maserati waarschijnlijk niet in de planning. In plaats daarvan komt Maserati met een nieuw model. De klasse van auto’s als de Audi Q5, Mercedes-Benz GLC en Volvo XC60 is op dit moment immens populair. Er gaan geruchten dat Maserati óók een stukje van die markt wil meepakken. Artiest Vito Possidente nam alvast het initiatief en ‘pende’ deze cross-over met de werktitel ‘Karif’. Voor wie dat niets zegt, Maserati heeft al eens een Karif gebouwd. Een succes was dat gelukkig niet, want zelden zijn er zulke lelijke Maserati’s gebouwd. Pleister op de wonde: het was destijds wél een van de snelste Maserati’s.

Maserati Karif (AM339) '88

Terug naar de schetsen. Het is overduidelijk dat de Levante model heeft gestaan. Het model is echter wat ranker en slanker, wat hem zeker niet misstaat. De steile achterruit doet vermoeden dat de bagageruimte niet al te best zal zijn. Naar het schijnt slaat Maserati de X3 over en creëert het liever een X4 concurrent. Ook de Mercedes-Benz GLC en Porsche Macan vissen in deze vijver. Nog een reden om met een coupé-achtige cross-over te komen heeft natuurlijk te maken met de Alfa Romeo Stelvio. De nieuwe Karif zou op het platform van de Stelvio komen te staan. Wanneer de Karif komt en of dat de definitieve naam wordt, is onbekend. Maar gezien de grootte van het marktsegment en de beschikbare techniek kan Maserati maar beter snel zijn.



12 reacties

Zolang ze die 28″ velgen er onder vandaan laten, vind ik het best.
Smaken verschillen…

De originele Karif is voor mij juist een ‘guilty pleasure’.

Uiteraard lang niet het mooiste dat Maserati ooit gemaakt heeft (dat blijft voor mij persoonlijk de 250F formule 1 uit de jaren ‘50), maar desondanks heeft dat hoekige ding wel iets.
Maserati en NL zijn nooit een goede combinatie geweest. Maserati gaat er namelijk vanuit bij een uitgesproken Italiaans dynamisch design ook een dikke motor hoort. De Nederlander wil wel het design, maar vanwege de zunigheid niet voor de motor betalen. De overheid doet nog een stapje mee door alle dikke motoren een klap duurder te maken. Het is dus de vraag of Maserati met hun huidige filosofie een Gucci-beklede voet aan de grond krijgt hier.
Maserati, maak alleen die coupe die op de laatste foto rechts boven staat. Je gaat misschien wel failliet wegens te weinig interesse, maar dan wel met opgeheven hoofd.
Ik vind die tekenaars nu wel wel heel stug volhouden aan die enorme wielen. Alsof ze steeds weer denken dat er nu wel naar hen geluisterd gaat worden..
De 3D schetsen met de veel te grote wielen stralen nog wat uit maar het zijaanzicht is zo saai dat je denkt, laat maar.
Weer zo’n honderd-in-dozijn ontwerp met een Mazzi logo erop. Net zoals de Levante. Doe maar niet.
Beter zorgen ze ervoor dat de nieuwe modellen niet al verouderd zijn bij de introductie, en kunnen ze zich daarna richten op een “mooie” SUV.
Ze kunnen ook een partij overjarige Hyundai’s ix35 uit Korea overnemen en die vervolgens vol plakken met drietandjes.
Huh, maar hier hebben we de Mazda CX-5 toch voor?
De nieuwe Ghibli zou Maserati uit het slop trekken.
De nieuwe Quattroporte zou Maserati uit het slop trekken.
De nieuwe Levante zou Maserati uit het slop trekken.
En nu dus de kleinere SUV?

Het zal allemaal. Vooralsnog zie ik een merk dat hopeloos achter de feiten aanloopt en geen idee heeft wat het moet doen. Uit pure creatieve armoe komen ze nu dus met een duurdere Stelvio. Die zelfs op de schetsen al vreselijk saai is.

Maserati is nogal dood.
Yeah right, 57 inch wielen gaan Maserati echt niet redden, voor de rest is het de schets zo uitwisselbaar met andere merken dat het gewoon lachwekkend is. Maserati moet gewoon stoppen met die Levante en eerst een solide basis neerzetten. Maak begerenswaardige auto’s zoals de 3200GT (met de goede achterlichten) en de vorige Quatroporte. Zorg dat je merk staat als een huis. Op dit moment weet geen mens meer waarom je ook alweer een Maserati ging kopen, is het luxe, is het sportief is het de kwaliteit of is het gewoon alleen maar omdat het wat anders is dan de rest? Dat laatste is nu het geval en dat is dus niet goed genoeg.
Dan komt het met rijplezier iig goed, de Stelvio stuurt echt fantastisch!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).